Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Jag provade LÄNGE o anser själv att jag gick över gränsen.
När det gäller sönderfallande hovar av den typ du beskriver har jag försökt men utan framgång, jag har inte fått med mig ägarna på att dels ställa av hästarna o dels fixa rätt underlag.
PL

Jo min gick ett år och hade sååå ont, jag ville såå gärna ha honom barfota och trodde verkligen på denna iden med barfotagång. Jag tänkte att detta blir väl bättre, såsmåningom, men... det blev det inte, och när vetrinären sa att alternativet till att sko var att låta honom gå med boots i hagen pga smärtan och inflammationen i hovarna, tyckte jag gränsen var nådd så nu är han skodd och en MKT lycklig häst. Jag är bara så tacksam att jag hittat en hovslagare som kan sko min häst!

Jo, jag vet ju det. Alltså om hästen din som inte klarade barfota.
Jag ifrågasattes av min omgivning när jag skodde av min häst, delvis för att jag gick emot strömmen och delvis för att underlaget blev väldigt jobbigt just några dagar efter att skorna åkt (marken frös på och blev knölig utan att det kom någon snö) vilket gjorde att hon fick väldiga problem.
Ifrågasättandet släppte inte helt från alla ens när snön kom och hästen gick bekymmersfritt igen.
Men det kan jag erkänna att jag, om jag vetat vad väder det skulle bli och att det skulle hålla i sig så onormalt länge, borde ha behållit skorna på ett litet tag till.

Frågan är, bröt jag mot djurskyddet? Jag skodde av när omständigheterna var bra och skulle bli ännu bättre (snö). Men en onormal start på vintern gjorde att min häst var obekväm utan sina boots i hagen. Nu hade jag bootsen på framhovarna dagtid i hagen och gjorde tofflor till bakhovarna så att hon frivilligt kunde röra sig någorlunda. På vägen var det jämt och där gick det jättefint, men i hagen...
Jag söker inte rättfärdigande eftersom jag vet hur det var då och varför jag gjorde som jag gjorde. Dessutom mår ju hästen jättefint idag ändå! (fortfarande utan skor och det är snart två år sedan avskoningen)

Men vart jag vill komma är väl;
Vart går gränsen? Alltså precis samma fråga som peter_lundin.
För det är en intressant fråga!

Är det ok med en veckas rejält obekväma hovar hos;
1. en till synes frisk häst
2. en häst med odefinierbara problem
3. en häst med konstaterade problem som plattfot, fång eller liknande.

Oberoende av hur det går sedan (för det vet man ju inte när man står där!), för om vi nu får låtsas att det vore DIN häst som efter några dagar-en vecka fortfarande går som en kratta i hagen. Vad skulle DU göra?

emindy skrev:
Oberoende av hur det går sedan (för det vet man ju inte när man står där!), för om vi nu får låtsas att det vore DIN häst som efter några dagar-en vecka fortfarande går som en kratta i hagen. Vad skulle DU göra?

Jo det vet man om man vet vad man håller på med och så länge jag har den som sporthäst och onaturligt rider på den så skulle jag ha den fysiologiskt skodd. Jag har aldrig haft en häst som går som en kratta i hagen, varesig skodd eller oskodd. Mina hästar brukar säga till när träningen blir mer krävande för hovarna än vad dom naturligt klarar av och då skos dom.

Går den som en kratta i hagen så har den ONT och lider vilket faller under djurskyddslagen och vi är utifrån vårat ansvar att se till hästens välbefinnande som ägare skyldiga att vidta åtgärder.

Skulle alla människor resonera ut i från sig själva så som du resonerar utifrån hästen ja då skulle vi kunna lägga ner hela akutvården inom sjukvården. Prova med det du.

Varför inte när det gäller fång?
Spelar det någon roll om det är en sk fånghäst eller om den nyligen haft fång?

finns det något annat problem, hovrelaterat eller inte, där ömhet inte skulle accepteras av dig och isf varför?
(varför jag tog upp just fång och plattfot är för att det var det jag tänkte först på)

Belastning som ger smärta innebär också en belastning på lamellerna vilket kan utlösa en ny fångattack o sänkning eller rotation här har vi en av anledningarna till mitt absoluta motstånd till Strasser.
Visst har det betydelse var i fånghistorien hästen befinner sig men det är svårt att generallisera man måste se från fall till fall.
Platthovar har ju nackdelen att det är större risk att de aldrig vänjer sig.
PL

Du har alltså noll tolerans mot ömhet samt tror inte ett dugg på att en häst kan ridas barfota.
Jag är inte ett dugg förvånad över din åsikt! Det är dig i ett nötskal!

Men nu pratar jag inte direkt om en aktivt riden häst i första hand, utan situationen efter en avskoning. Skulle du aldrig vänta mer än en vecka efter en avskoning innan du gav upp och skodde på igen?

Är det inte bra, utifrån hästens välbefinnande, att ge den en chans att gå barfota? Vart går, enligt dig, gränsen för en ärlig chans och ett desperat försök?

Jag som professionell hovvårdare har börjat lära mig se någorlunda i förhand hur bra eller dåligt det kan tänkas gå i början och hur snabbt det kan bli bättre. Men jag tycker att det är oerhört svårt eftersom det är så mycket som man inte kan se!
Hur vet DU exakt hur det kommer att gå när du tar av en häst skorna?
För det gör du väl ändå ibland? Tar av skorna på hästar alltså?

Men belastar inte en skodd häst lamellerna mer genom att skon lägger mesta trycket på hovväggen? Eller är det själva smärtan du kopplar med ett förnyat fånganfall?

Till alla:
Men visst finns det hästägare med åsikter och tankar också?
Det här är inte forumet avsett för enbart hovvårdaren, hovslagaren och veterinären. Jag vill skapa en RIKTIG diskussion, med många tankar och funderingar!
(snälla, häng på en vettig, icke-paj-kastande diskussion nu!)

Ja smärtan i sig kan trigga.
Om skon belastar lamellerna mer eller ej beror på en massa faktorer. En fördel med sko är att belastningen fördelas jämnare längs hovväggen.
PL

emindy skrev:
Jag som professionell hovvårdare

Sååå då Emidy, det var ju inte så länge sedan som du skrev att du INTE hade den statusen att kalla dig så. Fast det är klart, skillnaden mellan din kunskap och O L är hårfin.

Var går gränsen för skoning då?
Min häst hade så trasigt horn att hovslagare fick "mecka " en del när skorna skulle på. Tunnt sprickigt horn som växte långsamt gjorde att han fick skos om var 5:e vecka. Då hade hoven knappt vuxit något och hovis fick ta höga sömtag.
Under skoperioden fick vi i regel en tappsko per gång med medföljande smärta tills hovis kunde komma.
Varje gång han skoddes om fick han sömtryck och gick inte helt rent på en vecka.
Var går gränsen, skulle han fått smärtlindring, skulle jag skickat honom till farmek då?
/T

Jag får inte kalla mig examinerad eftersom jag inte är färdigutbildad. Men eftersom jag jobbar som hovvårdare får jag kalla mig professionell.
Jag tror däremot att du inte får döma någon av oss när det gäller kunskap. Särskilt som du inte träffat någon av oss i verkligheten.

Men eftersom det inte finns auktorisation på hovslagare, bara en lista hos JV kan ju vem som helst kalla sig "Hovslagare" :angel:

Rolle på Österlen, som ite kunde låta bli, sorry :cool:
Islandshästar på Lösdrift

Om det är ens egen häst så ser man väl ganska snart hur pass illa den går. Om min häst som absolut inte bör belasta snett pga tidigare skada skulle gå knackigt efter en vecka skulle skorna absolut åka på (förmodligen redan efter ett par dagar), för att undvika biverkningar på andra delar av kroppen. Om min shettis som alltid går barfota skulle börja ömma i hagen skulle jag misstänka att något var allvarligt fel. Om min (eg. syrrans numera) NF-ponny (går oskodd på somrarna) skulle ömma i hagen skulle jag ta ut hovis för att kolla att allt stod rätt till, hittade han inga fel skulle jag prova ett par dagar till men sen sko. Ömmar han däremot på t ex grus får man undvika det ett tag.

emindy skrev:
Jag får inte kalla mig examinerad eftersom jag inte är färdigutbildad. Men eftersom jag jobbar som hovvårdare får jag kalla mig professionell.
Jag tror däremot att du inte får döma någon av oss när det gäller kunskap. Särskilt som du inte träffat någon av oss i verkligheten.

Du jobbar alltså professionellt trots att du inte är färdigutbildad.Det låter lika seriöst som AANCHP, och alla hästägare som dagligen kratsar hovarna samt rengör dom utifrån daglig hovvård kan oxå kalla sig professionella hovvårdare. :banana:

Jodå EN av Er har jag haft nöjet att träffa. :rofl:

Jag var ute efter en seriös diskussion, spade och hink får du leka med någon annan stans.

Problemet är ju de facto att vem som helst med en smula kunskap om hovens anatomiska uppbyggnad kan ju hitta på en alternativ metod. Låt oss leka med tanken.
Jag ordnar en metod som jag för dagen kallar Daniel-metoden(jag heter så). Jag fixar lite regler om vad mina lärlingar får göra och inte, sen lägger jag upp några ribbor på vad man får kalla sig utefter vad lärlingarna kan, på vilken nivå de ligger.

Nivå 1 - Daniel-lärling
Nivå 2 - Certifierad Daniel-verkare
Nivå 3 - Proffesionell Daniel-verkare
Nivå 4 - Mästare i Daniel-verkning(som givetvis bara jag uppnår...)

Sen håvar jag inte en sudd med pengar på att lära ut detta, varpå alla lärlingar springer runt och kallar sig för examinerad, certifierad proffesionell osv.....UTAN att jordbruksverket ellerdjurskyddsmyndigheten sanktionerat detta!

Det ÄR bara hovslagare med utbildning som är sanktionerade och godkända av JV och djurskyddsm.

Sen , vadå färdigutbildad? Emindy? Jag ser inte ner på barfotaverkning(när det funkar), men vad säger djurskyddsm om din utbildning?
Jag har personligen pratat med chefsveterinären på djurskyddsmyndigheten vid ett flertal tillfällen, och h*n skakar bara på huvudet åt alla de som propagerar hårdnackat att alla hästar kan alltid vara oskodda...tyvärr.

Sen är det ju lätt också att så fort man får lite mothugg genast replikera med att säga -Jag var ute efter en seriös diskussion.........varpå du inte har sagt nåt alls.

Om det nu skulle visa sig vara så att vissa av de hästar du verkar far illa av det, vad gör du då?

emindy skrev:

Kan inte förstå hur man kan kalla sig proffisionell och arbeta som hovvårdare INNAN man är examinerad... Att man verkar sina egna hästar är en sak, men att ta betalt för att verka andras?!!
Detta gör att AANHCP framstår som en oseriös metod. :mad:

Jag har aldrig påstått att jag är examinerad, inte för någon här och inte för mina kunder. De som anlitar mig VET att jag ännu inte har tagit min examen.
Vart ligger felet?
Oavsett vem du anlitar idag till din häst så är det ändå ägaren som är ansvarig, tragiskt men sant. Även jag har en ansvarsförsäkring, men verkligheten är ju sådan att en ansvarsförsäkring gäller vid rättsliga följder. Dvs om hästägaren stämmer en hovslagare som åsamkat hästen skada.

Djurskyddsmyndigheten har vad jag vet inte ens tittat åt mitt håll, de har heller inget att hämta eftersom jag enligt lag dels inte gör något fel, dels har all rätt att inte göra något fel.

Jag har aldrig påstått att alla hästar kan gå barfota.

Jag reagerade inte på att jag fick mothugg utan på att Hovis, istället för att delta i diskussionen om ett ämne som jag tyckte skulle kunna kännas givande, gick till ett helt onödigt personangrepp som dessutom hade väldigt lite eller inget att göra med frågeställningen. Allt för att undvika att svara på helt vanliga, ärligt ställda och inte på något vis elaka frågor.

Vi kommer förmodligen heller inte få något svar på dessa frågor eftersom hovis uppenbarligen inte kommit ur sandlådan än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar