Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

peter_lundin skrev:
Dålig hovvård på både barfota o skodda hästar kommer vi dock aldrig att bli av med , klåpare kommer alltid att finnas.
PL

Klåpare kommer alltid att finna men dom kommer bli färre vid en legitimering. Se bara på legitimerade Veterinärer, där finns oxå klåpare enligt rykande färska nyheter här på Buke.

min hovvårdare var precis ute och verkade min ponny. han har ju ömmat rejält den sista tiden och nu vet vi varför. han har svamp i framhovarna och lite på bak... så nu måste han behandlas mot detta. precis när han har fått fina hovar så kommer det bakslag. ville bara skriva av mig lite...

tezzie82 skrev:
min hovvårdare var precis ute och verkade min ponny. han har ju ömmat rejält den sista tiden och nu vet vi varför. han har svamp i framhovarna och lite på bak... så nu måste han behandlas mot detta. precis när han har fått fina hovar så kommer det bakslag. ville bara skriva av mig lite...

Det va tråkigt att höra att det bakteriella provsvaret påvisade svamp, jag e bara lite nyfiken och undrar med vad skall den behandlas???

Lilla Skutt skrev:
Jag har redan svarat på din tråd nedan ..och det gjorde jag redan innan fröken Ideeal var spydig! ;)

Känns det lite olustigt att få smaka på sin egen medicin måhända?

Toffel skrev:
Känns det lite olustigt att få smaka på sin egen medicin måhända?
Du behöver inte vara orolig för mig vännen..jag klarar mig såå bra,tycker det är så gulligt när andra gör bort sig och avslöjar sin personlighet offentligt! ;)

Behöver dessutom ingen medicin !!är fullt frisk och vid fullt medvetande!!(gillar inte Whiskey vet du.. :D )

Trodde förässten inte strasserfolket var tillåtna att dela ut nån medicin .. ;) :devil:

Sen tycker jag strasserfolkets gloria över skallen inte är så himla förgylld och vacker som ni vill låta påskina..snarare är den möglig och har dessutom ramlat ner över både ögon och öron! :angel:
(eller det kanske är svamp! :cool: )

Senast ändrad:

hovis skrev:
Det va tråkigt att höra att det bakteriella provsvaret påvisade svamp, jag e bara lite nyfiken och undrar med vad skall den behandlas???

något prov har vi inte tagit men min hovvårdare var helt säker. strålen smulas sönder och är hälften av den storlek det var på den sist hon var här. är svampig när man trycker på den... just nu använder jag äppelcidervinäger för att behandla med men ska få en kur med "silvervatten" hemskickat. ska visst vara bra mot allt. om det hjälper återstår väl att se.

är det ngn mer som använder sig av silvervatten?

Jag har gjort det.
Bästa behandlingen som finns är att tvätta hovarna med såpvatten, skura ur skiten. Sedan torka ut hovarna ordentligt genom att låta hästen stå inne några timmar i torrt spån, och efter det göra fotbad med någon deciliter silvervatten som får sugas upp helt av hoven. Tar vanligtvis en timme eller två.
Är hästen frisk i övrigt är en behandling det enda som krävs :)
(Ja, förutom att man skär rent strålen. Men det är självklart för mig.)

Problemet för mig är att hitta på en ursäkt inför hästarna att låta dem stå inne i flera timmar... (Kan ju inte ha bara en inne...) Men de blir inte lika sura på mig om det är dåligt väder ute och de får hö inne.

Hejsan!

Jag skulle behöva hjälp och synpunkter utav er som är hemma på detta med verkning och felaktiga hovställningar/former. :bow: :bow:

Det är så här, jag har en ung häst på ett år och fyra mån.
Han är något paralellförskuten vf enligt hovslagare(har lite svårt att se det själv så det kan inte vara såå mycket)
dessutom är han tåvid fram, även lite bak.Vf är värre.

om man ser på hans hovar rakt frammifrån så är de innre sidorna raka(mer eller mindre), medans de yttre sidorna flutit ut.

Kollar man uppifrån på hoven så är innersidornas väggar betydligt tunnare än yttersidornas och hovens yttre hälft är större än den innre.
dessutom har han en större balle vf insida.(tror jag )

Det min hovslagare gjort nu är att han har tagit ned yttersidorna för att på så sätt förflytta trycket från innsidor till utsidor, detta har han gjort på alla hovar .
Det medförde ju att hästen ser bättre ut i sin tåvida benställning. :)
men jag är lite osäker på om han har gått rätt tillväga?? :confused: min spontana reaktion är ju att man skall ta ned den sida som har det störrsta trycket men jag är kanske ute och cycklar nu :angel:
Då blir väl hans benställning ännu värre??

Nu skall jag varannan vecka med raspen hålla efter yttersidorna på alla hovar fram tills att han kommer nästa gång.
Jag har tyvärr inga bilder att visa upp men ni kanske kan sätta er in i situationen ändå..

Min hovslagare är väldigt säker på sin sak, och kan förklara allt han gör på ett sätt som låter logiskt men jag blir ändå osäker ju..Han har dessutom varit hovslagare i 40 år men han är nyuppflyttad hit från dalarna så jag har inget riktigt hum om han gör ett bra jobb..

så, vad säger ni? :banana: :banana:

Bör väl kanske tillägga att denna häst ej fått den hovskötsel han borde ha fått hos förre ägaren.

tezzie82 skrev:
något prov har vi inte tagit men min hovvårdare var helt säker. strålen smulas sönder och är hälften av den storlek det var på den sist hon var här. är svampig när man trycker på den... just nu använder jag äppelcidervinäger för att behandla med men ska få en kur med "silvervatten" hemskickat. ska visst vara bra mot allt. om det hjälper återstår väl att se.

är det ngn mer som använder sig av silvervatten?

Bingo!!!! Tack för svaret.

Din hovslagare verkar vara vettig.
Det är naturligtvis svårt att säga säkert eftersom ingen av oss varken träffat hovslagare eller häst. Men det är riktigt att det oftast är den utflutna sidan som är för lång.

Helt plötsligt är matrikeln borta på alla utbildade och certifierade Strasse trimmare utifrån deras hemsida www.krulligahasten.se

Kan det vara så att dom är så överhopade med jobb att dom inte kan ta emot fler nya kunder.

Tur man drog ut en kopia med namn,ort,tel samt Emailadresser på dom.

Man har även fått ett "kort" svar från Generaldirektören på DSM.

Om det är ngn som vill ta del av listan så går det bra att PM:a mig.

Senast ändrad av en moderator:

Ja kolla DÄR va dom,fel av mig TACK.

Phuuu, då är dom altså inte överbokade med jobb.

Varför hackar alla på varandra? Det känns som att ingen kommer vinna denna tävlingen om vad som är bäst, skor eller inte.
Vore inte det bästa att se till individens bästa och utgå från det? Är man osäker kan man ju tala med både en hovis och en verkare. Jag förstår faktiskt inte allt tjafs, det leder ingenstans verkar det som.

Ni vet ju själva var ni står i frågan så dåså, ni och era hästar är nöjda. Ingen kan begära mer!

O andra sidan är det inte fel att försöka informera eller "försöka omvända" men det som skrivs i denna tråden skulle jag vilja likna vid ett bråk i sandlådan. Bara tjafs och i princip ingen plats för information för dem som vill eller behöver det.

Ingen av "sidorna" gör någon bra reklam för sig!

Allt för mig.

gilli skrev:
Vore inte det bästa att se till individens bästa och utgå från det? .

Där prickade du pudelsn kärna(eller vad det nu heter...) Det är precis det jag gör och likadant l.skutt och hovis. Alla vi 3 kan rekommendera barfota ibland och en sko ibland just pga individens bästa!
Strasser(till skillnad från somliga av de andra barfotametoderna) vägrar hårdnackat sko hästar, de kommer där med sina små linjaler och verkar sina hästarenligt samma mall. Är detta till individens bästa?

vdb skrev:
Där prickade du pudelsn kärna(eller vad det nu heter...) Det är precis det jag gör och likadant l.skutt och hovis. Alla vi 3 kan rekommendera barfota ibland och en sko ibland just pga individens bästa!
Strasser(till skillnad från somliga av de andra barfotametoderna) vägrar hårdnackat sko hästar, de kommer där med sina små linjaler och verkar sina hästarenligt samma mall. Är detta till individens bästa?
Kan inte alla "krav" tillgodoses ska ju hästen fortsätta vara skodd enl. Strasser.
Hade vi inte utrett i tråden tidigare att det handlar inte om EXAKTA mått och vinklar utan att hänsyn tas till individen.
/T

Tez1 skrev:
Kan inte alla "krav" tillgodoses ska ju hästen fortsätta vara skodd enl. Strasser.
Hade vi inte utrett i tråden tidigare att det handlar inte om EXAKTA mått och vinklar utan att hänsyn tas till individen.
/T

Det blir lätt missuppfattningar när man bara läser det man vill se. Tyvärr är det därifrån som en mängd felakigheter sprids, trots att det sedan länge är utrett. Skönt att höra att du har uppfattat det hela rätt. Som sagt det beror på om man vill att vissa felaktiga uppfattningar ska fortsätta att gälla eller inte.

peter_lundin skrev:
Citerat från krulligahästen:

Vad säger alla andra barfotare om detta, smygkopierar ni bara Strasser(står på ett annat ställe).
PL

Hej!
Jag har läst alla inlägg hittills på denna länk och måste först och främst säga att det är värre än på dagis i vissa diskussioner. Ingen nämnd, ingen glömd. Önska bara att man kunde ta det bästa från alla metoder och samsas någonstans på mitten. Alla hästar kan inte fungera utan skor på alla nivåer inom sporten som det nu är. Samtidigt kanske många hästar skulle må bra av att gå barfota mera.

Sedan bör jag väl tala om för alla att jag har två hästar som för tillfället är barfota. Det är en före detta travare, kallblodsvalack på 15 år som mest går lätt träning på ridbana och skogsritter och en 9-årig Qurtervalack som jag tävlar westernridning med (Quartern går inte barfota i vanliga fall).

De är inte verkade efter någon speciell metod men jag kom först i kontakt med "barfota" genom AANHCP (är det rätt bokstäver? Hoppas ni fattar i alla fall) och det var inte genom OL utan genom en annan som då var under utbildning. H*n gjorde den första verkningen av mitt kallblod. Det var i oktober för ett år sedan. Efter det har jag verkat honom helt själv. Jag och en kompis som också verkar sin egen häst brukar åka till varandra och ge synpunkter, efterson det lätt blir så att man blir hemmablind. Vi läser allt vi kommer över inom barfota eller kanske inom ämnet "hovar" i allmänhet. Jag tror inte att man ska fördöma hästskor helt. Det har ju som tidigare sagts fungerat i många hundra år, samtidigt så föds ingen häst med skor på och det är allmänt känt att en sko i järn inte tillåter hovmekanismen att fungera på ett tillfredsställande sätt.
-Men inga vildhästar trussar heller inte omkring på hårda asfalts/grusvägar i mer än en timme om dagen. Skulle tro att om de fick välja skulle hålla till i skog och på täkter, stränder och sjöar. Markområden som sliter jämnare på hoven och inte allt under en kort tid. Det är klart att barfotagång kanske är det sundaste för vissa hästar för vem skulle i ärlighetens namn rakt ut sagt plåga (ja, jag skrev "plåga" för jag kan inte hitta ett mer passande ord) sin älskade häst under ett halvår med hovömhet på hårda underlag om det inte är väl menat i slutändan? Inte jag i alla fall. Min häst har blivit mycket bättre att rida på sedan han blev barfota. Han känner sig för vart han sätter fötterna när man rider i skog och mark och är inte lika snublig som förut. Samt att hans steg har blivit mycket bättre.

Även min hovslagare kollar så att det inte går på tok. Jag har nu för tiden för övrigt en jättebra hovslagare, under utbildning, som aldrig skulle komma på tanken att slå hästen. Jag anser der ganska insnöat att döma en hel yrkeskår p.g.a några få mindre seriösa. I stället för att byta från metoden kanske man ska se sig om efter en annan utövare? Innan har jag haft en annan äldre man som inte alls varit lika sympatisk. Ska jag vara ärlig så vet jag inte om han var utbildad så det ska jag inte tillskriva någon skola alls, alla andra använde honom i min närhet så det bara blev så. I vilket fall som helst så har han skott väldigt mycket, rätt eller fel kan jag inte uttala mig om, men jag vet i alla fall att han använde samma metod på alla hästar.

Hur som helst så fungerar kallblodet jättebra barfota nu. Men det är som sagt ett år efter avskoning och det har inte varit en rak väg hit. Långt ifrån! Det var helt ok i fjol ända tills marken i hagen frös till små knölar. Då var han INTE bekväm längre så han rörde sig väldigt mycket mindre än innan. Då hade jag tankar på att ge upp och låta sko honom, men efter det så kom snön vilket var en befrielse för både honom och mig. Fats samtidigt så blir det ju tö och sedan halt. Isen blir ju väldigt ovant för dem efter att ha haft skor på sig i 11 år. Samtidigt så ökade värmen i hovarna till kroppstemperatur så det var inte längre några hovar som kom in isiga från hagen och inte heller några snöklampar. Under ridningen har jag använt boots när jag ridit längre sträckor ända fram till i somras. I slutet på våren/början på sommaren har han varit oöm på de flesta underlag, jag har bara använt bootsen på en långritt på 7 mil efter asfaltsvägar/hårda grusvägar på 2 dagar. Annars befarar jag att han inte skulle ha haft mycket kvar att gå på när dagarna var till ända.
Även hovväggen växer bättre nu än i somras samt att hovväggen har blivit mycket tjockare.

Så till Quartern... honom tog jag av skorna på för en och en halv vecka sedan. Han ska mest bara gå i hagen nu p.g.a att han är under medicinering (homeopatmedel, vilket är någonting som jag skulle vilja diskutera med seriöst intresserade personer under en annan länk) och bara komma ut på lugna skogsturer fram till tävlingssäsongen börjar nästa år igen. Men med honom skulle jag aldrig fantisera om att han skulle klara av den träning som krävs barfota. I så fall skulle det ta längre än bara ett år att få honom tävlingsduglig och det är ju trots allt det jag har köpt honom till.
Så barfota på honom är inte ett alternativ för mig. Han busar i hagen och är som vanligt där men han är fruktansvärt öm på väg till/från stallet där det är grusväg som dom sladdade i helgen så alla stenar lossnade igen.
Han tappade en baksko i mitten av sommaren och blev jättehalt p.g.a en hovböld som sedan kom ut ovanför trakten. Jag tror på självläkning så det skulle förvåna mig om han inte har mer skit som ligger och gror. Det mesta brukar komma ut den naturliga vägen om man ger det förutsättningar, i det här fallet skulle jag tro att förutsättningen var ökad blodcirkulation i hoven.
Vi får se hur min teori håller. Hoppas bara att hästen ska få så ba förutsättningar som möjligt att bli frisk.

Oj! Vad långt det blev!
Ge mig gärna era synpunkter. Bra som dåliga välkomnas om det är kritik som kan hjälpa mig komma vidare till ett bättre "hovliv" tillsammmans med mina hästar.

Mvh/F

gilli skrev:
Ni vet ju själva var ni står i frågan så dåså, ni och era hästar är nöjda. Ingen kan begära mer!

Jo, man kan begära att alla hästar blir nöjda! Och det är långt ifrån läget idag.
Men jag tror inte att det bara har med skoning eller verkning/trimmning att göra.
Man måste se till helheten i hästållningen.
Jag tror (naiv som jag är) att de flesta hästägare gör så bra de kan efter förmåga och förstånd/kunskap. Däremot sä är det så att det är alldeles för lätt att skaffa häst (eller djur över huvud taget) nu för tiden. Man behöver inte ens ha pengar... vilket sedan kommer som en chock att hästen faktiskt måste äta, hälsa på veterinären eller annan medicinsk kunnig , träffa hovvårdare(det var inte tu tal om att skriva "hovslagaren" här, då blir man väl utkastad? :D ) och då kostar det pengar. Oavsett om hästen var till skänks eller ej.

Mvh/
F

Knapplån...

Hur var det nu med fångbehandling enligt Strasser, hur går den till? Och är den tillåten i Sverige? Skulle behöva lite info om detta på förekommen anledning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 869
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 231
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama