Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Visst sjutton finns det kurser i hovvård, och hur en hov fungerar etc. Ofta är detta kurser som klubbarna själva anordnar, tyvärr så brukar en del av dessa kurser inte vara övergripande utan snarare inriktade. Det tycker jag är synd på dessa kurser, för vad en hästägare behöver är en överskådlig presentation på hovens funktion både med och utan skor.

Jag tror inte på att ge en kurs i hästhållning, foderlära samt hovvård i ett och samma, varför? Jo därför att varje ämne är så omfattande, att en helg omöjligt kan täcka för att ge basinformation i varje ämne.

I våran klubb har vi foder kurser, hästhållning och även hovvård på bägge sätt. Jag tror att om klubben inte anordnar sådna kurser, bör man ange det som önskemål då intresset för dessa ämnen ökar mer och mer.

Jag tar lite illa vid mig när du rackar ned på alla kurser som anordnas, strasser eller inte.
citat: "som är direkt skadliga för hästens välbefinnande."

Jag har inte träffat på EN ENDA häst hittils som mått illa av att ägaren gått kurs för gänget på harmonyhorse. Och här uppe i norrland är det väl åtminstone 30 pers eller fler som gått kursen! Om man räknar med deras hästar och även med alla hästar som jag verkar så är vi uppe i nästan 200 hästar som påverkats av denna information " som är direkt skadliga för hästens välbefinnande."
Och ALLA mår BÄTTRE än innan.

Du får nog gå ut och titta i verkligheten en snutt innan du kommer med såna uttalanden.

Då kan man ju undra var man ska börja.

Man kan ju tycka att kurser som annordnas idag inte är tillräckliga, men var ska man få börja. Är det inte värre med en hästägare som inte har gått en enda kurs, som inte kan någonting om hovar, foder skötsel osv, denna ägare kan gå runt med en hel bunt med problem utan att ens veta om det!

Jag har sett folk som frågar på detta forum om det är ok att låta hovslagaren sko var 10 v eller om det MÅSTE vara 8 veckor!!

Dessutom så har ju AANHCP nu laggt till en till kurs i sitt program där man har lagt till ämnen som lösdrift, foder osv, det är ju ett stort +.

Lilla Skutt skrev:
Att gå strasserutbildning kan kanske ge en del vettiga saker att lära om utfodring ,utevistelse,rörelse osv,men verkningsmetoden är onödigt extrem och inte i längden sund för en högpresterande häst ,tex hovvinkeln enligt strasser osv osv , som orsakar problem..flera andra "fakta" i den utbildningen bygger på så snedvridna åsikter att den är totalt olämplig!
Och det kommer framtiden utvisa med tydlighet..

Tyvärr tycker jag de strassernissar mfl som nu ger utbildningar i "barfotasvängen" med kortkurser ,själva verkar ha dels, kort hästerfarenhet,dels lär de ut vissa " sanningar" som är direkt skadliga för hästens välbefinnande.Och framförallt har de ingen aning om hur seriösa hovslagare jobbar,och det är beklagligt och skrämmande..Men de lär glatt ut vad de TROR är sant.
tror gör man i kyrkan som bekant..

Hälsar en liten hovis som själv har MYCKET kvar att lära sig .. :o men jag är bra på att läsa av när andra är ute och cyklar! ;)

Och en del håller på med "spinning".. utan att inse att cykeln sitter fastskruvad i golvet!!! :devil: :angel:

Så är vi där igen då Lilla Skutt! Du kastar ur dig påståenden utan att ha en aning om sanningshalten bakom det du slänger ur dig. I samma mening (min första markering av din text med fetstil) skriver du att verkningsmetoden är extrem och inte sund, orsakar problem och bygger på snedvridna fakta, sedan skriver du att detta får framtiden utvisa. Den orsakar alltså problem, men ännu har du inte sett några eftersom framtiden måste påvisa detta!? Har jag förstått dig rätt?

Du påstår dessutom (i min nästa markering med fetstil) att de som håller utbildning i Strassermetoden har kort hästerfarenhet. Utbildningen finns endast i Växsjö, så här får jag be dig precisera dig vad gäller "kort hästerfarenhet".

Vad gäller oss som gått utbildningen har de flesta av oss längre erfarenhet av hästar än många andra. Det är just det och den dåliga erfarenheten av konventionella metoder som har fått oss att söka andra alternativ. Att vi då fastnat för just Strasser beror på att denna holistiska metod ger oss svar på många av de funderingar vi haft kring vår tidigare hästhållning och varför våra hästar inte mått bra. Den ger oss dessutom svar på frågan hur gör vi istället. När vi sedan börjar använda metoden och ser att det Strasser visat oss och skriver i sina böcker också stämmer i verkligheten på punkt efter punkt då förstår man att hon utvecklat en metod som har lösningen på de flesta problem som dagens hästar lider av.

Du har tidigare skrivit att du gör hästen frisk genom att sko den. Skulle vara trevligt att få reda på hur detta genomförs. Då menar jag vad som rent fysiskt händer i hoven som gör att den blir frisk med en sko, t ex en fånghäst. Nu vill jag att du svarar på denna fråga och inte glider undan, som så många gånger tidigare.

Du har också tydligen helt missat att det finns ett otal hästar som idag mår direkt dåligt. Ta dig en titt på de olika trådar som finns här på buke. Många av problemen kan man direkt relatera till hoven. När jag började med hästar för cirka 30 år sedan var problemet med fång något som endast ponnier led av. Stora hästar drabbades mycket sällan av detta problem. Idag är fång något som alla hästar kan drabbas av. Vad beror denna ökning på? Om nu skon skulle göra hästen frisk från fång varför är det då så vanligt att en häst som en gång haft fång ofta får det igen. Många gånger slutar det med att hästen döms ut eller får avlivas. Är det detta du menar med att du gör hästen "frisk" med skoning?

Ta dig även en titt på nätet så får du se att det hålls konferenser runt om i världen om just fång. Det är uppenbart att man inte vet hur detta ska behandlas och att det är ett stort problem. Om då Strasser hittat både orsaken och lösningen till problemet, hur kan det vara så förkastligt.

Och fånghästar som du behandlar, tror du inte att de lider trots att de får smärtbehandling. De kan gå flera år med ständigt återkommande problem. Inte får de smärtbehandling hela tiden. Att den akuta fasen är över och man med hjälp av en sko bedövat hoven innebär inte att smärtan inte kommer tillbaka.

Jag hoppas verkligen att du svarar på dessa frågor, precis som jag har försökt på ett seriöst sätt svara på de frågor jag tidigare fått.

Britt-Marie
SHP

Du har tidigare skrivit att du gör hästen frisk genom att sko den. Skulle vara trevligt att få reda på hur detta genomförs. Då menar jag vad som rent fysiskt händer i hoven som gör att den blir frisk med en sko, t ex en fånghäst. Nu vill jag att du svarar på denna fråga och inte glider undan, som så många gånger tidigare.

Jag skulle faktiskt vilja ha svaret också, fast i omvänd tappning. Vad som fysiskt händer i hoven som gör att den blir frisk från fång med barfota metoder. För även här glider man med svaret, jag känner till svaret med skor men är nyfiken på det med en barfotametod.

"flera andra "fakta" i den utbildningen bygger på så snedvridna åsikter att den är totalt olämplig!"

Du påstår i ovanstående citat att de fakta som framkommer i vår utbildning är snedvridna. Strassers teorier bygger till mycket stor del på kända naturvetenskapliga upptäckter. Upptäckter som gjordes för länge sedan. Dessa är dessutom sedan länge accepterade som sanningar inom humanvetenskapen. T ex hur cellmetabolismen fungerar och hur signalsystemet via nerver fungerar. Ett annat exempel är hur vävnader, skelett, ligament och leder reagerar under onormala förhållanden.

Detta finns utförligt beskrivet i någon av den mängd av naturvetenskaplig litteratur som finns som behandlar anatomi. Så någon svårighet att få belägg för de mest grundläggande tankarna i Strassers teorier föreligger ej.

Du får även här precisera dig vad gäller "snedvridna fakta"! Ser fram emot ett klargörande från din sida.

Britt-Marie
SHP

Boj skrev:
Jag skulle faktiskt vilja ha svaret också, fast i omvänd tappning. Vad som fysiskt händer i hoven som gör att den blir frisk från fång med barfota metoder. För även här glider man med svaret, jag känner till svaret med skor men är nyfiken på det med en barfotametod.

Ja det ska du få, men nu tar vi det i rätt ordning, först svarar Lilla Skutt eftersom jag ställde frågan först till henne och sedan ska jag med glädje ge mitt svar.

MVH
Britt-Marie
SHP

Lånar knapp.

Citat ur H. Strasser och S. Kells, ”Ett sunt hästliv”

”… För att vidga en trång hov är det nödvändigt att få hoven att expandera mer i varje viktbärande fas än vad den är van vid (eftersom den trånga hoven per definition inte utvidgas normalt, eller till och med minskar i viktbärande läge). …
Olyckligtvis kan detta inte ske utan smärta; ofta uppkommer en övergående inflammation i hela läderhuden (återigen beroende av art, och grad, av skada i hovens deformation). Den här inflammationen läker inom några dagar eller veckor så länge hoven har optimal rörelse under tiden så att det ökade blodflödet i hoven (på grund av inflammationen) på bästa sätt transporteras tillbaka upp i benet. …”

(Strasser känner alltså väl till problemet med smärta, men struntar i det.)

”… Om, å andra sidan, en häst i det här läget skulle lämnas i boxen över natten skulle det finnas en avsevärd ansamling av blod i hoven vilket skulle orsaka en hel del smärta och möjligtvis akut laminitis (fång). Hästen kommer inte att vilja röra sig på morgonen. Blodet har kylts av under natten, metabolismen reducerats och läkeprocessen har blivit långsam eller helt avstannat. …”

”… Det är därför viktigt att inse att till och med botande av en inflammation endast kan äga rum på bästa sätt om hästen är i konstant rörelse. Du kan inte bota någonting på hästens ben ordentligt om hästen hindras att röra sig under en längre tid, även om det så ”bara” är över natten. …”

Man skall alltså verka hovarna så att en akut sulläderinflammation uppstår, sen skrämmer man hästägaren med att : om du inte ser till så att din häst rör på sig hela tiden så kommer den att få akut fång. Slutsats: Lilla Anna leder gråtande runt sin lilla ponny som knappt kan gå utav smärta bara för att den inte ska få akut fång om bloddcirkulationen i hovarna avstannar.Se nedan…

Citat Ur H. Strasser och S. Kells, ”Who´s afraid of founder?”

Smärta är det största problemet när man återskapar en sund hovform. …
En del hästägare får problem med sina grannar, när dessa ser uppenbarligt sjuka hästar utomhus. Grannarna förstår inte att ett sjukt djur som behöver mycket syre har det mycket bättre ute än inne. Det finns ett stort behov av mer kunnande inom detta område: hos allmänheten, distriktsveterinärer och djurrättsaktivister.”

”… Hos hästar som behandlas hemma kan hela processen med att vända sammandragningen sträcka ut sig över två år, men under de rätta förhållandena kan den vara frisk inom 3-6 månader (återigen beroende till stor del på den skada och typ av deformation som finns i hovarna).”

Är det detta våra hästar behöver??

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Visst sjutton finns det kurser i hovvård, och hur en hov fungerar etc. Ofta är detta kurser som klubbarna själva anordnar, tyvärr så brukar en del av dessa kurser inte vara övergripande utan snarare inriktade. Det tycker jag är synd på dessa kurser, för vad en hästägare behöver är en överskådlig presentation på hovens funktion både med och utan skor.

Jag tror inte på att ge en kurs i hästhållning, foderlära samt hovvård i ett och samma, varför? Jo därför att varje ämne är så omfattande, att en helg omöjligt kan täcka för att ge basinformation i varje ämne.

I våran klubb har vi foder kurser, hästhållning och även hovvård på bägge sätt. Jag tror att om klubben inte anordnar sådna kurser, bör man ange det som önskemål då intresset för dessa ämnen ökar mer och mer.
Jag uttryckte mig nog lite luddigt,sorry.
Vad jag egentligen var ute efter var nån sorts kvalitetsmärkning på hovvårdskurser,nu kan ju vem som helst hålla en kurs ,och hur ska en hästägare veta vad som är bra och dåligt.. :confused:

Jag vet att hovslagare också håller föredrag och såvidare på klubbar och föreningar,men jag menar att behovet är större än tillgången..att det finns ett behov av att få ut vettig information till hästägare.
Att det skall vara mer lättillgängligt att lära sig mer om hovvård.
Vem skall anlitas att föreläsa om hovvård?
Det måste vara svårt även för en förening /klubb att veta vilken man skall anlita som utbildare..
För att få bort rötäggen inom branschen krävs att hästägarna får mer kunskap ,frågan är väl bara vem kunskapen skall hämtas hos?

Det har inget med skor eller barfota att göra utan handlar om kvalitet på "utbildningar" ,och inte tro att alla som föreläser automatiskt vet vad de pratar om ..

När man disskuterar hovvård är det ofrånkomligt att låta bli att komma in på ämnen som utfodring,ryttarens påverkan osv,jag menade inte att det på en helgkurs skulle klämmas in allting. .. :o

Lånar..

Ja, nu blev jag ännu osäkrare om jag ska gå den där kursen eller inte :-))
Men den kanske hunnit bli full under tiden jag velat hit och dit...

Afrodite skrev:

Britt-Marie
SHP
Du har INTE svarat på mina tidigare frågor om fångbehandling enligt Strasser och hur ni kan samarbeta med en svensk veterinär när det gäller fånghäst!!eftersom det är i praktiken omöjligt då Strassers teorier inte överensstämmer med kollegornas moderna fångforskning och teorier...

Citera mig där jag skriver att skon gör hästen frisk,jag har inte skrivet det..
(det är din fantasi som spökar)
Däremot har jag nog skrivet att det finns andra sätt än Strassers metoder att hjälpa en fånghäst till tillfrisknande,utan att orsaka hästen onödig smärta.
ett sjukbeslag eller en sko kan hjälpa hästen till en dräglig tillvaro då hoven återhämtar sig efter sjukdomen,du vet väl hoppas jag att det tar ett tag för hästens hov att växa ut och den deformerade hovkapseln att återfå sin normala form,det går utan de metoder din guru lär ut ..surprise!!
Dessutom om allt görs rätt i det akuta stadiet kan även skadorna på hoven minimeras,det gäller oxå att ta bort ORSAKEN till anfallet.
För att minska ditt nära förestående anfall av "järnastma" kan jag oxå upplysa om att alla fånghästar behöver inte skos,hästar är olika,sjukdomsförlopp likaså..

Det viktigaste med fånghästar förutom korrekt hovvård,är att FÖREBYGGA nya fånganfall om det är möjligt,tyvärr finns det tex cushinghästar där det är omöjligt att förebygga anfall ibland,och jag tror inte ens strasser kan verka bort en tumör på hypofysen med sin mätskiva..

Mkt hänger på hästägaren för att förebygga nya anfall,förhindra onödig övervikt osv ,men även hur bra man än är som hästägare så kan man aldrig förebygga vissa saker,shit happens..hästar rymmer,hästar kan bli förgiftade,föräta sig osv.ibland vet man inte ens orsaken till anfallet..

ALLA svar i fångfrågan finns väl inte än eftersom som inom all vetenskap går utvecklingen framåt,och även smärtlindringen (bara Strasser lever kvar på medeltiden),att som strasser tro sig redan "veta" alla svar är väl knappast nån merit..

Sen finns det andra hovslagare på denna tråd som är mer insatta och utbildade än jag och kan svara på din fråga bättre ,och med finare ord än jag..jag är absolut ingen expert på fång så som du tror dig vara.. ;)

Sen undrar jag hur många fånghästar du själv behandlat ..om de fall du fått se av Strassers "hovslagarskodda bilder" överensstämmer med din egna hovvård på dina egna hästar förstår jag att du bytt inriktning. :angel:
De bilder hon visar är vanvård ,och resultat av okunniga hästägare som miskött sina hästar och/ eller inte orkat lära sig mer om vad som borde vara sin bäste vän ,hästen..(undrar just hur såna människor behandlar sina ovänner..)

Nu hinner jag inte skriva mer och återkommer ..jag har några citat av dig som skulle va kul och få förtydligade..

Åh, det håller jag verkligen med om. Även hovslagare eller hovslagarskolan skulle ordna kortkurser för vetgiriga hästintresserade, för att vi skulle kunna lära oss mer om hovar, samt sammanhang mellan leverne och hovar.

Så klart att man går på de kurser som står till buds.

Sen funderar jag på vad som är en seriös hovslagare som jag som hästägare verkligen kan få vettig information ifrån. Under mina år som hästägare, och de är inte särskilt många, så har jag inte stött på någon. Den första hovslagare jag anlitade var nog sådär, min hästs hovar såg ok ut, men en väninnas häst som verkades och skoddes av samma hovslagare, fick verkligen bassning på veterinärklinik när hon var där på hältutredning. Hon fick raskt byta hovslagare. Min häst, som stod utåttåad på ett ben rätade han upp via hoven och så här i perspektiv så var det nog inte alls bra. Så där rök en "seriös" hovslagare.

Nummer två har jag försökt diskutera med och får bara bludder till svar. Alla hästar i vårt stall som skos av honom har kraftiga utflytningar, trasiga hovar, eviga tappskor, osv. Där rök nr två. Hur sjuttsingen vet man att en hovslagare är seriös? Vad gör hovslagaren för att hänga med i de senaste rönen? Personligen tror jag att många hovslagare har så himla många kunder att de inte hinner förkovra sig i ny forskning osv. Så egentligen ska man kanske använda unga hovslagare som gått utbildningen nyligt.

Jag tycker att det är ett dilemma och väljer därför att ha min häst barfota. På något sätt verkar det som att mindre kan gå snett då (enligt de erfarenheter jag har, och jag kan ju haft maxad otur).
Faktiskt tycker jag att många hästägare mest kratsar hovarna och inte kollar så mycket (så gjorde jag också) men från den dagen jag ville lära mig mer fanns bara barfotakurser att tillgå.

OA - som gärna lär sig av olika människor och är öppen för olika åsikter. Men HATAR pajkastning!!!

Åter igen visar väl Magnussons "Hovvård och hovbeslag" upp korrekt skodda hovar ...... eller :devil: ironi
/T

Det stuv skriver om är en häst med trånghet i hoven, t ex när hästens trakter är ihopklämda så att avstånden mellan trakthörnen är mindre än normalt.

Effekter av trånghet (finns många fler, men uppräkning nedan tror jag räcker för de flesta för att förstå hästens situation):

1. Minskad cirkulation. Trånghet orsakar reducerad cirkulation i hoven eftersom den normala pumpfunktionen genom hovmekanismen antingen är kraftigt begränsad eller helt saknas. En minskad cirkulation leder till minskad kapillär aktivitet. Detta leder till en sänkt temperatur i hoven. För att biokemiska processer skall vara möjliga krävs en specifik temperatur. En sänkning av temperaturen leder till kemiska förändringar i blodets innehåll, detta måste kroppens övriga organ ta hand om. Hos människan är det känt att skador på kapillära områden leder till njurproblem. Detta är jämförbart med de njurproblem som hästar får som ett resultat av trånghet eller skoning.

Minskad cirkulation leder till reducerad hornkvalitet och kvantitet. Brist på känsel i olika delar av hoven och cell- eller vävnadsdöd.

2. Ett överskott av protein i kroppen. Protein används då horn produceras. En trång eller skodd hov växer långsammare. Mindre protein används vid hornproduktionen. Detta protein måste då tas om hand av kroppens övriga organ. Njurar och lever blir överansträngda, vi får en toxisk organpåverkan.

3. Speciellt om leverfunktion är påverkad av detta överskott av protein kan hästen bland annat få återkommande fall av kolik.

4. Hudproblem.
Huden är ett av organen som utsöndrar protein i form av keratin och hår. Ett överskott av protein i blodbanorna ger en ökad risk för eksem och hästen får lättare allergier t ex mot insektsbett, solen, ammoniak.

5. Smärta.
En häst med trånghet kan vara ordentligt smärtpåverkad. För det första ger onaturliga krafter och tryck mot läderhuden smärta. Med smärta i hoven rör sig hästen på ett onaturligt sätt, olika muskler blir överansträngda och skadade. Strål-, ball- och hörnstödsläderhuden får tryckskador och blåmärken då hörnstöden är för höga. Sulläderhuden får tryckskador av hovbenet då inte sulan kan röra sig utåt och platta ut sig. Lamelläderhuden trycks och kläms mellan hovvägg och hovben eftersom väggarna inte kan expandera tillräckligt. Om hälarna dessutom är för höga (vilket de oftast här) smärta från läderhuden under hovbensspetsen.

Denna smärta kan en skodd hov till viss del inte känna på grund av att känsligheten i hoven är nedsatt beroende på den hämmade cirkulationen. Skadorna inuti hoven minskar dock inte utan pågår kontinuerligt. Först när skadorna blir allt allvarligare och allvarligare känner hästen av smärta, t ex strålbenshälta. Det man kan se på hästen med skor är ett förkortat steg, snubbling, minskad elasticitet i steget, ovillighet att gå fram när den rids etc.

6. Minskad vitalitet.
En undersökning gjord av den amerikanska hovslagarföreningen år 2000 visar att endast 10% av samtliga hästar är fullt friska.
En häst som har smärta utsöndrar endorfiner som minskar smärtan, men även vitaliteten. Endorfinerna gör hästen dämpad och lugn.

7. Kronisk muskelspänning eftersom hästen står och rör sig på ett onaturligt sätt för att minska smärtan.

8. Minskad stötdämpning, vilket leder till överansträngning av ligament och leder med inflammationer som följd.

Och stuv m fl anser tydligen att ovanstående (vilket är livslångt) är ett bättre alternativ för hästen än att under initialskedet av en övergång till en frisk hov ha smärta några få veckor. Många gånger är hästen inte smärtpåverkad alls utan upplever första trimningen som en stor lättnad och springer efteråt med lätta och luftiga steg.

Och stuv .... man kan alltid få önskad effekt på läsaren genom att ta korta uttdrag, tagna ur sitt sammanhang, i vilken litteratur som helst.

Britt-Marie
SHP

Lilla Skutt!

Som vanligt ignorerade du de frågor som handlar om hur du slänger ur dig påståenden litet hur som helst. Vill gärna att du svarar på dessa, annars tolkar jag det som att du bara gör precis så; slänger ur dig påståenden bara för att det passar in i din syn på ämnet.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Så är vi där igen då Lilla Skutt! Du kastar ur dig påståenden utan att ha en aning om sanningshalten bakom det du slänger ur dig. I samma mening (min första markering av din text med fetstil) skriver du att verkningsmetoden är extrem och inte sund, orsakar problem och bygger på snedvridna fakta, sedan skriver du att detta får framtiden utvisa. Den orsakar alltså problem, men ännu har du inte sett några eftersom framtiden måste påvisa detta!? Har jag förstått dig rätt?

Britt-Marie
SHP

Jag förstår vad Lilla Skutt menar, med framtiden menar hon den utredning från Djurskydds myndigheten som inletts mot Er verkningsmetod.

Afrodite skrev:
När jag började med hästar för cirka 30 år sedan var problemet med fång något som endast ponnier led av. Stora hästar drabbades mycket sällan av detta problem. Idag är fång något som alla hästar kan drabbas av. Vad beror denna ökning på?

Britt-Marie
SHP

Vilken typ av fång disskuterar ni??? Det finns som bekant mer en en typ av fång men om vi nu håller oss till toxid förgiftning så startar den i munnen för att sedan sväljas för att sedan starta förgiftningspricessen i matsmältningen och tarmsystemet vilket vi alla känner till.

Hitils har INGE häst uppvisat fång p.g.a. intag av järnsko eller överintag av järn likväl det nu så fyndiga nya namnet SKOFÅNG.

Jag har inga belägg för detta men min erfarenhet säger att den katastrofala ökningen av fång som uppvisats under serare år (vilket jag för flera år sedan började tjata om) beror på det här förbaskade HÖSILAGET.

HÖSILAGE är ett mkt bra foder för KOR med helt livsfarligt för hästar. Kor har fyra magar, Hästen har endast EN och den är jävligt liten.

stuv skrev:
Lånar knapp.

”… För att vidga en trång hov är det nödvändigt att få hoven att expandera mer i varje viktbärande fas än vad den är van vid (eftersom den trånga hoven per definition inte utvidgas normalt, eller till och med minskar i viktbärande läge). …
Olyckligtvis kan detta inte ske utan smärta; ofta uppkommer en övergående inflammation i hela läderhuden (återigen beroende av art, och grad, av skada i hovens deformation). Den här inflammationen läker inom några dagar eller veckor så länge hoven har optimal rörelse under tiden så att det ökade blodflödet i hoven (på grund av inflammationen) på bästa sätt transporteras tillbaka upp i benet. …”

(Strasser känner alltså väl till problemet med smärta, men struntar i det.)

”… Om, å andra sidan, en häst i det här läget skulle lämnas i boxen över natten skulle det finnas en avsevärd ansamling av blod i hoven vilket skulle orsaka en hel del smärta och möjligtvis akut laminitis (fång). Hästen kommer inte att vilja röra sig på morgonen. Blodet har kylts av under natten, metabolismen reducerats och läkeprocessen har blivit långsam eller helt avstannat. …”

”… Det är därför viktigt att inse att till och med botande av en inflammation endast kan äga rum på bästa sätt om hästen är i konstant rörelse. Du kan inte bota någonting på hästens ben ordentligt om hästen hindras att röra sig under en längre tid, även om det så ”bara” är över natten. …”

Man skall alltså verka hovarna så att en akut sulläderinflammation uppstår, sen skrämmer man hästägaren med att : om du inte ser till så att din häst rör på sig hela tiden så kommer den att få akut fång. Slutsats: Lilla Anna leder gråtande runt sin lilla ponny som knappt kan gå utav smärta bara för att den inte ska få akut fång om bloddcirkulationen i hovarna avstannar.Se nedan…

Citat Ur H. Strasser och S. Kells, ”Who´s afraid of founder?”

Smärta är det största problemet när man återskapar en sund hovform. …
En del hästägare får problem med sina grannar, när dessa ser uppenbarligt sjuka hästar utomhus. Grannarna förstår inte att ett sjukt djur som behöver mycket syre har det mycket bättre ute än inne. Det finns ett stort behov av mer kunnande inom detta område: hos allmänheten, distriktsveterinärer och djurrättsaktivister.”

”… Hos hästar som behandlas hemma kan hela processen med att vända sammandragningen sträcka ut sig över två år, men under de rätta förhållandena kan den vara frisk inom 3-6 månader (återigen beroende till stor del på den skada och typ av deformation som finns i hovarna).”

Är det detta våra hästar behöver??

Mvh

Det här va bra skrivet av dig Stuv, det är ju Dr Strassers egna ord.

hovis skrev:
Jag förstår vad Lilla Skutt menar, med framtiden menar hon den utredning från Djurskydds myndigheten som inletts mot Er verkningsmetod.

Ja, som ett led i utredningen om hästens hovvård, där samtliga barfotametoder skall undersökas.
Utredningen av hovslagare är redan färdig, den var vad jag förstår inte så upplyftande. Du kanske kan skicka mig ett PM om resultatet, det borde du väl ha ett.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Lilla Skutt!

Som vanligt ignorerade du de frågor som handlar om hur du slänger ur dig påståenden litet hur som helst. Vill gärna att du svarar på dessa, annars tolkar jag det som att du bara gör precis så; slänger ur dig påståenden bara för att det passar in i din syn på ämnet.

Britt-Marie
SHP

Nu får du lägga av Britt-Marie. Lilla Skutt har LÄNGE ställt sin fråga ang. fång till dig FÖRST så va nu snäll och svara på den och sluta med undanglidande manövrar a´la Strasser.
Nu är vi på en barfotatråd och då vore det väl väldigt seriöst med ett svar från en som kan svara korrekt utifrån Strassers lära. Det är ju det frågan gäller.

Fortsätter du att slingra dig eller glider undan med svaret så förstår du väl att trovärdigheten i alla fall inte kommer att ÖKA utan snarare uppfattas som pinsam.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 869
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 230
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm