Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Väldigt svårt att säga. Jag har själv sett följderna i hovarna av att hästen använt det benet mindre av en eller annan anledning. Men såpass att strålen skulle bli så tunn utan annan bakomliggande orsak?

hmmm

Straccia skrev:
Trevligt att du är tillbaka, Afrodite!
Tack för utförliga svar angående verkningen.

Undrar fortfarande hur det kommer sig att ni avfärdar alla former av granskning runt Strassermetoden. Ingen tycks ha rätt att yttra sig eller tänka kritiskt. Skulle det inte gynna er rörelse om ni var mer öppna och villiga att visa hur väl metoden fungerar?
Vi avfärdar definitivt inte alla former av kritisk granskning. Det finns världen över så många lyckade resultat av metoden med fullt ridbara hästar inom all områden och tävlingsnivåer att vi ser fram emot en kritisk OBEROENDE utredning.

Men för att en granskning av metoden ska ha något värde måste den utföras av opartiska och oberoende personer. Med den negativa ryktesspridning som förekommit kring metoden under en längre tid gäller det att de personer som ska ingå i en granskning inte har några förutfattade meningar. En sådan granskning kan inte göras av en person som under flera år varit en av de drivande bakom ryktesspridningen. Granskningens resultat kommer då givetvis vara vinklat och enligt min mening inte ha något värde.

Tycker kanske inte heller att hovslagare är opartiska och oberoende. Om barfotarörelsen skulle växa sig stor så är det ju faktiskt så att dessa förlorar en del av sitt kundunderlag.

Straccia skrev:
Är också nyfiken på hur det kom sig att du utbildade dig till SHP? Vad har du för bakgrund inom "hästvärlden" och har du egna hästar idag? Hur använder du dem?

Mvh
Straccia
Har haft hästar i 30 år. Min gamla häst är född hos mig för 26 år sedan. Hon har varit skodd på traditionellt sätt, med perioder utan skor, sedan ung häst. Hennes hovar blev allt sämre och sämre. När sedan hovslagaren tyckte att jag skulle sko min 2-åring ville jag inte att hon skulle utsättas för samma sak. Hittade då Strasser på nätet, vilket så småningom lett till min utbildning.

Jag rider inte i någon större omfattning på någon av hästarna just nu. Den gamla hästen rehabiliteras från sina skador i hoven, vilka varit mycket omfattande. Lamelläderhuden har dock äntligen börjat att läkas så att fästet mellan hovvägg och hovben nu efter alla dessa år av felaktig verkning och skoning återigen är friskt. Ser verkligen fram emot att ganska snart kunna börja rida henne igen. Den unga hästen tränar jag mycket varsamt eftersom jag anser att man inte skall påbörja inridning för tidigt och först när hästen är 4 år, vilket hon är nu i år.

MVH
Britt-Marie
SHP

Vi avfärdar definitivt inte alla former av kritisk granskning. Det finns världen över så många lyckade resultat av metoden med fullt ridbara hästar inom all områden och tävlingsnivåer att vi ser fram emot en kritisk OBEROENDE utredning.
VEM anser du vara en oberoende och kunnig person nog att utreda?
En veterinär? En hovslagare med "öppet" sinne? En strasser-verkare? En politiker?

"
Tycker kanske inte heller att hovslagare är opartiska och oberoende. Om barfotarörelsen skulle växa sig stor så är det ju faktiskt så att dessa förlorar en del av sitt kundunderlag."

VArför skulle jag mista en del av mitt kundunderlag? Om det skulle vara så , kan väl även jag liksom du utbilda mig till vilken barfotaverkare som helst? Som både hovis, Lilla skutt och jag själv sagt tidigare så säge jag det igen! Jag skulle GÄRNA bara hålla på med verkning, slippa alla verktyg, stora bensinslukande bilar, tunga städ, tungt jobb, tunt alltihopa slippa sko 5-6 hästar om dagen och istället verka ca 10 och ända ha lika mycket pengar till mycket mindre betungande jobb! Fantastiskt!

vdb skrev:
"
VArför skulle jag mista en del av mitt kundunderlag? Om det skulle vara så , kan väl även jag liksom du utbilda mig till vilken barfotaverkare som helst? Som både hovis, Lilla skutt och jag själv sagt tidigare så säge jag det igen! Jag skulle GÄRNA bara hålla på med verkning, slippa alla verktyg, stora bensinslukande bilar, tunga städ, tungt jobb, tunt alltihopa slippa sko 5-6 hästar om dagen och istället verka ca 10 och ända ha lika mycket pengar till mycket mindre betungande jobb! Fantastiskt!

Lugn, bara lugn...ingen bra hovslagare mister något kundunderlag...vi är många med barfotahästar som används som litar fullt på kunnigheten hos "vanliga" hovslagare. Jag har t.ex. ingen anledning att byta :cool:

"Vi avfärdar definitivt inte alla former av kritisk granskning. Det finns världen över så många lyckade resultat av metoden med fullt ridbara hästar inom all områden och tävlingsnivåer att vi ser fram emot en kritisk OBEROENDE utredning.
Men för att en granskning av metoden ska ha något värde måste den utföras av opartiska och oberoende personer. Med den negativa ryktesspridning som förekommit kring metoden under en längre tid gäller det att de personer som ska ingå i en granskning inte har några förutfattade meningar. En sådan granskning kan inte göras av en person som under flera år varit en av de drivande bakom ryktesspridningen. Granskningens resultat kommer då givetvis vara vinklat och enligt min mening inte ha något värde.
Tycker kanske inte heller att hovslagare är opartiska och oberoende. Om barfotarörelsen skulle växa sig stor så är det ju faktiskt så att dessa förlorar en del av sitt kundunderlag."

Självklart är det i allas intresse att undersökningar är opartiska. Dessvärre leder granskning ofta till någon form av ställningstagande, vilket kanske inte är riktigt korrekt. Förstår hur du resonerar.

MEN....
Det som fíck mig att ta avstånd från Strassers metod var känslan av att endast utvalda röster fick göra sig hörda. Då åsikter presenteras som talar mot metoden skriker man "Vinklat, Rykten, Förtal, Jäv o.s.v." istället för att sakligt motargumentera.

OM Strasser verkligen funnit "Den enda rätta vägen" så borde ni inte bli fullt så upprörda över rykten och kritik. Förr eller senare kommer era hästar vara överlägsna alla andra då de blir friskare, starkare, lever längre o.s.v. Eller :confused:

till er som har era hästar barfota... efter vilken metod verkar ni och varför? bara av ren nyfikenhet.. :bump: min ponny verkas efter vildhästmetoden :bump:

Man kan ju tycka att en veterinär med hovslagarutbildning skulle vara perfekt, men rörelsen anser tydligen att alla som satt sig in i saken är jäviga så det blir nog svårt att hitta någon kunnig person som kan "godkännas". Har svårt att tro att Ove Wattle skulle anses mer opartisk när det kom till kritan. DjM behörer dock knappast rörelsens godkännade för att göra en granskning o efter salvan från Calle lär dom knappast bry sig.
Skall bli kul att se om frågan kommer upp på veterinärmötet, vad jag förstår blir det många hovslagare som kommer. Hörde idag att hovcliniken redan är övertecknad, hästsektionen skall ha möte ikväll o försöka få till en lösning.
PL

Har läst "Ett sunt hästliv" och visst fanns det många goda tankar om dagens hästhållning. Dessa var dock inga nyheter utan snarare tillbaks till "den gamla goda tiden", som jag ser det.
Bildexemplen på skodda hästar är rena djurskyddsfall, hur ser du på det? Om dina hästar skoddes på det sättet förstår jag att du fick problem...

Sedan detta grova förtal om hovslagare!! Hela kåren framställs ju som djurplågare! Min hovslagare har ALDRIG tappat humöret på någon av mina hästar och han är extremt noggrann i sitt arbete.
All heder åt honom :bow:

Hörde talas om att ni SHP:are är skyldiga att sköta era hästar enligt Strassers rekommendationer, stämmer det? Innebär det i så fall att boxvila, bett, sadel med bom, täcke etc är bannlyst? Jag menar - Strasser har ju åsikter om det mesta och skor är inte det enda som tar död på våra hästar, enligt henne. Kan inte förstå hur man orkar leva efter regelbok istället för att se till individens behov. Fast Strasser menar kanske att alla individer har samma behov :confused:

Hoppas du orkar svara på dessa frågor. Kanske inte är 100% relevant men det är mycket med Strassers metod som förbryllar mig...

Mvh
Straccia

Mina hästar verkas av min hovslagare som i huvudsak går efter benens vinklar sen hämtar han lite ideér ifrån min hovslagarvän i USA...som jobbar med mustanger ;)

vdb skrev:
VEM anser du vara en oberoende och kunnig person nog att utreda?
En veterinär? En hovslagare med "öppet" sinne? En strasser-verkare? En politiker?

Ja, kanske en kombination av dessa. I vart fall ska det INTE i gruppen ingå en person som under längre tid öppet, under skiftande omständigheter både offentligt och privat deklarerat sina avvoga inställning.

Britt-Marie
SHP

Straccia skrev:
"Vi avfärdar definitivt inte alla former av kritisk granskning. Det finns världen över så många lyckade resultat av metoden med fullt ridbara hästar inom all områden och tävlingsnivåer att vi ser fram emot en kritisk OBEROENDE utredning.

Självklart är det i allas intresse att undersökningar är opartiska. Dessvärre leder granskning ofta till någon form av ställningstagande, vilket kanske inte är riktigt korrekt. Förstår hur du resonerar.

MEN....
Det som fíck mig att ta avstånd från Strassers metod var känslan av att endast utvalda röster fick göra sig hörda. Då åsikter presenteras som talar mot metoden skriker man "Vinklat, Rykten, Förtal, Jäv o.s.v." istället för att sakligt motargumentera.

OM Strasser verkligen funnit "Den enda rätta vägen" så borde ni inte bli fullt så upprörda över rykten och kritik. Förr eller senare kommer era hästar vara överlägsna alla andra då de blir friskare, starkare, lever längre o.s.v. Eller :confused:

Att vi "skriker" kan jag nog inte hålla med om, åtminstone har jag försökt hålla mig ifrån den sortens "argumentering", eftersom det inte leder någon vart. Jag har nog en känsla av att "skrikandet" kommer från annat håll......, men faktum är att det sprids mycket negativa rykten om metoden. På min fråga här på forumet om det fanns personer som hade egen erfarenhet som kunde ge en förklaring till att ryktena uppkommit fick jag knappt något svar. Och jag undrar lika mycket som du varför man är så negativ! Kan det vara att man vet för litet om metoden? Har den blivit litet mystifierad? Jag vet själv inte.

Vi är inte så många utövare och vi gör faktiskt inte så stort väsen av oss. Går inte ut med stora reklamkampaner etc. Tanken bakom detta är att resultaten på sikt kommer att tala för sig själva. Strassermetoden som ett sätt att hålla häst på har ju faktiskt inte funnits så länge än i Sverige. Den bästa "reklamen" är friska fullt fungerande ridbara hästar.

Men, som jag skrev i ett tidigare inlägg så brukar idéer som bryter mot det traditionella oftast mötas med frustration, motstånd och till och med aggression. Så är det inom alla sammanhang.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Här sprids ytterligare en av de falska rykten som florerar om Strassermetoden. Med lite mer egen kunskap om metoden hade du förstått att detta är helt fel. Den enda "fasta" vinkeln är 30 gradersvinkeln och anledningen till denna vinkel är hovbenets placering i hovkapseln. När hovbenet är parallellt med marken är kronrandens lutning 30 grader. Detta är en vinkel som alla friska hov- och klövdjur har, inte enbart hästen. Övriga vinklar och mått anpassas till den enskilda individen. I sina böcker nämner Strasser ofta olika hästrasers olikheter i hovform, bland annat hårdhovshästar och mjukhovshästar. Formen mellan dessa raser skiljer sig ganska markant åt och trimningen måste därför anpassas därefter. Hälhöjden kan också skilja så mycket som 1 cm mellan olika individer.

Du får nog förklar lite närmare vad du menar när du säger att vi trimmar alla hästar likadant, du framställer dig ju som insatt i det hela. Ser fram emot denna förklaring.

Blir du hovslagare sedan då efter att du fått ditt godkännande?

Britt-Marie
SHP

Det vanliga förnekandet!

http://www.thehorseshoof.com/hoofangles.html
http://www.thehorseshoof.com/myths.html

Det där med kronranden är såvitt jag förstår helt Strassers egen ide, utan någon vetenskaplig förankring men presenterad som självklar sanning.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:

Förstår inte vad du menar här, kan du förklara.

peter_lundin skrev:
Det där med kronranden är såvitt jag förstår helt Strassers egen ide, utan någon vetenskaplig förankring men presenterad som självklar sanning.
PL

Ja, det argumentet har jag hört MÅNGA gånger. Det måste ju inte betyda att hon har fel eller hur. Det är faktiskt "bevisat" många gånger om på alla dessa fullt användbara friska hästar som trimmas enligt hennes metod. Du kan ju även läsa Prof Robert Cooks förklaring till hennes nominering till American Ferriers "Hall of Fame".

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Nej det måste inte betyda att hon har fel men det är heller inget som säger att hon har rätt. Vetenskap är tydligen bara ngt som är bra när det passar inom Strasservärlden.
Att du hört argumentet många gånger betyder väl knappast att det är irrelevant, snarast att detta är en av många svagheter i Strassers resonemang.
Om jag går ut o hittar ett antal hästar med 25 grader som jag anser är ok o säger att det är så här det skall vara så har det ungefär lika mkt vetenskaplig substans.
Hur var det nu med 45 graders hovvinkel har hon sagt det eller ej men den svarar du knappast på.
Ang Cooks nominering, 2 ggr o ett öppet brev till veternärkåren men blev hon framröstad??
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:

Men det bryr jag mig inte i så länge det är vettigt.
Inte för att jag jobbar på det sättet, men det kändes skönt att veta att inte alla hovslagare tycker att hovarna skall se ut som den här:

Minigrotesk3.JPG

(Obs! Jag tror nog ändå inte att hovis tycker att den hoven är snygg, men jag vill visa på hur traktstöd i nivå med hovväggen kan se ut. Döhov btw, därav blodet.)

Nej, tack o lov verkar du vara en av de få Strasser-förespråkare som innehar förmågan att resonera utan "skrik" ;)

Är glad att du hittat in på detta forum så vi kan få lite klarhet runt alla spekulationer om metoden.

Var har du hittat den? Är det bara dåligt jobb eller skall det föreställa ngn typ av gångartshov?
PL

Straccia skrev:
Har läst "Ett sunt hästliv" och visst fanns det många goda tankar om dagens hästhållning. Dessa var dock inga nyheter utan snarare tillbaks till "den gamla goda tiden", som jag ser det.
Bildexemplen på skodda hästar är rena djurskyddsfall, hur ser du på det? Om dina hästar skoddes på det sättet förstår jag att du fick problem...

Nej, mina hästar har varit skodda på traditionellt sätt.

Ja det är fruktansvärda exempel hon har i sin böcker. Min förklaring till detta är att Strasser i Tyskland har en hovklinik. Bilderna är oftast tagna på hästar som behandlas där. Det är då fall som är så illa skötta eller vanvårdade att de inte kan behandlas hos ägaren.

Det är också så att hästägare ofta först söker hjälp den traditionella vägen och som en sista utväg söker efter alternativ, hästen kan då ha blivit mycket deformerad i sina hovar.

Skulle väl också kanske tro att hon med bilderna vill visa att även de mest missformade och illa skötta hästarna går att rehabilitera till en sunt och ridbart liv.

Håller också med dig om att det i hennes böcker kunde finnas mer bilder på "normalt" skodda hovar. Tyvärr blir det ju litet av skräckpropagand över det.

Straccia skrev:
Sedan detta grova förtal om hovslagare!! Hela kåren framställs ju som djurplågare! Min hovslagare har ALDRIG tappat humöret på någon av mina hästar och han är extremt noggrann i sitt arbete.
All heder åt honom :bow:

Det hovslagarens yrke hon mest angriper, att sätta på skor på hästen. Tyvärr är det nog så att det finns en del hovslagare som inte behandlar hästarna helt väl. Har själv varit med om detta. Det är ju så inom alla yrken att det finns några som beter sig illa och så får hela gruppen stå för det sedan. De flesta hovslagare är säkert både duktiga i sitt yrkesutövande och behandlar hästen väl.

Jag håller med dig även här, Strasser kunde ha uteslutit kommentarer av det här slaget då de inte tillför något.

Straccia skrev:
Hörde talas om att ni SHP:are är skyldiga att sköta era hästar enligt Strassers rekommendationer, stämmer det? Innebär det i så fall att boxvila, bett, sadel med bom, täcke etc är bannlyst? Jag menar - Strasser har ju åsikter om det mesta och skor är inte det enda som tar död på våra hästar, enligt henne. Kan inte förstå hur man orkar leva efter regelbok istället för att se till individens behov. Fast Strasser menar kanske att alla individer har samma behov :confused:

Vi måste ha våra hästar trimmade enligt Strassermetoden (vilket ju är självklart) och inte ha hästen installad. För övrigt ställer hon inga krav på resten. Vad hon gör i sina böcker är ett försök att beskriva det hon anser vara det mest ideala sättet att hålla häst på ur hästens synvinkel tolkad av henne som då är veterinär och har stora kunskaper om hästens anatomi (doktorerat i detta ämne) inklusive hovar.

Att följa hennes intentioner helt och håller är det väl få som kan göra. Vid sina föreläsningar för oss SHP-are betonar hon vikten av att göra så gott man kan. Hon är mycket väl medveten om att alla inte kan uppnå allt. Har man inga stora hagar med skydd t ex så kan man kanske hålla stalldörren öppen så hästen kan vara ute på stallbacken och gå in när den så vill. Detta för att hästen ska kunna tillfredsställa sitt behov av rörelse och flockliv. Hon är inte alls så rigid i sin uppfattning som man kanske kan tro efter att ha läst hennes böcker.

MVH
Britt-Marie
SHP

Straccia skrev:
Hoppas du orkar svara på dessa frågor. Kanske inte är 100% relevant men det är mycket med Strassers metod som förbryllar mig...

Mvh
Straccia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 236
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama