Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
peter_lundin skrev:Men i den artikeln som jag talar om står det inte about när det gäller hovvinkeln.
PL
Religionsvarianten ni vet, "Ni skall inga andra Gudar hava jämte mig".95johsv skrev:Vidare är det OK att utföra bägge ur hovslagarnas synvinel, men inte ur strasser.
vdb skrev:Hovbenssänkning finns ju inte enligt er? Hur ska ni hadet?
peter_lundin skrev:Det är bara i ett horisontalsnitt som lamellhornet ser ut som grenar. I ett sagitalsnitt ser man att de faktiskt är långa hornrör som mestadels startar i övre delen av hovväggens läderhud o går hela vägen ner, fast de ligger arrangerade som grenade lameller så att de greppar läderhuden hela vägen ner. Obs lamellgreppet är mellan hornrör o läderhud!
PL
peter_lundin skrev:Jag skrev faktiskt övre delen av läderhuden o menade de översta centimetrarna. Sen produceras det lite horn hela vägen så att det hålls en levande kontakt, om lika mkt horn producerades hela vägen skulle lamellagret var mkt tjockare längst ner.
Bla Pollit har bra teckningarr på hur det fungerar.
PL
peter_lundin skrev:Det känns bra att hon inte är hon kan accetrera upp till 50 grader.
Det är då lte obergripligr att det står som det gör i artilkeln med hennes namn i titeln.
Att det i över tusen år varit känt att hästar måste ha en tåvinkel(fram) föra att vara sunda , är definitivt strassers påhitt o dessutom ett påstående som stöder vad jag säger, att strasser menar att 45 grader är det enda rätta.
Vad som ansetts vara korrekt har varierat genom historien mellan extremt hög o extremt låg vinkel.
Jag undrar var strasser finner stöd för sitt påstående.
PL
och det skulle jag också gärna vilja att du tog fram citat ur artikeln var du har hittat.Ja och det står att den konstanta 45 graders hovbensvinkeln ger en konstant tåvinkel, några grader till o från står inte!
Ordet "must" är ett ganska starkt ord.it has been known that the horse must have a toe angle of 45 degrees in the front hooves in order to be sound