Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Det är väll mer frågan om hur belastningen fördelas?

Afrodite skrev:
Här sprids ytterligare en av de falska rykten som florerar om Strassermetoden. Med lite mer egen kunskap om metoden hade du förstått att detta är helt fel.
Britt-Marie
SHP

Så då vet vi det. Vad inte ens krulliga hästen vet men som en då ganska lätt går att bevisligen få fakta relaterat svar på utan att det är falska rykten är just Dr.Vet.med Hiltrud Strassers doktors avhandling som kan avnjutas i SLU:s Bibliotek om man letar runt åttiotalet.

Det komiska är att den avhandlingen inte har med mitt yrke att göra utan är väl förknippad med min hobby och det blandar jag inte ihop med mitt yrke,vilket däremot Strasser gör.

Simma Lungt ;)

hovis skrev:
Så då vet vi det. Vad inte ens krulliga hästen vet men som en då ganska lätt går att bevisligen få fakta relaterat svar på utan att det är falska rykten är just Dr.Vet.med Hiltrud Strassers doktors avhandling som kan avnjutas i SLU:s Bibliotek om man letar runt åttiotalet.

Det komiska är att den avhandlingen inte har med mitt yrke att göra utan är väl förknippad med min hobby och det blandar jag inte ihop med mitt yrke,vilket däremot Strasser gör. Simma Lungt ;)

Hur kan Strasser veta vad du har för hobby?

Cecely skrev:
Enligt förra ägaren så är hon född med detta.
Anledningen till att jag började justera detta var på inrådan av både, ET, vet och massör.
Ägaren försökte alltså inte hjälpa hästen med problemet som föl alltså?
Trist..

Senast ändrad:

Hovis:
Hur kommer det sig att du så tvärsäkert kan påstå att hästen har för mycket genomtramp på ett foto där du enbart ser, i princip, kotleden, kotan och hoven? Stillastående dessutom.
Enligt min ringa erfarenhet kan hästen, enbart genom att stå lite olika, ha helt olika vinkling på den där berömda tänkta linjen.

Jag skrattade lite åt en häst igår senast som knyckte på benet lite så att det såg ut som en extrem form av björnfot. (Hennes attityd kändes lite som åttitalstjejer med tuggumi, nonchalant sådär ;) ) Men det var ju bara att be henne skifta vikten lite så ställde hon sig normalt igen.

Nej, jag har lite svårt att förstå vikten av den där linjen. Visst är det bra att ha något att peka på, men när skall den där linjen vara rak egentligen? När hästen står uppställd med alla fyra ben i varsitt hörn? Måste man inte ha en våg under varje hov så man ser att hästen belastar exakt lika också?

Eller är det kanske vettigare att iaktta hästen i rörelse? När skall man se den där raka linjen då?

Men precis som alla andra av mina frågor som jag ställt till hovis lär jag inte få något svar. Tala om att kasta sten i glashus när det klagas på att strasser inte svarar på frågor när jag hittills inte fått ett enda vettigt svar från Hovis. Du får ursäkta om jag är lite förbittrad.

Yepp, jag fattar inte varför de inte gjorde nått, men de sa bara att hon aldrig led av det...

emindy skrev:
Hovis:
Hur kommer det sig att du så tvärsäkert kan påstå att hästen har för mycket genomtramp på ett foto där du enbart ser, i princip, kotleden, kotan och hoven? Stillastående dessutom.
Enligt min ringa erfarenhet kan hästen, enbart genom att stå lite olika, ha helt olika vinkling på den där berömda tänkta linjen.

Nej, jag har lite svårt att förstå vikten av den där linjen.

Jag förstår hur du tänker men inte resonerar Emidy, jag pratar inte om ngn linje(det gör Strasser) utan vikten av belastningen i benaxeln. Så snart en benaxel utsätts för belastning så är den belastad(även i statisk balans) vilket just detta ben är på bilderna, främst på dom första bilderna. Den statiska balastningen avtar dock utefter att den blivit "avskodd" och den statiska belastningen flyttas mer och mer över på den liksida andra benaxeln vilket lätt kan ses utifrån hur den förflyttar sin statiska belastning. Det som är lite "hemligt" här är att det ligger en "planka" under den s.k bockhoven på första bilden av benämningen 2 tum fyra vilket blir lite vilseledande utifrån hästens verkliga statiska belastning. Förmodligen finns det en poäng med att den finns där på första bilden men senare har "försvunnit"

Det som är mkt lätt att se utifrån denna statiska belastning är just kotans statiska belastning och hur den utifrån följande bilder tar en ökad,mera statisk belastning utifrån hur hoven "halveras" samt att trakten blir lägre. Allt detta utan att ngn som helst påvisad förbättrad mer rakriktad kronrand uppnås.

Som du vet så är den statiska belastningen en sak samt att belastningen får ett STÖRRE moment utifrån gångart,hastighet,underlag samt exeriör.

Och visst skall hästen även bedömmas i rörelse utifrån dom tre belastningsfaserna benaxeln utsätts för utifrån det arbete den skall prestera då det är helt avgörande utifrån senapparatur,ligamentens stressmoment i dom olika belastningsfaserna. OBS!! Detta gäller främst för den presterande individen.

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Den statiska balastningen avtar dock utefter att den blivit "avskodd" och den statiska belastningen flyttas mer och mer över på den liksida andra benaxeln vilket lätt kan ses utifrån hur den förflyttar sin statiska belastning.

Det som är lite "hemligt" här är att det ligger en "planka" under den s.k bockhoven på första bilden av benämningen 2 tum fyra vilket blir lite vilseledande utifrån hästens verkliga statiska belastning. Förmodligen finns det en poäng med att den finns där på första bilden men senare har "försvunnit"

Det som är mkt lätt att se utifrån denna statiska belastning är just kotans statiska belastning och hur den utifrån följande bilder tar en ökad,mera statisk belastning utifrån hur hoven "halveras" samt att trakten blir lägre. Allt detta utan att ngn som helst påvisad förbättrad mer rakriktad kronrand uppnås.

Som du vet så är den statiska belastningen en sak samt att belastningen får ett STÖRRE moment utifrån gångart,hastighet,underlag samt exeriör.

Och visst skall hästen även bedömmas i rörelse utifrån dom tre belastningsfaserna benaxeln utsätts för utifrån det arbete den skall prestera då det är helt avgörande utifrån senapparatur,ligamentens stressmoment i dom olika belastningsfaserna. OBS!! Detta gäller främst för den presterande individen.

Hur menar du att den statiska belastningen avtar "utefter att den blivit avskodd" ? (vad menar du förresten med "utefter"? Efteråt? Enligt SAOL betyder det "längs med")

Den statiska belastningen ändras ju även när hästen står stilla beroende på hur den väljer att fördela vikten över hovarna. Min häst som har sina snedheter belastar tex hellre vänster framben/bog mer än tvärtom. förskjuter man vikten mer över på höger sida kommer den kotan att se mindre upprätt ut än sekunden innan.

Vilken tror du "påängen" med plankan är?
kanske ägaren vill upplysa oss? Kanske kan det vara för att bilden skulle bli tydligare?

Eftersom "växtringarna" på hoven är rakare på de senare bilderna måste det ha blivit ett jämnare tryck uppe vid kronranden.

Vi kan inte uttala oss om hur hög hovväggen var ovanför sulan så det är svår att säga hur mycket av hoven som försvunnit.

Hur hade du gjort med en bockhov?

Anser du verkligen att den första bilden visade en mer funktionell och balanserad hov än sista bilden?
Där är vi verkligen oense...

Och du kan prata fint om belastning etc. men faktum kvarstår att du inte ser speciellt mycket av själva hästen och därmed anser jag inte att man kan rättvist bedöma något annat än själva hovformen.

Senast ändrad av en moderator:

Lånar..

Jag kanske upprepar mig. men jag har sökt och får inga träffar som ger svar. Och jag hoppas jag lägger den här frågan rätt.

Jag är kass på detta med hovar. men skulle vilja lära mig. Det finns ju kurser som man kan gå på ett par dagar i barfotaverkning enligt AANHCP.
Vad tycker ni om det? Man får ju ser hur hovarna ser ut och testa själv och att man går igenom hovens delar mm. Så något måste man väl lära sig tycker jag.
Nu är det inte just verkningen jag är ute efter att lära mig, utan mer hur en hov ser ut och vad man ska tänka på när man verkar mm.
Jag har jättesvårt att se när en hov är ok, och vinklar hit och dit.
Så är detta något att gå på tycker ni? Är deras metod helt förkastlig eller?

Jag tycker att man lär sig massor om hoven och hur den fungerar. Utöver att man lyssnar på föreläsningar och verkar studerar man också hovar i genomskärning, tittar på hovens beståndsdelar och hur de passar in i varandra. Efter kursen förstod jag mer om hovens mekanism och vad hoven gör för hästen. Så jag rekommenderar att gå. Oavsett om man har hästen skodd eller barfota finns att lära.

OA

Hej Grana!
Jag kan verkligen rekommendera dig att gå ett basic seminarie hos krulliga hästen i Växjö. På de tre dagarna får man en bra inblick i hovens funktioner, sund hästhållning, viss praktisk övning på kadaverhov samt gott om tid för frågor.
mvh Anette

...eller gå hovslagarskolan! Där får man dessutom lära sig att sätta skor på hästarna! Som delvis undervisas av veterinärer!;;;-)))
(förtydligande: Ironi!)

så du likställer strassers 3 dagars introduktionskurs med hovslagarutbildningen?
...ojojoj...då kan inte eran utbildning vara mycket att ha :crazy:

/Migo
svarar med samma mynt...

Det här strassers och AANHCP är inte samma va?

Grundtanken är den samma: En sund barfotahäst. Slutresultatet(en sund hov) kan se väldigt lik ut.
Sen är vägen dit lite annorlunda. Man lägger tonvikten på lite olika saker.
/T

Eftersom ni undrar så är meningen med plankan att just underlaget skulle bli plant. Detta var dåvarande hovslagares önskan då han ville ha lite bilder att studera.

Anledningen till att det inte finns någon planka på de andra bilderna är helt enkelt för att jag inte brydde mig om att lägga till en.

Det finns ett oerhört sug från hästägare att lära sig mer om hovar ,hovvård och hur hästen skall se ut för att må bra ,det innefattar ju även ett stort ansvar från hästägarens sida att utveckla sig själv i allt som innefattar hästens utfodring ,skötsel,hantering ,träning osv.

Då ALLT vi gör (och inte gör..) med vår häst ,speglar sig i hästens hovar..

Tyvärr finns det inga kortutbildningar vad jag vet just nu som jag skulle rekommendera att skicka en vetgirig hästägare på!Tyvärr! :cry:

Att det skulle gå på hovslagarskolan och utbilda sig till hovslagare är väl inte vad de flesta hästägare eftersträvar.. ;)

Att gå strasserutbildning kan kanske ge en del vettiga saker att lära om utfodring ,utevistelse,rörelse osv,men verkningsmetoden är onödigt extrem och inte i längden sund för en högpresterande häst ,tex hovvinkeln enligt strasser osv osv , som orsakar problem..flera andra "fakta" i den utbildningen bygger på så snedvridna åsikter att den är totalt olämplig!
Och det kommer framtiden utvisa med tydlighet..

Jag kan bara beklaga att ingen seriös hovslagare tagit tag i och ordnat bra kortkurser för hästägare om hovvård.Eller det kanske redan finns?
Det bästa vore väl om Hovslagareföreningen kunde utforma lämpliga kortkurser för hästägare som vill lära mer ,men vad vet jag ,det kanske redan är på gång?

Ingen tappskokurs ,utan en kortare utbildning i hur en barfota eller skodd hov skall se ut när den mår bra,vad som påverkar hovens och hästens välmående.
Hur viktigt det är med allt runtikring hästens liv som påverkar hovarna ,hur man förebygger problem osv.osv.
Jag tror det snabbt skulle bli fullt på de utbildningarna!Men det gäller att få loss de bra hovslagarna att släppa några kunder och lägga tid på att utbilda andra hästägare..dygnet har bara 24 timmar..men jag hoppas verkligen en sån hästägarutbildning kan göras,snarast!

Tyvärr tycker jag de strassernissar mfl som nu ger utbildningar i "barfotasvängen" med kortkurser ,själva verkar ha dels, kort hästerfarenhet,dels lär de ut vissa " sanningar" som är direkt skadliga för hästens välbefinnande.
Och framförallt har de ingen aning om hur seriösa hovslagare jobbar,och det är beklagligt och skrämmande..Men de lär glatt ut vad de TROR är sant.
tror gör man i kyrkan som bekant..

Hälsar en liten hovis som själv har MYCKET kvar att lära sig .. :o men jag är bra på att läsa av när andra är ute och cyklar! ;)

Och en del håller på med "spinning".. utan att inse att cykeln sitter fastskruvad i golvet!!! :devil: :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 869
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 230
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 675
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama