Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Tez1 skrev:
Kan inte alla "krav" tillgodoses ska ju hästen fortsätta vara skodd enl. Strasser.
Hade vi inte utrett i tråden tidigare att det handlar inte om EXAKTA mått och vinklar utan att hänsyn tas till individen.
/T

Till Tez1 och Ideeal!

Har ni gått en strasserkurs? Jag har det. Och det första vi fick göra när vi skulle verka var att gå efter en plastskiva med ett antal vinklar på. ALLA hästar skulle verkas efter samma vinkel. Trots att vi verkade en arab, en nordis och en shettis.
Exakt på vilket sätt är detta individuellt? Jag undrar?

Bubbla och vdb

Nu är det så att det har varit en SHP:are här inne och ni hade möjlighet att ställa frågor till henne och gjorde så också. Det är väl knappast någon ide att börja om igen och tjata om samma saker eller? Det råd jag kan ge är att gå bakåt i tråden och läs svaren i stället. Där finns både flera artiklar som beskriver vilka vinklar Strasser förespråkar och andra svar om ni är intresserade. Det blir så tråkigt om samma saker ska upprepas gång på gång.

Om du vdb lyssnar lika dåligt som du läser så kanske du inte ens vet om du var på Strasserkurs eller om det var AANCHP. Du har ju blandat ihop detta förut.

Bubbla skrev:
Knapplån...

Hur var det nu med fångbehandling enligt Strasser, hur går den till? Och är den tillåten i Sverige? Skulle behöva lite info om detta på förekommen anledning...
Vi får väl hoppas att Djurskyddsmyndigheten granskar det omgående!

Tyvärr har "svaren" i just fångfrågan varit lite luddiga,de säger att veterinär skall alltid anlitas,men frågan är om veterinärens råd fullföljs?

Jag får det INTE att gå ihop..

Strassers fångbehandling strider mot modern forskning och rekommendationer ,så för mig är det obegripligt att en SHPare kan samarbeta med en veterinär med modern kunskap om fång då det har helt olika uppfattning om vad som är bäst för hästen.. :crazy:

Nu viker jag lite från ämnet kanske.. men eftersom jag tycker hästar ska leva ett så naturligt liv som möjligt så förstår jag inte att man skaffar en ras som tappar taglet årligen..(Curly)

Är det naturligt för en häst att vara utan svans?

Nån som sett en Mustang utan man och svans?
Om man nu pga av allergier föredrar en sån ras varför inte hjälpa hästkrakarna på sommaren med tex ett insektstäcke om de inte har svans att vifta bort insekterna med?? :eek:

Tankar som dök upp när jag läste på Krulliga Hästens hemsida!
Bild på Curlyhästar med texten under som löd:
"Våra hästar går i lösdift året om utan täcken och en massa trams."

Bromsar och flugor måste leva lyckligt där på sommaren.. :crazy:
Men Strasser kanske tillåter undantag om det gäller hästar som har en sån genetisk "defekt" som gör att hästen saknar en viktig "skyddsutrustning"?

Har Curlyhästar i närheten ,och de är trevliga hästar med bra hovar,men att de saknar svans när de så väl behöver den det känns fel!!Jag lider med dem när de viftar på "stumpen"..till ingen nytta.. :cry:

Vad avlar människan fram för individer egentligen?Ska man avla på mutationer? :confused:
Kan hästar leva ett naturligt liv fullt ut alltid när vi medvetet avlar på vissa linjer,som i naturen aldrig skulle förekomma i större mängd..
Flera kan nog intyga att vissa linjer har sämre hovar genetiskt än andra,vi människor är inte lika bra på att avla som i naturen.
Vi har mkt att lära av mustangerna,men glöm inte olikheterna,och att vi människor avlar sönder många bra egenskaper.. :confused:

Tez1 skrev:
Kan inte alla "krav" tillgodoses ska ju hästen fortsätta vara skodd enl. Strasser.
/T

Som tidigare delgivits så kan ju inte ens Strasser själv tillgodose alla krav, inte ens på sin egen klinik. Trots det så skall dom ju vara barfota enligt hennes "filosofi" Hur går det ihop???

Fridolin84 skrev:
Jag tror (naiv som jag är) att de flesta hästägare gör så bra de kan efter förmåga och förstånd/kunskap.
Mvh/
F

Eller oxå utifrån oförstånd/okunskap.

Ideaal skrev:
Bubbla och vdb
Det råd jag kan ge är att gå bakåt i tråden och läs svaren i stället.

Vilka svar??? Det kom ju aldrig några faktabaserade svar.

Ideaal skrev:
Bubbla och vdb
Om du vdb lyssnar lika dåligt som du läser så kanske du inte ens vet om du var på Strasserkurs eller om det var AANCHP. Du har ju blandat ihop detta förut.

Det tror jag INTE att vdb har gjort. Endast Strasser använder sig av en plastad mätskiva och påstår att hästen inte är en individ utan att alla skall stöpas enligt denna mall enligt mätskivans riktlinje.

Om det nu så vore fallet,vilket det inte är utifrån vdb:s hopblandning så är det faktiskt bättre att blanda ihop AANCHP och Strasser metoden än att blanda ihop den enskilda individens exteriör utifrån olika raser,avel,samt brukstyp till denna plastskiva med en förbestämd vinkel som inte är individuellt anpassad utirfån varje häst exteriör.

Det blir väldigt svårt att diskutera den enskilda individens behov med några som envist deklarerar att det inte finns några enskilda behov.

Dagens sanning är att det endats är ca 20% av dagens hästar i Sverige samt hästägare som tillhör deras målgrupp. Övriga 80% tillhör en skara som dagligen vill kunna bruka sin häst avseende hobby verksamhet,träning eller tävling.

Bla bla bla bla bl bla........ Att du bara orkar.......

Fast jag har läst hela tråden och jag tycker inte att jag fått något klart svar på detta. Speciellt inte från någon som verkligen är insatt. Grejen är den att jag nu i min närhet har en häst med fång (jag har inte sett den själv) och tjejen som har den menar att det bara är att verka (enligt Strasser). Jag skulle vilja ha lite kött på benen dels vad Strasser verkligen tycker att hon bör göra och dels vad som är lagligt att göra i Sverige. Jag har ingen lust att ta en diskussion med henne och potentiellt bli osams utan att veta vad som gäller. Både från laglig synvinkel och hur en certifierad Strasserverkare skulle gå tillväga. Men om ingen vill svara så får jag ju ta den diskussionen ändå för att slippa veta att det finns en individ i kläm i detta...

Toffel skrev:
Bla bla bla bla bl bla........ Att du bara orkar.......

JAmen kolla vilken energi du fick helt plötsligt då;;;-)))

OBS! Ironiskt, skämtsamt och inget illa ment inlägg!(Bäst att förtydliga här så folk inte missuppfattar vad man menar...

Det har jag inte gjort, han som höll i kursen heter XXXXX XXXXX(se nedan)(finns med i SHPs matrikel) och är utbildad SHPare(tror jag ni kallar honom) och bor i Hammarstrand/jämtland. Han kom med sin plastskiva med 2 linjer på(som förövrigt kostade 400spänn!?, inte större än en högst ordinär snöskrapa fast genomskinlig.)
Och som sagt enligt den skulle nordisen,araben och shettisen verkas efter samma mall!

*** detta är ett sakligt inlägg baserat på fakta och egen erfarenhet, och inget annat***

Om ni undrar över att namnet ovan är censurerat nu så är det pga av att moderator blev arg på mig för att jag nämnde namn och företag. Namnet har jag struket och finns istället här:
http://www.krulligahasten.se/strasser/139.php
Det är det översta namnet i jämtland. Att strasser är ett företag anser jag inte, däremot en metod. Att man däremot får skriva Krulliga hästen(om uppebarligen är ett företag) hindras tydligen inte.
strasserstrasserstrassersrtasser.....!!!(Alltid retar det nån)

Nähä du, då har du inte sett mig arg. ;)

*Lånar knapp*

Hovis, Lilla Skutt och vdb

Tänk ni är för gulliga i era uttalande om en metod/metoder som ni egentligen inte vet ett enda dugg om (det visar era inlägg). Det som skrämmer mig lite är att ni i era uttalande ofta hänvisar till vetenskap men ni har fortfarande inte kommenterat en enda av de artiklar som jag hänvisat till vid olika tillfällen. För det kan väl inte vara så att ni inte hittar dom eller kanske ni inte ens vill? De är lätta att hitta om man har kunskap om hur man söker och håller sig uppdaterad gällande den senaste forskningen.

Det är också skrämmande att höra dig Hovis göra uttalanden om vetenskap och sedan hänvisa till endast en Guru som enda kunskapskälla. (om ni läser de publikationer som jag hänvisade till, från 2005, så är ingen av dem av H Strasser eller J Jacksson, utan andra forskare inom veterinärmedicin som kommit fram till liknande resultat. Jag kan lägga ut minst 10 icke Strasser/Jacksson artiklar till, men till vilket nytta?).

Tänk om er guru har fel!!!!! Han publicerar sig dessutom inte speciellt frekvent och omnämns ofta som andra, tredje eller fjärde författare, vilket ni förmodligen vet vad det innebär.Tänk om det hunnit komma nyare forskning innan han hunnit publicera sig i bokform, på svenska så att alla kan läsa!!! Eftersom det tar flera år innan den senaste forskningen blir publicerad i läroböcker, så är det ju rimligt att inte den senaste forskningen finns i sådan litteratur?

Att hålla sig uppdaterad kring den senaste forskningen är av största vikt om man ska våga göra uttalanden om, och avfärda forskning. Det handlar också om att inte selektera bort den forskning man inte vill höra talas om. Det är direkt ovetenskapligt och mycket oprofessionellt och dessutom ovärdigt en yrkeskår som så många hästar och människor är beroende av. Det är lättvindigt att endast avfärda det man inte har för ögonen men "den som skrattar bäst skrattar sist".

Kan också informera från säker källa att det är inte enbart Strassermetoden som ska utvärderas utan alla barfotametoder, alltså en helt vanlig process. Precis som hovslageriet också har utvärderats. Samma säkra källa avråder heller inte från att använda Strassermetoden, utan hänvisar endast till att hästarna ska ha rätt förutsättningar/underlag i omställningsperioden. Om någon har tillgång till utvärderingen av hovslageriet får ni gärna lägga in en länk här eller skicka ett Pm.

Senast ändrad av en moderator:

vdb skrev:
Till Tez1 och Ideeal!

Har ni gått en strasserkurs? Jag har det. Och det första vi fick göra när vi skulle verka var att gå efter en plastskiva med ett antal vinklar på. ALLA hästar skulle verkas efter samma vinkel. Trots att vi verkade en arab, en nordis och en shettis.
Exakt på vilket sätt är detta individuellt? Jag undrar?

jag måste bara fråga...var det en basic seminar du var på? annars är det INTE en officiell "Strasserkurs". Det räcker inte med att vara SHP för att få hålla i kurser, de får bara hålla korta föredrag. för att få hålla en godkänd kurs skall du ha speciell certifiering och påbyggnadsutbilning.

Nej, vdb Daniel, personen S har inte hållit kurs. Har du varit på Strasser kurs så har det varit H Strasser som hållit föredragen eller C Augustsson Sand från Krulliga Hästen.
Anette

Ideaal skrev:
*Lånar knapp*

Hovis, Lilla Skutt och vdb

Det som skrämmer mig lite är att ni i era uttalande ofta hänvisar till vetenskap men ni har fortfarande inte kommenterat en enda av de artiklar som jag hänvisat till vid olika tillfällen

Det skrämmande är väl att vi inte kommenterar artiklar utan endast forskning.

Migo skrev:
Det räcker inte med att vara SHP för att få hålla i kurser, de får bara hålla korta föredrag. för att få hålla en godkänd kurs skall du ha speciell certifiering och påbyggnadsutbilning.

Vad är skillnaden på att hålla "korta kurser" mot att få hålla en godkänd kurs??? Det verkar ju som om det inte är så stor skillnad utifrån dom som håller dessa kurser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 869
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 231
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka