Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Camilla S skrev:
Jag är alldeles för väluppfostrad för att be någon jag inte känner att hålla käften, och tycker inte heller mig ha gjort det. Jag brukar tycka att dina inlägg är läsvärda, men min kritik gällde främst det att inte diskussionen du själv påtalar överhuvudtaget gick framåt. Vet att jag inte är moderator här, men nog får jag väl säga min åsikt? Men det är ju bra att jag lite avlastar Afrodite och de andra barfotaförespråkarna och tar emot min beskärda del av sk**en :)

Man tackar!

Britt-Marie
SHP

Självklart inte, har jag skrivit det? Vad jag skrev(eller menade om jag nu skrev så fel) var att lamellagrets horn till absolut största delen produceras uppe vid kronranden i den del av läderhuden som sitter strax nedanför/innanför den läderhud som producerar själva vägghornet. Lamellhornet glider sedan ner genom lamellerna efterhand som hoven växer.
De hornproducerande cellerna längre ner är nästan inaktiva om inte hoven blivit skadad.
PL

Jag behöver inte förklara något sådant åt henne. Hon vet vad jag tycker (vi är vänner sedan tidigare, långt före all Strasser-filosofi). Vi koncentrerar oss på våra hästar och hon dessutom på sina kunders hästar - det räcker mer än väl. Jag är ny inom sådan här typs hästhushållning, förnekar inte att det finns andra sätt att göra det på. Har själv haft skodda och uppstallade hästar innan jag övertog dessa två "strasserianer" och fick ändra både uppfattning och "stallhållning". Och byta tillbaka skulle jag ej. För mig funkar Strasser och det är jag nöjd med.

peter_lundin skrev:
I den artikeln står det väl inget närmare om verkning(ok trimning så du förstår vad jag menar, det är ju finare med engelska)?
PL

Alltså det här med att kalla det trimning eller verkning. Varför ens kommentera en sån sak?
Alla förstår vad som avses.

"Att märka ord är medelmåttans sätt att hävda sig mot geniet"

Om vi kunde skippa ordmärkeriet skulle den här diskussionen höja sig åtskilliga pinnhål.

CAmilla S:
Diskussionen lades ner för en tid sen, men sen började du komma och klaga och gnälla...

Klaga och gnälla? Försökte nog det motsatta... Ja jag hade då inte noterat att diskussionen var avslutad men brukar inte bo här på buke. Underbart, då kan vi/ni tala om annat (fast helst inte grayhound-racing) eller logga ut, tror jag tar det senare och lämnar er i fred och "diskutera" .

Afrodite skrev:
Ja, enligt dina källor kanske. Enligt mina så produceras lamellhornet av lamelläderhuden. Då kanske du kan förklara för mig hur hornrören i vägghornet som produceras i kronranden, helt plötsligt på sin väg nedåt kan börja producera lamellhorn. Krävs det inte en läderhud för att producera horn!

Britt-Marie
SHP

Närmast under hovkapeln finns läderhuden.Läderhuden delas in i,och är namngiven efter,den del av hornkapseln den närförsörjer(angrensar till) För att öka kontaktytan mellan läderhud och hornkapsel,och därigenom totalantalet hornproducerade celler och ytan som utsätts för de krafter som verkar på hoven, är läderhuden formad i papiller och lameller.

Söm-kron-sul-strål-och ball läderhuden är längs ävergången till epidermis formad i papiller emedan vägg-(lamell) läderhuden formar parallellt löpande lameller. Lamellerna löper i riktning från kronrand till bärrand.

Sömläderhuden är ett smalt band som löper längs kronranden,den fortsätter uppåt i hudens dermis och nedåt i kronläderhuden.

Kronläderhuden är ett tjockt band som fyller väggens "coronary groove" och dess yta fäster mot sträcksenan samt hovbenet och dess hovbrosk.
Kronläderhuden förenas med vägg(lamell)läderhuden vid "coronary groovse" inre kant.

Väggläderhuden binds ihop med de primära och sekundära epidermala lamellerna längs väggens inre yta.

Vägglederhuden går nedåt över sulläderhuden. Där sulan och väggen förenas bildar väggläderhuden terminal papilla. Det gerinala epitet som täcker dessa terminal papillae producerar det rörhorn som fyller ut utrymmet mellan hornlamellerna.

Sulläderhudens dorsala del är fäst till hovbenets modifierade periost på dess palmara yta medan strålläderhuden är fäst mot elastiska putan.

HannaZ skrev:
Alltså det här med att kalla det trimning eller verkning. Varför ens kommentera en sån sak?
Alla förstår vad som avses.
Gör de?
Jag är inte så säker på det.

Vad är det för fel med att använda det svenska och korrekta ordet verkning för just verkning.
Detta för att vara tydliga i vad vi menar.

Jag för min del får hela tiden känslan av att Strasser-folket använder ordet "trimning" för att få det att låta som något annat och mycket mera exclusivt än vanlig hederlig verkning.
Och just detta retar mig, att man försöker göra sig märkvärdig med "fina" och "speciella" ord.

Det luktar "marknadsföringstrix" lång väg.
Strasser är ett ekonomiskt geni, inte tal om annat.
Vill du bli rik, starta en sekt.

Camilla S skrev:
Har själv haft skodda och uppstallade hästar innan jag övertog dessa två "strasserianer" och fick ändra både uppfattning och "stallhållning".
Ja att omvända "stallfanatiker" är ju en god sak i sig.
Men för mig som haft hästar på lösdrift sedan tiden man blev anmäld till djurskyddet för sådana tilltag, är Strasser bara en irriterande finne i ändan.

Komma och göra pengar på sådant som vi har banat vägen för och tagit strid för och blivit straffade för.
USCH!

Jag hade kunnat berätta detta gratis.
Och det har jag ofta också gjort, men då inte fått betalt i pengar utan i ovett.
För 15 år sedan så blev man idiotförklarad när man hade utegångshästar.

Du får ursäkta, men det känns faktiskt inte så allvarligt och hemskt...
Att irritera sig över en sådan sak som att det nu finns fler som förespråkar lösdrift samt att dessa säger trimning istället för verkning...
*suck*
Viktigare saker kan man irritera sig på.

peter_lundin skrev:
Självklart inte, har jag skrivit det? Vad jag skrev(eller menade om jag nu skrev så fel) var att lamellagrets horn till absolut största delen produceras uppe vid kronranden i den del av läderhuden som sitter strax nedanför/innanför den läderhud som producerar själva vägghornet. Lamellhornet glider sedan ner genom lamellerna efterhand som hoven växer.
De hornproducerande cellerna längre ner är nästan inaktiva om inte hoven blivit skadad.
PL

Bra då är vi överens om att hornrören i vägghornet inte kan producera horn.

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:
Närmast under hovkapeln finns läderhuden.Läderhuden delas in i,och är namngiven efter,den del av hornkapseln den närförsörjer(angrensar till) För att öka kontaktytan mellan läderhud och hornkapsel,och därigenom totalantalet hornproducerade celler och ytan som utsätts för de krafter som verkar på hoven, är läderhuden formad i papiller och lameller.

Söm-kron-sul-strål-och ball läderhuden är längs ävergången till epidermis formad i papiller emedan vägg-(lamell) läderhuden formar parallellt löpande lameller. Lamellerna löper i riktning från kronrand till bärrand.

Sömläderhuden är ett smalt band som löper längs kronranden,den fortsätter uppåt i hudens dermis och nedåt i kronläderhuden.

Kronläderhuden är ett tjockt band som fyller väggens "coronary groove" och dess yta fäster mot sträcksenan samt hovbenet och dess hovbrosk.
Kronläderhuden förenas med vägg(lamell)läderhuden vid "coronary groovse" inre kant.

Väggläderhuden binds ihop med de primära och sekundära epidermala lamellerna längs väggens inre yta.

Vägglederhuden går nedåt över sulläderhuden. Där sulan och väggen förenas bildar väggläderhuden terminal papilla. Det gerinala epitet som täcker dessa terminal papillae producerar det rörhorn som fyller ut utrymmet mellan hornlamellerna.

Sulläderhudens dorsala del är fäst till hovbenets modifierade periost på dess palmara yta medan strålläderhuden är fäst mot elastiska putan.

Det vore intressant att veta vilken källa detta utdrag kommer från. Jag är alltid road av att fördjupa mig i bra litteratur.

Ja o jag kan inte hitta var jag skulle ha påstått det så jag begriper inte varför du fortsätter att fråga :confused:
PL

Inte_Ung skrev:
Gör de?
Jag är inte så säker på det.

Vad är det för fel med att använda det svenska och korrekta ordet verkning för just verkning.
Detta för att vara tydliga i vad vi menar.

Jag för min del får hela tiden känslan av att Strasser-folket använder ordet "trimning" för att få det att låta som något annat och mycket mera exclusivt än vanlig hederlig verkning.
Och just detta retar mig, att man försöker göra sig märkvärdig med "fina" och "speciella" ord.

Eller också är det du som tolkar in lite för mycket. Efter sig själv känner man andra.

Jag har en klippmaskin eftersom jag klipper hundar. Den kallar jag för trimmer, men känner mig inte mer "exklusiv" för det.

Ordmärkeri höjer som sagt inte nivån, och detta har ju visat sig bli en tråd för fackfolk och då tycker jag man kan förvänta sig att man håller sig till det som är relevant och skippar pikarna.

Herregud! Jag satt och kollade lite på olika barfotasidor. www.barfota.has.it är ett skrämmande exempel på hur oseriöst saker och ting kan bli. Det är inte en officiell strasser, aahncp-sida såvitt jag kan se. Men kolla följande utalande:

"Att verka hovar är ett tungt arbete för de flesta kvinnor. Du kommer att märka att det är frustrerande och uttröttande"

Vi börjar lite lätt nedvärderande mot kvinnor...

"Ett armskydd är nödvändigt på sommaren när din (vänstra) underarm inte är täckta av kläder. Efter att jag skadat mig ett flertal gånger i underarmen"

Sen "klär" vi oss för att verka hovar...

"Ett par industri-knäskydd från järnhandeln eller en byggaffär, är toppen för vintern och våta miljöer. "Värsting"modellen av knäskydd har vida neoprenband bakom knäet för att fästa dem, väldigt komfortabelt."

Del 2; hur den här hovverkaren ser ut i ett stall vill inte jag kommentera. Skate-trash-michelin-snickar-gubbe?

"Hovfräs Ett litet, handredskap med tillhörande verkningstrissor. Stentrissorna är bäst för hovar. Hjälpsamt om du bor i ett torrt område där hovarna blir stenhårda. Finns att tillgå i järnhandeln.
Hovfräsen gräver lätt ett hål i hoven om du lämnar den på ett område. Se till att ha den i röre"

Nu har vi tydligen startat en rörelse och verkar hovar. Med en hovfräs!? Det finns INGEN seriös hovslagare som skulle använda en sådan här! Jag har sett en i action och det var itne roligt...

"Om du börjar verka dina vänners hästar, och börjar köpa verktänger för "de första verkningarna", AKTA DIG så att du inte får något finger mellan käftarna. Sätt ihop skänklarna med ett gummiband när verktången inte används. De är farliga!"

Det upptäckte den här filuren också att man inte skulle använda, så h*n köpte en verktång istället.

Allvarligt talat, hade ni känt er bekväma med den här typen i stallet, verkandes era hästars hovar?

Ideaal skrev:
Det vore intressant att veta vilken källa detta utdrag kommer från. Jag är alltid road av att fördjupa mig i bra litteratur.

Det är allmänt känt så ngn källa behövs inte hänvisas till då det tillhör hovens grundläggande anatomi och fysiologi. Du är välkommen att anmäla dig till en hovslagar utbildning om du vill "fördjupa dig"

Senast ändrad av en moderator:

Men det kanske står i nån av de läroböcker som du använde under studietiden?

HannaZ skrev:
Men det kanske står i nån av de läroböcker som du använde under studietiden?

Så länge det inte pratas samma språk här så blir det väldigt mkt missförstån. Ska det här snackas om hästens hovar (vilket verkar vara den enda delen på hästen som "vissa" tror existerar) Så ska det även dom korrekta benämningarna anges för att undvika missförstånd. När fasen fick hästen HÄLAR t.e.x.????? Tror du ngn som har kunskap finner den typen av "svammel" som seriös och kunnig.

Att inte ha grundläggande fakta klart för sig men endå här inför hela världen påstå sig veta är endast att delge hela världen sin okunskap.

Herregud! Jag satt och kollade lite på olika barfotasidor. www.barfota.has.it är ett skrämmande exempel på hur oseriöst saker och ting kan bli. Det är inte en officiell strasser, aahncp-sida såvitt jag kan se. Men kolla följande utalande:

Riktigt, det är en privatperson som inte direkt tillhör någon speciell lära som skapat sidan. (länken funkar inte men jag tror det är Marjories sida det handlar om).

"Att verka hovar är ett tungt arbete för de flesta kvinnor. Du kommer att märka att det är frustrerande och uttröttande"

Vi börjar lite lätt nedvärderande mot kvinnor...

Jag är rätt stark (gör iallafall fyra pull-ups och väger 70kg), och jag tycker att det är någorlunda jobbigt att verka en häst, speciellt om hästen inte håller upp benet själv. Jag har sett folk ta sina första rasptag och med den tekniken och kraften skulle det troligtvis ta några timmar att verka en häst. Så jag tycker inte att det är nåt dåligt uttalande. dessutom (om jag inte missminner mig) är författaren till sidan (tror hon är från Nya Zeland) faktiskt kvinna själv så hon kanske kan få uttala sig i frågan...

"Ett armskydd är nödvändigt på sommaren när din (vänstra) underarm inte är täckta av kläder. Efter att jag skadat mig ett flertal gånger i underarmen"

Jag har också skurit mig i armen och hade inte haft nåt emot att ha ett armskydd så jag slipper ha långärmad tröja (eftersom det är ett svettigt arbete).
Sen "klär" vi oss för att verka hovar...

"Ett par industri-knäskydd från järnhandeln eller en byggaffär, är toppen för vintern och våta miljöer. "Värsting"modellen av knäskydd har vida neoprenband bakom knäet för att fästa dem, väldigt komfortabelt."

Tja, varför inte, jag har nämligen skurit hål på knäet på mina ridbyxor. Kanske skulle ta och plocka fram mina inlinesskydd...

Del 2; hur den här hovverkaren ser ut i ett stall vill inte jag kommentera. Skate-trash-michelin-snickar-gubbe?

Jaha, och sen när gick det mode i hovslagarkläder?
Det är iallafall det sista jag bryr mig om när jag anlitar nån.

"Hovfräs Ett litet, handredskap med tillhörande verkningstrissor. Stentrissorna är bäst för hovar. Hjälpsamt om du bor i ett torrt område där hovarna blir stenhårda. Finns att tillgå i järnhandeln.
Hovfräsen gräver lätt ett hål i hoven om du lämnar den på ett område. Se till att ha den i röre"

Nu har vi tydligen startat en rörelse och verkar hovar. Med en hovfräs!? Det finns INGEN seriös hovslagare som skulle använda en sådan här! Jag har sett en i action och det var itne roligt...

Vet inte ens vad en "hovfräs" är, kan det vara som en dremmel kanske, är den med på bild på sidan?
Kan kanske vara bra att ha för oss "svaga kvinnor", sommarhovar är hårda.

HannaZ skrev:
"Att märka ord är medelmåttans sätt att hävda sig mot geniet" Om vi kunde skippa ordmärkeriet skulle den här diskussionen höja sig åtskilliga pinnhål.

:bow: :bow: :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 236
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama