Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2
vilken intressant diskussion, haha, jag måste säga att den är väldigt roande!! men oxå intressant som sagt, jag bor numera i holland och här flöjtar var och varannan kuse runt barfota, lycklig eller ej.
vilket förmodligen beror på att de flesta är rätt snåla här, men även pga underlaget är totalt olika mot sverige.
jag har en arab på 4 år, barfota som utan problem rids ute, blivande distanshäst alltså, men här kan jag rida upp till 10mil barfota utan problem, vissa ritter kortare sträcka men som sagt det går inte att jämföra med svenska förhållanden.
därför är det inte tillåtet att tävla barfota i distans, det lär nog aldrig bli det heller.
min häst är nu sista gången verkad enligt som dom säger här `natuurlijk bekappen` naturlig verkning kan man väl säga, alltså inte karvat bort halva sulan och putsat på strålen utan bara sett till att hoven har bra form, rätt vinkel och kanten avrundad en smula. pållen tassade dagen efter försiktigt men det var 2 dgr senare helt borta på mjukt underlag, efter 4dgr på hårt och småstenigt underlag.
men detta ska då INTE jämföras med svensk stenhård sommargrusväg t ex...
den största risken här är att drabbas av överbelastning pga all lös djup sand överallt!
mvh marie
:-)