Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rolle skrev:
Nu börjar vi glida lite på ämnet igen :crazy: Men min fasta övertygelse är att om hästen får vålja används inte lästallet i större utsträckning på vintern. Vill hänvisa till de inlägg som är gjorda i denna tråd

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=584320

där vi kan diskutera lösdrift utan att belasta denna tråd ;)

För övrigt, adresserat till oss alla på denna tråd:
Med ödmjukhet är det lättare att få människor att acceptera ens åsikter...frågan är bara..vem ska börja ;)
Filosoferar
Rolle på Österlen
Islandshästar på lösdrift
Tack för hänvisningen!
Kul att se att du verkar ha bra genomtänkt lösdrift ;)
Glida ifrån ämnet ..nja hur hästen lever är väl väldigt viktigt för hovhälsan,även den psykiska biten påverkar ju i slutändan hovarna.Stress leder till dålig tarmflora mm ,och allt kan visa sig i hovarna!
Har sett stressade individer där hovarna fått superdålig kvalitet pga störd tarmflora..inte kul :crazy:

Tillbaks till lösdrifter,visst hästarna ligger knappast 8 tim inne i ligghallarna,har inte påstått det heller..vad jag kommer ihåg så har hästar bara behov av djupsömn (liggande)nån timma eller två,vila kan de göra stående när det passar.
Islänningar har extra tjock päls och klarar sig utan ligghall egentligen men enligt barfotafolket skall ju alla raser gå ute,vilket de säkert klarar som olika raser men inte alltid som individer..
Även om de flesta hästar föredrar att gå ute så gör inte alla individer det,vissa trivs och känner sig tryggare med att sova i sin egna box på natten vintertid.
Det skiljer mellan olika raser och individer,vissa raser är enligt min mening längre ifrån "orginalet" än andra,kalla det sönderavlade eller vad som helst..

Hästar har som sagt inte så stort sömnbehov som många tror ,men en bra ligghall med fräsch bädd och genomtänkt grovfoderhantering är mkt viktigt tycker jag,då har iallafall hästarna en valmöjlighet.
Unghästar i växtperioder ligger mkt och vilar och uppskattar en mjuk plats att "snarka" i det är min erfarenhet iallafall,äldre hästar tycker jag inte alls har samma behov av att ligga ner och vila..

Vad jag oxå menar är att bara för att nu hästarna inte utnyttjar ligghallen i större utsträckning, så är det inget ursäkt för att som vissa nöja sig med "ett råtthål i väggen" och dumpa en möglig hösilagebal i leran och låta hästarna slåss om den..
Hajjar du vad jag menar? ;) Det är skillnad på lösdrift och lösdrift.
Ska det va lösdrift så ska den skötas,sen kan man disskutera stall oxå tex varför måste boxar vara lika stora.. :confused:
Hyr man in sig i stall så har man svårt att påverka boxstorlek,men eget stall kan man utforma enligt vad ens hästar trivs med.
Stora boxar är kanske lite jobbigare att mocka,men om hästen stormtrivs i STOR box ,så gör jag det så gärna..
Sluttjatat om lösdrifter.. ;) :p

Ideaal skrev:
Jag reagerade på att du självklart och hur enkelt som helst trodde att mina hästar går och lägger sig utomhus för att de har så ont i fötterna att de inte kan stå upp. Det anser jag vara fördommar.

Att du lika självklart drog upp att när hästar har dåliga lösdrifter så lägger de sig utomhus. Eftersom inlägget var till mig så tror jag ju självklart att du menar mig och mina hästar, är det konstigt tycker du?

Jag kan berätta att hästarna låg utomhus i snö/frusen mark även innan de gick på lösdrift. Då var de i stallet på nätterna och ute på dagarna.

Jag tror nog att jag tidigare deklarerat tydligt och klart vad jag tycker om hästar med ömmande hovar men det kanske du missat?

Alla människor med Strassertrimmade hästar är inte per automatik djurplågare som du tycks tro.
Så bra då! ;)
Sen vill du gärna tolka att jag tycker si eller så,men jag bryr mig inte,du får tro vad vill om mig.

Tyckte bara det var lite mysko eftersom du själv skrev i andra tråden om piphas att de kunde få svullnader när det låg på FÖR hårt underlag..
Och som sagt att vuxna individer ofta ligger ner och vilar vintertid är inte min erfarenhet trots att jag har mkt lurviga individer oxå..
Ingen unghäst har gjort det heller men de har ju kunnat sova sin djupsömn på natten..
I vårsolen som värmer är en annan femma,men då har de lagt sig i halm jag lagt ut i hagen som extra sysselsättning..

Bara en gång har det hänt att en av mina lagt sig utomhus på vintern,det var min gamla märr som fick ett fånganfall pga "Cushing Syndrom"
Men hade hon varit Strasserverkad hade hon väl aldrig råkat ut för en tumör på hypofysen.. :angel: ( lite ironisk)

Ta inte åt dig det personligt nu ;) jag tror INTE dina har samma åkomma,det är ganska ovanligt. :cool:

emindy skrev:
Kanske dressyr inte är en så extrem sport, men jag tycker nog att distans är ganska ansträngande. Och det finns hästar utomlands som tävlar framgångsrikt i distans, helt barfota.
I Sverige är inte det tillåtet, än.

Jag vet inte i vilket utsträckning hästarna hade sandaler när Mongolerna tog över världen, men än idag är inte skoning särskilt vanligt hos detta högst mobila folk.
Och här har vi ju då paradoxen i hovis uttalanden; mongolerna rider på ponnies i våra ögon, fullvuxna karlar som rider lååånga sträckor på sina hästar. Och ingen finner någon anledning till att börja sko.
Nog för att de kan byta häst väldigt ofta, men ingen pratar om hovar som "går sönder" som vissa här är rädda för.
Vad händer då? Faller de sönder i småbitar? Ramlar av? Imploderar? Exploderar?

Jag har aldrig sett en hov som "gått sönder" vid ridning, så ni måste förklara.

Jag HAR sett flisor som gått ur hovar samt hovar som spruckigt då de slitigt snett eller vuxit för långa innan verkning. Men det är ju bara ytan och har aldrig påverkat ridbarheten.
Däremot har jag sett hovar som slitits för mycket vilket faktiskt medförde att hästen (min egna) var lite extra känslig på grus några dagar efter långritten. Men sedan var han ju som vanligt... Så det vet jag ju, men inte kan det heta "gå sönder?"
Har du sett distanshästar på hög nivå under tävling?

Vet du vilket högt tempo de går i på tuffa underlag?
Varför skor många sina distanstävlingshästar med sulor?Om nu hovarna helt saknar känsel med skor på? ;) (nä det har du aldrig sagt, men strasserfolket..)

Att lulla runt på en clear round går säkert bra barfota men jag är tveksam att det funkar på de längre distanserna,det finns maxtider på hur länge man får lulla omkring på banan oxå ;) (ironisk, förlåt mig kunde inte låta bli)
Förstår inte hur folk som arbetar skall ha tid med att "härda" sina distanshästar på det underlag de sen skall tävla på. :confused:

Finns det verkligen nån i distans på hög nivå(sverige) som ens tänker tanken att pröva barfota? de som jag hört förespråka distans barfota har jag då inte sett i nån startlista än,utan hört kommentarer som att de funderar på att starta distans,men aldrig börjat. . :angel:

Problemet vid barfota är väl inte att de "imploderar eller exploderar" utan ömheten pga för stort slitage som du själv har erfarenhet av..
Och en distans tävling på de högre nivåerna är lite längre än en långritt ;)
Men "prova på "distanserna där räcker det med att din häst rids regelbundet och är van vid nån långritt ibland,sen ställs det lite större krav på tävlingarnas längre sträckor..om man vill bli godkänd i mål.

Men att ha skor på hästen är ingen garanti för godkänd ritt,men det kan underlätta för vissa individer tror jag. ;)

Nä nu skall jag umgås med mina hästar innan de imploderar! :D

Bubbla skrev:
Fast det finns ju också en hög procent hästar som har spattförändringar på röntgen men där man inte ser några yttre tecken vad jag har förstått. Vad är då skillanden mellan dessa och de som har utvecklade spattproblem?

Bra fråga som inte har ngt färdigt svar vad jag vet. Man skiljer på symptomatisk spatt (i vilket inkluderas reaktion på böjprov utan spontan hälta) och enbart röntgenologisk spatt. Eksell följde hästar i 3 år och såg ingen stor förändring av grupperna under den tiden. Jag kommer inte ihåg om det finns längre uppföljningar. Arvbarheten gäller dock både symptomatisk spatt och enbart röntgenologisk spatt om den senare kontrolleras för ålder-dvs man jämför lika gamla hästar. HH

Nej, jag är inte så insatt i distansridning. Jag har dock fått en liten inblick i många regler och då bland annat att hästen måste genomgå veterinär besiktning före, under och efter loppet.
Varför de skos med sulor är för att undvika stengallor och annat otäckt. Skodda hästar har ju som är väl känt, ganska tunna, svaga sulor. Det har också varit populärt utomlands att ha boots utanpå skorna för att ge bättre grepp och för att skydda mot just stenar etc.
Bilder och berättelser om barfota hästar i bland annat distans finner du samlade på tribeequus.com

Jag tvivlar på att någon som tävlar aktivt i distans i Sverige funderar på att sko av eftersom det inte är tillåtet. Att sko av under sådana omständigheter vore inte särskilt smart...

Ömheten efter för stort slitage går ju över på någon dag bara, och behöver inte alls inträffa om hästen vore tränad för sådana distanser. Nu var vår långritt 8 timmar fördelat på två dagar, blandat grusväg och asfalt (ca 200meter skogsstig), Så jag personligen tyckte väl inte att det var så himla mesigt ändå. För en skogsmullehäst alltså.
Men vad vet jag?

Men det känns skönt att jag inte var ensam om att tycka att det vore konstigt om hovarna exploderade för att hästen reds barfota ;)

Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Lånar knapp

Uppdatering:

Hästen som hade jätte ont i sina framfötter var tydligen flr hårt verkad och fick gå på smärtstillande!!
Nu är hon mycket bättre efter en kur så nu gäller det att sätta igång henne igen!!Bra!
Hade ute en ny vildhästverkare, en kvinnlig, mycket trevlíg och mycket info fick jag!
Så hon finputsade genom att skära ner trakthörnen, för det gick hästarna på, kna vara en bidragande ömhet enligt henne, samt filning och avrundning, ev hade min häst lute lätt stålröta så det ska behnadlas!!

Så nu ska jag inskaffa ett par boa boots och börja komma igång nu !!

Dte känns som att det värsta perioden är över, dock tycker mina föräldrar att det är lite jobbigt då det är så mycket att tänka på igentligen!
Tydligen så syntes det på hovarna att hästarba fått i sig för mycket socker, som betfor, så det ska jag sluta ge dem....vi människor ska ju igentligen åxo undvika socker, så varför inte!!

Dock undrar jag!
Om man ska hålla detta i schack, ska jag själv då skära på trakthörnen, fortsätta fila och låta nån komma var 6-8vecka och kolla till hovarna?
De ska ev ha nån kurs för Ove här nere så den ska jag ev gå på....men ärligt,så vill jag inte ha detta stora ansvar då jag inte kan så mycket om hästens hovar...

efter en helg kurs med Ove lär du ha rätt mycket kött på benen, har hört mycket bra om hans föreläsningar och praktiska övningar :D

Om man inte VILL underhållsverka hästens hovar finns inget som säger att man MÅSTE.
I vissa fall kan det krävas att man exempelvis kan raspa in flikar eller kan ta ned traktstöden, men det kan din hovvårdare visa dig om det är något speciellt som måste underhållas.
Men om det bara beror på osäkerhet så hjälper det oerhört att gå en kurs eftersom man får till sig så mycket. Sedan är det inte alla som verkligen verkar sina hästar efter kursen heller, utan kanske tycker att det blev för jobbigt rent fysiskt. De kan tycka att kursen var rätt givande ändå eftersom man fått så mycket kunskap och insikt!
Men några måsten finns inte ;)

Härligt att höra att det börjat vända nu iaf!

Så länge hästarna har någorlunda normala/friska hovar.
/T

emindy skrev:
Sedan är det inte alla som verkligen verkar sina hästar efter kursen heller, utan kanske tycker att det blev för jobbigt rent fysiskt.

Kanske därför man förespråkar barfota före skoning. :angel:

sante skrev:
Om man ska hålla detta i schack, ska jag själv då skära på trakthörnen, fortsätta fila och låta nån komma var 6-8vecka och kolla till hovarna?
De ska ev ha nån kurs för Ove här nere så den ska jag ev gå på....men ärligt,så vill jag inte ha detta stora ansvar då jag inte kan så mycket om hästens hovar...

Jag måste ju bara fråga..

Du skriver att du inte kan så mycket om hästens hovar.
Ändå har du funderingar på att skära och fila på din hästs fötter.

Hur vågar du göra det?

Kan man verkligen lära sig så pass mycket om hästens hovar och hur de ska skötas på en helgkurs?

Jag vet ju att jag inte skulle göra det.

Det är väl snarare att hon känner sig tveksam till att göra detta eftersom hon inte kan så mycket...

Jag som många andra, vill prova nya saker om de verkar bra, läste mkt. om Ove Lind och hans sätt att verka-tyckte det lät toppen-visst vore det bra om hästen slapp skorna..
Vi blev lite impade av hans sätt att prata och verka-det lät fantastiskt och det SKULLE fungera.
Det har gått 2 mån. sen han var här och jag har gett upp- det blir skor igen.
(barfota i drygt ett år)
Ridningen fungerar tyvärr inte fullt ut- han är mkt. öm på grusvägarna, tyvärr måste jag använda dom som de flesta andra....
Kanske fungerar på många men på en Arab som varit skodd o 10 år var det inget alternativ...

Hästarna är ju in te lika ömfotade på grusen, och oftast är det på hårda stenar som de ömmar till.
Hästens hovar har ju absolut blivte bättre, de ser bättre, friskare ut utan sprickor osv fast hon var barfota hela sitt liv.

Varför jag känner mig osäker är för att en hov är ju hela hästens pumpmekanism och de utgör ju en viktig del på själva hästen, inga hovar ingen häst!

Det jag menar är att det verkar vara knepigt att få den rätta formen, att det ska bli perfekt, annars har jag ju hålt på och fila nu utan stora problem, men jag vill ha det perfekt!

Men en kurs skulle kanske inte sitta fel, mer är jag lite osäker inför kniven som jag inte använt, men det är ju en vanesak det åxo!!

Men det är så skönt att se dem röra sig bra och tom lite bättre!!

Så jag ser ljuset, jag menar, det finns ju som tur gräskanter och där stenen är som jobbigast ja då får ju bootsen finnas sålänge tills de "nya "hovarna kommi igång!!

Jag menar, visst håller ni med alla här att hästen ska inte gå på sin nagel !!

Valacken som jag sa hade varit verkad så här ett tag, har inga alls problem, så varför skulle inte dessa hästar bli lika duktiga på att gå på grus som han?

JO det blir nog bra! ;)

jag var precis i samma sits som du, ville så gärna men det funkade inte alls,,,

kan vara bra att komma ihåg att det tar cirka ett år innan man ser det slutgiltiga resultatet om man byter till barfotagång, det är ungefär så lång tid det tar innan hela "nageln" har bytts ut och blivit anpassad för att gå barfota.

Hur länge kan man ur djurskyddssynpunkt låta en häst vara ömfotad.
PL

Beror väl på hur ömfotad och var. I hagen skulle jag inte låta min häst gå värst länge ömfotad.
/T

Djurskyddslagen säger väl att man inte får utsätta ett djur för onödig skada eller smärta, är det inte så?
Det är alltså en bedömningsfråga vad som är onödigt eller inte. I vilket fall så hamnar man lätt i gråzoner när en häst har problem med hovarna.

Säg att en häst exempelvis har så dåliga hovar att det inte längre går att sömma fast en sko. Hoven bara faller i småbitar och enda alternativet är att börja joxa med diverse bond&flex och vad det nu kan heta för att ha något att spika.
Kan det då vara försvarbart att istället ta av skorna, trots att hästen ömmar mycket. Då man vet att hästen kommer att bygga bättre horn och därmed kanske klara att skos igen om det skulle behövas.
Det händer hela tiden och känns kanske inte helt avlägset.
Men resten är väl väldigt mycket gråzoner och svårt att avgöra över internet.

I övrigt håller jag med Tez1
I hagen skall de inte behöva vara ömfotade särskilt länge, grusvägar och annat spelar mig inte så stor roll egentligen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar