Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Jaja, du får tycka vad du vill.

peter_lundin skrev:
Mitt problem är mera med folk som anser att alla hästar fungerar bra barfota bara man tillämpar deras metod samt med de som med i min mening förvrängda argument försöker visa skors totalt förstörande effekt. Vem vet vetenskapen kanske kommer att ge dem rätt men än har vi inte kommit dit o jag tror inte att vi kommer komma dit.

Det kommer säkert nya rön som visar hur vi bättre skall hantera både barfota o skodda hästars hovar. Dålig hovvård på både barfota o skodda hästar kommer vi dock aldrig att bli av med , klåpare kommer alltid att finnas.
PL

Min uppfattning är att den individen som kan klara sig barfota mår bäst.Så enkelt är det både för hästen och för mig.

Man bör dock starta i en annan ände om detta mål skall uppnås nämligen utifrån AVELN samt påvisa bättre kunskap utifrån dagens hästhållning samt inte minst vad som påverkar hästen utifrån vad som händer när det kommer upp en "klump" på ryggen. INGEN häst kommer påvisa hältor ömhet oberoende av hur sned och vind den är så länge det inte kliver upp en person på den som envisas med att rida den. 90% av dagens belastnings skador som hästarna utsätts för uppkommer på grund av dålig ridning.

hovis skrev:
Min uppfattning är att den individen som kan klara sig barfota mår bäst.Så enkelt är det både för hästen och för mig.

Man bör dock starta i en annan ände om detta mål skall uppnås nämligen utifrån AVELN samt påvisa bättre kunskap utifrån dagens hästhållning samt inte minst vad som påverkar hästen utifrån vad som händer när det kommer upp en "klump" på ryggen. INGEN häst kommer påvisa hältor ömhet oberoende av hur sned och vind den är så länge det inte kliver upp en person på den som envisas med att rida den. 90% av dagens belastnings skador som hästarna utsätts för uppkommer på grund av dålig ridning.

Håller fullständigt med dig.

*hugger knapp*
noterade bara detta i artikeln som cecely länkade till:

"Hon ger sin hovslagare Erwin Zimmerman äran och menar att han gör ett fantastiskt jobb med att trimma hästarnas hovar."

ojoj, en icke strasserverkare som också trimmar- det mååååste vara marknadsföring :devil:

If you can't beat them - join them!
Man kan ju ta och använda ordet till all verkning, så tappar det ju sitt marknadsvärde.
För om alla trimmar, så blir det ju inget speciellt med det.
Jag skall hädanefter trimma alla mina hästars hovar.

Sätta i bättre skick, det låter ju skitbra!

Inte_Ung skrev:
Sätta i bättre skick, det låter ju skitbra!

"Rider Trimming"

Kan det va något för framtiden???? Det skulle hjälpa både hovisarna,hästens hållbarhet och
hästens naturliga balansering.

Inte_Ung skrev:
If you can't beat them - join them!

Eller enligt Strassers lära.

If you can`t join them-beat them!

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Jag har inga problem med de hästar som fungerar barfota till det ägaren vill använda dem till o jag är tacksam om minta egna fungerar barfota i så stor utsträckning som möjligt.
Jag tvivlar inte på att det finns mer eller mindre högpresterande hästar som fungerar barfota,hur man nu definierar högpresterande, en lågpresterande häst hkan mycket väl ridas på ett sätt som gör att hovarna tar mkt stryk medans tex en GP dressyrhäst som rids på lämpligt underlag klarar sig mkt bättre.
Det spelar ingen roll om ngn visar mig 10000 högpresterande barfotahästar, jag kommer ändå inte tro på att alla hästar fungera barfota. Inte heller om ngn visar mig lika många barfotahästar med problem, jag kommer ändå inte tro att alla hästar behöver skor. Osv osv.
Mitt problem är mera med folk som anser att alla hästar fungerar bra barfota bara man tillämpar deras metod samt med de som med i min mening förvrängda argument försöker visa skors totalt förstörande effekt. Vem vet vetenskapen kanske kommer att ge dem rätt men än har vi inte kommit dit o jag tror inte att vi kommer komma dit. Det kommer säkert nya rön som visar hur vi bättre skall hantera både barfota o skodda hästars hovar. Dålig hovvård på både barfota o skodda hästar kommer vi dock aldrig att bli av med , klåpare kommer alltid att finnas.
PL
:bow: Det håller jag helt med om!Tyvärr sista meningen oxå.. men hoppas det blir bättre framöver!Nej fel..jag vet det blir bättre framöver! ;)
Optimist måste man ju va! :p

Migo skrev:
*hugger knapp*
noterade bara detta i artikeln som cecely länkade till:

"Hon ger sin hovslagare Erwin Zimmerman äran och menar att han gör ett fantastiskt jobb med att trimma hästarnas hovar."

ojoj, en icke strasserverkare som också trimmar- det mååååste vara marknadsföring :devil:
Bra yrkesmänniskor behöver inte marknadsföra sig ..de får kunder ändå! ;)

Cecely skrev:
vill även lägga till denna

http://www.remont.se/article.asp?id=1015

Sitat ur texten

Med det menar vi en strävan att närma sig den vilda hästens hov. Färska studier av mustanger i USA visar hur fantastiska fötter och enormt fina leder dessa fritt levande hästar har, förutsatt att de får tillräckliga ytor att röra sig på, säger han.
Där hittade du ju Calle Sands "kompis"! :D
*Ironisk*
Han som utreder(??) Strassers metoder.. ;)

Visst är det bäst att börja med avelsbiten först..

Men samtidigt undrar HUR man tänkt tidigare och hur mantänker idag, på aspekten med "känsliga" hovar...

Våran 22 år gamla Lipizanare, med föräldrar som blivit uppåt de 30, har nog dom tunnaste sulor jag och min hovis träffat på...
Det räcker med att hovis drar fram och tillbaka med raspen så blöder hon...
I somras kunde hon knappt ta sej fram barfota på betet...
Hon är alltså av en "gammal" ras...undrar vad dom som avlade rasen för 30-50 år sedan tänkte...

Ponnyn däremot, som är en new forest, har små stenhårda hovar..
Han går barfota på heltid..
Men när han ska verkas måste han först ha haft fötterna i vatten, annars går det helt enkelt inte att verka honom...
När han kom för snart 3 år sedan hade han "blöta" hovar som var skodda...

Hade Djingis Kahns hästar sådana hovar förstår jag alldeles utmärkt hur hans hästar kunde klättra PÅ berget....

Med andra ord kan man då konstatera att du anser att istället för att ge hästarna en anledning till rörelse och ha dom ute dygnet runt om man inte har en jättehage, så är det bättre att stalla in dom och slå på skor när inte hovarna längre håller? Eller att ha dom i en mindre hage dagtid där rörelsen är minimal och det enda hästen får är lite miljöombyte, men knappast den så livsviktiga rörelsen?

En liten sak till Herr expert; "När fick hästen hälar" undrade du tidigare. Måste då bara få fråga; när fick hästen TÅR? För den benämningen är tydligen helt legal? Tår, tåkappor, tårikta... Ja det är ju helt naturligt(!) men sej för tusan inte trimma eller hälar för då tar det hus i helvete.. Har ni som klagar på sådana uttryck verkligen inget bättre att sysselsätta dagen med. Vem :devil: bryr sej om hur man kallar saker, knappast hästen iaf.

Tja, hälar och tår... Björnar och elefanter räknas till hälgångare, hästar är tågångare, hälen på en häst skulle motsvara hasen då den går på vad som är resterna av tå och tånagel = hoven. Trimma haserna har då iaf aldrig jag hört talas om. ;)

Trimma haserna har då iaf aldrig jag hört talas om.

Fast det skulle vara bra om det gick att genomföras, jag tror nämligen att många islandshästägare genast skulle låta trimma bort spatt. ;)

Ja, det hade väl varit en stilla nåd att bedja om, inte bara för isisägarna. :bow: :D

Fick tipset om att lägga min fråga här, så jag provar...

Kan man få lite hjälp?

Två-åringen verkas med 4-veckors intervall, pga tidigare miss-skötta hovar, verkas lite men ofta.. Hade jättelånga tår när hon kom, man såg brytpunkten på framhovarna (alltså, där den snart skulle börja vinklas utåt/uppåt), samt att bakhovarna var så långa att hon "halvsatt" när hon gick... Köpet var ju inte direkt impuls, men när jag såg hur hon va, kunde jag ju inte lämna henne kvar..

Hur som helst, nu håller vi på att rikta henne tillbaka, hon är verkad 3 gånger nu... När vi tog av hoven första gången, var blåmärkena precis innanför bärranden i bak, och precis mitt i sulan fram... Dessa flyttas längre in mot strålen för varje verkning.. Strålarna är väldigt "utplattade" men fasta.. Nu när hovslagaren var ute idag, såg jag att blåmärkena flyttat sig ännu lite längre in... Jag hade ju hoppats att dom skulle vara borta... Hon är även väldigt låg i trakterna och jag har sett att hon har problem med överrullningen.. Jag fattar ju att det har med hennes fd långa tår att göra, och hon blir bättre hela tiden...

Jag har fullt förtroende för min hovslagare, då jag vet vad hon gjort med min tidigare häst.. Hon hade dom berömda ankfötterna och 2 strlk för stora hovar, men strunt samma..
Som sagt fullt förtroende, men nu börjar jag undra..

Jag är ju asdålig på hovar och jag kan ju vanvårda henne jusst nu utan att veta om det..

Är blåmärkenas förflyttning ett tecken på att det går åt rätt håll, eller är det rent åt h-lv-te?!?

Hon är väldigt traktlåg och fick "fuskskor" med hjälp av Instant Hoof, en siliconsträng som fungerade som skor i 2 dagar, tills den föll av..
Andra tips och funderingar?

Tack..

Mustang skrev:
Fick tipset om att lägga min fråga här, så jag provar...

Kan man få lite hjälp?

Två-åringen verkas med 4-veckors intervall, pga tidigare miss-skötta hovar, verkas lite men ofta.. Hade jättelånga tår när hon kom, man såg brytpunkten på framhovarna (alltså, där den snart skulle börja vinklas utåt/uppåt), samt att bakhovarna var så långa att hon "halvsatt" när hon gick... Köpet var ju inte direkt impuls, men när jag såg hur hon va, kunde jag ju inte lämna henne kvar..

Hur som helst, nu håller vi på att rikta henne tillbaka, hon är verkad 3 gånger nu... När vi tog av hoven första gången, var blåmärkena precis innanför bärranden i bak, och precis mitt i sulan fram... Dessa flyttas längre in mot strålen för varje verkning.. Strålarna är väldigt "utplattade" men fasta.. Nu när hovslagaren var ute idag, såg jag att blåmärkena flyttat sig ännu lite längre in... Jag hade ju hoppats att dom skulle vara borta... Hon är även väldigt låg i trakterna och jag har sett att hon har problem med överrullningen.. Jag fattar ju att det har med hennes fd långa tår att göra, och hon blir bättre hela tiden...

Jag har fullt förtroende för min hovslagare, då jag vet vad hon gjort med min tidigare häst.. Hon hade dom berömda ankfötterna och 2 strlk för stora hovar, men strunt samma..
Som sagt fullt förtroende, men nu börjar jag undra..

Jag är ju asdålig på hovar och jag kan ju vanvårda henne jusst nu utan att veta om det..

Är blåmärkenas förflyttning ett tecken på att det går åt rätt håll, eller är det rent åt h-lv-te?!?

Hon är väldigt traktlåg och fick "fuskskor" med hjälp av Instant Hoof, en siliconsträng som fungerade som skor i 2 dagar, tills den föll av..
Andra tips och funderingar?

Tack..
Jag har redan svarat på din tråd nedan ..och det gjorde jag redan innan fröken Ideeal var spydig! ;)
Kan tillägga att det är ingen höjdare för en växande individ att ha haft så vanvårdade hovar..frågan är hur din häst mår i leder och kropp i övrigt.. :confused:
Enbart bra hovvård kanske inte räcker för att få din häst i bra skick!
Om hästen har ont i leder och kroppen kommer det bli svårt att få balans i hovarna,ge hästen tid ..och vill inte verka pessimistisk men ibland får vanvårdade hästar kroniska problem pga fd dålig utfodring,mineralbrist osv oxå, förutom att de fått eftersatt hovvård! :crazy:
Som sagt Lycka till!

peter_lundin skrev:
Dålig hovvård på både barfota o skodda hästar kommer vi dock aldrig att bli av med , klåpare kommer alltid att finnas.
PL
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 236
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama