Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

peter_lundin skrev:
Jag dömer helt ut Strassers filosofi, den är i mitt tycke helt förljugen.

I Strassers "filosofi" ingår ett sätt att hålla häst. Du motsätter dig alltså det. Hästen ska kunna röra sig på stora ytor och ha fri tillgång till mat. Ett hästliv som utgår mer från hästens vilkor än från människans. Det klart att det är, som du säger "helt förljuget", om man inte tror att hästen har större behov än att se boxväggar och att bli riden en timma per dag. Märkligt uttalande från dig Peter Lundin med tanke på ditt val av yrke.

I mina öron låter denna del av "filosofin" som ett skyddande av hästen och det är märkligt hur lättvindigt motståndare till Strassermetoden bortser från detta. Speciellt med tanke på att man hävdar att Strassermetoden är ett fall för djurskyddsmyndigheten.

Senast ändrad av en moderator:

Ideaal skrev:
I Strassers "filosofi" ingår ett sätt att hålla häst. Du motsätter dig alltså det. Hästen ska kunna röra sig på stora ytor och ha fri tillgång till mat. Ett hästliv som utgår mer från hästens vilkor än från människans. Det klart att det är, som du säger "helt följuget", om man inte tror att hästen har större behov än att se boxväggar och att bli riden en timma per dag. Märkligt uttalande från dig Peter Lundin med tanke på ditt val av yrke.
Det är knappast något som är unikt för Strasser att hästar mår bäst med att få fri tillgång till bra stråfoder, umgås i flock med andra hästar och utevistelse. Det är inte heller något som är unikt för Strasser att de flesta hästar mår bättre av att gå barfota när omständigheter och underlag tillåter. Jag tror inte det finns någon som propagerar för att hästar ska stå inne i en box 24/7 bortsett från den korta stund de rids. :smirk:

Jag har för närvarande två hästa som i skrivandets stund är både barfota och ute dygnet runt, med fri tillgång på mat och andra hästar. Det har ingenting med Strasser att göra och jag har heller inte för avsikt att låta någon sån person komma i närheten av mina hästar heller. När den dagen kommer som de kan behöva skor pga isgator och för att jag vill kunna rida och köra dem som jag har för avsikt kommer de att skos vid behov. Tyvärr blir det box till vintern eftersom jag inte har några lösdrifter i närheten, men annars hade de gärna fått gå ute året om. Unghästen är delvis uppfödd på lösdrift, också ett aktivt val från min sida utan att blanda in nån Strasser i det hela. :cool:

Senast ändrad:

Om du överhuvudtaget läst mina inlägg det senaste åren så vet du vad jag tycker är lögnaktigt i strassers filosofi.
Vad jag tycker om hästar som står inne större delen av dygnet el får för lite stråfoder kan du lätt hitta här på buke om du letar lite!
PL

I Strassers "filosofi" ingår ett sätt att hålla häst. Du motsätter dig alltså det. Hästen ska kunna röra sig på stora ytor och ha fri tillgång till mat. Ett hästliv som utgår mer från hästens vilkor än från människans. Det klart att det är, som du säger "helt förljuget", om man inte tror att hästen har större behov än att se boxväggar och att bli riden en timma per dag.

Ja det är sant, dock är det väl så och stämmer mer med verkligheten att detta är något som inte många kan erbjuda hästen idag. När man tillämpar diverse hjälpmedel för att underlätta för hästen, gör man det utifrån de förutsättningar man har att erbjuda. Då kan det ju hända att för vissa hästar är skor en mer optimal lösning än skolöshet, man kanske inte skall stirra sig blind på en filosofi utan erbjuda de möjligheter som underlättar istället.

Ngt helt annat saxat från horseshoes.com
Hello Peter,
I spoke to Dr. Bein and his wife back in Feb or March. He is a wine maker in South Africa now afrer retiring from vet practice.
I asked about his study showing that shoes cause damaging vibes, and he said that the barefoot only crowd has taken things out of context, and that he suports proper horseshoeing. If you private message me I can get you contact info.
Welcome aboard,
Bill
Detta är en av de undersökningar som strasserfolket verkar stöda sig mest på.
PL

peter_lundin skrev:
Om du överhuvudtaget läst mina inlägg det senaste åren så vet du vad jag tycker är lögnaktigt i strassers filosofi.
Vad jag tycker om hästar som står inne större delen av dygnet el får för lite stråfoder kan du lätt hitta här på buke om du letar lite!
PL

Då tycker jag inte att du ska skriva att Strassers filosofi är förljugenen om du inte mener det.

Men jag menar det, därmed inte sagt att alla hennes åsikter är fel.
Basen till hennes extrema åsikter om bla skors skadeverkningar är förljugen.
PL

Ideaal skrev:
Hästen ska kunna röra sig på stora ytor och ha fri tillgång till mat. Ett hästliv som utgår mer från hästens vilkor än från människans.
Men vet du, det där kunde människor göra långt före Strasser kom och drog sina valser.
Ungefär så där har jag gjort i 17 år, och det var före Strassers tid.

Jag behöver inte Strasser, de bra sakerna kan jag redan sedan länge.
Jag kan inför en "Inte_Ung-filosofi" med det som är bra och hävda att jag var före Strasser.
Och så tar jag bort alla farliga dumheter ur min filosofi.

Inte_Ung skrev:
Men vet du, det där kunde människor göra långt före Strasser kom och drog sina valser.
Ungefär så där har jag gjort i 17 år, och det var före Strassers tid.

Jag behöver inte Strasser, de bra sakerna kan jag redan sedan länge.
Jag kan inför en "Inte_Ung-filosofi" med det som är bra och hävda att jag var före Strasser.
Och så tar jag bort alla farliga dumheter ur min filosofi.

:bow: :bow: :bow:
Jag tillkänner mig helt klart "Inte_Ung-filosofin" ;)

Platta sulor kan också bli välvda och fina, tid, rörelse och en i övrigt frisk häst läker även hovarna. Men hovmekanismen måste få en chans att bli bättre och jag ser inget bättre sätt än att ta av skorna om man bara kan hålla hästen bekväm.
En bra verkning gör att hästen snabbt blir oöm i hagen och då kan ni rida med boots även på tuffare underlag så skall du se att hovarna rättar till sig.

Mystiska hältor kan komma precis vart som helst ifrån. Svårt att säga utan att se hästen. Men det har vi ju lätt kommit fram till att din häst inte är frisk i hovarna.

Jag kan ju tillägga att det finns hästar som det inte funkar på. Peter_Lundins häst är ett sådant exempel.
Men sådant är väldigt svårt att avgöra i förhand egentligen.

Ideaal skrev:
I Strassers "filosofi" ingår ett sätt att hålla häst. Du motsätter dig alltså det. Hästen ska kunna röra sig på stora ytor och ha fri tillgång till mat. Ett hästliv som utgår mer från hästens vilkor än från människans. Det klart att det är, som du säger "helt förljuget",

Strassers filosofi finns det väl inget unikt med, hon menar ju bara att alla hästar skall "back to nature" det vill säga leva naturligt och som vilket djur som hels. Hur naturligt som helst. Det som helt missats är att människan tagit till sig hästen som tamdjur under många hundra år, till början som transportmedel,senare som "fordon" inom lantbruket för att senare under det sista århundradet utvecklat det som ett sport och hobby redkap för att slutligen i dag i väldigt stor utsträckning handla om PENGAR!!!! Väldigt många i dag införskaffar häst i ren social aspekt utifrån utifrån sitt eget "tillslutna" sociala levene.

Strassers "filosofi" stödjer jag till hundra procent" om den kommit INNAN människans inverkan på hästen. Som verkligheten för DAGEN ser ut för hästen så är metoden och verkningsprincipen helt förkastlig då den endast kommer falla under Svensk djurskyddslag för 80% av dagens hästar inom landet.

Vad beror det då på?????

Joo 80% av dagens hästar har INTE, kan inte ges dom förutsättningar som ERAN "filosofi" bygger på och det faller på sin orimlighet att dom ytor av mark som skulle krävas inte kan uppnås,varesig av privarta markägare eller kommuner. Därtill hör att majoriteten av dagens hästägare faktiskt vill kunna BRUKA sin häst DAGLIGEN genom ridning,träning,tävling mm. En stillastående häst är inte billigare i drift än en dagligen fungerande. Att äga häst i dag är ngt som ingen människa med dålig ekonomi har råd med, komiskt nog så är inköpspriset den "lägsta" kostnaden oberoende av prislappen.

Vad säger du om att gräva ur sulan på en häst med hovbenssänkning?
PL

För att nu göra det lätt för Er "filosofi" så måste ni starta i RÄTT ände. Bearbeta Svenska Ridsportsförbundet,Svenska Avelsföreningen, STC och påverkad DOM för att uppnå dessa "enkla" förutsättningar som krävs utifrån Ert "synsätt".

Vinner ni mark där, ja då är ju saken väldigt enkel samt att Sverige inte kommer finnas på kartan som en ledande nation utifrån hur det är i dag utifrån sporthästen.

Allt handlar om att tjäna och lura av mindre vetande hästägare PENGAR!!!! Det är det hela ER verksamhet går ut på tyvärr. Seriöst så har ni en ärlig marknad på ca 20% av dagens hästar utifrån den metod ni förespråkar och då menar jag dom som har oändlig areal av privat mark,(utan stenar)samt hästägare som har råd att inte kunna dagligen bruka sin häst.

Ni driver en affärside som endast har med pengar att göra,på hästens bekostnad.

peter_lundin skrev:
Vad säger du om att gräva ur sulan på en häst med hovbenssänkning?
PL

Förmodligen att den då kommer att få en välvd sula gissar jag på. ;)

P.S. Får den inte det så beror det på att den tidigare varit skodd. SÅ ÄR DET!!!!

Knapplån..

Men det här med platta sulor då rent allmänt...min häst har rätt platta sulor, är hästar med platta sulor rent generellt mer ömfotade än hästar med mer skålade sulor (som t ex min ponny). Ska/bör man någonsin karva i sulan?

Bubbla skrev:
Knapplån..

Men det här med platta sulor då rent allmänt...min häst har rätt platta sulor, är hästar med platta sulor rent generellt mer ömfotade än hästar med mer skålade sulor (som t ex min ponny). Ska/bör man någonsin karva i sulan?

Man bör enligt min ringa erfarenhet alltid ta bort allt gammalt dött sulhorn. Sulhornet växer ca med en 1/3 del av vägghornets tillväxt.

Dåligt eller ej välvd sula kan vara genetiskt,sjukdomsrelaterat utifrån typ fång, hovbenssänkning eller för hårt nedverkade hörnstöd på en individ med bakåtbruten benaxel kombinerat med veka kotor,senapparatur,för lång tå där den pga männsklig åkomma trakten har "försvagats" och inte klarar av att ta upp individens naturliga belastning.

Jag personligen avlägsnar dock ALLT dött horn i samband med verkning då det just är dött och inte har ngn levande naturlig återproduktion.Innehar man kunskapen om hovenets "rörelse" i hovkapseln vid belastningsfasen så brukar det om man verkar naturligt inte innebära några problem. Blir det ändå problem så får man onaturligt under en kort tid stabilicera upp hovbenets bakre 1/3 del genom en "hartbar" eller sulplast. Innehar individen en skada eller ådragit sig ett trauma som förvsvagar dom naturliga belastningsförhållandena så är ett samarbete mellan Vet. Chiropraktor i kombinatinon med balanserad skoning/verkning det enda rätta.

Man kan kort sagt påstå att ett sammarbete är den enda lösningen för den enskilda individen.

Jag håller med om att det är bra att avlägsna "dött" horn men jag gillar inte ordet, det leder lätt till missförstånd. Allt horn är ju dött, levande vävnad har man kommit till ungefär när det börjar blöda.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 869
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 231
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama