Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3
http://www.anvilmag.com/farrier/207f2.htm
Det finns alltid två sidor...
http://www.anvilmag.com/farrier/207f2.htm
Det finns alltid två sidor...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min hovslagare kallar det hornet i sulan för "förtorkat" eller "löst", det tycker jag är bra uttryck.peter_lundin skrev:men jag gillar inte ordet, det leder lätt till missförstånd. Allt horn är ju dött, levande vävnad har man kommit till ungefär när det börjar blöda.
Piraja skrev:
Afrodite skrev:Hovslagare, mmmh det var ju en trovärdig källa.
Britt-Marie
SHP
Afrodite skrev:Hovslagare, mmmh det var ju en trovärdig källa.
Britt-Marie
SHP
Kloka ord!!Straccia skrev:Ni som förespråkar Strassers metod har rätt att kritisera hovslagare men dessa har inte rätt att ifrågasätta er???
Hur kommer det sig att ni fnyser åt alla som vill titta närmare på Strassers hypoteser med kritiska ögon?
Man får känslan av att metoden inte tål att granskas... Om den är så fantastisk borde ni ju välkomna alla som visar intresse, eller? Förklara gärna närmare!
Exakt..Piraja skrev:Så svarar en SHP:are...ingen respekt för andras kunnande...Läste du ordentligt?...As president of the Guild of Professional Farriers, we don't dictate techniques or methods, but encourage the use of whatever works well.
Äh, strunt i det...oavsett vad som skrivs och av vem så kommer ingen SHP:are kunna ta till sig det så länge det går emot dom...och så skyller ni ifrån er och ser ni er själva som missförstådda offer.
Bubbla skrev:Knapplån..
Men det här med platta sulor då rent allmänt...min häst har rätt platta sulor, är hästar med platta sulor rent generellt mer ömfotade än hästar med mer skålade sulor (som t ex min ponny). Ska/bör man någonsin karva i sulan?
emindy skrev:Att "gräva ur" sulan på en häst är inte något jag gör någonsin.
Skrapa bort flagnande, död sula JA
men jag skär aldrig i "levande" sula.
Efter att hovarna kommit i ordning ser jag ingen anledning att skrapa rent sulan egentligen. Det döda hornet slits bort självmant när hästen rids.
Jag håller inte med hovis om trakstöden BTW
De har en viktig funktion iom att de stabiliserar upp hoven men de är, i min och många andras mening, förmodligen inte gjorda för att bära vikt. Jag säger förmodligen eftersom inget vet med allra största säkerhet, men man har kunnat konstatera att halta hästar med höga traktstöd har gått ohalt efter att man tagit ned dem. Samt att man kunnat se vid flertalet tillfällen hur traktstöd "skjutit ut" ur hoven.
Dvs man har verkat en häst och tagit ned väldigt höga traktstöd till sulnivå bara för att samma dag kunna ta 2-3 millimeter till som plötsligt befinner sig ovanför sulnivå.
emindy skrev:Jag håller inte med hovis om trakstöden BTW
De har en viktig funktion iom att de stabiliserar upp hoven men de är, i min och många andras mening, förmodligen inte gjorda för att bära vikt.
emindy skrev:Jag säger förmodligen eftersom inget vet med allra största säkerhet, men man har kunnat konstatera att halta hästar med höga traktstöd har gått ohalt efter att man tagit ned dem.
Dvs man har verkat en häst och tagit ned väldigt höga traktstöd till sulnivå bara för att samma dag kunna ta 2-3 millimeter till som plötsligt befinner sig ovanför sulnivå.
peter_lundin skrev:Den här beskrivningen tycker jag att jag han hålla med om:
The bars:The bars are extensions of the hoof wall and should be shaped to allow some weight bearing. Desirable shape is level with the ground surface at the outer perimeter of the heels, tapering to be the level of the sole at the apex or anterior ends. Bars should not be trimmed below the level of the sole. Protruding bars can cause compression of the internal laminae leaves which form them. This can result in internal bruising which may predispose the foot to corns.
PL