Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

peter_lundin skrev:
men jag gillar inte ordet, det leder lätt till missförstånd. Allt horn är ju dött, levande vävnad har man kommit till ungefär när det börjar blöda.
Min hovslagare kallar det hornet i sulan för "förtorkat" eller "löst", det tycker jag är bra uttryck.

Afrodite skrev:
Hovslagare, mmmh det var ju en trovärdig källa.

Britt-Marie
SHP

Så svarar en SHP:are...ingen respekt för andras kunnande...Läste du ordentligt?...As president of the Guild of Professional Farriers, we don't dictate techniques or methods, but encourage the use of whatever works well.

Äh, strunt i det...oavsett vad som skrivs och av vem så kommer ingen SHP:are kunna ta till sig det så länge det går emot dom...och så skyller ni ifrån er och ser ni er själva som missförstådda offer. :cool:

Senast ändrad:

Afrodite skrev:
Hovslagare, mmmh det var ju en trovärdig källa.

Britt-Marie
SHP

Den källan borde ju vara lika trovärdig som någon annan, eller? Om jag får välja mellan en utbildad hovslagare, och en person som inte har tidigare erfarenhet och utbildat sig till barfotaverkare så blir det hovslagaren som får mitt förtroende. ;)

Senast ändrad:

Vad jag vet har min häst inga sjukdomsproblem i sina hovar. Han har också en korrekt benställning så det borde inte kunna vara därför, han har heller aldrig gått med långa tår, snarare tvärtom pga alla tappskor han haft.Kan jag då anta att hans platta sulor är genetiskt betingade?

Sen har jag noterat att min nuvarande hovslagare inte tar egentligen någonting av det sulhorn du kallar "dött". Kan det bli någon vidare effekt av det? Han gör ju likadant på ponnyn och han har välvda sulor.

En annan fråga; om strålen börjar blöda utan att hovslagaren tagit nästan något alls, är det något fel då?

Ni som förespråkar Strassers metod har rätt att kritisera hovslagare men dessa har inte rätt att ifrågasätta er???

Hur kommer det sig att ni fnyser åt alla som vill titta närmare på Strassers hypoteser med kritiska ögon?
Man får känslan av att metoden inte tål att granskas... Om den är så fantastisk borde ni ju välkomna alla som visar intresse, eller? Förklara gärna närmare!

Straccia skrev:
Ni som förespråkar Strassers metod har rätt att kritisera hovslagare men dessa har inte rätt att ifrågasätta er???

Hur kommer det sig att ni fnyser åt alla som vill titta närmare på Strassers hypoteser med kritiska ögon?
Man får känslan av att metoden inte tål att granskas... Om den är så fantastisk borde ni ju välkomna alla som visar intresse, eller? Förklara gärna närmare!
:bow: Kloka ord!! ;)

Piraja skrev:
Så svarar en SHP:are...ingen respekt för andras kunnande...Läste du ordentligt?...As president of the Guild of Professional Farriers, we don't dictate techniques or methods, but encourage the use of whatever works well.

Äh, strunt i det...oavsett vad som skrivs och av vem så kommer ingen SHP:are kunna ta till sig det så länge det går emot dom...och så skyller ni ifrån er och ser ni er själva som missförstådda offer. :cool:
Exakt.. :bow:

Att "gräva ur" sulan på en häst är inte något jag gör någonsin.
Skrapa bort flagnande, död sula JA
men jag skär aldrig i "levande" sula.

Efter att hovarna kommit i ordning ser jag ingen anledning att skrapa rent sulan egentligen. Det döda hornet slits bort självmant när hästen rids.

Jag håller inte med hovis om trakstöden BTW
De har en viktig funktion iom att de stabiliserar upp hoven men de är, i min och många andras mening, förmodligen inte gjorda för att bära vikt. Jag säger förmodligen eftersom inget vet med allra största säkerhet, men man har kunnat konstatera att halta hästar med höga traktstöd har gått ohalt efter att man tagit ned dem. Samt att man kunnat se vid flertalet tillfällen hur traktstöd "skjutit ut" ur hoven.
Dvs man har verkat en häst och tagit ned väldigt höga traktstöd till sulnivå bara för att samma dag kunna ta 2-3 millimeter till som plötsligt befinner sig ovanför sulnivå.

Bubbla skrev:
Knapplån..

Men det här med platta sulor då rent allmänt...min häst har rätt platta sulor, är hästar med platta sulor rent generellt mer ömfotade än hästar med mer skålade sulor (som t ex min ponny). Ska/bör man någonsin karva i sulan?

Platta hovar blir lättare ömma än skålade hovar, JA
Men man kan aldrig skapa konkavitet med kniven. Då tunnar man bara ur sulan och det ger, enligt mig, bara större känslighet.
Dessutom får man lätt bakslag eftersom hoven "känner av" detta som extra slitage och börjar överproducera horn istället. En lite annorlunda förklaring än vad Strasser kommer med, men något som jag tror mer på.

Platta sulor kan ha hovben ovanför som också har liten konkavitet, vilket är ännu en anledning varför man inte bör försöka "skapa" med kniven. Utan att dissikera hoven vet ingen hur konkav sula just den hästen skall ha.
MEN vanligast på vanliga hästar är att det beror på någon slags ohälsa i hoven. Ofta brist på hovmekanism.

Är det din häst som strålen blödde på?
En tunn stråle orsakas ofta av röta. Ibland ser man inte det tydliga svarta gojset utan strålen kan se ganska fräsch, men väldigt svullen ut.
Min häst hade så på bakhovarna. Strålarna var släta och fina utan flagor eller gojs, men när man klämde på dem var de alldeles mjuka och hornet var förmodligen inte alls tjockt.
Jag har sett det senare på andra hästar också, alla med kraftig röta.

emindy skrev:
Att "gräva ur" sulan på en häst är inte något jag gör någonsin.
Skrapa bort flagnande, död sula JA
men jag skär aldrig i "levande" sula.

Efter att hovarna kommit i ordning ser jag ingen anledning att skrapa rent sulan egentligen. Det döda hornet slits bort självmant när hästen rids.

De har en viktig funktion iom att de stabiliserar upp hoven men de är, i min och många andras mening, förmodligen inte gjorda för att bära vikt. Jag säger förmodligen eftersom inget vet med allra största säkerhet, men man har kunnat konstatera att halta hästar med höga traktstöd har gått ohalt efter att man tagit ned dem. Samt att man kunnat se vid flertalet tillfällen hur traktstöd "skjutit ut" ur hoven.
Dvs man har verkat en häst och tagit ned väldigt höga traktstöd till sulnivå bara för att samma dag kunna ta 2-3 millimeter till som plötsligt befinner sig ovanför sulnivå.

Gör som Emindy vad gäller flagnande sulhorn. Skarapar bort det som sitter väldigt löst och låter resten vara kvar, det trillar av tids nog och kan agera som skydd till dess.

Har upplevt precis det som beskrivs ovan ang traktstöd.
Drog av skorna på en ponny i grannstallet (hovväggen ca 2 cm över sulan runt om... Skodd några veckor tidigare av en hovslagare som själv iallafall tycker att han är duktig). Bara nån dag senare så stack hörnstöden åter upp flera mm. Väldigt intressant att se teorin i praktiken på det viset.

emindy skrev:
De har en viktig funktion iom att de stabiliserar upp hoven men de är, i min och många andras mening, förmodligen inte gjorda för att bära vikt.

Då har du inte utfört en äkta vildhästverkning samt gett individen dom rätta förutsättningarna. Gör man inte det så kan den som utför denna vildhästverkning inte ställas till ansvar utifrån sitt utövande.

emindy skrev:
Jag säger förmodligen eftersom inget vet med allra största säkerhet, men man har kunnat konstatera att halta hästar med höga traktstöd har gått ohalt efter att man tagit ned dem.

Jo det VET man utifrån forskning att hörnstöden tillhör hovens naturliga bärrand liksom vägghornet (vilket vissa i okunskap glatt raspar bort liksom hörnstöden karvas ner till underminerat horn)
Hörnstöden liksom vägghornet måste dock verkas i balans och ibalanserad nivå för att just vara bärande.
Hörnstöden är dock den mest bärande punkten i belastningsfasen utifrån hovbenets position utifrån den enskilda individens fysiologiska extremiteters förutsättningar.

Kort sagt: Underminerar man hörnstöden så underminerar man hovbenet i belastningsfasen vilket leder till överproduktion av hörnstöd som kompensation till hovbenets naturliga bärande belastning.

HUH?
I min värld är det mjukdelar som läderhuden, elastiska putan, strålbenet och böjsenan rakt ovanför traktstöden. Det har väl du också kunnat se när du sågat itu hovar under din utbildning?

I min värld skall hovväggen ta aktiv belastning, ja. Men sula, traktstöd och stråle skall också ta belastning, passiv sådan. Hovväggen kan inte ta hela bördan själv. Orimligt, ologiskt och obekvämt för hästen.

Du får gärna ta fram källor till forskningen som säger att traktstöden skall ta lika stor belastning som hovvägen.
[citat]liksom hörnstöden karvas ner till underminerat horn[/citat]
Vart har jag sagt att hörnstöden skall ned så långt? Jag skrev "ned till sulnivå", det är en himla skillnad!
Min erfarenhet är att en häst med friska hovar som rör sig tillräckligt även sliter ned trakstöden till en bra nivå, utan min hjälp.

Förresten:
[citat]Då har du inte utfört en äkta vildhästverkning samt gett individen dom rätta förutsättningarna. Gör man inte det så kan den som utför denna vildhästverkning inte ställas till ansvar utifrån sitt utövande.[/citat]
Vad menar du här?

Den här beskrivningen tycker jag att jag han hålla med om:
The bars:The bars are extensions of the hoof wall and should be shaped to allow some weight bearing. Desirable shape is level with the ground surface at the outer perimeter of the heels, tapering to be the level of the sole at the apex or anterior ends. Bars should not be trimmed below the level of the sole. Protruding bars can cause compression of the internal laminae leaves which form them. This can result in internal bruising which may predispose the foot to corns.
PL

PL[/QUOTE]
peter_lundin skrev:
Den här beskrivningen tycker jag att jag han hålla med om:
The bars:The bars are extensions of the hoof wall and should be shaped to allow some weight bearing. Desirable shape is level with the ground surface at the outer perimeter of the heels, tapering to be the level of the sole at the apex or anterior ends. Bars should not be trimmed below the level of the sole. Protruding bars can cause compression of the internal laminae leaves which form them. This can result in internal bruising which may predispose the foot to corns.
PL

Hörnstödens uppgift i hoven är sammanhållande och de har en bromsande effekt på halt underlag. Hur stor del av hörnstöden som är i kontakt med marken beror på i vilken hastighet som hästen rör sig, ju fortare hästen rör sig desto större krafter kommer ned i hoven. När hästen sätter ner hoven vidgas hovväggen (hovmekanismen) och sulan måste naturligtvis följa med i denna rörelse eftersom hovväggen förbinds med sulan via vita linjen. Sulan pressas nedåt utåt av vikten när hoven sätts i marken.

Precis som PL citerade ovan ska hörnstöden vara lutande nedåt från hälen och framåt för att sluta i nivå med sulan ungefär vid halva strålens längd. Detta gör att det är kraften i hovens nedslag som avgör hur mycket av hörnstödet som är i kontakt med marken. Det är också detta som gör att hörnstöden inte får ligga i samma nivå som väggen. Om de gör det har de kontakt med marken hela tiden och resulterar i det som PL citerar ovan och som jag beskrivit tidigare, hörnstöd som pressas upp i hoven och orsakar skador och inflammationer på läderhuden ovanför dessa, samt hindrar hovens vidgande förmåga i belastningsfasen. Om hörnstöden redan när hoven verkas ligger i nivå med väggen innebär det att pressen från marken samt den hindrande verkan på hovmekanismen blir betydande.

Håller även med PL i citatet ovan att hörnstöden inte ska ligga under sulans nivå, de ska heller inte ligga parallell med denna utan ska vara parallella mot marken.

Britt-Marie
SHP

Trevligt att du är tillbaka, Afrodite!
Tack för utförliga svar angående verkningen.

Undrar fortfarande hur det kommer sig att ni avfärdar alla former av granskning runt Strassermetoden. Ingen tycks ha rätt att yttra sig eller tänka kritiskt. Skulle det inte gynna er rörelse om ni var mer öppna och villiga att visa hur väl metoden fungerar?

Är också nyfiken på hur det kom sig att du utbildade dig till SHP? Vad har du för bakgrund inom "hästvärlden" och har du egna hästar idag? Hur använder du dem?

Mvh
Straccia

Ja det var min häst det blödde på. Fast det var drygt ett år sedan och har aldrig hänt innan och inte heller efter det. Jag hade inte heller samma hovslagare då som jag har nu. Röta kan vi nog utesluta tror jag, hovslagaren kollade igenom allt noga efter blödningen och hittade inget. Inte heller på klinik eller min nuvarande hovslagare har hittat något.

Men om det nu skulle bero på dålig hovmekanism. Kan det i så fall vara en följd av att han är opererad i detta ben (för det blödde bara ur en stråle och mycket lite) och har ett något stört rörelsemönster efter det?

Det kan jag också hålla med om. Vem skrev den formuleringen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 236
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama