Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Tack för svaret! Då vet jag vad som gäller.

Synd att man inte får kombinera, tror det hade varit toppen!

MVH
JS

Tack för ditt svar också! Så från hovslagar sidan är det OK att utbilda sig i bägge, vilket det också är ur Strassers synvinkel. Vidare är det OK att utföra bägge ur hovslagarnas synvinel, men inte ur strasser.

Gott att veta vad som gäller.

MVH
JS

peter_lundin skrev:
Men i den artikeln som jag talar om står det inte about när det gäller hovvinkeln.
PL

I båda dom artiklarna som du länkade till står det about utom på ett ställe där det står: "For more than a thousand years, it has been known that the horse must have a toe angle of 45 degrees in the front hooves in order to be sound; this is not Dr. Strasser's invention. The Strasser trim does not advocate long toes, but rather correct, 45 degree toe angles in the fronts, and 55 in the hinds".

Översatt: I mer än tusen år har det varit känt att hästen måste ha en tåvinkel som är 45 grader på framhovarna för att vara sunda; det här är inte Dr Strassers uppfinning. Strassertrimmningen förespråkar inte långa tår utan ganska korrekt 45 graders tåvinkel i fram och 55 grader bak.

Det man kan läsa ut här är att det finns ett idealmått där de flesta hästar mår bra.

Om du sedan läser vidare i samma artikel så står det: "The shape of the coffin bone is what determines the hoof angles, and since a hind coffin bone is about 55 degrees, and a front one about 45 degrees, the hooves must have angles matching these. In the healthy hooves of horses living on softer, non-abrasive terrain, this is the case. However, in a horse living on hard, abrasive terrain, the wall is often naturally rounded, and the toe wall may be abraded some distance above the ground, giving the appearance of a somewhat steeper toe angle. In fact the wall is thinner at the ground than at the coronet, which is visible in a cross-section or an X-ray".

I denna text från den artikel som du säger att det inte står about står det about två gånger, har du missat det? Ingenstans i de båda artiklarna står det att Strassertrimmning innebär att man måste ha 45 grader i fram och 55 grader i bak. I stället när det talas om trimning så beskrivs att det finns en variation mellan 45-50 grader i fram och 50-60 i bak och en kronrandsvinkel på omkring 30 grader. Så de fasta hovvinklarna som har varit din största anmärkning angående Strassertrimningen finns alltså inte. Hur känns det Peter Lundin?

95johsv skrev:
Vidare är det OK att utföra bägge ur hovslagarnas synvinel, men inte ur strasser.
Religionsvarianten ni vet, "Ni skall inga andra Gudar hava jämte mig".
Ett sätt att hålla kontroll på sina lärjungar, redan Moses visste ju det.

Men jag tycker väl inte att hovvård och religion riktigt hör ihop.

vdb skrev:
Hovbenssänkning finns ju inte enligt er? Hur ska ni hadet?

Då har du nog blandat ihop oss med någon av de andra barfotametoderna.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Det är bara i ett horisontalsnitt som lamellhornet ser ut som grenar. I ett sagitalsnitt ser man att de faktiskt är långa hornrör som mestadels startar i övre delen av hovväggens läderhud o går hela vägen ner, fast de ligger arrangerade som grenade lameller så att de greppar läderhuden hela vägen ner. Obs lamellgreppet är mellan hornrör o läderhud!
PL

Ja, enligt dina källor kanske. Enligt mina så produceras lamellhornet av lamelläderhuden. Då kanske du kan förklara för mig hur hornrören i vägghornet som produceras i kronranden, helt plötsligt på sin väg nedåt kan börja producera lamellhorn. Krävs det inte en läderhud för att producera horn!

Britt-Marie
SHP

Vari ligger problematiken egentligen, hästar skos med en sådan hovvinkel och uppenbarligen verkas de på samma sätt. Så enda skillnaden är alltså, antingen sätter man på skor för att hästen behöver det eller så går de barfota för att de kan det. I övrigt verkas hästen på samma sätt med eller utan skor. :cool:

Jag skrev faktiskt övre delen av läderhuden o menade de översta centimetrarna. Sen produceras det lite horn hela vägen så att det hålls en levande kontakt, om lika mkt horn producerades hela vägen skulle lamellagret var mkt tjockare längst ner.
Bla Pollit har bra teckningarr på hur det fungerar.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Jag skrev faktiskt övre delen av läderhuden o menade de översta centimetrarna. Sen produceras det lite horn hela vägen så att det hålls en levande kontakt, om lika mkt horn producerades hela vägen skulle lamellagret var mkt tjockare längst ner.
Bla Pollit har bra teckningarr på hur det fungerar.
PL

Av hornrören i vägghornet?

Britt-Marie
SHP

Alltså; Det är obegripligt hur ni kan käbbla på om samma saker sida upp och sida ner. Hovis och Peter Lundin gör sitt bästa att förvränga svaren SHP:s ger, beskyller sedan svaren för att vara lögner eller icke vetenskapliga eller att det inte svaras på frågan osv osv osv i alla oändlighet! Hovis, Afrodite svarade redan för några sidor sedan om hur hon och andra SHP:are blir lärda att "ta emot" nya kunder, vad som förväntas av dem osv. Ett helt uttömmande svar som borde ha gjort dig nöjd. Gå tillbaka och läs! Och Afrodite och andra barfota-förespråkare: Kämpa på och håll er sakliga (liksom hittills). Det är ett nöje (och mycket lärorikt) att läsa era inlägg, hur ni hela tiden kan förhålla er något så när sakliga till alla påhopp och anfall. :bow:

Tycker du också att järnskor på hästar borde förbjudas?
Det tycker nämligen inte jag.
Men det tycker Strasser.

Det känns bra att hon inte är hon kan accetrera upp till 50 grader.
Det är då lte obergripligr att det står som det gör i artilkeln med hennes namn i titeln.
Att det i över tusen år varit känt att hästar måste ha en tåvinkel(fram) föra att vara sunda , är definitivt strassers påhitt o dessutom ett påstående som stöder vad jag säger, att strasser menar att 45 grader är det enda rätta.
Vad som ansetts vara korrekt har varierat genom historien mellan extremt hög o extremt låg vinkel.
Jag undrar var strasser finner stöd för sitt påstående.
PL

peter_lundin skrev:
Det känns bra att hon inte är hon kan accetrera upp till 50 grader.
Det är då lte obergripligr att det står som det gör i artilkeln med hennes namn i titeln.
Att det i över tusen år varit känt att hästar måste ha en tåvinkel(fram) föra att vara sunda , är definitivt strassers påhitt o dessutom ett påstående som stöder vad jag säger, att strasser menar att 45 grader är det enda rätta.
Vad som ansetts vara korrekt har varierat genom historien mellan extremt hög o extremt låg vinkel.
Jag undrar var strasser finner stöd för sitt påstående.
PL

Japp då tar vi det igen!!!! 45 grader är ett idealmått, här anser Strasser att de flesta hästar mår bra. Variationer för framhov finns mellan 45-50 och bak 50-60. Hur kan du få det till att hon anser att 45 grader är det enda rätta. Om du hittar det någonstans i de båda artiklarna som du länkade till så lägg in ett citat. Du har tidigare påstått:
Ja och det står att den konstanta 45 graders hovbensvinkeln ger en konstant tåvinkel, några grader till o från står inte!
och det skulle jag också gärna vilja att du tog fram citat ur artikeln var du har hittat.

Tycker du och hovslagarna här att hovbenet bör vara parallet med marken? Hur gör då hoslagaren för att säkerställa detta?
Om hästen är korrekt verkad (och ev. skodd) enl. hovslagarpraxis har inte hästens hovvägg en vinkel på OMKRING 45 gader fram och 55 grader bak?
Vad bråkas det om eg?

/T

Jag skulle ha skrivit att den ungefärliga hovbensvinkeln på 45 grader ger en fast hovvinkel på 45 grader , så tolkar jag det.
it has been known that the horse must have a toe angle of 45 degrees in the front hooves in order to be sound
Ordet "must" är ett ganska starkt ord.
PL

Nej jag anser att det finns en variation här mellan noll o upp till ca 5 grader. Det viktiga är att ph 1 2 o 3 ligger i linje så att man inte får brutna hovvinklar resultatet av detta o att det finns en större variation på hovbenet än vad strasser anser brir att även tåvinkelns variation blir större o normalvinkel blir klart över 45 grader. Man kan tycka att detta är petitesser men det är viktigt om man inte vill ha en massa skador pga brutna hovvinklar.
PL

Senast ändrad:

Men om benen ligger i linje så blir väl hovbenet i den närmaste markparallelt? Dum fråga kanske... nåja.
En häst med veka kotor eller uppräta kotor då?
Har hästen veka kotor så borde det väl bli omöjligt att få en obruten linje, då borde väl hästens trakter verkas bort helt?
Hm, svamlar och funderar....

En till som anser att jag inte har rätt att kritisera strasser.
PL

Men du vet, du är ju bara Vet.
Och vad vet väl en Vet. jämfört med en SHP?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama