C
Cecely
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3
Det är väll mer frågan om hur belastningen fördelas?
Det är väll mer frågan om hur belastningen fördelas?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Afrodite skrev:Här sprids ytterligare en av de falska rykten som florerar om Strassermetoden. Med lite mer egen kunskap om metoden hade du förstått att detta är helt fel.
Britt-Marie
SHP
Cecely skrev:Det är väll mer frågan om hur belastningen fördelas?
hovis skrev:Så då vet vi det. Vad inte ens krulliga hästen vet men som en då ganska lätt går att bevisligen få fakta relaterat svar på utan att det är falska rykten är just Dr.Vet.med Hiltrud Strassers doktors avhandling som kan avnjutas i SLU:s Bibliotek om man letar runt åttiotalet.
Det komiska är att den avhandlingen inte har med mitt yrke att göra utan är väl förknippad med min hobby och det blandar jag inte ihop med mitt yrke,vilket däremot Strasser gör. Simma Lungt
Hon vet väl allt?Ideaal skrev:Hur kan Strasser veta vad du har för hobby?
Ägaren försökte alltså inte hjälpa hästen med problemet som föl alltså?Cecely skrev:Enligt förra ägaren så är hon född med detta.
Anledningen till att jag började justera detta var på inrådan av både, ET, vet och massör.
emindy skrev:Hovis:
Hur kommer det sig att du så tvärsäkert kan påstå att hästen har för mycket genomtramp på ett foto där du enbart ser, i princip, kotleden, kotan och hoven? Stillastående dessutom.
Enligt min ringa erfarenhet kan hästen, enbart genom att stå lite olika, ha helt olika vinkling på den där berömda tänkta linjen.
Nej, jag har lite svårt att förstå vikten av den där linjen.
hovis skrev:Den statiska balastningen avtar dock utefter att den blivit "avskodd" och den statiska belastningen flyttas mer och mer över på den liksida andra benaxeln vilket lätt kan ses utifrån hur den förflyttar sin statiska belastning.
Det som är lite "hemligt" här är att det ligger en "planka" under den s.k bockhoven på första bilden av benämningen 2 tum fyra vilket blir lite vilseledande utifrån hästens verkliga statiska belastning. Förmodligen finns det en poäng med att den finns där på första bilden men senare har "försvunnit"
Det som är mkt lätt att se utifrån denna statiska belastning är just kotans statiska belastning och hur den utifrån följande bilder tar en ökad,mera statisk belastning utifrån hur hoven "halveras" samt att trakten blir lägre. Allt detta utan att ngn som helst påvisad förbättrad mer rakriktad kronrand uppnås.
Som du vet så är den statiska belastningen en sak samt att belastningen får ett STÖRRE moment utifrån gångart,hastighet,underlag samt exeriör.
Och visst skall hästen även bedömmas i rörelse utifrån dom tre belastningsfaserna benaxeln utsätts för utifrån det arbete den skall prestera då det är helt avgörande utifrån senapparatur,ligamentens stressmoment i dom olika belastningsfaserna. OBS!! Detta gäller främst för den presterande individen.