Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

hovis skrev:
Av dom enligt källa:Krulliga hästen som är för dagen enligt deras hemsida i Sverige Certefierade personer TRE män och hela Nio st KVINNOR. Är det en slump eller är kvinnor "smartare" än män.

Det finns ngn eller några utbidade hovis kvinnor som snabbt kommit fram till att det här va ju jätte jobbigt att SKO men mkt enklare att enbart verka så då går jag en barfotakurs ´a en helg och sedan endast håller mig till verkningar enbart för mitt eget välmående.
Va faan har du börjat "forska" precis som Strasser..dvs dra egna slutsatser??

Om man följer Calles råd om Whiskeyintag vid inlärning så förstår jag att de är mer lättpåverkade, kvinnorna..vi tål sprit sämre, det vet alla..

Men passa dig jävligt noga för att dra egna slutsatser om att kvinnor skulle var mindre smarta..MORR!! :devil:

Det kan vara jäkligt intelligent att prioritera annat i livet än tungt arbete! ;)

Men att svära sin ed åt Strasserläran ..om det är smart?det kan disskuteras..jag vet svaret iallafall ..och jag ser inget behov i att byta inriktning!

"Det man inte har i nävarna, det får man ha i huvet vet du!"(favoritcitat från min veterinär..) :bow:

HannaZ skrev:
Ja "verka" är sanneligen ett universellt ord som alla kan förstå.
Verka är den gängse Svenska facktermen.

Trimma betyder enligt SAOL, sätta i bättre skick.
Och så står det på motorer och hundar som exempel.

Jag är fortfarande övertygad om att ordet trimma i avseéndet "verka en hästhov", är ett ord som man anväder inom Strasser-filosofin för att markera att man "sätter i bättre skick" än vad andra kan göra som ju "bara" verkar sina hästar.
Ett värdeord med avsikt att sälja alltså.

hovis skrev:
När fasen fick hästen HÄLAR t.e.x.????? Tror du ngn som har kunskap finner den typen av "svammel" som seriös och kunnig. Att inte ha grundläggande fakta klart för sig men endå här inför hela världen påstå sig veta är endast att delge hela världen sin okunskap.

Jo det här med vad trakten kallas kan ju vara svårt men varför inte kalla den för det som du så lustigt myntade i tråden här tidigare: "den bakre lösa delen av hoven". Detta ger också en fullständigt rimlig förklaring till varför hästar inte kan gå barfota. Då skulle de ju riskera att tappa vitala delar och det klart mot den bakgrunden så måste hoven hänkas i hop med en sko. Är det det som är en fysioligsk/ortopedisk skoning eller vad du nu kallar det för.

Ang. "Strasser-hästarnas" användbarhet...

Hur stort kundnät har du, Afrodite? Vilka typer av hästar trimmas?
Hur används de? Med/utan boots? På alla underlag?

Har hört talas om hovar som fungerar likt "sugkoppar" och hörnstöd som "bromsar". Tvivlar dock på att detta kan ersätta brodd då jag hoppar i terrängen med mina hästar...

Har någon Strassertrimmad häst genomfört kvalitétstävlan för unghästar?

Det talas en del om distanshästar, detta intresserar dock inte mig och jag är dåligt insatt i vad grenen kräver.
Framför allt verkar Strassertrimmade hästar finnas i form av skogsmullar (inget ont om dessa!) och hästar som bara "går och skrotar" i hagen. När man undrar varför Strassermetoden inte gör hästen fullt användbar hänvisar man till svåra skador i hoven från den tid då hästen var skodd.

Nu råkar det vara så att jag har en bekant med två unghästar som trimmas av en SHP. Hästarna hade aldrig varit skodda och SHP trodde på en kort "rehabilitering" då inga större skador verkade finnas. Efter ungefär ett år är hästarna fortfarande väldigt ömma TROTS grus i hagen och promenader. Jag vet att hästägaren gör allt som står i hans makt för att få det att fungera, men nu är han på väg att ge upp. SHP ger ingen annan förklaring än att det tar tid att härda hoven och uppmanar till fler promenader. (Ridning är inte att tänka på...) Häftiga diskussioner har uppstått mellan mig och hästägaren eftersom jag anser att han utsätter sina hästar för onödigt lidande.

Vill bara visa att barfota inte bara är till för skogsmullar.

http://www.tribeequus.com/action.html

Ibland tycker jag också att många glömmer att titta på helhetsbilden, oftast räcker det inte med att bara dra av skorna, man måste titta på foder, utegång, rörelse, anatomi, historik etc. Speciellt om en häst inte blir bättre av barfotagången.

Att en häst inte kan gå barfota kan ju (nu spekulerar jag lite) tom bero på att den föddes i box och stog mycket i box som föl...Redan där är det narturliga borttaget och hästen går in med fel förutsättningar.

Fina bilder, har dock sett dem förut. Är mer intresserad av att kommunicera direkt med personer som har fungerande barfotahästar i Norden. Vi har helt andra förutsättningar pga vårt klimat.

Hur använder du själv dina hästar, Cecely?

Kan försäkra dig om att det fallet jag tog upp gäller hästar som föddes på lösdrift och gick där under större delen av sin uppväxt. Stallades endast in under nätterna en period på vintern.
De har gjort betydligt mer än "dragit av skorna". Hästägaren är (enligt min uppfattning) närmast fanatisk; har uteslutit betfor, lusern, täcken etc. Är övertygad om att allt sker enligt "Strassers regler". ÄNDÅ fungerar inte hästarna som de borde.
Skit samma... Jag räknar inte med att få en förklaring på detta forum.
Det jag efterlyser är ägare till högpresterande barfotahästar. Finns ni?!!! :confused:

*lånar knapp*

För den vetgirige finns tre intressanta publikationer i Journal of equine Veterinary Science under 2005.

Volym 25 Issue 4 av Tomas G. Teskey DVM
Volym 25 issue 3 av Steven Roberts BVSc
Volym 25 Issue 2 av Tomas G. Teskey DVM

Den som är lite flink och har rätt intresse letar säkert upp dom. Ser fram emot intressanta diskussioner när ni läst.

Kan väl tillägga att artikeln i Journal of equine veterinary science (2005) Volym 25 Issue 2 av Tomas G. Teskey DVM börjar så här:

"Equine veterinarians have a responsibility to study the evidence that shoeing is harmful to horses", (här följer 34 referenser vilka jag har uteslutit här, min anm.) "At graduation, we swear an oath to use our knowledge to enhance animal health, and we accept, as a lifelong commitment, the obligation to continually improve our knowledge and competence." (a.a. sid. 77)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst fungerar utan problem idag utan skor, hon kan gå flera mil i veckan, nått pass dressyr blir det med i veckan men vi är ju inte högpresterande i någon gren direkt...

Ideaal skrev:
Jo det här med vad trakten kallas kan ju vara svårt men varför inte kalla den för det som du så lustigt myntade i tråden här tidigare: "den bakre lösa delen av hoven".

Jag har aldrig kallat trakten för "den bakre lösa delen av hoven" Jag förstår hur du tänker och menar men vi som har lite mer kunskap vet att trakten tillhör hornkapseln och "den bakre lösa delen av hoven" tillhör kötthoven.

Det enda som är lustigt myntat utifrån det inlägget i tråden va väl just det jag va ute efter. Att få "vissa" här att avslöja sig själva med motsvar där man avslöjar sin kunskap utifrån sitt eget skrivna svar. Kul va det och ännu mer kul blev det när man la in lite engelska oxå.

Cecely skrev:
Vill bara visa att barfota inte bara är till för skogsmullar.

http://www.tribeequus.com/action.html

Utifrån dom bilderna som här hänvisas till så skulle i alla fall jag personligen vilja kalla det för skogsmullar då samtliga befinner sig på väldigt låg nivå och gärna håller sig på gräset eller i djup sand på dom "rörliga" bilderna.

Lavircona02 skrev:
Det jag efterlyser är ägare till högpresterande barfotahästar. Finns ni?!!! :confused:

Jag skulle oxå tycka att det vore intressant att få veta.

Ehhh men lägg av...

Tror du distanshästarna rids konstant på mjuk sand?

Cecely skrev:
Att en häst inte kan gå barfota kan ju (nu spekulerar jag lite) tom bero på att den föddes i box och stog mycket i box som föl...Redan där är det narturliga borttaget och hästen går in med fel förutsättningar.

Och här kommer en "spekulation" utifrån Strassers grundkurs utifrån varför det inte fungerar. Det är ALDRIG Strassers lära som är fel, allt beror på hästägarens felaktiga hantering.

Komiskt nog så har vi Hovisar i bland samma problem, problem är dock till för att lösas och vi LÖSER problemen.

Ursäkta men jag håller inte på med strasser..

vill även lägga till denna

http://www.remont.se/article.asp?id=1015

Sitat ur texten

Med det menar vi en strävan att närma sig den vilda hästens hov. Färska studier av mustanger i USA visar hur fantastiska fötter och enormt fina leder dessa fritt levande hästar har, förutsatt att de får tillräckliga ytor att röra sig på, säger han.

Toffel skrev:
Strasser har inga jätteytor vid sin klinik, hon har löst det så som säkert många skulle få lösa det som inte har tillräckligt med mark. Nämligen genom att göra en gång i hagen på den ytan som finns. Man gör denna gång så den går runt hela den befintliga hagen och har lite stationer med mat som hästarna rör sej emellan.

Alternativt om man kan ha en långsmal hage att helt enkelt ha vatten och mat i var sin ände av hagen.

Och detta skall kallas för fri naturlig rörelse för hästen??? Stora ytor kan vi ju glömma då det tydligen helt plötsligt inte behövs enligt Strassers lära men att påstå att den av fri vilja rör sig av fri vilja då man påtvingar den att går du inte dit så törstar du ihjäl och går du inte ytterligare dit så svälter du ihjäl är ju rent befängt. Det hela handlar om att hästen inte har en valmöjlighet utan påtvingas rörelse vilket den i sin naturliga miljö inte skulle utsätta sig för enbart genom egen valmöjlighet till rörelse.

I naturen så söker sig denna individ till ett område med tillgång av vatten samt mat på samma plats enbart för att rehabelicera sig. Tillgång till gräs brukar finna i närheten av vattendrag. Når den denna plats så har den goda möjligheter att överleva, når den inte dit så dör den.

Senast ändrad av en moderator:

Egentligen tycker jag att det är ganska ointressant. Jag har inga problem med de hästar som fungerar barfota till det ägaren vill använda dem till o jag är tacksam om minta egna fungerar barfota i så stor utsträckning som möjligt.
Jag tvivlar inte på att det finns mer eller mindre högpresterande hästar som fungerar barfota,hur man nu definierar högpresterande, en lågpresterande häst hkan mycket väl ridas på ett sätt som gör att hovarna tar mkt stryk medans tex en GP dressyrhäst som rids på lämpligt underlag klarar sig mkt bättre.
Det spelar ingen roll om ngn visar mig 10000 högpresterande barfotahästar, jag kommer ändå inte tro på att alla hästar fungera barfota. Inte heller om ngn visar mig lika många barfotahästar med problem, jag kommer ändå inte tro att alla hästar behöver skor. Osv osv.
Mitt problem är mera med folk som anser att alla hästar fungerar bra barfota bara man tillämpar deras metod samt med de som med i min mening förvrängda argument försöker visa skors totalt förstörande effekt. Vem vet vetenskapen kanske kommer att ge dem rätt men än har vi inte kommit dit o jag tror inte att vi kommer komma dit. Det kommer säkert nya rön som visar hur vi bättre skall hantera både barfota o skodda hästars hovar. Dålig hovvård på både barfota o skodda hästar kommer vi dock aldrig att bli av med , klåpare kommer alltid att finnas.
PL

Cecely skrev:
vill även lägga till denna

http://www.remont.se/article.asp?id=1015

Sitat ur texten

Med det menar vi en strävan att närma sig den vilda hästens hov. Färska studier av mustanger i USA visar hur fantastiska fötter och enormt fina leder dessa fritt levande hästar har, förutsatt att de får tillräckliga ytor att röra sig på, säger han.

Ingen regel utan undantag, du har säkert oxå klart för dig hur naturligt denna enskilda häst lever med ständig utevistelse mm samt att den för DAGEN fortfarande är oskodd???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 870
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 236
Senast: ako
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja, eller hon är väl egentligen ingen "barfota häst" i den bemärkelsen. Men hon är dräktig och har gått barfota sedan i juni-juli, och...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama