Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tycker att det är lite lustigt att du genast antog att ett styrt slitage, där hästen enbart slitit i tårna, inte kan bero på verkningen utan måste härledas ifrån någon annanstans.
Dessutom står det ingenstans att hästen hade problem av detta annat än att skorna fick bytas så ofta då det inte var något kvar av dem. Hovslagaren hade ingen lösning annat än att förstärka skorna men efter en tid barfota och med den aktuella verkningen börjar hästen slita helt jämt.

Brukar du kalla ut veterinären för en häst som "alltid" sliter skorna lite snett, på båda hovarna i ett benpar? Du är då den första...

Jag vet flera hästar som slitit väldigt mycket i tån i början av en rehabilitering (och som även slet mer i tån på skorna innan de togs av), men som efter ett tag sliter helt jämt över hela hoven. Vad skall man kalla det?
Alla behöver heller inte ta det speciellt lugnt när man tagit av skorna heller. Har en kund som gått in för att fortsätta träna som vanligt bara hästen tyckte det var ok, vilket den gjorde.

Med ditt inlägg talar du tydligt om att jag far med osanning eller att du åtminstånde inte tror man kan verka bort det problem som jag nämnde.
Jag vet att det fungerar och jag har inget intresse av att du tror detsamma. Huvudsaken är att jag ser att det fungerar för mina hästar och har ingen anledning att lägga ner en del jobb för att övertyga dig, det betyder ingenting för resultatet :cool:

Rolle på Österlen, som försöker vara ödmjuk men har svårt för det när man blir påhoppad :eek:
Islandshästar på Lösdrift

emindy skrev:
Jag tycker att det är lite lustigt att du genast antog att ett styrt slitage, där hästen enbart slitit i tårna, inte kan bero på verkningen utan måste härledas ifrån någon annanstans.

Jag tror att både jag och "Lilla Skutt" i våra svar utgår ifrån att den individen som omnämns före "förvandlingen" är skodd av en utbildad Hovis som även genomgått SHF:s fortbildnings block (gärna alla) men i alla fall block 1.2 och därmed innehar kunskapen om ergonomisk fysiologisk skoning.

Vi finns här för hästens välbefinnande :smirk:

aha!
men det förklarar ju alla snedslitningar som mystiskt försvinner när jag verkar, för här uppe finns det inte en enda hovslagare som enligt registret (på SHF:s hemsida) gått SHF:s fortbildningsblock. :/
Skall jag nämna alla som jobbar sedan flera år men fortfarande bara har gesällbrev?

Men jag skall inte skryta alltför mycket, det är ju inte alltid alla hästar sliter jämt. Jag märkte nu idag att en häst jag verkat i ett år faktiskt slitit ungefär 2 mm snett (mer på utsidan) på framhovarna. (Han är visserligen innåttåad och det var ju trots allt ca två månader sedan jag verkade.)
Usch! Vi kanske måste sko honom ändå! *ironisk*

Sedan att han, när jag började verka, enbart slet i tån och inget i trakterna vilket gjorde att jag var tvungen att verka nästan varannan vecka för att han inte skulle börja tippa framåt. Ja, det måste ju bero på något muskulärt. Eller varför inte tänderna.
*ironin dryper av mig idag*

SHF's fortbildningsblock är förvisso bra, men de är inte dom enda utbildningarna som är bra, elitistiskt tänkande gynnar ingen, den bästa "läraren" är självkritiken kombinerat med nyfikengeten!

Har du föresten provat EDSS beslagen till fånghästar, vet att de är svåra att få tag i här i sverige men jag bara undrar.....

emindy skrev:
Dessutom står det ingenstans att hästen hade problem av detta annat än att skorna fick bytas så ofta då det inte var något kvar av dem. Hovslagaren hade ingen lösning annat än att förstärka skorna men efter en tid barfota och med den aktuella verkningen börjar hästen slita helt jämt.

Brukar du kalla ut veterinären för en häst som "alltid" sliter skorna lite snett, på båda hovarna i ett benpar? Du är då den första...

Jag vet flera hästar som slitit väldigt mycket i tån i början av en rehabilitering (och som även slet mer i tån på skorna innan de togs av), men som efter ett tag sliter helt jämt över hela hoven. Vad skall man kalla det?
Alla behöver heller inte ta det speciellt lugnt när man tagit av skorna heller. Har en kund som gått in för att fortsätta träna som vanligt bara hästen tyckte det var ok, vilket den gjorde.

Nu tycker jag väl att det är en jäkla skillnad på att ,som Rolle själv sa "hästen KLYVER skor" och att "slita skorna LITE snett"!! :eek:

Gör dig inte löjlig på en hästs bekostnad! :devil:

Sånt slitage är ta mig tusan inte normalt,kanske om hästägaren verkar hästen var 5-6 månad(hemska tanke),men Rolle nämnde var 5-6 vecka!!

Jag förutsatte att Rolle var kompetent nog att anlita en duktig hovslagare därför antog jag inte att det var problem där!

Jag vill bara få nån att förstå att vissa (ta åt sig vem som vill)kan ibland lura sig själva med att just barfota var det som botade ett symtom och inte tex andra omständigheter som tex ,vila,annorlunda anv sätt,bättre underlag, byte av foder,mer utevistelse osv.

Det är väl underbart om hästen mår bättre,det är bara den individen jag bryr mig om.Om jag sårat nåt ego,tråkigt för den personen om den känner sig träffad,antagligen hade jag väl rätt i en del kanske? :angel:

Tycker bara en del verkar ropa hej lite för tidigt innan hästen anv fullt ut ,för det vanligaste man läser och hör är ju faktiskt att hästar står långa perioder,vissa klarar inte barfota alls..

Om ägaren anpassar sig efter hästen är det väl ok ,så länge hästen mår bra.Dock finns det väl tyvärr människor som är dåliga på att läsa av sin häst,de är de hästarna jag oroar mig för!

Islänningar har dessutom en hög smärttröskel,eller snarare ett annat sätt att visa när nåt spökar,tyvärr missar ofta både ägare mfl detta och när hästen väl kommer till utredning är det finito.

Allmänt känt bland seriöst islänningsfolk är oxå att inte alla veterinärer är så bra på att se tidiga hältor på just denna ras vid vanlig bes,(inte alla klarar att tydligt se rörelsestörning på en islänning som enbart vill tölta framför veterinären..)
Att det finns veterinärer som spec just på islänningar är ingen slump,behovet finns tydligen så häng inte budbäraren !

Tråkigt att ingen förstod poängen med mitt ex..att andra problem kan ge symtom i hovarna..

Jag har också sett symtom på det motsatta att felverkade hästar fått problem i kroppen,har aldrig påstått nåt annat.

Som hovslagare rekommenderar jag även barfota ibland och försöker få folk att fatta det viktiga med täta verkningar,det är ofta där problemen ligger,att en del pga okunskap vill dra på verkning /skoning i det längsta,vilket i slutändan drabbar hästens hållbarhet .

Tråkigt att du försvarar ditt revir med näbbar och klor och förlöjligar andra yrkesgrupper som kan vara livsviktiga för dina kunders hästar.

Kunskapsutbyte med dem är vad som får hästar att må bra från topp till tå,om du inte vill inse det kommer du nog få kliva över hästlik på vägen till kunskap,för förr eller senare går du bet.Man kan inte "rädda" alla hästar men nån krake kanske får det drägligare :crazy:

Alla lär vi oss hela tiden,när vi vet bättre gör vi bättre ,förhoppningsvis,eller :confused:

Senast ändrad:

Ideaal skrev:
Det skulle faktiskt kunna vara så att mycket av hästars problem i rörelseapparaten har sitt ursprung i hoven, genom felaktiga vinklar m.m.

Personligen så tror jag att hästägare i allmänhet har ganska dålig kunskap när det gäller hästars hovar och det kan inte vara annat än positivt att fler får upp ögonen för denna viktiga del av hästen. Sedan är det naturligtvis viktigt att även utesluta andra orsaker till problemen och inte härleda allt till hovarna.

Det är självklart varje hästägares ansvar att inte låta hästen lida för att man ska "testa" nya metoder.

.

Håller helt med dig på alla punkter!

Dock tror jag inte att Strassermetoden är det som passar alla individer! :angel:

Kännetecknande är att du tror.

Höj debattnivån och sluta slänga ur dig generaliserande påståenden.

Specificera dig så att det går att bemöta din kritik angående Strassermetoden. Allt annat är fegt och oseriöst.

Ann

Strassermetoden är bra för alla hästar, men inte för alla hästägare.

Kavat skrev:

Specificera dig så att det går att bemöta din kritik

Är ditt inlägg riktat till Strasserutövarna så är jag imponerad över hur rätt du har med ditt inlägg.

Utbildade Hovslagare är oxå bra för alla hästar, dock inte för alla hästägare som söker en genväg. Genväg är senväg men även en genväg leder förr eller senare in på mer kunskap.

Vi har en häst i stallet som verkades fram enligt strassermetoden. Den blev fruktansvärt ömfotad (hon tog JÄTTEmycket) och inte ridbar på minst en månad..så den lilla erfarenheten jag har av strassermetoden är att en sådan verkare skulle inte få komma i närheten av min häst...

Tror därmed inte alls att den metoden är bra för alla hästar...

Kavat skrev:

Specificera dig så att det går att bemöta din kritik angående Strassermetoden. Allt annat är fegt och oseriöst.

Ann

Strassermetoden är bra för alla hästar, men inte för alla hästägare.
Ok!
Oseriöst är att behandla fånghästar med strassers metoder,vilket skapat onödigt lidande( enligt andra veterinärer.)
Med motivation att konv beh överbelastar kroppens organ,istället skall hela hästens system belastas av stress pga onödig smärta. :confused:
Hur smärta o stress påverkar kroppen är väl allmänt känt,även djur kan dessutom få depressioner av långvarig smärta .
Jag behöver ingen forskning eller avhandling för att läsa av om en häst lider ,det räcker att se individen framför sig ,ögonen ,själens spegel visar allt..
Vart drar du gränsen där en individ förtjänar smärtlindring?

Veterinärer,hovslagare,även yrken inom "alternativa beh metoder" är starkt kritiska..alltså även människor som normalt sett föredrar naturliga beh metoder!!

Även att forma alla hovar lika oavsett hästens exteriör är inte rimligt,dessutom med onödigt tuff verkning för att nå sitt mål,detta är ju även andra barfotametoder kritiska till!
Kommentar?

På Strassers hemsidor är bilderna på skodda hästar rena vanvårdsfall,hovar som uppenbart inte fått nån som helst hovvård på långa tider..bilder som inte har med seriöst hovslageri att göra överhuvudtaget,utan ren vanvård.
Varför inga bilder på skoningar utförda av seriösa yrkesmän, på hästar hos seriösa hästägare?
Eller vet hon inte skillnaden,är alla skoningar lika skadliga enligt henne?Jag vet inte jag frågar du ville ju ha seriös debatt!

Det tjatas hela tiden om att hon är veterinär,varför är hennes kollegor världen över kritiska till hennes metoder?Även i länder som tex England där "alternativa metoder" är mer accepterat än i Sverige?

Ju mer info jag får om hennes metoder desto mer förvånad blir jag över att hennes anhängare är förvånade över kritiken! :confused:

Är jag specifik och seriös nog nu?? :angel:

Fn accepterar jag diskussionens nivå, och anser att oavsett metod man diskuterar så bör den klara kritik i alla former. Detta skall grundas på underliggande studier och fakta som metoden baseras på, och detta gäller oavsett form. Precis på samma sätt som man diskuterar tex rollkurens vara eller icke vara, kan man diskutera dessa olika former av verkning på samma sätt. Dock accepteras inte namngivna personer eller företag, och har metoderna en verklighetsförankring bör de klara detta utan större problem även om tonen bitvs blir frän från olika håll.

Eftersom dessa olika verkningssätt tillämpas idag, bör man även kunna diskutera dessa så att var och en kan ta ställning till de olika åsikterna och dess grunder.

Jag göra mig löjlig å hästens vägnar???
Vart fick du det ifrån? Jag reagerade väl snarare på ditt tvärsäkra inlägg där du förlöjligar hästägarens slutledningsförmåga och samtidigt alla andra som hävdar att verkningen spelar roll i hästens slitage och belastning.
När du börjar med
Lät du aldrig en veterinär kolla upp hästen??
så känns det väl inte som att du tror att hästägaren tänkt på detta.

Jag förutsatte att Rolle var kompetent nog att anlita en duktig hovslagare därför antog jag inte att det var problem där!
Jag visste inte att det var en fråga om kompetens att hitta en hovslagare med utbildning som har tid att sko/verka dina hästar. Här uppe är det en kombination av tur och timing. Jag kan lova dig att alla hovslagare som finns på SHVs lista är överbokade här uppe, och om de råkar vara nyexaminerade så lär de vara fullbokade ganska snart.
Jag vet en kompis som hade en jättebra hovslagare som tänkt gå i pension men kunderna tiggde och bad att han skulle fortsätta så länge han orkade för de kunde inte hitta någon ersättare som hade tid.
Sånt får folk att må dåligt!

Det får mig att må ännu sämre när du påstår att det handlar om att bry sig om man skall få en bra hovslagare! Du känner uppenbarligen inte till situationen många befinner sig i på många ställen!

Att sedan du nedvärderar både "vanliga" människor, mig och veterinärer med dina "expertutlåtanden" om att verkningen inte spelar någon roll i hur hästen belastar och sliter sina hovar, det känns rent patetiskt.
Om hästen sliter snett utan att ha konstaterade problem någon annanstans, och sedan sliter jämt när man byter verkningsmetod, då måste man väl kunna anta att verkningsmetoden är bra för hästen???

Jag tror jag nämde det förut, men alla ställer absolut inte av sina hästar vid övergångsperioden och lyckas ändå få dessa fantastiska resultat som många pratar om. Inte bara ett förbättrat slitagemönster men även förbättrade gångarter, säkrare förflyttning i tuff terräng, mindre strykningar etc etc

Om det nu beror på att dessa hästar har haft exceptionellt dåliga hovslagare hela bunten, skall vi då inte glädjas åt att de nu har det bättre?

Utan att ta någons sida vill jag bara säga att här runt där jag bor har man möjlighet att välja hovslagare. Man har alltså all möjlighet att välja bort en sämre hovslagare eller helt enkelt en som inte passar en. Vissa hovisar kan man få tjata/smöra lite för eller behöva ha rätt kontakter för att få in en hov (hihi) hos men det går.

Men det måste ju till lite kompentens för att överhuvudtaget se att en skoning/verkning är dålig.

Du har helt rätt och jag är kanske lite het på gröten, men jag blir så lack när jag möter en sådan oförståelse när det gäller bra/dålig hovslagare och tillgången på respektive.
På vissa ställen här uppe går det fem outbildade hobbyhovslagare på varje seriös. Och alla får jobb eftersom det finns så mycket hästar!

Det är sant att det krävs en del av hästägaren för att se om hovarna sköts bra eller inte, samt att den måste förstå vikten av att hovarna sköts bra! Men samtidigt känns det som om hovslagarna till viss del är att skylla, eller åtminstone de som jag träffat på.
Som hovslagare eller hovvårdare kan du ju antingen själv ta på dig ansvaret att lägga upp ett lämpligt intervall och sedan boka in varje tid någorlunda så det passar alla inblandade. Eller så kan man överlåta detta enbart till kunden och så kan det bli lite som det vill...
Som yrkesman kan du svara hjärtligt på alla möjliga och omöjliga frågor så att kunden har möjlighet att lära sig mer och ifrågasätta, eller grymta och puffa så att kunden får känna sig jobbig och oviktig som kommer med dumma frågor.
Det är upp till var och en!

Jo, vi har samma problem här nere med att få tag i hovslagare och framför allt kompetenta sådanda. Kan nämna att den jag anlitar, visserligen inte alls så mycket numera, hör till de mer kompetenta i yrket och har en väntelista på flera år för nya kunder. Det har varit så en längre tid här nere, när jag var aktiv i styrelsen för en av de större ridklubbarna här nere hade vi ett helsike att få tag i bra hovslagare, kommer ihåg att vi bytte hovslagare ett par gånger i månade i en period :eek:
Givetvis är det hästägaren som har ansvar för hästen även om hovslagaren gör fel. Men hur stor kunskap finns det hos hästfolk generellt att bedömma svårare fall?
Det måste vara orimligt att begära att hästägare ska kunna bedömma hovslagare, massörer, veterinärer m.fl. fullt ut och det är inte alltid de auktoriserade gör helt rätt :eek:
Med andra ord håller jag med dig "emindy"
För övrigt tror jag inte människor, hur duktiga de än är, är ofelbara och det gäller även hovslagare :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

emindy skrev:
Du har helt rätt och jag är kanske lite het på gröten, men jag blir så lack när jag möter en sådan oförståelse när det gäller bra/dålig hovslagare och tillgången på respektive.
På vissa ställen här uppe går det fem outbildade hobbyhovslagare på varje seriös. Och alla får jobb eftersom det finns så mycket hästar!

Det är sant att det krävs en del av hästägaren för att se om hovarna sköts bra eller inte, samt att den måste förstå vikten av att hovarna sköts bra! Men samtidigt känns det som om hovslagarna till viss del är att skylla, eller åtminstone de som jag träffat på.
Som hovslagare eller hovvårdare kan du ju antingen själv ta på dig ansvaret att lägga upp ett lämpligt intervall och sedan boka in varje tid någorlunda så det passar alla inblandade. Eller så kan man överlåta detta enbart till kunden och så kan det bli lite som det vill...
Som yrkesman kan du svara hjärtligt på alla möjliga och omöjliga frågor så att kunden har möjlighet att lära sig mer och ifrågasätta, eller grymta och puffa så att kunden får känna sig jobbig och oviktig som kommer med dumma frågor.
Det är upp till var och en!
Visst är det så att det är brist på hovslagare på vissa ställen,det är mkt olyckligt eftersom precis som du säger så får även de oseriösa jobb.
Jag är lika upprörd som du över dålig hovvård ,vem det än är som utför den.Du kan dock inte lägga ansvaret på mig som enskild hovslagare att jag är ansvarig för de oseriösas jobb.

Om det inte finns tillgång till hovslagare så förstår jag att vissa väljer andra "alternativ",men det är en annan sak.

Man kan bara tolka vad man läser i ett inlägg,jag är lika oroad som du över bristen på kompetent folk på vissa ställen,lika upprörd som jag är över att vissa låter plånboken styra i vissa lägen när det gäller hovvård,för att i nästa stund lägga ut en förmögenhet på en massa krimskrams.

Pengarna finns men läggs ibland på fel saker..

Jag idiotförklarar inga hästägare,men jag skulle ljuga om jag inte tycker att det faktiskt är hästägarens ansvar oxå att se till att hästen får vad den behöver.

Man kan inte lägga allt ansvar på andra ,viss del måste man ta på sig själv.

Men visst vore det underbart om allt ansvar kunde läggas i andras händer..

Jag precis som du lär mig nya saker hela tiden,jag önskar bara att fler ville lära sig mer om sin häst och allt runtomkring,ibland undrar jag faktiskt varför vissa har häst :confused:

Som hästägare måste man faktiskt vara så pass intresserad av sin häst att man ORKAR leta rätt kunskap,det finns nämligen seriösa och oseriösa yrkesmänniskor inom alla yrken,känner man att det inte känns bra med hästen måste man dels söka vidare tills rätt hjälp fås,samt faktiskt rannsaka sig själv lite.

Hur påverkar jag själv min häst ? :idea:

visst kan man ha otur i ibland med skador osv men mkt "otur" går undvika..

Det är skitjobbigt jag vet, men man måste faktiskt lära sig tänka själv och använda sin intution,vad känns bra för just min häst.

Jag lär mig hela tiden ,och bara för att jag vill delge det lilla jag lärt mig så innebär inte det att jag leker besserwisser på nåt vis,jag vill bara att vi undviker att göra om misstag andra redan gjort.

Enbart därför att jag tycker hästar är det underbaraste djur som finns,man kan uppleva så mkt kul ihop med dem,och ju mer man lär sig desto större nöje har man av varandra! :love:

Rolle skrev:
Givetvis är det hästägaren som har ansvar för hästen även om hovslagaren gör fel. Men hur stor kunskap finns det hos hästfolk generellt att bedömma svårare fall?
Det måste vara orimligt att begära att hästägare ska kunna bedömma hovslagare, massörer, veterinärer m.fl. fullt ut och det är inte alltid de auktoriserade gör helt rätt :eek:

För övrigt tror jag inte människor, hur duktiga de än är, är ofelbara och det gäller även hovslagare :D
Precis! Men för hästens skull måste man som hästägare försöka hitta vissa baskunskaper och framförallt läsa sin häst hur den mår,hur den känns.

Det är oxå otroligt lätt att bli hemmablind på sin egen häst,små problem kan komma smygande och bli stora problem i slutändan.

Ibland kan saker man tror är "normalt" med sin häst faktiskt vara mkt onormalt! just därför är det bra med andras synpunkter ibland.

Det svåra är att hitta rätt "rådgivare" och dessutom förstå att även de bästa har dåliga dar eller tolkar fel ibland.Som du sa de är bara människor(helt plötsligt blev allt ännu svårare ;) )

Ibland är det rädsla som gör att man inte själv vågar "se" att nåt spökar med sin häst oxå,undermedvetet är man nog rädd att hästen skall vara dålig och förtränger signaler hästen sänder ut, och hittar på allehanda ursäkter till varför hästen beter sig si eller så.

Under tiden så kan det bli förslitningskador tex som inte är behandlingsbara för att de gått för långt.Det är så sorgligt.
Sen fins det givetvis en del som tror hästen är döende om den bara gäspar eller pruttar,men det är väl mindre vanligt! :D

emindy skrev:
Att sedan du nedvärderar både "vanliga" människor, mig och veterinärer med dina "expertutlåtanden" om att verkningen inte spelar någon roll i hur hästen belastar och sliter sina hovar, det känns rent patetiskt.
Om hästen sliter snett utan att ha konstaterade problem någon annanstans, och sedan sliter jämt när man byter verkningsmetod, då måste man väl kunna anta att verkningsmetoden är bra för hästen???
Jag har ALDRIG skrivet att verkningen inte spelar nån roll,det är din tolkning av mitt inlägg.

Man kan dra slutsatser hit och dit av vad folk skriver eller inte skriver,ofta utelämnas ju den viktigaste infon.Hur skall jag veta om hästen är kollad av veterinär tex?

Det jag retar mig på är att vissa barfotamänniskor vill framhäva att endast de och ingen annan kan verka en hov i balans,en seriös och kunnig hovslagare verkar både en barfotahov och skodd hov i balans.Ibland glömmer ni oxå bort att ni faktiskt ändrat livet runtikring hästen som även det påverkar hästen.Frågan är vad som är vad ibland!?
Men visst ,är det till fördel för hästen ,jättebra!

Men man kan aldrig bortse ifrån att annat högre upp på hästen kan få hovarna i obalans.

Hur skall jag tydligare förklara ?

Verkningen är superviktig japp !,men resten av hästen spelar oxå stor roll och även människorna och miljön runt om individen.

Expertutlåtanden har jag ingen patent på ,den verkar redan köpt! :D

Jag har sagt, tänk om .. osv.
Inget är svart eller vitt !varken med hästar eller hovvård,just därför orkar jag tjata vidare trots att de som nog är mer kompetenta gett upp!
Jag har inget mål att ändra din mening,andra som läser får skapa sin egen uppfattning,det man tror på tar man till sig ,häng inte upp dig på mig som person.
Jag är väl ingen ängel men inte fan är jag nån djävul för det! :rofl:
Trots att jag är hovslagare!Och hästägare!
Menar du att jag idiotförklarar mig själv? :D
Japp på ett sätt har du rätt!Jag sitter ju här!
Hej då! :rofl:

att bilderna i strassers böcker visar extremt vanvårdade hovar håller jag med om. det tråkiga är att det är representativt även vad gäller svenska hästar. Jag ser hovar varje dag som ser minst lika illa ut-regelbundet verkade och skodda av utbildade hovslagare från skara. på ridskolor, i privatstall, travstall, turridningsfirmor...
så att hävda att "det inte ser ut så i VERKLIGHETEN" är bara skitsnack.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 822
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25