Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

peter_lundin skrev:
Nej det måste inte betyda att hon har fel men det är heller inget som säger att hon har rätt. Vetenskap är tydligen bara ngt som är bra när det passar inom Strasservärlden.
Att du hört argumentet många gånger betyder väl knappast att det är irrelevant, snarast att detta är en av många svagheter i Strassers resonemang.
Om jag går ut o hittar ett antal hästar med 25 grader som jag anser är ok o säger att det är så här det skall vara så har det ungefär lika mkt vetenskaplig substans.
Hur var det nu med 45 graders hovvinkel har hon sagt det eller ej men den svarar du knappast på.
Ang Cooks nominering, 2 ggr o ett öppet brev till veternärkåren men blev hon framröstad??
PL

Vad är det med 45 graders vinkeln som du undrar över? Kan du ställa en konkret fråga istället för komma med luddiga antydningar.

Britt-Marie
SHP

Straccia skrev:
Nej, tack o lov verkar du vara en av de få Strasser-förespråkare som innehar förmågan att resonera utan "skrik" ;)

Är glad att du hittat in på detta forum så vi kan få lite klarhet runt alla spekulationer om metoden.

Jag hoppas också slippa alla "skrikande" hovslagare, spydiga kommentarer och en allmänt ohövlig ton från vissa personer.

Var har du stött på alla andra skrikande Strasserförespråkare. Inte har väl de varit SHP-are väl hoppas jag?

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Lånar din knapp Peter
Jag börjar bli lätt irriterad på alla barfota förespråkare som säger att alla hästar kan gå utan skor. Min häst har garanterat en hornkvalitet som skulle klara av skolöshet men hennes benställning ställer till det. Jag är fullständigt övertygad om att min häst INTE kan ha några barfotaskor på sig. Hon är lagom bred i fram för att kunna ha tofflor MEN hon är innåttåad med en brytning i kotan och får hon strykkappor på sig så stryker hon sig pga att benen byggs på med ca 5 mm. Hon klarar sig galant utan strykappor fram i vanliga fall. I bak är hon trång. När hon var yngre så var hon tvungen att ha strykappor bak eftersom hon slog sig i varje steg. Idag har hon lärt sig ett något förändrat rörelsemänster som gör att hon klarar sig utan skydd där också men en toffel skulle garanterat ställa till det. Om hon fick tofflor på sig så skulle hon kanske kunna ändra rörelsemänstret men det skulle krävas en såpass stor förändring så jag är rädd att det skulle skapa problem i ryggen, där hon redan haft problem pga muskeskada.
Visst säger väl vissa men då får du väl byta underlag att rida på. Tyvärr det går inte. Det enda ställe som har tillräckligt bra underlag att rida på är ridhuset, dit är det 1,2km HÅRD grusväg. Det finns helt enkelt inga bra ridvägar. Det finns stenhårda grusvägar, vägar med makadam på eller asfaltvägar. Det finns lite skogs"stigar" om man tar sig 1 km från stallet men med tanke på stenigheten så går det inte att rida annat än skritt där.
Jag har försökt ta av skorna bak på henne men efter 3 månader fick vi paniksko henne igen eftersom hon slet för hårt. Denna period reds hon mycket sparsamt och gick övrig tid i gräshage. Under denna period var hon ett monster som var vansinnig på mig för att hon inte fick göra mer.
Jag anser det inte som ett bra alternativ för min häst att inte få komma ut och springa och busa tillsammans med matte. Hon är inte nöjd med att springa i hagen, gå promenader och bli sysselsatt på andra sätt. Hon vill springa FORT ute i naturen och då MÅSTE hon ha skor. Hästen sliter ut sina skor på 6 veckor, när det efter 8 veckor är dags att sko om så finns det knappt något kvar av sömhuvudena och jag är ibland väldigt orolig för att skorna ska trilla i förväg. Kortare skointervall är svårt att fixa tyvärr, skulle gärna ha det annars. För övrigt vill hovslagaren ta av skorna men jag säger nej och han förstår varför när han tittar på skon.
Synd att jag inte har några bilder från sista skoningen. Den försänkning som sömmen ligger i existerar i princip inte på dom gammla skorna.
Barfota förespråkare ni får gärna komma med förslag på hur man löser detta problem. Tänk på att argumentet hästen vänjer sig om den får tid inte fungerar, HÄSTEN ställer inte upp på det. Jag skulle gärna ha en häst som gick barfota sommartid (måste ha brodd på vintern) eftersom jag anser det vara den bästa lösningen, men inte alltid till vilket pris som helst.

Afrodite skrev:
Jag hoppas också slippa alla "skrikande" hovslagare, spydiga kommentarer och en allmänt ohövlig ton från vissa personer.

SHP

Vad jag vet är det bara jag, lilla skutt och Hovis som här är utbildade hovslagare. Brukar vi "skrika"? Har jag varit ohövlig mot dig eller någon annan som har debatterat seriöst här? Har vi någon gång kommit med nåt flummigt argument eller dragit oss från att svara?
Näru, bättre kan du nog.

Du skrev att ngn 45 graders hovvinkel var ett av de falska rykten som spreds. Jag länkade till där Strasser o andra skrev just om 45 grader. Förklara vad du då menade med falska rykten.
Suck, behöver du ha mer förklaring på vad jag menar?
PL

tezzie82 skrev:
till er som har era hästar barfota... efter vilken metod verkar ni och varför? bara av ren nyfikenhet.. :bump: min ponny verkas efter vildhästmetoden :bump:
Vanlig hederlig verkning.
Och utan någon metod med namn.

Men jag kan ju hitta på ett namn, och då så skulle jag kalla det för "individanpassad fysiologisk verkning".
Det lät väl flaschigt och bra?
Jag tror att jag skall skänka det namnet till hovslagarföreningen.

Just det, orsaken också.
För att det är det mest fysiologiska.

Senast ändrad:

Sen skulle jag vilja ha en kommentar om det är med att skåla ur sulan på en häst med hovbenssänkning har du verkligen Strasser bakom dig där.
Gärna en ngt om det här med Luca Bein också, visserligen är det här andrahandsinformation men jag har fått information så att jag själv kan ta kontakt om jag vill.
PL

Vissa personer är säkert jag, anser mig inte ha skrikigt heller men därermot skrivit rentut vad jag tycker om grundvalarna till de extrema delarna av filosofin samt kläckt ur mig ett o annat skämt.
När man sakligt kommenterar de värsta svagheterna blir det ju först undanflykter o sen tyst.
PL

Afrodite skrev:
Tycker kanske inte heller att hovslagare är opartiska och oberoende. Om barfotarörelsen skulle växa sig stor så är det ju faktiskt så att dessa förlorar en del av sitt kundunderlag.
Alla hovslagare som jag känner, och de är några stycken, de är så överbelaggda att de skulle ha välkomnat hjälp på marknaden.
Men de vill inte ha en massa problem på marknaden att reda upp sedan.

Inte_Ung skrev:
Vanlig hederlig verkning.
Och utan någon metod med namn.

Men jag kan ju hitta på ett namn, och då så skulle jag kalla det för "individanpassad fysiologisk verkning".
Det lät väl flaschigt och bra?
Jag tror att jag skall skänka det namnet till hovslagarföreningen.

Just det, orsaken också.
För att det är det mest fysiologiska.

Bra idé
:bump:

Hej,

kul att en SHPare är inne här! Undrar om du har lust att räta ut ett frågetecken åt mig?

Jag har hört att om jag är utbildad hovslagare och skor hästar FÅR jag inte gå utbildning för Strassers filosofi, samt kombinera dessa? Dvs jag får inte sko och trimma hästar samtidigt. Om jag slutar som hovslagare och sedan går över så är det OK?

Stämmer detta?

Tack på förhand!
MVH JS

peter_lundin skrev:
Du skrev att ngn 45 graders hovvinkel var ett av de falska rykten som spreds. Jag länkade till där Strasser o andra skrev just om 45 grader. Förklara vad du då menade med falska rykten.
Suck, behöver du ha mer förklaring på vad jag menar?
PL

Suck (?!)..., om du hade läst artikeln lite noggrannare hade du funnit att: "Front hooves should be 45-50 degrees, hinds 50-60, and the coronet/ground angle should be about 30 degrees."--Dr. Hiltrud Strasser, Lifetime of Soundness, page 131. This toe angle range was given to account for natural wear and abrasion if measuring from the coronet to the bottom of the toe where it touches the ground."
Källa: The horses hoof: Yvonne Welz 2004.

Du får nog gå och låna om böckerna på biblioteket och läsa på innan du startar en argumentering om Strassermetoden.

Britt-Marie
SHP

Har du läst de artiklar som jag länkade till?
For more than a thousand years, it has been known that the horse must have a toe angle of 45 degrees in the front hooves in order to be sound; this is not Dr. Strasser's invention. The Strasser trim does not advocate long toes, but rather correct, 45 degree toe angles in the fronts, and 55 in the hinds.
Fetstilen har jag själv lagt in.
PL

95johsv skrev:
Hej,

kul att en SHPare är inne här! Undrar om du har lust att räta ut ett frågetecken åt mig?

Jag har hört att om jag är utbildad hovslagare och skor hästar FÅR jag inte gå utbildning för Strassers filosofi, samt kombinera dessa? Dvs jag får inte sko och trimma hästar samtidigt. Om jag slutar som hovslagare och sedan går över så är det OK?

Stämmer detta?

Tack på förhand!
MVH JS

Javisst får hovslagare gå Strassers utbildning. På den första kursen jag var på fanns en hovslagare med. Måndagen efter kursen ringde hon återbud till alla sina kunder och talade om att hon slutat sko. För övrigt en mycket omtyckt hovslagare.

På den långa 1-åriga utbildningen har vi haft en för detta hovslagare.

Nej, du får inte sko som SHP-are, hela Strassers teori går ut på att hästen ska hållas barfota.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Har du läst de artiklar som jag länkade till?

Fetstilen har jag själv lagt in.
PL

Läs vidare i artikeln!

Britt-Marie
SHP

Jag har läst hela artikeln!!
Menar du den biten där hon beskyller alla som mätt en brantare hovvinkel att inte veta vad de mäter?
Hur bortförklarar hon alla rtg-bilder som visar på större hovbensvinkel än 45 grader?
PL

Senast ändrad:

Fy så fult.
Någon sådan hov har jag aldrig sett i verkligheten.

Afrodite skrev:
Nej, du får inte sko som SHP-are, hela Strassers teori går ut på att hästen ska hållas barfota.
Men kan du inte förstå att det är provocerande att utesluta en metod som fungerar bra på merparten av alla hästar.
Och som vissa hästar t.o.m. behöver för att kunna fungera.
De allra flesta har ju hästar för att rida på dem.
Och järnskor och ridning/körning är en lysande kombination.

Och så undrar jag fortfarande varför ni envisas med att kalla det "trimning".
Är det för att skilja det från vanlig simpel verkning, varför duger inte det ordet till er?
Eller är det en dålig översättning från tyskan?

Men det vet du väl att det inte finns ngn vetenskap som visar att skor fungerar?
Att sen Strasser på 20 år mig veterligen inte publicerat en rad utan bara hänvisar till lösryckta dela av andras forskning är väl knappast relevant i sammanhanget.
PL

:smirk:
Den är nog inte speciellt bra verkad men jag vet inga detaljer, hovarna satt inte kvar på hästen när jag tog dem.
Men det är ju ett lysande exempel på väl utvecklade traktstöd i nivå med hovväggen! *ironisk*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama