Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

HannaZ skrev:
Eller också är det du som tolkar in lite för mycket. Efter sig själv känner man andra.
Jag tolkar ofta in mera i saker än vad andra gör.
Det är sant.
Men jag brukar oftast ha rätt när jag gör det.
Det säger erfarenheten.
Och jag aktar mig för att använda märkvärdiga ord, för jag har upptäckt att de bäddar för missförstånd.

Jag har en klippmaskin eftersom jag klipper hundar. Den kallar jag för trimmer, men känner mig inte mer "exklusiv" för det.
Man trimmar hundar.
Man använder en grästrimmer.
Och man verkar hästar i hovarna.
Trimma kan man göra i man och svans med en klippmaskin.

Men Afrodite skrev att hon tyckte att trimning bättre motsvarade vad hon gör än vad verkning gör.
Så hon gör en skillnad.
Då så undrar jag vari denna skillnad ligger?

Av dom enligt källa:Krulliga hästen som är för dagen enligt deras hemsida i Sverige Certefierade personer TRE män och hela Nio st KVINNOR. Är det en slump eller är kvinnor "smartare" än män.

Det finns ngn eller några utbidade hovis kvinnor som snabbt kommit fram till att det här va ju jätte jobbigt att SKO men mkt enklare att enbart verka så då går jag en barfotakurs ´a en helg och sedan endast håller mig till verkningar enbart för mitt eget välmående.

hovis skrev:
Att inte ha grundläggande fakta klart för sig men endå här inför hela världen påstå sig veta är endast att delge hela världen sin okunskap.

Varför tycker jag mig känna igen detta uttalande? Hade vi inte redan tidigare diskuterat att du skulle försöka variera dig lite i dina nedsättande uttryck. Numera har de ingen plats i denna diskussion i alla fall inte när det gäller Afrodite som gång på gång har visat sig både kompetent och kunnig.

Det kanske kan tyckas märkligt för dig mendet är vi faktiskt inte. Man kan ha liknande åsikter ändå, eller åtminstone visa respekt för andras.

Inte_Ung skrev:
Man trimmar hundar.
Man använder en grästrimmer.
Och man verkar hästar i hovarna.
Trimma kan man göra i man och svans med en klippmaskin.

Jag såg på ngn annan tråd att man även kallade det för att man RAKADE hästen då man igentligen menade att man klippte den. Ja ja det gäller ju att få det att se lite "flashit ut oxå"

Ha ha tänk o se en häst med raklödder över hela kroppen samt en häst ägare med en "lady shave". *asg*

hovis skrev:
Är ni kompisar inom samma sekt???

Så vitt jag vet så har varken jag eller HannaZ uttalat oss om någon sekt. Snart börjar jag tro att du har förföljelsemani, det verkar som om du ser saker som inte andra ser och nu dessutom sekter här på forumet. :angel:

Heja på allihopa :bump: :bump:
Det är jätteskoj att läsa denna tråden :banana:

Om man inte tillåter andra läror än sina egna, så är man farligt nära att bli en sekt.
Och att inte tillåta att medlemmarna i "Rörelsen" skor sina hästar.
Eller kallar saker vid sina rätta namn.
Trimma i stället för verka.
Det är farligt nära att vara en sekt.
Så även att kalla sammanslutningen för rörelse.

Rena rama "Flower Power" säger jag.

hovis skrev:
Jag såg på ngn annan tråd att man även kallade det för att man RAKADE hästen då man igentligen menade att man klippte den. Ja ja det gäller ju att få det att se lite "flashit ut oxå"
Nej då så är det nog mera fel ordval.
Är trimma också fel ordval?

Ideaal skrev:
.... Afrodite som gång på gång har visat sig både kompetent och kunnig.
Det tycker inte jag då.
Jag är bara ännu mera övertygad om att ingen Strasserverkare kommer nära mina hästars hovar med sitt "Mumbo Jumbo".

Jag verkar själv.
Och tydligen så hette metoden "ortopedisk verkning".
Det låter väl vetenskapligt och bra, eller hur?

Så här skriver Afrodite:
" Ordet för att verka på engelska är trimming. Jag tycker att det ordet bättre beskriver vad vi gör än ordet verka."
Det tolkar jag som att hon gör och vill göra en skillnad mellan verkning och trimning.

hovis skrev:
Närmast under hovkapeln finns läderhuden.Läderhuden delas in i,och är namngiven efter,den del av hornkapseln den närförsörjer(angrensar till) För att öka kontaktytan mellan läderhud och hornkapsel,och därigenom totalantalet hornproducerade celler och ytan som utsätts för de krafter som verkar på hoven, är läderhuden formad i papiller och lameller.

Söm-kron-sul-strål-och ball läderhuden är längs ävergången till epidermis formad i papiller emedan vägg-(lamell) läderhuden formar parallellt löpande lameller. Lamellerna löper i riktning från kronrand till bärrand.

Sömläderhuden är ett smalt band som löper längs kronranden,den fortsätter uppåt i hudens dermis och nedåt i kronläderhuden.

Kronläderhuden är ett tjockt band som fyller väggens "coronary groove" och dess yta fäster mot sträcksenan samt hovbenet och dess hovbrosk.
Kronläderhuden förenas med vägg(lamell)läderhuden vid "coronary groovse" inre kant.

Väggläderhuden binds ihop med de primära och sekundära epidermala lamellerna längs väggens inre yta.

Vägglederhuden går nedåt över sulläderhuden. Där sulan och väggen förenas bildar väggläderhuden terminal papilla. Det gerinala epitet som täcker dessa terminal papillae producerar det rörhorn som fyller ut utrymmet mellan hornlamellerna.

Sulläderhudens dorsala del är fäst till hovbenets modifierade periost på dess palmara yta medan strålläderhuden är fäst mot elastiska putan.

"Coronary groove" betyder hovkapselns tillväxtzon, ifall någon skulle ha svårt att förstå engelska.

Senast ändrad:

emindy skrev:
Du får ursäkta, men det känns faktiskt inte så allvarligt och hemskt...
Att irritera sig över en sådan sak som att det nu finns fler som förespråkar lösdrift samt att dessa säger trimning istället för verkning...
*suck*
Viktigare saker kan man irritera sig på.
Jag irriterar mig på att de tar betalt för det och hävdar att de har uppfunnit det.
Det känns som att någon försöker att sälja det som borde vara allmänt redan.
Som att ta betalt för att berätta att i sjöar där kan man bada.
Eller att det faktiskt går att rida ute i skogen också, och inte bara på ridbanan.
Och sedan förbjuda alla som bekänner läran "skogsridning" att rida på ridbana.
Och efter det påstå att alla som rider på en ridbana är helt okunniga i konsten rida i skogen.
D.v.s. att de som rider alls på ridbana är helt okunniga i vad som ju faktiskt är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Ideaal
Det vore intressant att veta vilken källa detta utdrag kommer från. Jag är alltid road av att fördjupa mig i bra litteratur.

Av Hovis:
Det är allmänt känt så ngn källa behövs inte hänvisas till då det tillhör hovens grundläggande anatomi och fysiologi. Du är välkommen att anmäla dig till en hovslagar utbildning om du vill "fördjupa dig"

--------------------------------------------------------------------------------

Tja, jag har iallafall en bra länk ang hovens anatomi och fysiologi, så slipper du utbilda dig till hovslagare :)

http://www.laminitisresearch.org/do...atomy_andphysiology_ofthenormalequinefoot.pdf

HannaZ skrev:
"Coronary groove" betyder hovkapselns tillväxtzon, fast det räknas kanske inte som grundläggande fakta.

Va kul, du har skaffat dig lite mer kunskap i kväll vílket glädjer mig

Du också tydligen :)

Ja det var ju på engelska så det gjorde det hela svårare att förstå.

Inte_Ung skrev:
Nej då så är det nog mera fel ordval.
Är trimma också fel ordval?

Inte om man talar om hår, eller om man talar om verkning utifrån Strassers lära. Där verkar man så att det blir som att trimma hovarna utifrån :bump: aj :bump: aj :bump: aj :bump: aj.

Snabba korta steg utan belastning blir det, tja kanske är det just det som är det rätta ordet utifrån Strassers visa ord.

Nu är det ju så att vi hovisar samt Vet. talar det språket som förekommer inom dagens yrkesgrupper och som talas i hela världen för att undvika missförstånd. Det är tydligen så att man inom Strassers värld även utvecklat nya egna ord enbart för att där då påstå att "ja men då måste du ha missförstått mig" Allt för att som vanligt ha ryggen fri utifrån egna misstag.

Ja "verka" är sanneligen ett universellt ord som alla kan förstå.

Ideaal skrev:
Numera har de ingen plats i denna diskussion i alla fall inte när det gäller Afrodite som gång på gång har visat sig både kompetent och kunnig.
Visst Afrodite har försökt bättra på Strassers rykte,hon kan sin strasser väl..och offrat hela arbetsdagar med att svara..men

Är man kompetent och kunnig när man gått en utbildning som helt uppenbart bygger på delvis snedvridna åsikter,teorier och mkt eget tyckande??

Vad är en utbildning värd om den står på grunder som är mkt tvivelaktiga??Med uppenbara brister!! :devil:

Kompetens och kunnighet baseras på först en bra utbildning,sen på erfarenhet och utförande IRL..
Först skall man lära sig rätt i teorin ,sen överföra sina teoretiska kunskaper i praktiken anpassat till den hästindivid det gäller..och dess omständigheter!!

Allt som är nerskrivit i en bok är inte sant..Strassers ord blir inte sannare för att de står inom två pärmar!!spec inte om man som Strasser är fullkomligt blind för andras teorier ,forskning och kunskap..

Afrodite verkar inte vad jag förstår ha nån som helst kunskap om seriöst hovslageri,kan inte skilja på bra och dålig skoning/verkning,hon börjar en utbildning till SHPare och inhalerar glatt en hovslagarhateres åsikter!!

Är det seriöst att okritiskt ta till sig en lära som uppenbart bygger på EN människas tro.. :confused: Afrodites hovslagaruppfattning bygger ju delvis på förtal och vanvårdsfall i Strassers propagandacirkus.. :eek:
Är det rätt väg att bli "lärd"??

Att vissa på detta forum här är mkt kritiska är inte konstigt ,har man en annan verklighetsuppfattning och yrkesmässig erfarenhet i ämnet som helt motsäger Strassers myter och tro,då kan man ju inte hålla käften!!

Jag betvivlar inte att nån hästägare har bra erfarenheter av sina barfotahästar,men frågan är om hästarna med sin förra hovslagare fick samma förutsättningar som nu??
Finns ingen hovslagare som kan sko bort problem i hästarnas omgivning,utfodring, stress pga olika orsaker som stör tarmfloran och ger sämre hovvkvalitet osv,långa skoperioder är inte bra heller ..och vissa hästägare "glömmer" att de slarvat/snålat på den biten..
När det funkar för hästägarna med barfota ..fine..jag bryr mig inte..men om jag ser fall som uppenbart lider i onödan ,då blir jag jävligt upprörd..

Jag skulle aldrig lägga ner energi här om det inte vore att jag ser stora brister i Strassers hovvård!!

Varför använda sig av en metod som ger hästar onödig smärta när friska hovar kan uppnås på annat sätt ??
Målet är viktigt men det finns olika vägar dit!!
Jag har sett så många fånghästar bli bra och fina i sina hovar UTAN Strassers fångbehandling..så varför är den metod hon har ett MÅSTE..
Ska man tro hennes propaganda så är det enbart hennes metod som botar deformerade hovar..konstigt!!

Ju mer info man får från Strasserstudenter och kursansvarig så blir jag mer och mer chockad,flera osanningar och helt sjuka sk kunskaper kommer fram hela tiden..man blir mållös!
Och spec över att vissa glatt går på skiten utan att ifrågasätta alls,eftersom så mkt annat är så bra...och har man inga grundkuskaper i ämnet förut så är det lätt att tro på hela paketet.. :cry:

En lögn är en lögn även om den är snyggt förpackad ! :devil:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 236
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama