Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Afrodite skrev:
Strassers teorier bygger till mycket stor del på kända naturvetenskapliga upptäckter. Upptäckter som gjordes för länge sedan. Dessa är dessutom sedan länge accepterade som sanningar inom humanvetenskapen. T ex hur cellmetabolismen fungerar och hur signalsystemet via nerver fungerar. Ett annat exempel är hur vävnader, skelett, ligament och leder reagerar under onormala förhållanden.

Detta finns utförligt beskrivet i någon av den mängd av naturvetenskaplig litteratur som finns som behandlar anatomi. Så någon svårighet att få belägg för de mest grundläggande tankarna i Strassers teorier föreligger ej.
Britt-Marie
SHP

Jag förstår vad du menar, du talar om det ämne Dr. Strasser doktorerat i och att det skedde i slutet av åttiotalet.

Men säg mig, vad har FISKAR genensamt med hästar????? Förutom då Sjöhästar.

Jag undrar sa Flundra :angel:

Afrodite skrev:
Utredningen av hovslagare är redan färdig, den var vad jag förstår inte så upplyftande. Du kanske kan skicka mig ett PM om resultatet, det borde du väl ha ett.

Britt-Marie
SHP

Jag har bara ett utifrån dom Certifierade hovisarnas resultat, duger det???

hovis skrev:
Nu får du lägga av Britt-Marie. Lilla Skutt har LÄNGE ställt sin fråga ang. fång till dig FÖRST så va nu snäll och svara på den och sluta med undanglidande manövrar a´la Strasser.
Nu är vi på en barfotatråd och då vore det väl väldigt seriöst med ett svar från en som kan svara korrekt utifrån Strassers lära. Det är ju det frågan gäller.

Fortsätter du att slingra dig eller glider undan med svaret så förstår du väl att trovärdigheten i alla fall inte kommer att ÖKA utan snarare uppfattas som pinsam.

Nu var det inte fång det handlade om det som jag ville ha svar på, utan ett antal påståenden. Vill gärna att Lilla Skutt svara på de frågor jag ställt i mina tidigare inlägg. När Lilla Skutt gjort det ska jag som sagt med glädje besvara frågan om fång. Samtidigt har frågan om hur ni hovslagare får era fånghästar friska ställts åtskilliga gånger utan att något svar har kommit. Så vem som ställde frågan först kan väl diskuteras. Men som sagt nu var det inte fångfrågor i första hand som jag ville ha svar på.

Britt-Marie
SHP

Men du har fortfarande inte kommenterat min strasserkurs jag gick som jag bevisligen gick oavsett vem som frågar vem först här? Det blev väldigt tyst när jag lade ut ett bildbevis.

vdb skrev:
Men du har fortfarande inte kommenterat min strasserkurs jag gick som jag bevisligen gick oavsett vem som frågar vem först här? Det blev väldigt tyst när jag lade ut ett bildbevis.

Någon "kurs" var det väl inte frågan om eller hur? Ni träffades hemma hos någon över en kopp the. Du hade varit intresserad och ställt ett antal frågor och blev då informerad om vad Strassermetoden innebar. Ni hade tydligen också fått se hur en häst ska trimmas enligt Strassermetoden. Det var således en helt informell träff och någon "plastskiva à 400:-" var det heller inte frågan om eftersom personen vi pratar om tillverkar sina plastskivor själv (precis som även jag gör).

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Någon "kurs" var det väl inte frågan om eller hur? Ni träffades hemma hos någon över en kopp the. Ni hade tydligen också fått se hur en häst ska trimmas enligt Strassermetoden.

Britt-Marie
SHP

Nu börjar jag bli besviken på dig Britt-Marie enligt bilden så ser det ju ut som om han dricker the men inte fasen är det så utifrån vad du skiver. Det är ju en typisk kortkurs det handlar om.

VDB, Kul va det att du delgav det för oss men inte för denne person som bröt mot Strassers lära. Som i alla sekter så åker man ut bums så snart man bryter mot ngn av sektens regler och förhållningar.
Jag tycker faktiskt lite synd om honom, han ville ju bara tjäna tillbaka lite av sin kursavgift samt komma lite högre i pyramiden.

Afrodite skrev:
Nu var det inte fång det handlade om det som jag ville ha svar på,
Britt-Marie
SHP

Du får ursäkta men vad du vill ha svar på skiter både jag och Lilla Skutt i!!! JO det va just fång som Lilla skutt ville ha svar på utifrån hur ni behandlar,rehabiliterar det i Sverige samt utifrån Svensk lagstiftning.

Ge oss samt alla andra här som undrar hur det förhåller sig och sluta med massa undanflykter. Så snart du delgivit det svaret så skall vi svara på precis vad du vill.

Jag kan faktiskt börja med att svara dig på vad Dr. Strasser doktorerat i och när det skedde.
Är du inte lika enträgen om att få det svaret likväl ditt sjat om svaren på dina frågor till Lilla Skutt.

Jag vet, jag låter Lilla Skutt svara dig på den frågan,då får du ju svar av Lilla Skutt.

Allvarligt, du börjar tappa "fotfästet" kan det bero på att ni inte kan simma som fiskar???

Senast ändrad av en moderator:

stuv skrev:
Lånar knapp.

Citat ur H. Strasser och S. Kells, ”Ett sunt hästliv”

”… För att vidga en trång hov är det nödvändigt att få hoven att expandera mer i varje viktbärande fas än vad den är van vid (eftersom den trånga hoven per definition inte utvidgas normalt, eller till och med minskar i viktbärande läge). …
Olyckligtvis kan detta inte ske utan smärta; ofta uppkommer en övergående inflammation i hela läderhuden (återigen beroende av art, och grad, av skada i hovens deformation). Den här inflammationen läker inom några dagar eller veckor så länge hoven har optimal rörelse under tiden så att det ökade blodflödet i hoven (på grund av inflammationen) på bästa sätt transporteras tillbaka upp i benet. …”

(Strasser känner alltså väl till problemet med smärta, men struntar i det.)

”… Om, å andra sidan, en häst i det här läget skulle lämnas i boxen över natten skulle det finnas en avsevärd ansamling av blod i hoven vilket skulle orsaka en hel del smärta och möjligtvis akut laminitis (fång). Hästen kommer inte att vilja röra sig på morgonen. Blodet har kylts av under natten, metabolismen reducerats och läkeprocessen har blivit långsam eller helt avstannat. …”

”… Det är därför viktigt att inse att till och med botande av en inflammation endast kan äga rum på bästa sätt om hästen är i konstant rörelse. Du kan inte bota någonting på hästens ben ordentligt om hästen hindras att röra sig under en längre tid, även om det så ”bara” är över natten. …”

Man skall alltså verka hovarna så att en akut sulläderinflammation uppstår, sen skrämmer man hästägaren med att : om du inte ser till så att din häst rör på sig hela tiden så kommer den att få akut fång. Slutsats: Lilla Anna leder gråtande runt sin lilla ponny som knappt kan gå utav smärta bara för att den inte ska få akut fång om bloddcirkulationen i hovarna avstannar.Se nedan…

Citat Ur H. Strasser och S. Kells, ”Who´s afraid of founder?”

Smärta är det största problemet när man återskapar en sund hovform. …
En del hästägare får problem med sina grannar, när dessa ser uppenbarligt sjuka hästar utomhus. Grannarna förstår inte att ett sjukt djur som behöver mycket syre har det mycket bättre ute än inne. Det finns ett stort behov av mer kunnande inom detta område: hos allmänheten, distriktsveterinärer och djurrättsaktivister.”

Citat ur H. Strasser och S. Kells, ”Ett sunt hästliv”

”… Hos hästar som behandlas hemma kan hela processen med att vända sammandragningen sträcka ut sig över två år, men under de rätta förhållandena kan den vara frisk inom 3-6 månader (återigen beroende till stor del på den skada och typ av deformation som finns i hovarna).”

Är det detta våra hästar behöver??

Mvh

Tänkvärda ord Citerat av Dr Strasser

Afrodite skrev:
Du påstår dessutom (i min nästa markering med fetstil) att de som håller utbildning i Strassermetoden har kort hästerfarenhet. Utbildningen finns endast i Växsjö, så här får jag be dig precisera dig vad gäller "kort hästerfarenhet".

Jag hoppas verkligen att du svarar på dessa frågor, precis som jag har försökt på ett seriöst sätt svara på de frågor jag tidigare fått.

Britt-Marie
SHP
HALLOJ!!
Nu är jag hemma igen !Ledsen att du fått vänta! ;) Lite sur kanske??..jag sa ju att jag skulle återkomma!Problem med lässvårigheter kanske!!eller pms? :D

Svar på din fråga:Calle Sand!
Menar du att han har lång hästerfarenhet?
Isåfall framkommer det dåligt i de insändare han gjort i diverse tidningar,forum och skrifter till myndigheter!
Eftersom han framträder som expert lite överallt så antar jag att han även utbildar er? :eek: :confused:

Afrodite skrev:
Du har också tydligen helt missat att det finns ett otal hästar som idag mår direkt dåligt. Ta dig en titt på de olika trådar som finns här på buke. Många av problemen kan man direkt relatera till hoven. När jag började med hästar för cirka 30 år sedan var problemet med fång något som endast ponnier led av. Stora hästar drabbades mycket sällan av detta problem. Idag är fång något som alla hästar kan drabbas av. Vad beror denna ökning på? Om nu skon skulle göra hästen frisk från fång varför är det då så vanligt att en häst som en gång haft fång ofta får det igen. Många gånger slutar det med att hästen döms ut eller får avlivas. Är det detta du menar med att du gör hästen "frisk" med skoning?

Britt-Marie
SHP
Om du orkat bemöda dig att verkligen läsa vad jag skriver skulle du inte anklaga mig för att inte bry mig om hästars välmående..

Nu tror jag inte på din gurus teorier om att järnskon orsakar fånganfall,kanske ett och annat hypokondriskt anfall av inbillad Järnastma men det är ju ditt problem! ;)

Tror snarare att det är foderrelaterat ,och att vissa tror att hästar är kraftfoderomvandlare och inte gräsätare..
Skogsmullen Brunte behöver knappast äta som en en tävlingshäst på elitnivå tex..
Hösilage har jag oxå erfarenhet av som misstänkt orsak till många fånganfall,och alla överfeta hästar och ponnier..
Fetma på folk orsakar hormonknas,så varför skulle hästar vara annorlunda??

Jag har gång på gång tjatat om att oseriösa ska bort från att kladda på hästars fötter,vare sig det är en oseriös skopåspikare eller en fullutbildad hjärntvättat strasserexpert,AMEN!

Ibland är hovvården orsak till hästarnas problem,ibland är hovarna symtom på nåt annat som hovslagaren inte kan åtgärda utan hjälp från annat håll!
Tror knappast Strasserverkning,rättar till sneda /roterade bäcken,hakbett,felaktig utrustning,fetma,sned ryttare som gör hästen sned,fel utfodring osv.Den berömda listan kan göras hur lång som helst!!

För trettio år sedan utfodrades knappast hästarna på fri tillgång på kofoder ,inte heller fick hästarna så mkt olika blandningar med kraftfoder och tillskott hit och dit,eller?
Miljön runt oss har knappast blivit bättre heller..om människors hormoner påverkas av miljön,varför skulle inte hästar påverkas?
Hur påverkar alla gifter i jordbruket våra hästar tex?

Vi köper och importerar olika hästraser till vårt land som inte naturligt skulle leva i vårt klimat,vissa lättfödda raser som egentligen borde leva på magert bete får fri tillgång på kraftigt kofoder och betar på gödslade beten.
Jag tycker snarare det är konstigt att inte fler hästar har problem!! :eek:

Men visst vore det enkelt om allt gick att skylla på nån jävla järnsko,du verkar helt besatt av dessa,även om vi inte nämner dem överhuvudtaget så inbillar du dig att jag kastar järnskor som lösning på alla problem!
Vad dricker du för "the" egentligen? :eek:
Inte den sort jag gillar iallafall för jag ser både oskodda och skodda hästar i min närhet! :cool:

Afrodite skrev:
Ta dig även en titt på nätet så får du se att det hålls konferenser runt om i världen om just fång. Det är uppenbart att man inte vet hur detta ska behandlas och att det är ett stort problem. Om då Strasser hittat både orsaken och lösningen till problemet, hur kan det vara så förkastligt.

Britt-Marie
SHP
Om nu Strasser har svaret på allt och visat "resultat" i tjugo år..jaa då är det ju KONSTIGT att hon inte är inbjuden på dessa konferenser och clinics av sina kollegor..tycker du inte att det verkar underligt! :eek:

Theorierna kanske inte håller.. ;) :devil:

Orkar inte vara seriös nu. Hur gammal är du? Att märka ord som du gör visar ju bara hur barnslig du är..
Tror du någon annan än den minst lika seriöse "Hovis" tycker att du är rolig?

Och var inte din fångfråga ställd till "Kavat" och sedan ställd rent allmänt i hopp om svar? Orkar inte läsa alla gamla inlägg men kan inte minnas att du ställt den frågan först till "Afrodite", fel?

Hovslagarna här på denna tråd har sökt med ljus och lykta efter en SHP som kan svara på era frågor. Inte ens när någon svarar så seriöst och sakligt som jag tycker att "Afrodite" gjort här så är ni nöjda utan måste förlöjliga och kasta skit på den personens svar. Mindrevärdes komplex kanske? Fattar ni inte att det är ni själva som ser löjliga och oseriösa ut? Spelar ingen roll hur seriösa vi "barfotanissar" är, det hittas ändå på trams för att försöka få oss att se okunninga och dumma ut. Jag undrar vilka dom flesta härinne tycker ser löjliga ut egentligen med inlägg som dina?

Allvarligt, hur ska man kunna föra en seriös diskussion här om det alltid finns några som ska förstöra som tex du och hovis? Trodde denna tråd var för oss som förespråkar den naturliga vägen till hälsa men vi blir påhoppade hela tiden. Är det en ändlös hämnd för att ni kände er invaderade på hovslagarforumet? Finns säkert ett antal av oss här som inte borde bli beskyllda för det?

Det är ganska lustigt ändå, hovslagarna härinne (kanske inte alla men ni vet vilka ni är) skyller SHP:arna och även oss "vanliga" för att inte svara på frågor, men jag tycker att det är precis tvärtom. Jag har tex ställt ett otal frågor som jag aldrig får svar på. Men det räknas kanske inte? Tex VAD som är så extremt med verkningen med denna metod? Och då menar jag utförligt, för du vet väl exakt hur det går till?

Den dagen du uppträder lite mer som sej bör så kanske du får svar på din fångfråga. Men nu så är det lysande tydligt att du bara vill veta för att kunna kasta mer skit och göra dej löjlig över svaret, och då förstår jag mer än väl den låga motivationen att svara en person som uppträder som dej här..

När svar från SHP;are (eller AANHCP med för den delen) kommer så kastas det skit direkt, är det brist på intelligens att från hovslagarnas sida sedan undra varför inga svar ges? Era svar är så självklara och kunniga (t.o.m när hovis skriver av direkt ur sina läroböcker) och de ska tydligen tas på största allvar? Men det blir lite svårt när vi tas på allt annat än allvar. En bunt idioter som inte fattar ett skit, är det vad vi barfotaentusiaster är i era ögon? Varför bemödar ni er då med att ens försöka kommunisera med oss (eller vad det nu är ni är ute efter)?

Lilla Skutt och Hovis

Som vanligt känns det bra att konstatera vem som är seriös och inte. När inte kunskapen räcker till längre måste ni lägga till en massa saker i era inlägg som ni helt fräckt bara hittar på. En fullständigt ointressant argumentationsteknik som förmodligen är en påföljd av anonymiteten.

Tyvärr verkar ni vara fullständigt omedvetna om hur oseriöst ni framställer er själva men vad annat är att förvänta. Det finns seriösa hovslagare det är jag medveten om det är bara synd att de lyser med sin frånvaro här. Till och med här på detta forumet har det funnits en i mina ögon seriös hovslagare som kunde argumentera på ett vettigt sätt. Rude har inte synts till på länge, jag tror att han försvann ungefär när ni började skriva här, konstigt.

Jag kan inte begripa hur alla kan hålla på!

Boj, det här är ingen trevlig tråd där man lugnt å stilla kan diskutera barfotagång, det är bara smutskastning HELA tiden. Du är moderator här gör nått, eller så spika upp en ny tråd där man kan diskutera barfotagång och INTE alla annan skit. Det är väll endå ingen som brukar gå in på westernforumet när man håller på med hoppning och kallar de en massa saker och kastar skit hit å dit..

OBS detta gäller båda hållen!!

Jag skulle gärna vilja ha källor till punkt 2,3 och 4 i din uppräkning då detta inte är allmänt vedertagen kunskap. Vad jag vet anser man att häst kan bearbeta ganska stora mängder protein utan att detta har någon toxisk verkan (om det nu kommit förbi tarmsystemet alltså och vi inte pratar lättlösliga proteiner kontra Baron Gruff eller liknande men det är ju en helt annan problematik än den du beskriver). Den toxiska verkan skull ei så fall vara ammoniakförgiftning vilket vad jag vet aldrig konstaterats på häst???

Men som sagt, lite källor skulle jag vilja ha på detta!

Håller med, moderator GÖR NÅGOT!!!!!

Det vore fint med en tråd eller ett forum där vi som har våra hästar barfota kan ställa frågor till varandra och få rimliga svar, utan att alltid behöva få skit.

OA

OlleAtlas skrev:
Håller med, moderator GÖR NÅGOT!!!!! Det vore fint med en tråd eller ett forum där vi som har våra hästar barfota kan ställa frågor till varandra och få rimliga svar, utan att alltid behöva få skit. OA

:bow: :bow: :bow: :bow:

Håller helt med. Synpunkter från flera håll är bra men "skiten" vill vi inte ha.

Toffel skrev:
Orkar inte vara seriös nu. Hur gammal är du? Att märka ord som du gör visar ju bara hur barnslig du är..
Tror du någon annan än den minst lika seriöse "Hovis" tycker att du är rolig?

Och var inte din fångfråga ställd till "Kavat" och sedan ställd rent allmänt i hopp om svar? Orkar inte läsa alla gamla inlägg men kan inte minnas att du ställt den frågan först till "Afrodite", fel?

Hovslagarna här på denna tråd har sökt med ljus och lykta efter en SHP som kan svara på era frågor. Inte ens när någon svarar så seriöst och sakligt som jag tycker att "Afrodite" gjort här så är ni nöjda utan måste förlöjliga och kasta skit på den personens svar. Mindrevärdes komplex kanske? Fattar ni inte att det är ni själva som ser löjliga och oseriösa ut? Spelar ingen roll hur seriösa vi "barfotanissar" är, det hittas ändå på trams för att försöka få oss att se okunninga och dumma ut. Jag undrar vilka dom flesta härinne tycker ser löjliga ut egentligen med inlägg som dina?

Allvarligt, hur ska man kunna föra en seriös diskussion här om det alltid finns några som ska förstöra som tex du och hovis? Trodde denna tråd var för oss som förespråkar den naturliga vägen till hälsa men vi blir påhoppade hela tiden. Är det en ändlös hämnd för att ni kände er invaderade på hovslagarforumet? Finns säkert ett antal av oss här som inte borde bli beskyllda för det?

Det är ganska lustigt ändå, hovslagarna härinne (kanske inte alla men ni vet vilka ni är) skyller SHP:arna och även oss "vanliga" för att inte svara på frågor, men jag tycker att det är precis tvärtom. Jag har tex ställt ett otal frågor som jag aldrig får svar på. Men det räknas kanske inte? Tex VAD som är så extremt med verkningen med denna metod? Och då menar jag utförligt, för du vet väl exakt hur det går till?

Den dagen du uppträder lite mer som sej bör så kanske du får svar på din fångfråga. Men nu så är det lysande tydligt att du bara vill veta för att kunna kasta mer skit och göra dej löjlig över svaret, och då förstår jag mer än väl den låga motivationen att svara en person som uppträder som dej här..

När svar från SHP;are (eller AANHCP med för den delen) kommer så kastas det skit direkt, är det brist på intelligens att från hovslagarnas sida sedan undra varför inga svar ges? Era svar är så självklara och kunniga (t.o.m när hovis skriver av direkt ur sina läroböcker) och de ska tydligen tas på största allvar? Men det blir lite svårt när vi tas på allt annat än allvar. En bunt idioter som inte fattar ett skit, är det vad vi barfotaentusiaster är i era ögon? Varför bemödar ni er då med att ens försöka kommunisera med oss (eller vad det nu är ni är ute efter)?
Tack jag är glad att du anser mig barnslig,barn har kvar sin intution,fantasi och empati för djur! :love:

Har du? :angel:

Jag tror inte allt du tänker och gör är idioti,men om ett "barn" som jag ser svagheterna i en metod,varför kan inte de som studerat på universitetet se de självklara svagheterna. :eek: :confused:

Beror det på att man bara ser det man vill se? :eek:

Ibland känner jag mig som pojken i sagan om "kejsarens nya kläder"
han ser det självklara ,att kungen är näck!
hans beundrare ger bara komplimanger och låtsas att allt är ok.

Min poäng är,strasser är naken !

Det bra i metoden uppväger INTE de dåliga bitarna med onödig smärta,för hårt skålad sula i ivern att uppnå en skålad hov i "Mc Donaldfart", istället för att låta naturen ha sin gång .
Jag ser det mkt ONATURLIGT att forcera en hov extremt snabbt om naturen själv vet bättre vilken takt den skall läkas.Ett ex..

Jag liksom alla djurvänner vill ha bort de klåpare som finns i alla branscher..jag har aldrig försvarat de som spikar på skor utan att göra vad de lärt sig, eller aldrig lärt sig.. tex.
De som däremot gör vad de lärt sig skapar inga problem för hästen.
Som du så väl vet i även din metod så har hästens ägare en stor del i resultatet i hur en häst mår ,det handlar om samarbete.

Läser man era inlägg så får man uppfattningen att om hästen har problem så beror det på att hästen nån gång träffat på en hovslagare,har hästen problem trots strasserverkad,då är det hästägarens fel..
Strasser kan aldrig göra fel,det tycker jag är mkt underligt..som sagt hon har svar på allt!

Jag har inget emot barfotahästar ,men jag är extremt kritisk till när man orsakar onödig smärta på en häst vid tex fångbeh och dessutom förvägrar den smärtstillande.
Stark smärta stör immunförsvaret,gör djuret deprimerat,smärta gör att djuret slutar äta och dricka normalt.
Om djuret får smärtlindring kommer det i gång och äter,rör sig och kommer in i en god cirkel igen.

Det är oxå känt att hästar har en annan tidsuppfattning än vi själva,hur skall en häst förstå att smärtan är övergående,den lever ju i nuet!!
Och ja visst finns det konvetionellt behandlade sjuka/deprimerade hästar,men här disskuterade vi ju strasser ,eller hur!?

Jag har frågat Kavat för länge sen,visst, hon var väl oxå SHPare vad jag minns..har även frågat afrodite.Har nog frågat alla strasseranhängare faktiskt..inget verkar veta svaret,eller oxå gör ni allt för att undvika svaret då det är känt över hela världen att vissa frågor måste tystas ner..hästar under beh måste gömmas i skogen osv.. :cry:

Jag har även sett andra fråga om fångbehandling,skall de inte få svar, bara för jag anses som ett hot?

Varför skulle ni annars lägga ner så stor energi på att tysta mig! ;)

Slutpoäng,lyssna alltid på vad barn säger ..de har ofta rätt kloka saker att delge,de ser och hör mer än vad vuxna vill tro!

Att jag uppfattas som barnslig,ordmärkare eller gud vet vad ,rör mig inte i ryggen ,jag älskar hästar ända in i själen och har inget behov av att slicka röv på nån "Stackars missförstådd strasserexpert som är fullärd".

Hästar skiter i vad du säger,de bryr sig bara om vad du gör !
Om jag skulle hålla med en strasserförespråkare bara för att det skall vara trevligt här då sviker jag hästar,sanningen är inte trevlig alltid,men nödvändig för att vissa fanatiker skall avslöja sig offentligt!
Sen att sanningar inte presenteras på fint universitetsspråk,vem bryr sig!

Ideaal skrev:
Lilla Skutt och Hovis

Som vanligt känns det bra att konstatera vem som är seriös och inte. När inte kunskapen räcker till längre måste ni lägga till en massa saker i era inlägg som ni helt fräckt bara hittar på. En fullständigt ointressant argumentationsteknik som förmodligen är en påföljd av anonymiteten.

Tyvärr verkar ni vara fullständigt omedvetna om hur oseriöst ni framställer er själva men vad annat är att förvänta. Det finns seriösa hovslagare det är jag medveten om det är bara synd att de lyser med sin frånvaro här. Till och med här på detta forumet har det funnits en i mina ögon seriös hovslagare som kunde argumentera på ett vettigt sätt. Rude har inte synts till på länge, jag tror att han försvann ungefär när ni började skriva här, konstigt.
Jag föreslår att du tar över och blir moderator,så blir det exakt som du vill,nämligen inga obehagliga frågor om strasser,inget ifrågasättande av de personer som utbildar hennes anhängare ,för deras trovärdighet är ju helt ovidkommande eller hur?
Att den som är språkrör för metoden saknar hästerfarenhet det är ju helt oviktigt. :confused:

Om alla skall använda samma argumentationsteknik,då får du klona dig själv,och det tycker jag är mkt onaturligt!

hovis skrev:
Jag har inga belägg för detta men min erfarenhet säger att den katastrofala ökningen av fång som uppvisats under serare år (vilket jag för flera år sedan började tjata om) beror på det här förbaskade HÖSILAGET.

HÖSILAGE är ett mkt bra foder för KOR med helt livsfarligt för hästar. Kor har fyra magar, Hästen har endast EN och den är jävligt liten.

Jag har också märkt en ökning av utfodring med silage. Hösilage och i somliga fall ensilage till hästar.
Jag resonerar som du i denna fråga. Hästen har endast en mage, den är inte skapt för att konsumera syrat gräs. En ko idisslar ju, och har en helt annan tarmfunktion.

Själv är jag mycket skeptisk till att utfodra med silage till hästar. Hellre i så fall blött hö, ifall det rör sig om t ex hosthäst.
Varför har det blivit så vanligt att fodra med silage till hästar? Beror det på att det är lättare att ta hand om, och bönderna, om inte hästägarna köper det, själv använder det till sina djur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 869
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 230
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama