Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Med tanke på vilket underlag hennes teorier vilar på så tror jag risken är liten.
PL

Ideaal skrev:
Så behåll dina förutfattade meningar för dig själv är du snäll.

Så länge hästar har en skyddande vinterpäls så är de inga problem att ligga ute och vila även om det är snö/fruset. Vet inte vad du har träffat för sorts porslinshästar som inte kan lägga sig att vila var de vill. Försök att vidga din vyer lite innan du fäller beska kommentarer.
Undrar just vem som har förutfattade meningar :D :angel:
Alla strasserförespråkare verkar jag tycka ha förutfattade meningar istället..bara de själva som är perfekta tydligen.. alla andra är helt dumma i huvet :confused: :angel:

Tror man inte på strassers ideer fullt ut så har man tydligen "skinheadhästar i isoleringscell med järnskor spikade på hovarna direkt efter födseln! " :angel: SUCK!!
Snacka om att ha fördomar!

Jorå jag har jobbat med hästar i lösdrift,min erfarenhet är att är ligghallarna tillräckligt stora och ljusa så använder hästarna ströbädden som just sovplats de FÅ timmar de ligger ner för djupsömn..i dåliga ligghallar(ur hästens synpunkt)som är av typen "ett råtthål i väggen" där använder inte flockdjuret hästen det som sovplats :angel: ,mörkt och bara en ingång är lika med inget smart ställe för en häst att vistas i,ranglåga individer kommer lätt i kläm oxå..
Istället blir ströbädden pissoar..
Och jag tycker inte det är normalt att en fullvuxen häst måste ligga ner ofta för att vila ute på frusen mark..det är mer naturligt att vila stående för en häst..

Men din lösdrift är säker perfekt med din långa erfarenhet ;)

Lilla Skutt och Hovis

Jag tycker att det är bättre att ni två diskuterar med varandra som ni gjorde tidigare i denna tråd. Ni tycks ju för det mesta ha ungefär samma humor och nivå på era inlägg. Varför har inläggen tendensen att hamna på denna låga nivå när det kommer in hovslagare i debatten? Det säger kanske mer om ert skrå än ni skulle vilja. :angel:

Mvh Ideaal

Senast ändrad av en moderator:

Islänningens största skadeproblem är just spatt vilket enbart utvecklas utifrån att väldigt många fullvuxna personer envisas med att rida på en ponny,

Då bör du läsa på lite till, för det här är ett riktigt okunnigt uttalande.

Det är faktiskt en av de teorier man haft om varför islänningarna har så stor frekvens av just spatt, men inget man kunnat undersöka noggrannare pga svårigheterna i att kolla av vilken ryttare som rider på vilken häst (det var på Island man försökte göra denna studie för ett par år sedan).

hovis skrev:
Och så har dom ingen ryttare som klump (framstupa sidoläge) över manken utan sin naturliga viktökning på bakdelen.

Javisst berätta det för det dräktiga stot som går och betar..... och ändå har en vikt balans på 60% fram och 40% bak.

Nu var det just hovarnas kapacitet jag vill diskutera.....
Då borde väl bakhovarna trasas sönder?

/T

Utan att lägga mig i diskussionen så, men sätter du en ryttare på ryggen har hästen ingen chans att hux flux anpassa sin muskelmassa efter det. En dräktighetsviktsökning sker ju gradvis och kroppen hinner anpassa sig efter den. Sen får man väl förhoppningsvis tänka sig att hästens kropp är gjord för att bära fram ett föl, medans den inte är det för att bära något på ryggen.

Bubbla skrev:
Det är faktiskt en av de teorier man haft om varför islänningarna har så stor frekvens av just spatt, men inget man kunnat undersöka noggrannare pga svårigheterna i att kolla av vilken ryttare som rider på vilken häst (det var på Island man försökte göra denna studie för ett par år sedan).
Ja precis!var det inte ett stort reportage om det i ridsport för några år sen om troligt samband mellan tung ryttare och spatt?
En viktig del var väl oxå hur duktig och välbalanserad ryttaren var på ryggen,värsta riskfaktorn var tung ryttare som dessutom var oskicklig !!
Och det är ju ganska logiskt! :p

Jag brukar ju också få höra om låg nivå titt o tätt o jag är inte ens hovslagare, argumentet kan bli slitet! Kommer man med ett så klantigt inlägg som du gjorde ovan så får man väl förvänta sig kommentarer därefter.
PL

peter_lundin skrev:
Jag brukar ju också få höra om låg nivå titt o tätt o jag är inte ens hovslagare, argumentet kan bli slitet! Kommer man med ett så klantigt inlägg som du gjorde ovan så får man väl förvänta sig kommentarer därefter.
PL

Vilket klantigt inlägg menar du?

Jag vet inget om reportage i Ridsport men har därenmot hört föreläsning av en av de svenska forskare som var iväg till Island för projektet (anleningen till att de for till källan för aveln var för att islänningarna tydligen skyllde frekvensen spatt på okunniga svenskar, men frekvensen var lika hög på Island). Så jag vet att det var en av funderingarna de hade, och precis som du skriver om obalanserade ryttare. Men som sagt, de lyckades inte få reda på hur tunga/välbalanserade ryttare det var till varje häst eftersom de ofta bytte ryttare. Jag vet inte heller om de har lagt ner teorin eller om de letar efter bättre forskningsobjekt.

Det är faktiskt inte nödvändigt att kunna hela hovens anatomi och fysiologi för att se resultat av en Strassertrimning.
Kanske inte som sådant men definitivt som komentar till mitt inlägg till lavircona angående att hovens funktion var självklar.
Sen angående min världsbild så är den mer en fråga om vad som är vetenskap o vad som är pseudovetenskap, om Strassers skulle skärpa sig på den punkten skulle hon säkert kunna få gehör i den vetenskapliga världen men så länge hon forsätter att plocka fakta efter vad som passar så är det knappast möjligt.
PL

Det finns studier som är betydligt färskare än så, bla en i tyskland samt den som gjordes och görs på islandshästar i Svergie. Inte någonstans har man fått bekräftat att spatt skulle bero på för tunga ryttare, däremot vet man att exteriör samt uppfödning spelar en stor roll. Också sättet hästen tränas/rids på har en mycket viktig roll, därtill lägger man dispositionen. Man vet också att spatt kan komma av smärttrauman, dvs spatt kan blossa upp om hästen utsätts för stor smärta i närliggande områden rund hasdelarna som te x knä och hov.

En god hovvård är också ett sätt att förebygga spatt, om det sen inkluderar med eller utan skor tror jag dock inte att man studerat. ;)

Ideaal skrev:
Lilla Skutt och Hovis

Jag tycker att det är bättre att ni två diskuterar med varandra som ni gjorde tidigare i denna tråd. Ni tycks ju för det mesta ha ungefär samma humor och nivå på era inlägg. Varför har inläggen tendensen att hamna på denna låga nivå när det kommer in hovslagare i debatten? Det säger kanske mer om ert skrå än ni skulle vilja. :angel:

Mvh Ideaal

Jag beklagar sorgen ,att din humor försvunnit.. :cry:

Livet är mkt roligare om man vågar skratta lite ibland! ;)
Tror nog folk skämtat och haft humor sen romartiden..eller stenåldern..så jag tycker nog det är ett fullt naturligt mänskligt beteende! :p inte det minsta kriminellt!

Att humorn hängde ihop med yrkesskicklighet hade jag ingen aning om,visa mig en forskningsrapport som bevis please. ;) :rofl:

Lite självdistans skulle nog en och annan må bra av! :angel:

Allvarligt,seriöst:
Menar du att mitt inlägg om olyckligt utformade lösdrifter är på låg nivå? :eek:
Du kan inte mena att alla lösdrifter är ok!

Är överfeta hästar nåt att sträva efter?Är kunskap skadligt för hästens välbefinnande. :confused:

Vad jag är kritisk till är när folk inbillar sig själva att "ett råtthål i väggen " är en bra lösdrift.Där liggytan per häst är mindre än om de stått på box..att ställa en hösilagebal rätt i leran..

Om man sparar pengar på att inte bygga ett stall med boxar,varför inte lägga ner lite energi ,pengar och framförallt eftertanke.. för att få en bra fungerande lösdrift?

I mitt yrke har jag sett både bra och dålig hästhållning,bra stall,dåliga stall,bra lösdrift, dålig lösdrift.. vilket är mkt lärorikt och intressant.Jag är mkt tacksam för vad hästägare och hästar lär mig hela tiden..

Är inte hästen värd det bästa?Är det bara skitsnack med naturlig hästhållning för vissa?
Att ha en dålig lösdrift kan skada hästar lika väl som ett dåligt stall.
Utegång är inte lika med alltid perfekt och vackert.
Fast om ägarna är "slöa" så är väl en skitig lösdrift bättre än ett skitigt stall :crazy:

Läs en gång till vad jag skrivet innan du snackar om låg nivå,tack!
Skämtinlägget behöver du väl inte hänga upp dig på om du har problem med humorbiten. ;)
Om inlägg hamnar på låg nivå så är det väl för att vis(ss)sa redan lagt nivån där,lätt att haka på. ;)

Mvh Hästvän..

Boj skrev:
Då bör du läsa på lite till, för det här är ett riktigt okunnigt uttalande.

Då borde väl du som moderator här vara bättre uppdaterad avseende den forskning som pågår i Sverige och startade för ett år sedan innan du gör ett ÄNNU mer okunnigt uttalande. Fast det är klart,resultatet är inte helt klart än och därför inte känt för allmänheten. Mkt lättare att få ett bättre forskningsresultat här i Sverige då svenska ägare till Islänningar inte byter ryttare utan trots övervikt envisas med att dagligen rida på sin "ponny" gärna flera timmar i sträck då den är "såå" viktbärande.

Så mkt kan jag tala om för dig att överbelastningen brukar starta i knälederna då det är dom som första led får ta smällen sedan exploderar hasen så vida nu inte det är en hästmänniska med feeling för hästar som snabbt inser att hästen börjar bli överansträngd bak.

Fast är det en sådan hästmänniska så har man redan tidigare observerat hästens muskelömhet i rygg o länd muskelatur och vidtagit lämpliga åtgärder för den individen.

Den dagen du ser avvikelser i hoven,ja då är det redan pålagringar i knäled samt spattpålagringar. Fast det e klart, dom pålagringarna verkar väl ngn från Strasser eller AANCHP proffsen bort.

hovis skrev:
Den dagen du ser avvikelser i hoven,ja då är det redan pålagringar i knäled samt spattpålagringar. Fast det e klart, dom pålagringarna verkar väl ngn från Strasser eller AANCHP proffsen bort.

Haha! Enough said, verkligen.

Vi får väl vänta o se hur mkt den säger om olika orsakers inverkan innan vi börjar kasta skit på varandra. Själv är jag mkt skeptisk till turridning på islandshästar med heldagar på en häst o tunga ryttare. När det gäller tunga tävlingsryttae vet jag för lite.
PL

Men snälla, det kan väl ändå inte vara så svårt? Jag tror jag förstår precis vad Ideaal menar..

Om man ser att ens häst mår bättre både psykiskt och fysiskt av att bli trimmad enligt Strasser så tycker jag att det säger en hel del, och att man då inte måste vara expert på anatomi för att som hästägare kunna avgöra om ens häst mår bättre? Ser man att hästen är glad och pigg i blicken och mår bättre över lag så varför skulle man då avstå? Jag har också märkt stora förändringar hos mina hästar och detta vet jag beror på verkningen av hovarna.

Till Peter Lundin; om du inte vet fullt ut hur en hov fungerar rent praktiskt och den moderna forskningen inte ger svar på detta, hur kan du/alla vet och hovslagare då stödja att slå på järnskor på hovarna? Är inte det lite riskfyllt att göra så med en levande och rörlig del som hoven faktiskt är? Känns det inte lite vanskligt om man inte ens vet till fullo dess funktion?

Det finns inga argument som håller vad gäller att sko hästar pga att vi använder dom. Det borde vara väldigt logiskt att för att hästen ska vara så frisk och brukbar/hållbar och prestera så bra som möjligt (vilket hela tiden tycks vara det primära) så ska man INTE ställa om dess anatomiska korrekthet eller hindra hovarnas rörelse, ställa den i en bur över natten osv osv.... Vill man ha en hållbar häst så borde det vara självklart att den ska leva och hanteras så nära sitt vilda ursprung det är möjligt. Att påstå att hästen då måste ha skydd på sina hovar för att kunna vistas på underlag utöver gräs/sand är en full förnekelse att något inte stämmer.

Strasser tar stor hänsyn till hur hovar ska verkas med tanke på underlag, ras och liknande. En Frieser har tex inte alls samma hovar som en arab och verkningen blir inte exakt den samma. Och för tusende gången nämnt, Strasser har ALDRIG sagt att en häst ska ha exakt 45 grader på framhovarna och exakt 55 på bakhovarna utan däromkring. Det finns variationer åt båda håll och detta står det om i hennes böcker.

Motivera gärna varför en häst lika gärna kan gå på tippen av hovbenet och behålla en frisk hov med god hovmekansim? Sedan vore det intressant att veta hur de vildhästar som inte haft markparallellt hovben lever? Alltså, är det en hårdhovshäst eller ej och på vilket underlag vistas den och hur mkt rör den sej på ett dygn?

Och det kan tillhöra det naturliga att även vildhästar blir en aning deformerade i sina hovar med lite högre trakter under vissa perioder om året om det tex blir en mkt regning period med ovanligt mjukt underlag eller om det är extremt torrt under en period så hovarna torkar ut och därav mister sin elastisitet som behövs för en fungerande hovmekansim. Men skillnaden är att istället för att ha det så år ut och år in som enligt det tradionella är okej (alltså uttorkande bäddar, uppstallning, skoning etc) så kommer vädret ändra sej och de förhållanden som gjort hovarna trånga och för höga i trakterna ändras och genom att hästarna rör sej så mkt mer i det vilda så återställs hovarna ganska snabbt till ett friskt läge igen. Och då perioderna som hovarna blir deformerade är relativt korta så hinner inte skadorna innuti hovarna bli så stora.

Just det kan naturligtvis göra att vildhästarnas hovar kan variera i form och vidd. Men självklart har naturen bestämt en form som hovarna ska ha och mår bäst av. Att det sedan förekommer variationer beroende på ras och underlag är just vad Strasser själv säger. Men att vissa normer gäller alla raser och måste följas för att hästen ska vara frisk. I det vilda kan vädret ställa till det ibland, men med tamhästar kan människan hjälpa till att verka hovarna korrekt oavsett vädret..

Men snälla du kom nu inte o förneka att Strasser skriver överallt att alla hästar skall ha en viss hovinkel!
Vi har väl ett par tusen års erfarenhet som stöder att många hästar behöver skos för att kunna ridas på varierande underlag, vad har Strasser att stödja sig på när hon säger att det är bättre för ALLA hästar att ridas barfota?
Vem har sagt att hästar går på tippen av hovbenet för att det lutar några grader(jag har absolut inget till övers för extrema trakter som på amerikanska gångartshästar).
Jag ser det inte som att naturen har bestämt en form oberoende av underlag o användning, Strasser har gjort det på sitt vanliga sätt dvs inte genom egen forskning(ngn sådan finns inte dokomenterad ) utan genom att plocka vad som passar från den forskning som finns oavsett hur gammal den är eller om den är publicerad eller ej.
Om jag ser att EN häst drar en lättnades suck när jag skott honom efter en längre tids barfotagång verkad enligt barfotapriciper så räcker det ganska långt för mig som argument mot Strassers totala tunnelseende.
Vildhästar??? Var hittar du frilevande vildhästar att kolla på idag?
PL

Du kanske har varit på någon mystisk föreläsning av Strasser själv, men i hennes böcker är det dessa fasta vinklar som gäller! (Japp, jag har läst "Ett sunt hästliv")
Och anledningen varför detta inte kan stämma eller förklaras av vädret (?) är för att alla hästar har olika vinklar på sina hovben. Det kan alltså vara rent skadligt att anta att en häst SKALL ha en viss vinkel utan att röntga hoven först.

Trevligt att det funkar för dig, men du får nog acceptera att många andra är mer skeptiska.
Med tiden kommer det nog att visa sig vilken metod som passar bäst för vilka hästar. För jag tror det är ett ganska hårt döläge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar