Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Sverige är ett fritt land och man får kalla sig för vad man vill inom vissa regler sålänge man inte ljuger eller på annat vis far med osanning.
Man får kalla sig för hovslagare utan att vara utbildad, tycker ni att det är lämpligare?

Jag har aldrig ljugit för mina kunder om min utbildningsnivå, men de känner sig nöjda och glada ändå. Jag har heller aldrig ljugit om min utbildningsnivå här på forumet, så vart ligger problemet?
Det finns ganska många gånger fler hovslagare utan utbildning här i landet som säger sig vara utbildade utan att vara det, skall då hela "läran" förkastas pga dem?

Jag omformulerar mig lite så du kan tänkas svara på frågorna.

Du har alltså noll tolerans mot ömhet samt tror inte ett dugg på att en häst kan ridas barfota.
Jag är inte ett dugg förvånad över din åsikt! Det är dig i ett nötskal!

Men nu pratar jag inte direkt om en aktivt riden häst i första hand, utan situationen efter en avskoning. Skulle du aldrig vänta mer än en vecka efter en avskoning innan du gav upp och skodde på igen?

Är det inte bra, utifrån hästens välbefinnande, att ge den en chans att gå barfota? Vart går, enligt dig, gränsen för en ärlig chans och ett desperat försök?

Jag som "människa som är delaktig i rätt många avskoningar" har börjat lära mig se någorlunda i förhand hur bra eller dåligt det kan tänkas gå i början och hur snabbt det kan bli bättre. Men jag tycker att det är oerhört svårt eftersom det är så mycket som man inte kan se!
Hur vet DU exakt hur det kommer att gå när du tar av en häst skorna?
För det gör du väl ändå ibland? Tar av skorna på hästar alltså?

Även om du inte bryter mot några regler genom att kalla dig hovvårdare tycker jag att det ger ett ganska oseriöst intryck. Kan inte förstå hur man kan ta på sig ansvaret för andras hästar då man inte är färdigutbildad. Skillnad vore det om ni gick som lärlingar under utbildningstiden, eftersom en certifierad/examinerad hovvårdare då skulle stå som ansvarig.

Naturligtvis bör man inte (enligt min mening) kalla sig något man inte är utbildad till inom någon yrkeskategori... inklusive hovslagare.

Vi tog avstånd från AANHCP då det visade sig att de som marknadsförde sig genom annonser gällande verkning, föreläsningar, kurser etc endast hade påbörjat sin utbildning! :mad:
Detta verkar tydligen vara vanligt förekommande inom metoden, vilket för min del är tillräckligt för att dra åt mig öronen...

"Man får kalla sig för hovslagare utan att vara utbildad, tycker ni att det är lämpligare? "

Men man kan eller får INTE kalla sig UTBILDAD hovslagare, liksom att man kan kalla sig elektriker utan att ha kompetens för det.

Men vem egentligen säger att "du får" kalla dig för proffesionell verkare? Djurskyddsmyndigheten eller aahncp?

vdb skrev:
Men vem egentligen säger att "du får" kalla dig för proffesionell verkare? Djurskyddsmyndigheten eller aahncp?

Handlar det inte delvis om sunt förnuft?? :confused:

Lånar knapp>

Bara så att vi har rätt i nomenklaturen, enligt SAOL är proffesionell lika med "skicklig yrkesman". Det innebär att alla som är duktiga på vad de gör och får betalt är proffs. Det finns de som trots lång utbildning inte blir skickliga och de som har mindre utbildning men har förmågan och blir därmed skickliga=proffesionella.
De finns de som hävdar tjugo års erfarenhet men det är kanske ett års erfarenhet och 19 års upprepning ;)
Man ska inte förakta folk för de inte har lång utbildning, de kan vara duktiga ändå.
Har svårt att tro att bara för att man som hovslagare står på en lista hos JV, är skicklig... :cool:
Nä lite mer ödmjukhet för varandras kunskaper så kanske vi alla kan lära oss något av varandra

Filosoferar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
Lånar knapp>

Bara så att vi har rätt i nomenklaturen, enligt SAOL är proffesionell lika med "skicklig yrkesman".

Har svårt att tro att bara för att man som hovslagare står på en lista hos JV, är skicklig...

Proffesionell betyder att man utövar ett yrke eller tjänst som man tar betalt för, man bör även inneha företag med f skatt samt kunna redovis kvitto till kunderna. Alla som utövar detta yrke eller tjänst gör även klokt i att vara medlem i en förening som stödjer den utförandes verksamhet samt genom föreningen inneha föreningens ansvarsförsäkring.

Vad du rolle TROR angående kraven för att klassas som Certifierad Hovslagare på JV lista och hur det verkligen ligger till för att bli medlem på den listan vore det väl bättre om du tog reda på fakta hur det förhåller sig innan du här ofentligt gör dig till åtlöje då det krävs både utbildning,bestyrkt företagsverksamhet mm. Du finner ansöknings reglerna på deras hemsida.

Och vad omfattar begreppet "prof. verkare"? Som hovis sade, den där biten med Fskatt är också en mycket viktig del i debatten seriös eller inte! Mig kan du söka hos bolagsverket!

Anser fortfarande att det begreppet om prof.verkare är väldigt luddigt.
Jag är proffesionell häst ryktare, det har jag gått kurs i!
OBS! Jag menar inget illa, men bara är lite undrande inför det begreppet. Och som Rolle sade, det finns visst jätteduktiga som inte är utbildade, och som även Rolle verkar vara, en hejare på svenska språket och nomenklatur: Amatör vetyder enligt saol; "vi som älskar", det finns även riktigt duktiga människor där, men jag tror inte kreti och pleti låter mig verka en häst om jag presenterar mig som amatör!

Ha,ha...ja jisses bara för att jag påpekar att det inte är säkerställt att man är skicklig i.o.m att man är med på listan från JV gör jag mig löjlig. Jo det kan jag bjuda på, men vem som gör sig mest löjlig och och använder en nedtryckande och allmänt nedlåtande attityd kan man fråga sig.
Ett litet tips, vill du att folk ska lyssna på dig och ta åt sig av de eventuella kunskaper du besitter så använd en lite mer ödmjuk attityd.
Ett forums styrka är att så många som möjligt kan ta del och delge sina kunskaper. Men om någon eller några biter huvudet av folk så fort man har olika åsikter drar sig många från att skriva på forumet vilket jag tycker är synd.

Rolle på Österlen

Jo, det är inte lätt, det är varje persons referenspunkter som är avörande för hur man tolkar olika uttryck. Vem är det som ska avgöra om en person är "skicklig yrkesman". Är det de inom skrået eller kunden som anlitar personen ;) Om inte kunderna tycker det kan man sitta och tycka att man är hur duktig som helst , men det blir tunnsått med kunder.
Sen beror det på tillgång och efterfrågan också, här nere är efterfrågan betydligt större än tillgången så det finns utrymme även för de inte helt skickliga :eek:
Men jag tror att eventuella epitet är något man förtjänar, eventuella utbildningar hjälper men är ingen garanti för att lyckas.
Okey, sorry lätt att sväva ut i tanken och komma liite långt från tråden, ska sluta nu...lovar

Rolle på Österlen

PS. enligt SAOL är betydelsen amatör i första hand "icke yrkesmässig utövare", kan kanske vara en pensionerad hovvårdare ;) DS

Senast ändrad:

Det där med att vara ödmjuk..... När jag och mina kollegor(förhoppningsvis) tittar på en häst som har ett hovrelaterat fel, så vill vi i vissa fall sko med sjukbeslag, ELLER så kan vi "ordinera" barfota, eller vad vi för stunden anser vara bäst för hästen.

Detta tycker jag är ganska ödmjukt för hästen. Håller någon med?

En barfota-verkare PÅSTÅR att barfota är det enda som hjälper!
Känns det bra?
Bara en undran för de som tvivlar.

"Man får kalla sig för hovslagare utan att vara utbildad, tycker ni att det är lämpligare? "

Det går inte att resonera på det viset. Jag kan kalla mig astronaut om jag vill utan att bryta mot någon lag.
Framför allt kan jag inte ta ansvar för alla outbildade som åker omkring och spikar skor på hästar!

Dessutom kan jag också kalla mig för "proffesionell hovvårdare", jag har ju faktiskt en utbildning, där jag dessutom fick lära mig hantera en hammare och lite spik som bonus! Allt det anatomiska kan jag ju också! Det teoretiska provet jag gjorde tog 4timmar att skriva, och det var ett av 2.....

Sen skulle jag gärna åka runt och bara verka hovar(om nu bara det funkade), tänk att slippa kallrikta skor och spika och allt jädra släpande på städ och tunga verktyg. Att bara ha sitt förkläde, 2 knivar en verktång och en rasp! Herregud jag skulle slippa att åka omkring i den bensinslukande stora monsterbil jag har!
Jag skulle orka jobba mycket mer och i slutändan tjäna lika mycket pengar för mindre och lättare jobb!

Fan...kanske skulle bli verkare ialla fall! Jag menar, att verka en sådär 10-15 hästar om dagen är ju inga problem! Istället för att sko 5...

En barfota-verkare PÅSTÅR att barfota är det enda som hjälper!
Är det bara en är det väl ingen fara :D :D

Med ödmjukheten menade jag inläggen här på forumet, vet att de flesta är olika IRL mot här på forumet..guschelov :eek:

"Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt"
Winston Churchill

Rolle på Österlen

svarar "alla" hittils
Jag går som lärling, har gjort i ca ett år nu. (lite beroende på hur man räknar)
Jag har fotoarkiv på alla hästar jag verkar vilket gör att jag kan följa utvecklingen på ett ganska bra sätt.
Jag har ett registrerat företag med F-skattesedel, redovisar moms och ger kvitto till alla mina kunder. Dessutom har jag ansvarsförsäkring men naturligtvis inte via hovslagarföreningen. Hur skulle det se ut? ;)
Jag kommer att fullfölja utbildningen (är på god väg) men eftersom examinationen innebär en resa till USA så är det inte något man gör ensam i en handvändning.

Kan vi nu SNÄLLA återgå till diskussionen? Eller skall jag måsta redogöra för civilstatus, kriminalhistoria (gärna med intyg), tidigare lön och min mammas flicknamn också?

Jag väntar bland annat fortfarande på hovis svar...

Rolle skrev:
"Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt"
Winston Churchill

Nu vill ju inte jag kalla några för idioter här. Däremot så skulle man ju kunna säga att vissa inte besitter fullvärdig kunskap och utbildning utan endast en fast tro om att det är så.

Hejsan!
Har inte alls läst igenom det ni diskuterar, men jag tänkte bara dela med mig lite av min erfarenhet av barfotaverkning.
Jag har ett islandssto som jag valde att ta av skorna på i vintras. Inte för att hennes hovar var dåliga, utan för att jag alltid trott på att det "naturliga" är bäst. Jag tränar henne enligt akademisk ridkonst, har alltid haft henne ute dygnet runt (bortsett från problematiken med det på vårt nya stall), så varför inte prova ett steg till mot en "naturligare hästhållning"? Jag läste igenom allt jag kom över, och beslöt mig för att pröva. jag lät dock en hovslagare som jag har gott förstroende till utföra detta. Hon är mycket välutbildad vid Skara, och har stor kunskap om hästens hovar. Hon läste igenom det hon kom över am "vildhästmetoden" och förstod snart vad det handlade om. Hon gick in till 100% för att göra det jag ville.
De första fyra veckorna gick smärtfritt. Min häst ömmade ingenting trots det hårda underlaget, och ridningen gick bra. Hon hade inte lika fin aktion, men det fungerade, och jag hade hela tiden i baktanken att det var övergången, och att det antagligen skulle ta ett tag innan hon hittade den rätta balansen och aktionen igen. Efter fyra veckor började hon dock ömma rejält, och det dröjde inte många dagar innan hon var väldigt halt. Hon rörde sig inte alls i hagen och stapplade fram när jag ledde henne. Det gjorde riktigt ont i hjärtat att se henne så, så jag bestämmde mig för att det inte var värt att låta henne bli fullkomligt halt och deppig, bara för att jag ville ha en "naturligare häst". Det var ju trots allt inga problem med hennes hovar innan (iallafall inte som avspeglades hos henne). När hovslagaren kom igen visade det sig att hon fått en hovböld och bärrandsröta i hovarna. Detta tog över ett halvår att läka ut helt, trots mycket väl vård av det. Sulorna var mycket tunna, och hon hade ont. Efter någon vecka med skor på var hon gamla vanliga, glada, härliga Freyja buse, och en stor sten föll från mitt hjärta.

Idag är hon barfota igen. Efter en skada i senan för två månader sedan har hon fått gå utan skor, och lär fortsätta göra ett tag framöver. Det tycker jag är bra. Nu är det mjukt i marken och hennes hovar blir stärkta ooch friska. Men jag tror inte att det kommer att hålla då den hårda träningen sätter igång. Jag ska låta henne gå utan skor så länge det går, men jag tänker inte låta det gå så långt som förra gången, för det var riktigt hemskt att se.

När man tränar pass med islandshästar så behöver man ha boots på dem för att det så lätt trampar sig i farten. De sätter ner hovarna med en väldig kraft, och risken är stor att de träffar framhovarna med bakhovarna. Och visst vore det jätte bra om det fungerade barfota! Hovarna hade fått vidga sig i nertrampet och ta upp mycket tyng, istället för att slita på benen. Men allt för många skräckexempel finns, där isisarna fullständigt trasar sönder sina hovar i tölt och passträning.

Jag tror att barfota är det bästa för de hästar som klarar det. men alla hästar är skapta på olika sätt, och våra hästar idag är rejält framavlade. De har inte samma förutsättningar som vildhästarna förr i tiden. De är precis som vi människor, enskilda individer. Vissa av oss har starka naglar, andra svaga osv. Detsamma gäller våra kära hästar. Så det vi alla bör leva efter, är att anpassa hästens liv efter dennes förutsättningar. Gör din häst glad och lycklig helt enkelt! Plåga dem inte igenom någonting som du fått för dig är det bästa, utan ta vara på de signaler som hästen så tydligt visar dig!

Med skor, utan, eller periodvis utan och med... det viktiga är att vi gör allt för att våra hästar ska må bra, eller hur?! alla har vi olika föreställningar för hur det är, och det får vi oxå ha. Men det är viktigt att ta del av varandras erfarenheter, så att vi ständigt utvecklas och lär oss.

Ta hand om era hästar, träna dem så att de håller länge och ge dem ett lyckligt liv, så ger de så mycket tillbaka! Lev väl!

Freyja_bus skrev:
Ta hand om era hästar, träna dem så att de håller länge och ge dem ett lyckligt liv, så ger de så mycket tillbaka! Lev väl!

Det vettigaste inlägget hittils....Peace love and understanding typ!
Nu ska jag äta en nattmacka och ha det bra framför brasan...

Lånar knapp

Jaha då har hästarna blivet verkade enligt vildhästmetoden nu i ca 3-4 mån, det negativa är att vi hade en vildshästverkare som tog för mycket i början så hästarna gick med galler nån vecka efter, de har dock försvunnit helt och hästrana börjar så smånigom att bära och gå mer på sulan än själva hovväggen.
Hm så en gång i veckan tar jag en häst, skär ner traktstöden, filar och ser till att få en balans i hoven.
Jag har börjat lära mig att verkligen "se" hur en hov fungerar, hur hästen sliter osv...hovarna flisar sig aldrig, jag slipper ringa hovis akut bara för att jag haft tummen mitt i näven och inte våhat fila själv, ehum, nu skärn jag ju i traktstöden :angel:
Hovar har alltid varit ett stort problem, hovisar har varit ännu större problem, nu är jag själv och fixar hästens hovar och ja jag känner mig jävligt stolt även om hästarna fortfarande tar det lunf på väldigt steniga grusvägar, tack och lov finns det gräskanter och inte allt för mycket sten på hela vägen ;)

Men jag känner fortfarande att f-n vad det finns saker att lära sig/ kunna!

Och jag kan tänka mig att ta ut en hovis som bara filar och tar ner traktstöden...men jag tror att jag gör det lika bra själv och så är jag så nogrann med balansen, tar upp och ner en hov ofta innan jag är klar.

Hästen som hade problem med gallor, har haft andra problem nu så troligen är det nån fästingsjukdom eller ja nån sjukdom då hon svullnat lite här och var.
Kan ännu inte säga om det har med verkningen att göra, de andra hästarna har inga alls problem av denna verkning.

Och ja , jag tror på denna metod men samtidigt så skulle jag inte göra om denna process om jag hade en skodd häst, det tar tid, man får mycket att tänka på, man får större ansvar, man får se hästen bli bätre/ värre....nä ni som har skor behåll dem på, och fungerar det så fortsätt, det finns faktikst bra hovslagare, men tyvärr dåliga och det är tack vare de sämre som jag gett mig in på denna metod, för ja det var den enda som verkade fungera på sprucka hovar med hovböld och snubblande.....

Senast ändrad av en moderator:

passar på att ställa en liten fråga ;) Min ponny har gått barfota nästan exakt ett år och hans hovar börjar först nu bli bra efter fången. problemet är att han fortfarande ömmar rejält på grus och annat ojämnt underlag(detta gjorde han även när han var skodd)...

jag vill ju ge detta en ärlig chans men hon som verkar honom sa i vintras att han till våren skulle vara mkt bättre, även O.L sa att det skulle ta ca 3 månader... jag vet att det tar tid men nu när hovarna nästan är återställda så borde han ju succesivt bli bättre iallafall eller?
Nu efter den senaste verkningen så ömmar han väldigt. tror hon har tagit lite mkt. jag rider mest på mjukt underlag men när vi går på grus så får han gå i sin egna takt där han vill... är det "normalt" att det tar så här lång tid utan förbättring? om det är ngn som tror att jag tvingar honom att gå när han har ont så är det fel. skulle aldrig låta honom gå igenom detta i såfall.

Hm var hästen öm även vid skoning?
Har nån undersökt hans ben/ hovar?
Så han inte har några problem, som hindrar hans hovar från att fungera korrekt....är traktstöden bortagna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar