Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ehh, vad missade jag nu?

Jag tror du missuppfattade min mening med mitt inlägg...

Jag har inget med strasser att göra och det var inte min mening att starta en diskution om det heller...

Cecely skrev:
Men att jämföra strasser med SS är väll att gå lite över gränsen tycker ni inte det?

Hade varit mycket roligare om folk kunde diskutera utan att kalla det ena för det andra eller hur...
Men nu var det Kavat som associerade till nazister,inte tusan var det jag!! :rofl:
Jag bad bara snällt om svar!
(Jag kom hem efter en ovanligt sen arbetsdag,trevliga kunder som bjöd på både middag och trevlig ridtur.. :love: så jag orkade inte skriva strasser,jag förkortade till ss-folket för alla fattar vad jag menar ändå tänkte jag. ;) )

Sen tycker jag att två bokstäver som tolkas med flit på ett felaktigt sätt är löjligt,Kavat gör allt för att undvika känsliga frågor som gett Strasserfolket dess rykte.

Mina frågor var seriöst ställda,men ego är tydligen viktigare än att ge allmänheten seriöst info om strassers behandlingar.
Det borde ligga i Kavats intresse att delge hur de behandlar fång och med vad för preparat,varför "hemligstämplat " :confused:

P.s Mitt arbete igår bestod av lika många skodda som verkade hästar :cool:
Samtliga hästar har ett gott hästliv och är lyckliga även om de som rids mkt råkar ha skor,alla är inte miljonärer med tillgång till att bo på rätt ställe med enorma hagar och bra ridvägar ,sån är verkligheten..

Det finns faktiskt studier som stöder att djurskötaren har större betydelse för djurs välmående än perfekta stall/ omständigheter,alltså kan en häst ha ett gott hästliv utan att uppfylla strassers krav till punkt och pricka.

Så länge en häst har en sysselsättning den uppskattar och en hästägare som älskar den ,kan faktiskt en häst må utmärkt till både kropp och själ,trots att den bor inne på nätterna och har skor!!

Att en häst går på lösdrift och är barfota ,är inte alltid lika med en lycklig häst.

Bara för att jag sett lösdrifter som är dåligt utformade fördömer jag inte lösdrifter,bara för att jag sett klantigt verkade eller skodda hästar fördömer jag inte en "skola" bara för att det inte utförs enligt grundtanken .

Strassers metoder däremot har ifrågasatts när de utför metoden exakt enligt deras skolbok,och då spec fångbehandlingen.

Om en fånghäst kan bli bra med moderna hovslagar och veterinärmetoder varför utsätta en häst för onödig smärta om slutresultatet blir detsamma. :confused:
Jag betvivlar att en metod har 100 % tillfrisknande från fång då det ibland inte går förebygga nya anfall pga tex hormonstörningar osv( tex Cushing )då är det av djurskyddskäl till slut kanske bättre för hästen att bli "änglahäst" istället . Det finns faktiskt en gräns för hur mkt djur skall lida för att ägaren desperat vill hålla liv i sin älskade häst,våra tamhästar kan inte leta upp ett rovdjur ..

Sen en kommentar till,då det tjatas om trånga hovar som ALLA hovisar orsakar enligt strasser,jag vet fler hovslagare med mig som ofta får BREDRIKTA skorna vid omläggning,hur förklarar du det Kavat?

Om man jämför en ömfotad häst i hagen med en välskodd häst ,vilken tror ni rör sig mest ??
Vilken häst mår bäst då i muskulatur,leder ,senor ,cirkulation osv?Vilken mår bäst i psyket!!

Som sagt man kan inte generalisera så som strasserfolket gör att skor är lika med lidande häst och strasserverkade(vanligt barfota duger ju inte) är lika med lycklig/frisk,finns inget som är så enkelt!

Ursäkta Cecely att jag babblar iväg här,detta inlägg är riktat till Kavat ,inte dig! Orkar inte skriva om detta igen! :p

http://www.marthaolivo.com/articles/article23.shtml

Att göra som "lill skutt" är en härskarmetod som kallas "guilt by association".

Det går inte att diskutera med någon som har en sådan föraktfull attityd. Det är för mig dessutom helt meningslöst att gå in i diskussion med någon som har hämtat sin "sanning" om Strassermetoden från hovslagarkollegor eller var det nu kan vara och dessutom blir anklagad för att bryta mot lagen som utövare av Strassermetoden. Detta är åtalbart förtal från PL med flera. Någon djävla hyfs får det väl ändå vara. Jag anser att moderatorn inte klarar sin uppgift och har visat genom tidigare och nuvarande inlägg att hen inte är neutral eller klarar av uppgiften att stoppa personangrepp.

Det som borde granskas ur djurskyddssynpunkt är det ofantliga lidande som åratal av felaktig verkning, och skoning orsakar hästarna. Läs gärna artikeln ovan, skriven av en amerikansk veterinär.

Istället för lögner och förtal, ägna er gärna åt det ni säger er vara bra på - järnskor. Berätta exakt vad det är i järnskon som befrämjar hästens hälsa.

En som är utbildad i Strasser metoden har en titel som heter Strasser hoofcare professional- SHP.
En förhållandevis kort och enkel förkortning, borde inte var ngt större problem att lära sig för en hjärna ens på järnåldersnivå.

peter_lundin skrev:
Som jag har skrivit 100 ggr så har jag inget emot barfotagång o du behöver inte övertyga mig om att det kan vara bra för många hästar. Däremot har jag starka invändningar mot ffa vissa av Strassers o hennes lärjungars argumentation samt på deras syn på hur man skall behandla fånghästar som varken stämmer med svensk djurskyddslagstiftning eller modern forskning.
PL

Exakt ,jag håller med helt och hållet !Och det var exakt det jag ville sätta fokus på!!
Ps.Jag har heller inget emot barfota när det passar hästen( och ägarens omständigheter.)

Jag orkar bara inte upprepa saker 100 ggr..därför hittar jag på förkortningar i bland :D tex hovis.. ;)

Att kalla mina synpunkter på Strassers argumementation o åsikter åtalbart förtal är ju töntigt, åtala mig då! Jag ser det som min rätt att lägga fram åsikter om ngt jag anser inte håller.
Angående din länk så har den klart bäring på dålig skoning o amerikansk specialskoning av tex gångartshästar.
Att inte Lilla Skutt har koll på din "titel" är inte samma sak som att h*n har en hjärna på stenåldersnivå, vilken nivå ställer den beskyllningen dig på.
PL

Var är moderatorn?

Men kära nån! Det är helt självklart att ss inte kan associeras till något annat än nazitiden, oavsett om det skrivs med små eller stora s. Anette

Det är väl ingen här som påstår att dina påståenden om hovslagarkåren är åtalbara!
PL

Berätta exakt vad det är i järnskon som befrämjar hästens hälsa.
Jag som inte är hovslagare tänker ta mig friheten att svara på frågan, det blir säkert åtalbart!
Nej jag tror inte o har aldrig påstått att skoning normalt sett befrämjar hästens hälsa även om det i enstaka fall kan vara nödvändigt för att hålla en trasig hov smärtfri.
Däremot är det så att vi när vi tämjde hästen började använda den på ett sätt den egentligen inte var byggd för (vilket iofs kan diskuteras om det är rätt el ej). I o med detta uppfanns skon som ett vettigt fungerande medel att få hästen att fungera på de underlag vi ville använda den på. En lång tid utan avel för barfotagång har sedan försämrat hästen naturliga förmåga att gå barfota. Att en korrekt skoning skulle ha de effeker du o din mentor hävdar ser jag i dagens läge som ogrundat.
Att en felaktig skoning skulle vara åtalbart är helt riktigt precis som en felatig barfotaverkning är det.
Du har fortvarande inte svarat på frågan om behandling av akut fång.
Lilla skutts val av bokstäver kanske blev fel men din direkta koppling till nazismen ser jag som paranoid o ett uttryck för att du inte tolererar ngn som helst kritik av din lära.
PL

Kavat skrev:
http://www.marthaolivo.com/articles/article23.shtml

Att göra som "lill skutt" är en härskarmetod som kallas "guilt by association".

Det går inte att diskutera med någon som har en sådan föraktfull attityd. Det är för mig dessutom helt meningslöst att gå in i diskussion med någon som har hämtat sin "sanning" om Strassermetoden från hovslagarkollegor eller var det nu kan vara och dessutom blir anklagad för att bryta mot lagen som utövare av Strassermetoden. Detta är åtalbart förtal från PL med flera. Någon djävla hyfs får det väl ändå vara. Jag anser att moderatorn inte klarar sin uppgift och har visat genom tidigare och nuvarande inlägg att hen inte är neutral eller klarar av uppgiften att stoppa personangrepp.

Det som borde granskas ur djurskyddssynpunkt är det ofantliga lidande som åratal av felaktig verkning, och skoning orsakar hästarna. Läs gärna artikeln ovan, skriven av en amerikansk veterinär.

Istället för lögner och förtal, ägna er gärna åt det ni säger er vara bra på - järnskor. Berätta exakt vad det är i järnskon som befrämjar hästens hälsa.

En som är utbildad i Strasser metoden har en titel som heter Strasser hoofcare professional- SHP.
En förhållandevis kort och enkel förkortning, borde inte var ngt större problem att lära sig för en hjärna ens på järnåldersnivå.

Min oro och "uppfattning" har jag fått genom att läsa info direkt från strassers olika hemsidor världen över,sett SHP-verkade(inte visste jag det hette så) hästar i verkligheten.Lyssnat till bla dina argument på forum osv osv..och ja disskuterat med kollegor,hästägare,veterinärer,alternativ beh inom olika yrken,gör inte du det??

Förtal är ett ord ni gärna använder för att skrämma kritiker till tystnad,dessutom har du ingen aning om vad jag har för kunskap och erfarenheter,själv är jag tex engagerad i tex Krav-uppfödning av djur.Har anv homeopati på djur i stor besättning i flera år (där det nu varit lämpligt),jag förespråkar även veterinär mfl yrken,ingen fanatiker åt nåt håll!!Det som är bäst och snabbast för djuret och dess tillfrisknande är vad jag förespråkar.Samt framför allt FÖREBYGGA ohälsa hos djur!

Ex.
Om jag nu berättar för andra och vill delge min lilla erfarenhet kallar jag dem inte idioter, för det är de INTE,konvetionellt skötta djur kan vara LIKA välskötta och välmående,dessutom är det inte rimligt att alla ställer om till Kravproduktion heller..
Men det effektivaste för att visa att just välskötta Kravbesättningar har nåt "extra" är att inte hymla med dess nackdelar utan låta folk se välskötta djur med egna ögon.Samt disskutera även svagheter i ett system,har man tunnelseende krockar man förr eller senare ..man kan inte påpeka att att alla andra är dumma i huvet,för så enkelt är det inte!

Om SHPare inte klarar att bli lite ifrågasatt tyder det på att jag har rätt i min oro över just fångbehandlingen du förespråkar,bara att beklaga att du inte vill delge dina åsikter och kunskaper i ämnet,tänk om du övertygat mig med argument jag inte hört förut! :angel:

Om jag ville leka härskare skulle jag knappast kalla mig själv för Lilla Skutt!! :angel: :rofl:

Jag har allt kritiserat oseriösa "skopåspikare" oxå ,det är bara det att de inte följer vad de lärt sig på sin utbildning,finns även klantskallar utan ubildning,liksom skickliga utan utbildning eller med..hänger du med.

Men det var väl inte vad vi pratar om nu?Nu var det ju er revolutionerade metod!

Jag kanske jobbar med järnskor ibland men för den skull är det inte lika med att jag har hjärnbrist! :D

Kavat skrev:
Det går inte att diskutera med någon som har en sådan föraktfull attityd. Det är för mig dessutom helt meningslöst att gå in i diskussion med någon som har hämtat sin "sanning" om Strassermetoden från hovslagarkollegor eller var det nu kan vara och dessutom blir anklagad för att bryta mot lagen som utövare av Strassermetoden.

Enligt Svensk lagstiftning ang. djurskyddslagen som finns att läsa på Djurskyddsmyndighetens hemsida www.djurskyddsmyndigheten.se
så bryter Srassers fångverkning på Svensk mark just mot lagen.
Djurskyddsmyndigheten blir mer och mer informerade utifrån detta förfarande vilket är bra för hästens välbefinnande.

Lilla Skutt Jag kanske jobbar med järnskor ibland men för den skull är det inte lika med att jag har hjärnbrist! :D[/QUOTE skrev:
Järnskodda hästar har i alla fall inte järnbrist!!! :rofl:

Helt riktigt fång är en sjukdom o skall som sådan behandlas av veterinär(i sammarbete med hovslagare), enligt vetenskap o beprövad erfarenhet. Om en veterinär behandlar enligt nya metoder som stöder sig på seriös forskning är det ok men Strassers åsikter kan inte betraktas som seriös forskning o hennes tolkning av andra forskares resultat är just hennes tolkning inget annat
PL

peter_lundin skrev:
Att kalla mina synpunkter på Strassers argumementation o åsikter åtalbart förtal är ju töntigt, åtala mig då! Jag ser det som min rätt att lägga fram åsikter om ngt jag anser inte håller.
Angående din länk så har den klart bäring på dålig skoning o amerikansk specialskoning av tex gångartshästar.
Att inte Lilla Skutt har koll på din "titel" är inte samma sak som att h*n har en hjärna på stenåldersnivå, vilken nivå ställer den beskyllningen dig på.
PL
Gissa vem jag skulle begära in som expertvittne, han har numera flyttat en liten bit till Djurskyddsmyndigheten
:angel:
PL

Ja det hettar till från bägge håll ser jag, ändå pratar vi om privata tolkningar och dessa kan jag inte göra mycket åt. De inlägg som kritiserats har granskats av flera och alla är överens, de handlar inte om något rasistikt påhopp i någon form.

Oavsett metod och nu har ju bägge granskats både utan och innan, så skall dessa tåla både ris och ros. Att det finns hemska hovar med skor på det vet alla, men det finns även hemska hovar utan skor också. Jag tror för min del att man är lite fel ute i många avseenden, ofta anser man att hästen skall befrias från skor omgående om problem uppstår detta utan att ens ha tagit sig en titt på vad som felas. Jag personligen likställer detta med att man skriver ut en medicin mot vad man kan förmoda att den skall hjälpa, utan att först ha tagit reda på vad som felas.

Man måste också se till individen, vad slags arbete den utför och på vilka underlag. Jag tror också att hittar man hästar med eftersatt hovvård pga skoning, så lär den inte bli bättre utan skor. Eftersom verkning tydligen skall ske mycket ofta i början av skolösheten, lär hästen inte få denna hovvård som eftersträvas. Skall man komma någonvart i denna djungel, skor eller inte bör man nog lära sig att samarbeta. Det är inte alls så länge sedan jag själv blev kallad för kvacksalvare utav veterinär, som idag faktiskt rekommenderar det arbete jag gör.

Kort sagt, man måste tålas vid att bli granskad och även de sätt man jobbar på. Sen får man helt enkelt ha en massa tålamod, samt att utveckla sitt arbete till att falla inom ramen för vad djurvårdslagen föreskriver. Så har varit tvunget med alla annan vård, så jag ser inte att det skulle göra någon skillnad nu heller. Eftersom jag inte är insatt i de olika verkningsmetoderna, så vet säkert var och en vad som behövs inom de fack de håller till.

hovis skrev:
Enligt Svensk lagstiftning ang. djurskyddslagen som finns att läsa på Djurskyddsmyndighetens hemsida www.djurskyddsmyndigheten.se
så bryter Srassers fångverkning på Svensk mark just mot lagen.
Djurskyddsmyndigheten blir mer och mer informerade utifrån detta förfarande vilket är bra för hästens välbefinnande.

Jag vill veta hur Strasserverkningen bryter mot lagen i samband med fång?

/T

du undrade vad jag har för erfarenhet att säga att de flesta svenska hästar har bedrövliga fötter...
Jag har arbtetat på ridskola, turridningsfirmor, med massörer, med veterinärer och med hovslagare och nu HCP:are.
jag praktiserar just nu på en hästklinik som vet.assistent.
vi får in mellan 10-25 hästar dagligen, och det går flera hundra runt om i krokarna(travbana). hittils har jag inte sett en ENDA HÄST SOM INTE HAR KONTRAKTERADE FÖTTER!! de allra flesta har dessutom olika stora fötter(tex. är ofta en framhov högre/bredare än den andra) och hovarna är osymetriska. De är raka i sina leder, spända i muskulaturen och står under sig med frambenen.(de flesta är också griniga och lynniga, men det kan ju ha andra anledningar)
De flesta av dem kommer in pga. hältor, och genomgår hältundersökning på hältundersökning utan att få annat svar än att hästen nog har en ledinflammation...och blir sprutade. Att de sedan fått samma behandling i flera månader utan resultat spelar tydligen ingen roll...(är inte det grymt? att låta en häst gå halt i flera månader/år och bara behandla med sprutor etc? att INTE SÖKA KÄLLAN?)
senast för ett par dagar sedan dömdes en femårig märr ut pga. oföklarlig hälta i kotan som utan resultat behandlats med ledsprutning i flera månader. ingen reagerade på att röntgenbilden visade ett totalt deformerat hovben och att hoven såg ut som en hyvel med alla sprickorna...
Förutom hältor görs även en massa besiktningar etc, där hästarna bedöms friska, trots att de har grymt fula fötter.

men det är klart. jag är ju bara 20 år gammal, så det jag sett räknas nog inte, jag är ju för ung :crazy:

Så du ansåg dig bättre på att se hur ett hovben ska se ut på röntgen än veterinärerna?
Som en liten upplysning, kontraktera är är när man skriver kontrakt om någonting.
PL

peter_lundin skrev:
Som en liten upplysning, kontraktera är är när man skriver kontrakt om någonting.
PL

Jag tror jag förstår PL vad han menar. Naturligt vis har alla fötterna kontrakt med en järnskofirma.

Hade jag varit denne person skulle jag inte vågat gå till jobbet i morgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 822
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV