Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Det är bara i ett horisontalsnitt som lamellhornet ser ut som grenar. I ett sagitalsnitt ser man att de faktiskt är långa hornrör som mestadels startar i övre delen av hovväggens läderhud o går hela vägen ner, fast de ligger arrangerade som grenade lameller så att de greppar läderhuden hela vägen ner. Obs lamellgreppet är mellan hornrör o läderhud!
PL

peter_lundin skrev:
I ditt citat går det inte att läsa ut vilka egenskaper som delas.
Ang artikeln som jag länkade till med Strassers namn i överskriften, är det inget ni står för. Ja ja, folk får väl läsa själva o bilda sig en egen uppfattning vad dina undanflykter är värda. Om man nu innehar den ultimata sanningen så får man väl stå för den.
PL

Hade du läst artikeln lite noggrannare hade du sett att det där gavs en förklaring på att det är 30 gradersvinkeln och hovbenens tåvinkel på fram- och bakhov, med några få graders avvikelse, som är gemensam för alla hästraser.

Britt-Marie
SHP

95johsv skrev:
Hej,

kul att en SHPare är inne här! Undrar om du har lust att räta ut ett frågetecken åt mig?

Jag har hört att om jag är utbildad hovslagare och skor hästar FÅR jag inte gå utbildning för Strassers filosofi, samt kombinera dessa? Dvs jag får inte sko och trimma hästar samtidigt. Om jag slutar som hovslagare och sedan går över så är det OK?

Stämmer detta?

Tack på förhand!
MVH JS

Får jag svara???? Jag förstår inte var ifrån du fått detta??? Visst får du som utbildad hovis gå en Strasser utbildning samt kombinera båda utbildningarne i ditt yrke.

JAG va den som ställde frågan till SHF för snart ett år sedan och Styrelsen tog då detta beslut.

Källa Styrelsemöte SHF 2004-12-05,uppsala
Punkt 7.

Alternativa verkningsmetoder. Föreningen tar avstånd från alternativa verkningsmetoder som bryter mot djurskyddslagen paragraf 2. Medlemmar som bryter mot djurskyddslagen och föreningens stadgar paragraf 9 och 10 , kan komma att uteslutas ur föreningen.

Som med allt annat så begår man inget lagbrott så är det fritt upp till var och en att utföra sitt yrke utifrån sitt kunskap.

Ja och det står att den konstanta 45 graders hovbensvinkeln ger en konstant tåvinkel, några grader till o från står inte! Sen förutsätter detta att ett markparallellt hovben är det enda riktiga medans mina källor säger att den vinkeln varierar mellan 0 o ca 5 grader.
Måste jag skriva hela artikeln på näsan på dig, kan du inte läsa själv istället för att slingra dig.
PL

emindy skrev:
:smirk:
Den är nog inte speciellt bra verkad men jag vet inga detaljer, hovarna satt inte kvar på hästen när jag tog dem.
Men det är ju ett lysande exempel på väl utvecklade traktstöd i nivå med hovväggen! *ironisk*

Näää du emidy detta är ett typiskt exempel på en efterasatt vanvårdad hov eller som PL skrev. En "gångartshäst"

Tror fasen att det va en döhov då ingen häst kan leva särskilt länge med den förvuxna bärranden. Fast här hade man kunnat ta av skorna och rida den dagligen minst en timme per dag på stenhård grusväg minst en vecka.

Afrodite skrev:
[

Tycker kanske inte heller att hovslagare är opartiska och oberoende. Om barfotarörelsen skulle växa sig stor så är det ju faktiskt så att dessa förlorar en del av sitt kundunderlag.

MVH
Britt-Marie
SHP
Fast om du tittar i verkligheten så är det väl så att det är hovslagarbrist i landet!!

Jag vet ingen hovslagare som tar ut fem veckors semester i sträck!
Vi skulle verkligen behöva det..men eftersom bristen på hovslagare är stor så vill man inte lämna sina kunder i sticket..så många jobbar dubbelt inför semestern..
Så varför skulle vi vilja ha MER jobb?? :eek:

Jag tror snarare rädslan ligger hos dig... ;)

Det enda jag är rädd för är att hästar skall utstå onödigt lidande !! :mad:

Afrodite skrev:
Nej, du får inte sko som SHP-are, hela Strassers teori går ut på att hästen ska hållas barfota.

Britt-Marie
SHP

Jag förstår inte varför du SKRIKER.

Afrodite skrev:
Utbildning till SHP-are hölls på engelska, dels för att terminologin är lättare på engelska än på svenska, dels för att 6 studenter var från icke svensktalande länder. Ordet för att verka på engelska är trimming. Jag tycker att det ordet bättre beskriver vad vi gör än ordet verka.

Britt-Marie
SHP
Trimning ..låter lite kul..Man trimmar väl mopeder??..trimmar du havremoppar!! ;) :D

peter_lundin skrev:
Ja och det står att den konstanta 45 graders hovbensvinkeln ger en konstant tåvinkel, några grader till o från står inte! Sen förutsätter detta att ett markparallellt hovben är det enda riktiga medans mina källor säger att den vinkeln varierar mellan 0 o ca 5 grader.
Måste jag skriva hela artikeln på näsan på dig, kan du inte läsa själv istället för att slingra dig.
PL

Jag undrar jag vem det är som inte kan läsa. När jag gick i skolan så betydde det engelska ordet "about" omkring, cirka, även i svensk-engelska lexikon har det samma betydelse, men det har kanske fått en annan betydelse i och med Strassers teorier.

Du läser artikeln på ditt sätt, jag på mitt. Jag har själv hört Dr Strasser föreläsa ett otal gånger på min utbildning och jag VET vad hon menar.

Avslutar nu denna tröttsamma diskussion som inte leder någon vart.

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:
Jag personligen skulle snarare tacka för om det kunde bli verklighet då vi för dagen inte är tillräckligt många utbildade och därför helt enkelt inte hinner med dom senaste fem årens explosition av att alla människor plötsligt skall ha hästar. Vi blev liksom lite tagna på "sängen" där.

Tyvärr så är dagens verklighet precis tvärt om, vi har ÄNNU mer att göra utifrån att "städa upp" efter vad Ni ställer till med utifrån förtvivlade hästägare med obrukbara hästar. Jag har sagt det förut men tydligen måste det upprepas!!!

Den målgrupp som enligt Strasser metoden bygger på utifrån HELHETEN har endast ca max 20% av dagens hästägare möjlighet att erbjuda. Varför i helvete ljuger ni då och påstår att ALLA hästar ingår i Er målgrupp???? Svaret är mkt enkelt, Vi talar inte om hästarnas väl,här snackar vi om en affärside och att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Ser ni inte i vilken miljö era kunders hästar lever i och frågar ni inte kunden innan ni går loss eller handlar det bara om att den som nu betalat drygt 100.000:- för en rasp och ett par hovknivar måste tjäna in dom pengarna igen och inte tar någon som helst hänsyn till den enskilda individens välbefinnande samt ljuger den mindre mindre erfarne hästägaren rakt upp i ansiktet.

???????????

Afrodite skrev:
"Rör det sig däremot om en hovbenssänkning, måste man med hjälp av trimningen ge hästen så mycket konkavitet som möjligt i hoven, det är oftast enbart möjligt kring strålen."

Så skrev jag i mitt tidigare inlägg. Om du läser in något annat i den texten så får det stå för dig.

Jag anser att "skåla ur" en hov med hovbenssänkning är fysiskt omöjligt.

Britt-Marie
SHP

Hovbenssänkning finns ju inte enligt er? Hur ska ni hadet?

Afrodite skrev:
Javisst får hovslagare gå Strassers utbildning. På den första kursen jag var på fanns en hovslagare med. Måndagen efter kursen ringde hon återbud till alla sina kunder och talade om att hon slutat sko. För övrigt en mycket omtyckt hovslagare.

SHP

Vad hette den hovslagaren? Var hon utbildad? MEdlem i shf?

hovis skrev:
Näää du emidy detta är ett typiskt exempel på en efterasatt vanvårdad hov eller som PL skrev. En "gångartshäst"

Tror fasen att det va en döhov då ingen häst kan leva särskilt länge med den förvuxna bärranden. Fast här hade man kunnat ta av skorna och rida den dagligen minst en timme per dag på stenhård grusväg minst en vecka.

Med tanke på bristen av sömshål hade den lilla shettisen gått barfota ett bra tag. Och jag har inte sagt ett dyft om vem som verkat eller inte verkat.
Eftersom hästen var död och benen avsågade har jag inte den minsta aning om något annat än att jag kan gissa rasen och att stackaren förmodligen inte var bekväm i sina hovar.

Du skall inte ta åt dig så hemskt! (och sjunka till att förolämpa folk till höger och vänster)

emindy skrev:
Med tanke på bristen av sömshål hade den lilla shettisen gått barfota ett bra tag. Och jag har inte sagt ett dyft om vem som verkat eller inte verkat.
Eftersom hästen var död och benen avsågade har jag inte den minsta aning om något annat än att jag kan gissa rasen och att stackaren förmodligen inte var bekväm i sina hovar.

Du skall inte ta åt dig så hemskt! (och sjunka till att förolämpa folk till höger och vänster)

Vad menar du??? Först så påstår du att det är en shettis och vem som där verkat den är väl inte svårt att se, INGEN har verkat den. Typiskt fall av vanvård eller "snålhet" från okunnig hästägare.

I nästa mening så har du ingen aning om vilken ras det är utan gissar och att den förmodligen inte va bekväm i sina hovar.Inte konstigt att du resonerar så då ni enbart utbildar Er på en liten död del av hästen i tron om att besitta hela sanningen.

Kan du komma med lite fakta här utifrån din bild. Jag tror inte ett ögonblick på att den avlivades pga av sina hovar utan snarare för att ägarna inte hade råd med att ha den kvar. Har man inte råd med hovvården så har man ännu mindre råd med att ha häst.

Du spekulerar väldigt mkt hit o dit samt delger svävande infon som lätt utifrån bilden kan få den som sitter inne med hela sanningen utifrån den enskilda individens bakgrund att lätt känna sig kränkt utifrån vad du tror.

Men herregud.. Detta är ju klassiskt. Det är AANHCP som säger att hovbenssänkning egentligen inte existerar. Detta har inte Strassers sagt. Så länge folk inte ens bryr sej om att hålla isär dessa metoder så kommer ryktena aldrig sluta spridas.. suck..

Vad gäller detta med hagar och ytor så behöver det inte vara krångligt alls och du måste inte ha 10-20 hektar för att kunna hålla hästen barfota. Detta är ännu ett rykte. Vad det handlar om är att en häst i sitt naturliga tillstånd rör sej mkt mer än en tamhäst. Ofta pga att tamhästen inte har en anledning att röra på sej. Vatten och mat kanske står nära varandra eller så finns det av andra orsaker inte anledning för hästen att röra sej tillräckligt.

Strasser har inga jätteytor vid sin klinik, hon har löst det så som säkert många skulle få lösa det som inte har tillräckligt med mark. Nämligen genom att göra en gång i hagen på den ytan som finns. Man gör denna gång så den går runt hela den befintliga hagen och har lite stationer med mat som hästarna rör sej emellan. Underlaget får anpassas till vad hästen klarar av för dagen. Tex är det lämpligt att ha ett jämt och ej stötande underlag då hästen inte är frisk i sina hovar ännu för att när den är det, kunna grusa upp med det underlag som hästen rids på (om den nu rids på ex grusvägar). Alternativt om man kan ha en långsmal hage att helt enkelt ha vatten och mat i var sin ände av hagen.

Man får använda fantasin lite. Idealet är väl stora ytor, men har man inte det så får man som Britt-Marie skrev tidigare göra så gott man kan. En mindre hage med goda anledningar till rörelse plus tex ridning i den mån hästen klarar det under omställningen räcker ofta! Så länge inte hästen står uppstallad under natten och därav får alldeles för dålig cirkulation i hovar och övriga kroppen så är det mesta bättre..

Det handlar oftast om en engångsinvestering för att sedan kunna ha hästen i rörelse under dygnet. Genom att den inte rör sej tillräckligt för att ej behöva verkas så verkar vi, eller hur? Den som har så bra och gott om mark att hästen inte behöver verkas behöver inte heller Strasser...

Men i den artikeln som jag talar om står det inte about när det gäller hovvinkeln.
PL

Senast ändrad:

Inget försvar alls men jag har faktiskt sett en ponny med nästan lika hemsk hovform och dessutom skor på det...den skulle tydligen vara skodd för tre veckor sedan senast så det handlade inte om någon eftersatt hovvård i bemärkelsen ingen hovvård (men dålig hovvård var det ju). Har tyvärr ingen aning om vem som gjort detta mot ponnyn men den är nu verkad (och skodd) av annan hovslagare med ett betydligt mycket finare resultat.

hovis skrev:
Det finns redan ett ord för denna verkning och sko metod. Alla UTBILDADE Hovisar vet vad det går ut på. Kallas för ORTOPEDISK verkning/skoning.
Men det var ju redan upptaget.
Jag måste ju ha något eget flaschigt, som jag kan hävda är "det enda rätta".

"Skopåspikare" har jag dock inte sett EN enda som använt sig av Ortopedisk verkning/skoning.
Hemmapulande verkare med veterinärassistans då?
Jo, jag verkar och en sistaårselev med specialintresse för hovar pekar och visar "hur det skall vara".
Själv så är jag ganska så flink med verktygen och så blir det en bra kontroll på att vinklar och benställning blir den rätta.

hovis skrev:
Vad menar du??? Först så påstår du att det är en shettis och vem som där verkat den är väl inte svårt att se, INGEN har verkat den. Typiskt fall av vanvård eller "snålhet" från okunnig hästägare.

I nästa mening så har du ingen aning om vilken ras det är utan gissar och att den förmodligen inte va bekväm i sina hovar.Inte konstigt att du resonerar så då ni enbart utbildar Er på en liten död del av hästen i tron om att besitta hela sanningen.

Kan du komma med lite fakta här utifrån din bild. Jag tror inte ett ögonblick på att den avlivades pga av sina hovar utan snarare för att ägarna inte hade råd med att ha den kvar. Har man inte råd med hovvården så har man ännu mindre råd med att ha häst.

Du spekulerar väldigt mkt hit o dit samt delger svävande infon som lätt utifrån bilden kan få den som sitter inne med hela sanningen utifrån den enskilda individens bakgrund att lätt känna sig kränkt utifrån vad du tror.

Lugn, lugn!
Jag gissar vilken ras det torde vara med tanke på storleken på hovar och ben, men jag kan ju aldrig veta, eller hur?

Hovarna kom från ett slakteri någonstans i Sverige i vintras.
Jag har ingen aning om hur/om den varit verkad och det var heller inte min poäng. Jag tänkte bara på den hoven när du sa att traktstöden var del i bärranden och skulle vara i höjd med densamma.
Jag VET att du, och alla andra med öga för hovar, inte har för avsikt att det skall se ut SÅ DÄR.
Jag har heller inte sagt något annat.

Kände du den hästen?

Jag gjorde det inte.

Och vad har jag delgett som du anser är obefogat?
Spekulerat ang ras? Jag kan inte göra annat eftersom själva hästen var avskiljd från sina hovar vid tillfället, och ni bad om detaljer.

Vad får dig att tro att den hästen var bekväm i sina hovar? (Då du motsätter dig min slutsats att hästen förmodligen hade ont)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama