Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Det beror på vad du menar med i det närmaste.
Om man talar om defekta hästar får man inte tillämpa detta.
PL

Camilla S skrev:
Alltså; Det är obegripligt hur ni kan käbbla på om samma saker sida upp och sida ner. Hovis och Peter Lundin gör sitt bästa att förvränga svaren SHP:s ger, beskyller sedan svaren för att vara lögner eller icke vetenskapliga eller att det inte svaras på frågan osv osv osv i alla oändlighet! Hovis, Afrodite svarade redan för några sidor sedan om hur hon och andra SHP:are blir lärda att "ta emot" nya kunder, vad som förväntas av dem osv. Ett helt uttömmande svar som borde ha gjort dig nöjd. Gå tillbaka och läs! Och Afrodite och andra barfota-förespråkare: Kämpa på och håll er sakliga (liksom hittills). Det är ett nöje (och mycket lärorikt) att läsa era inlägg, hur ni hela tiden kan förhålla er något så när sakliga till alla påhopp och anfall. :bow:

jag håller med... sånt j***a tjat om samma sak hela tiden. kan ju tro man är på dagis. läs alla inlägg innan ni skriver ngt... är säker på att "båda" sidor missar att läsa en massa. detta kunde ha varit en intressant tråd annars.

peter_lundin skrev:
Jag skulle ha skrivit att den ungefärliga hovbensvinkeln på 45 grader ger en fast hovvinkel på 45 grader , så tolkar jag det.

Detta står inte heller någonstans i de båda artiklarna, så det får nog bli din alldeles egna tolkning. Synd att du inte kan dra ut ett citat på var du anser att det står.

Ordet "must" är ett ganska starkt ord. PL

Jovisst ser det märkligt ut när man drar ut det från den kringliggande texten. Läser man den så förstår man att det inte kommer från Strasser, fortsätter man sedan in i nästa mening så får man reda på vad Strasser anser. Läser man sedan ännu längre in i artikeln så får man reda på vad som gäller angående trimnngen, utgående från det som sagts tidigare i samma text.

I den artikeln står det väl inget närmare om verkning(ok trimning så du förstår vad jag menar, det är ju finare med engelska)?
PL

peter_lundin skrev:
I den artikeln står det väl inget närmare om verkning(ok trimning så du förstår vad jag menar, det är ju finare med engelska)?
PL

Nej fel av mig! Angående vilken betydelse det har när det gäller trimningen så står i den andra artikeln.

Jag vet men den första måste väl kunna stå för sig själv.
PL

peter_lundin skrev:
Jag vet men den första måste väl kunna stå för sig själv.
PL

Jovisst kan det stå för sig självt men inte som bevis för att Strasser anser att en fast hovvinkel på 45 grader är det enda rätta.

Är det kanske dax att sluta den här diskussionen nu?

Ja om du är snäll så bjuder jag på sista ordet för den här gången,vi tar ngt annat ett tag, har du ngt förslag?

peter_lundin skrev:
Ja om du är snäll så bjuder jag på sista ordet för den här gången,vi tar ngt annat ett tag, har du ngt förslag?

Kanske barfota på katter eller hundar ett tag. Det är inte ett lika brännande ämne :) Fast det klart det finns ju dom som sätter skor på dom också ;)

Katter o skor har jag ingen erfarenhet men med ett förflutet med slädhundar o jakthundar har jag ganska stor erfarenhet där men materialet brukar vara för plastiskt för att svänga med 800 Hz(oberoende av storlek?).
PL

Du har all rätt i världen att kritisera strasser och vem tusan du vill. Men nu i detta läge anser jag (och tycker mig läsa det ur några andra inlägg också) att du går på och stampar på samma ställe. Är man inte både blind och döv så vet vi alla vid det här läget hur du tänker. Att fortsätta gå på och jama om en enda menings mening i en artikel är lite långrandigt tycker jag. Du har fått ditt svar av Afrodite och jag tycker du borde vara nöjd. Strasser är inte definitiv i vinklarna verkar det ju som och var inte det pudelns kärna?

peter_lundin skrev:
Katter o skor har jag ingen erfarenhet men med ett förflutet med slädhundar o jakthundar har jag ganska stor erfarenhet där men materialet brukar vara för plastiskt för att svänga med 800 Hz(oberoende av storlek?).
PL

Då är vi helt överens; skor på slädhundar är inte skadligt utan tvärtom bra :)

Om jag har en diskussion med någon där vi inte är överens om hur ngt skall tolkas är det upp till mig eller den andra parten att avgöra när vi är klara , överens eller ej. Om du inte har ngt att tillföra i sakfrågan hade det kanske varit lämpligt att inte lägga sig i.
PL

Camilla S skrev:
Alltså; Det är obegripligt hur ni kan käbbla på om samma saker sida upp och sida ner. Hovis och Peter Lundin gör sitt bästa att förvränga svaren SHP:s ger, beskyller sedan svaren för att vara lögner eller icke vetenskapliga eller att det inte svaras på frågan osv osv osv i alla oändlighet! Hovis, Afrodite svarade redan för några sidor sedan om hur hon och andra SHP:are blir lärda att "ta emot" nya kunder, vad som förväntas av dem osv. Ett helt uttömmande svar som borde ha gjort dig nöjd. Gå tillbaka och läs! Och Afrodite och andra barfota-förespråkare: Kämpa på och håll er sakliga (liksom hittills). Det är ett nöje (och mycket lärorikt) att läsa era inlägg, hur ni hela tiden kan förhålla er något så när sakliga till alla påhopp och anfall. :bow:

Tack!

Britt-Marie
SHP

Ja vi vill väl inte att de på taskigt underlag skall nöta ner hornet på klor eller trampdynor så att de blir ömfotade.
PL

Oj, kom visst in på fel forum, visste inte att kennelförbundet hade forum här med! Men visst är det väl lika löjligt att palta på hunden täcken och rockar och sätta skor på dem som det är på hästar?
Glömde svara "Inte ung" i mitt senaste inlägg. Blev avbruten av min SHP:are som ringde, det är liksom roligare att fördriva en timme med henne än här på forumet ;) Jo, jag har hästar verkade enligt Strassers filosofi, också hållna efter hennes filosofi så långt jag har kunnat. Låt gå för att det är två damer som redan uppnått hög ålder och inte tränas för fullt, men som nog är fullt gångbara och rids varje dag. Och ja, jag tycker att det är bra med skor där de behövs. Jag är ju inte svuren till Strassers lära, så jag får ju nog ha mina egna tankar. Men jag anser nog däremot att en betydligt större del av hästarna i Sverige och Finland skulle klara sig barfota än vad som är fallet idag och de skulle må bra mycket bättre av att gå i lösdrift än uppstallade. Ber om förlåtelse om jag stiger på ömma tår när jag uttalar mig, glömmer att ni svenskar är betydligt mer ömhudade än vi finnar :)

Beror väl på ändamålet precis som i hästsammanhang. Är det fel att hålla en greyhound varm inför loppet när vädret är taskigt eller att skydda tassarna på slädhundar vid dåligt underlag? Jag ser det som djurskyddsmässing viktigt.
Ang ömma tår så bad du mig hålla käft två gånger i en diskussion som faktiskt är viktig.
PL

Senast ändrad:

Jag är alldeles för väluppfostrad för att be någon jag inte känner att hålla käften, och tycker inte heller mig ha gjort det. Jag brukar tycka att dina inlägg är läsvärda, men min kritik gällde främst det att inte diskussionen du själv påtalar överhuvudtaget gick framåt. Vet att jag inte är moderator här, men nog får jag väl säga min åsikt? Men det är ju bra att jag lite avlastar Afrodite och de andra barfotaförespråkarna och tar emot min beskärda del av sk**en :)

Camilla S skrev:
Jo, jag har hästar verkade enligt Strassers filosofi, också hållna efter hennes filosofi så långt jag har kunnat. Låt gå för att det är två damer som redan uppnått hög ålder och inte tränas för fullt, men som nog är fullt gångbara och rids varje dag. Och ja, jag tycker att det är bra med skor där de behövs.
Och jag har alla mina 13 hästar på lösdrift och tycker att barfota är bra.
Men jag tycker också att skor är bra.
Och jag behöver inte Strasser för det tillför inte mig något
Jag kan ha hästarna både barfota och på lösdrift utan henne.
Faktum är att det har jag kunnat i 20 år.

Hur motiverar du för din SHP:are att du tycker skor är bra i vissa sammanhang?

peter_lundin skrev:
Riktiga horntubuli finns en del en bit in mellan lamellerna men huvudsakligen är det fråga om annat horn, tillväxten av lamellhornet sker dock nästan helt uppe vid(inte i) kronranden.
http://www.laminitisresearch.org/downloads/chrispollitt_2_The_Horses_Foot.pdf
http://www.laminitisresearch.org/downloads/chripollitt_3_Lamellar_Anatomy.pdf
PL

Vill definitivt inte hamna i en långdragen diskussion med dig igen, det enda jag vill få veta är om du anser att hovväggens hornrör kan producera horn?

Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama