Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
Cecely skrev:
Men att jämföra strasser med SS är väll att gå lite över gränsen tycker ni inte det?
Hade varit mycket roligare om folk kunde diskutera utan att kalla det ena för det andra eller hur...
Men nu var det Kavat som associerade till nazister,inte tusan var det jag!!
Jag bad bara snällt om svar!
(Jag kom hem efter en ovanligt sen arbetsdag,trevliga kunder som bjöd på både middag och trevlig ridtur..
så jag orkade inte skriva strasser,jag förkortade till ss-folket för alla fattar vad jag menar ändå tänkte jag.
)
Sen tycker jag att två bokstäver som tolkas med flit på ett felaktigt sätt är löjligt,Kavat gör allt för att undvika känsliga frågor som gett Strasserfolket dess rykte.
Mina frågor var seriöst ställda,men ego är tydligen viktigare än att ge allmänheten seriöst info om strassers behandlingar.
Det borde ligga i Kavats intresse att delge hur de behandlar fång och med vad för preparat,varför "hemligstämplat "
P.s Mitt arbete igår bestod av lika många skodda som verkade hästar
Samtliga hästar har ett gott hästliv och är lyckliga även om de som rids mkt råkar ha skor,alla är inte miljonärer med tillgång till att bo på rätt ställe med enorma hagar och bra ridvägar ,sån är verkligheten..
Det finns faktiskt studier som stöder att djurskötaren har större betydelse för djurs välmående än perfekta stall/ omständigheter,alltså kan en häst ha ett gott hästliv utan att uppfylla strassers krav till punkt och pricka.
Så länge en häst har en sysselsättning den uppskattar och en hästägare som älskar den ,kan faktiskt en häst må utmärkt till både kropp och själ,trots att den bor inne på nätterna och har skor!!
Att en häst går på lösdrift och är barfota ,är inte alltid lika med en lycklig häst.
Bara för att jag sett lösdrifter som är dåligt utformade fördömer jag inte lösdrifter,bara för att jag sett klantigt verkade eller skodda hästar fördömer jag inte en "skola" bara för att det inte utförs enligt grundtanken .
Strassers metoder däremot har ifrågasatts när de utför metoden exakt enligt deras skolbok,och då spec fångbehandlingen.
Om en fånghäst kan bli bra med moderna hovslagar och veterinärmetoder varför utsätta en häst för onödig smärta om slutresultatet blir detsamma.
Jag betvivlar att en metod har 100 % tillfrisknande från fång då det ibland inte går förebygga nya anfall pga tex hormonstörningar osv( tex Cushing )då är det av djurskyddskäl till slut kanske bättre för hästen att bli "änglahäst" istället . Det finns faktiskt en gräns för hur mkt djur skall lida för att ägaren desperat vill hålla liv i sin älskade häst,våra tamhästar kan inte leta upp ett rovdjur ..
Sen en kommentar till,då det tjatas om trånga hovar som ALLA hovisar orsakar enligt strasser,jag vet fler hovslagare med mig som ofta får BREDRIKTA skorna vid omläggning,hur förklarar du det Kavat?
Om man jämför en ömfotad häst i hagen med en välskodd häst ,vilken tror ni rör sig mest ??
Vilken häst mår bäst då i muskulatur,leder ,senor ,cirkulation osv?Vilken mår bäst i psyket!!
Som sagt man kan inte generalisera så som strasserfolket gör att skor är lika med lidande häst och strasserverkade(vanligt barfota duger ju inte) är lika med lycklig/frisk,finns inget som är så enkelt!
Ursäkta Cecely att jag babblar iväg här,detta inlägg är riktat till Kavat ,inte dig! Orkar inte skriva om detta igen!