Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

hovis skrev:
Det skrämmande är väl att vi inte kommenterar artiklar utan endast forskning.

syftningsfel?

Vetenskapliga artiklar är annars det som ÄR forskning.

hovis skrev:
Det skrämmande är väl att vi inte kommenterar artiklar utan endast forskning.

Mycket bra svar. Det säger en hel del.

*lånar knapp*

Jag lovad för ett tag sen att visa lite bilder på min polles fötter.
För er som inte vet så hade min häst en tendens till bochov när jag köpte henne. Jag har behandlat denna med barfotagång enligt AANHCP.

dagen innan skorna slets av.
stor_2106.jpg

här har förändringar skett mest under hoven.
stor_2107.jpg

nu börjar det bli ganska bra!
stor_2108.jpg

jämför denna med första så ser ni vilken skillnad!
stor_2109.jpg

stjärnhästen skrev:
Nej, vdb Daniel, personen S har inte hållit kurs. Har du varit på Strasser kurs så har det varit H Strasser som hållit föredragen eller C Augustsson Sand från Krulliga Hästen.
Anette

Om jag säger att han har det så har jag varit på en sådan kurs med honom, och betalat för det. Att du inte vet det är inte min ensak, men fråga då person S.B Ifall han inte varit i Österåsen för 2 år sen. Kolla sen på följande websida där det finns bildbevis!

http://web.telia.com/~u64203007/www.ridplan.nu/sidor/bilder6.htm

Och kommentera detta sen...

Fick du inte hjälp av hovslagare när du hade din häst skodd?
Det syns ju tydligt på den första bilden att hästen hade för höga trakter och att traktstöden tryckte upp i kötthoven.

/T

Senast ändrad:

Visst är det skillnad, nu e bara halva hoven kvar.

Tyvärr är det oxå det enda som har skett då kronranden fortfarande är "uppdriven" i tådelen samt att den påvisar lite väl mkt genomtramp i kotan på det benet. Börjar likna en vek kota vilket knappast kan vara bra för stödjeapparaturen samt senorna. Du har aldrig funderat på orsaken till den tidigare höga trakten förutom att det är hovis fel att det blivit så???

Lycka till och ta hand om din kommande senskada.

du har nu en framåtbruten tåaxel på din häst.Detta ger vad bilden visar ett för kraftigt genomtramp med onödigt slitage på böjsenor och gaffelband.mvh Positivapuh.Utbildad hovslagare

Det går inte att säkert uttala sig om ändringar i tåaxeln eftersom hästen inte står på samma sätt på bilderna.

vdb skrev:
Om jag säger att han har det så har jag varit på en sådan kurs med honom, och betalat för det. Att du inte vet det är inte min ensak, men fråga då person S.B Ifall han inte varit i Österåsen för 2 år sen. Kolla sen på följande websida där det finns bildbevis!

http://web.telia.com/~u64203007/www.ridplan.nu/sidor/bilder6.htm

Och kommentera detta sen...

för två år sedan var han inte utbildad SHP heller, så det i sig gör ju ditt uttalande felaktigt:)
att det finns människor som håller kurser som inte är officiella är väl inget de andra SHP arna kan rå för? det finns ju ganska många icke-hovisar som har tappskokurser också!
Hon vet att det bara är H Strasser eller C sand som håller kurser i sverige, för det är de enda två som har utbilning för det! de andra får hålla korta föredrag med teori bakom metoden, inget annat!

kan SHP rätta mig om jag har fel?
/Migo

Jag tycker att man ser att "växtringarna" på hoven är jämnare på sista bilden.

Jag testade med en tåsko först för att trakten skulle få slitas ner och spara tån, dock tyckte inte jag att det funkade då. Kanske kulle gjort det om jag gav det längre tid.
Jag hade 2 olika hoslagare som försökte lösa problemet men de kunde inte hjälpa.

Enligt förra ägaren så är hon född med detta.
Anledningen till att jag började justera detta var på inrådan av både, ET, vet och massör.

Om man jämför tåaxeln på den första och sissta bilden så ser ni ju att även denna blivit bättre...

Min häst har inga klena kotor även om det kanske kan se ut så på bilden.

Dessutom så har den tidigare hovan varit helt stum och är det något som inte är bra förstöddemperaturen så är del väll det.

Nu har hovmekansim kommit igång som den ska så jag är helt övertygad att även om denna hov inte är perfekt än så är det mycket bättre för hästen som det ser ut idag.

Dessutom har resten av kroppen rättat till sig så nu slipper jag eventuella sensakdor, ledinflammationer bak ochså...

*Knapplån*

Precis så här borde diskussionen ske i denna tråd, så fram för mera bilder och frågor av den här typen. :)

Ser/känns hästen liksidig nu?
Hur ser den vänsra hoven ut i förhållande?
Du skriver under en bild att den största förändringen som skett där är under hoven. På vilket sett då?

/T

Senast ändrad:

Liksidig vet jag inte om hon någonsin kommer att bli men det är klart bättre nu. Den andra framhoven är mycket lägre i trakten och längre i tån.

Det som hände då var att sulan började spricka (inte så farligt som det låter) just för att hovmekanismen börjat sätta fart. Dessutom bytte hon ut hela sin stråle.

Cecely skrev:
Den andra framhoven är mycket lägre i trakten och längre i tån.

Så vilket av dessa ben är det då som tar den större belastningen???

HannaZ skrev:
Det går inte att säkert uttala sig om ändringar i tåaxeln eftersom hästen inte står på samma sätt på bilderna.

Jag kanske e dum men jag förstår inte. Har aldrig varit med om att en häst står på samma sätt hela tiden. Det viktiga är väl att se hur benaxeln är i belastningsfasen eller???

Varför står det *knapplån* ibland?

Man lånar kanske sista inlägget för att ge ett sammanfattande svar, och som då inte är riktat till inläggskaparen utan till alla te x.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 869
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 230
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 675
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama