Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Din hovslagarkompis är ute o cyklar det finns inga såna förbud eller bestämmelser. Som hästägare är man skyldig att hålla hästens hovar i ok skick men vem man anlitar är upp till var o en så länge det sköts.
PL

Som hästägare är man skyldig att hålla hästens hovar i ok skick men vem man anlitar är upp till var o en så länge det sköts.

Jag har nu fått uppleva något mycket intressant, en person i min närhet tog skorna av hästarna för ca 2-3 månader sedan. Under den tiden har hästarna ömmat ordentligt under olika perioder, för att eskalera ordentligt när regnet kom och marken blev våt. Personen i fråga har tydligen varit och verkat tidigare, fast det har jag inte sett. Det sista besöket kom denna verkare barfota in i stallet, ja han ville visa att skor inte var nödvändiga ens för oss människor. Under timmen han var hos dessa hästar blev de verkade, samt ägaren fick undervisning i hur h*n skulle underhålla detta framöver.

Verkaren påstod att orsaken till ömheten berodde på att hästarna fick betfor, så detta skulle man slute med omedelbums. :eek:
Ägaren som fick denna delikata uppgift att fila hovarna till rått form osv, har to m svårt att kratsa ur hovarna. :crazy:

Bibi skrev:
Alla ni som håller på med vildhästverkningar och dyligt; är ni medvetna om att det ni håller på med är olagligt?

Om ni i framtiden blir tvungna att uppsöka veterinär pga hovarna så blir ni polisanmälda för djurplågeri.

Detta är ju fantastiskt! Nivån på den här tråden sen sist jag var här har tydligen sjunkit under rännstensnivå!
Det är förbjudet att vanvårda djur och orsaka dem onödigt lidande.Punkt.
Vare sig det är barfota eller järnfota.

Mvh blott en utbildad hovslagare som ganska ofta tycker att en häst kan gå barfota och ibland med en sko eller fyra...

Bibi skrev:
Jag VET att den hovslagaren jag pratade med är mycket väl insatt i just hovslageriet. ..

Detta var också en i raden av alla väl valda uttalanden...
Öh? Det var väl bra att din hovslagare är insatt i h*ns yrke? Eller ställer du kanske inte så höga krav på h*n?

vart ligger det underliga?
Att ägaren fick lite undervisning i hur man raspar till småsaker? Hur skall han veta hur duktig ägaren är på att kratsa hovarna?

Att fodret har en inverkan på hovarna kan du väl inte ha missat? Överutfodring orsakar alla möjliga problem i hästens kropp och det visar sig inte minst i hovarna.

Jag känner personen ifråga och han går inte barfota för att bevisa något speciellt, även om det nog kan tolkas på detta vis. Han tog av sina skor för över 5 år sedan och går numera alltid barfota om somrarna.

Men alltså, denna underliga kuf som kilar omkring barfota...Gör han även det när han verkar hästar? Känns en smula farligt? Är det inte kallt på vintern?

Det där med överutfodring, det är något man kan fråga de flesta veterinärer om, de resonerar precis likadant, dvs 1, det är att lura hästägare på pengar 2, vanligt hö/gräs är gott nog och räcker.

.....tänk om idioti vore straffbart...

vdb skrev:
Men alltså, denna underliga kuf som kilar omkring barfota...Gör han även det när han verkar hästar? Känns en smula farligt? Är det inte kallt på vintern?

.
Ha ha helt otroligt! :rofl: det är som jag alltid sagt.. vem behöver kolla på "såper"på tv ?det händer ju knäppare saker i verkligheten hela tiden!! :p

Nästa gång kanske det inte bara är skorna som saknas..(nu snackar jag inte om hästen.. :eek: )

Kallar sig kufen för Jesus oxå? :devil:

emindy skrev:
vart ligger det underliga?

Jag känner personen ifråga och han går inte barfota för att bevisa något speciellt, även om det nog kan tolkas på detta vis. Han tog av sina skor för över 5 år sedan och går numera alltid barfota om somrarna.
Är man normalt funtat så tänker man nog på hur man ser ut på jobbet liksom ..nudist kan man ju va på fritiden! :rofl:

Alltså om man vill framstå som seriös så kanske man undviker just såna knäppa grejer som inte direkt ger rykte om att man är helt normal..om inte annat så för att undvika att kunderna blir generade .. :angel:

Undrar just vad hästarna tänker.. :eek:

vilken intressant diskussion, haha, jag måste säga att den är väldigt roande!! men oxå intressant som sagt, jag bor numera i holland och här flöjtar var och varannan kuse runt barfota, lycklig eller ej.
vilket förmodligen beror på att de flesta är rätt snåla här, men även pga underlaget är totalt olika mot sverige.
jag har en arab på 4 år, barfota som utan problem rids ute, blivande distanshäst alltså, men här kan jag rida upp till 10mil barfota utan problem, vissa ritter kortare sträcka men som sagt det går inte att jämföra med svenska förhållanden.
därför är det inte tillåtet att tävla barfota i distans, det lär nog aldrig bli det heller.

min häst är nu sista gången verkad enligt som dom säger här `natuurlijk bekappen` naturlig verkning kan man väl säga, alltså inte karvat bort halva sulan och putsat på strålen utan bara sett till att hoven har bra form, rätt vinkel och kanten avrundad en smula. pållen tassade dagen efter försiktigt men det var 2 dgr senare helt borta på mjukt underlag, efter 4dgr på hårt och småstenigt underlag.
men detta ska då INTE jämföras med svensk stenhård sommargrusväg t ex...

den största risken här är att drabbas av överbelastning pga all lös djup sand överallt!

mvh marie
:-)

Lilla Skutt skrev:
Är man normalt funtat så tänker man nog på hur man ser ut på jobbet liksom ..nudist kan man ju va på fritiden! :rofl:

Alltså om man vill framstå som seriös så kanske man undviker just såna knäppa grejer som inte direkt ger rykte om att man är helt normal..om inte annat så för att undvika att kunderna blir generade .. :angel:

Undrar just vad hästarna tänker.. :eek:

Om man gör ett bra jobb så är det mest synd om den stackars trångsynta kunden om dom inte kan acceptera att personen inte ryms inom "svensson-mallen". Stackars dom människor som känner att dom måste vara som alla andra för att bli accepterade.

Live and let live...

"Denna underliga kuf" går barfota så fort det går temperaturmässigt, alltså inte på vintern. Även när han verkar och han har otroligt nog bara blivit trampad en enda gång.
(med tanke på hur många han verkar dagligen är det rätt otroligt!)

Jag skulle inte våga mig på det, jag är inte säker på att jag skulle hinna dra undan fötterna snabbt nog. Men tydligen går det.

På restaurang och andra "dress-code" ställen har han dock skor.

Att fodret har en inverkan på hovarna kan du väl inte ha missat? Överutfodring orsakar alla möjliga problem i hästens kropp och det visar sig inte minst i hovarna.

Svar ja, men överutfodringen beror inte på betfor.

Jag tror inte han vill bevisa något, dock är det en ren säkerhetsfråga. Även en oskodd häst kan ställa till med skador på människofötter, är dom dessutom helt utan skydd så kan det bli riktigt illa.

Ja, det är ju bara att hoppas, för hans egen skull, att han inte blir allvarligt trampad,
eftersom olycksfallsförsäkringen inte gäller vid arbete med hästar ifall man inte har godkänd stålhätta/skyddssko.
Detta gäller alltså näringsidkare som arbetar med hästar.

För övrigt anser jag att det är rent förbaskat korkat att gå barfota bland hästar..... men det är ju min personliga åsikt.

Hug your horses!
/Mike :devil:

Senast ändrad av en moderator:

vart ligger det underliga? Att ägaren fick lite undervisning i hur man raspar till småsaker? Hur skall han veta hur duktig ägaren är på att kratsa hovarna?

I min värld är det underligt, det vore ungefär som att jämställa det med.

Att vetrinär gav ägaren några sprutor, och uppmanar denne till att ge hästen om den inte blir bättre eller vid behov.

Att hovslagaren verkar hästen, lämnar sen skor och söm så kan ägaren spika på när de önskar.

Att en kiropraktor visar hur ägaren kan behandla hästen om de inte blir nöjda med resultatet.

Om man vill stå för det man gör, så överlåter man helt enkelt inte det till andra som inte har kännedom i frågan. Men kanske är det då lättare att skylla på varför saker och ting går fel, det är alltså inte metoden som det är fel på utan den som har utfört det och då ägaren. :eek:

Oöm och barefoot är min isis och glad. Inga problem what so ever!! :)
Jag verkar enligt hur min tamhäst har det just nu. Ska jag rida 5 dgr i veckan på asfalt gör jag så..ska jag inte rida på 2 veckor gör jag si. Ni som inte orkar bry Er...lägg Er inte i sätt på skor o le!.
Och ni som tror ni kan, gör det inte för "hårt" för hästarna ska INTE LIDA. Skärpning tack! Och tusen tack till alla barfotaverkare och hovslagare som lär ut till mig och även till vetrinärer och andra som vågar säga ifrån till de som inte har någon empati för andra.

ELEVEN

Boj skrev:
Om man vill stå för det man gör, så överlåter man helt enkelt inte det till andra som inte har kännedom i frågan. Men kanske är det då lättare att skylla på varför saker och ting går fel, det är alltså inte metoden som det är fel på utan den som har utfört det och då ägaren. :eek:

Just så tycker jag, som ägare har man allt ansvar, det är ditt ansvar att veta vad du håller på med. Jag tycker det är helt rätt att gå ut med kurser och låta ägarna få insyn i hur hovar fungerar och hur verkningen ska utföras, jag tror att 99 % av alla som går denna kursen dessutom har ett riktigt intresse och ifrågasätter gärna det de håller på med också. Hellre det än att folk gör bara för att göra.

Jag verkar min hästs hovar ibland när det behövs mellan besöken av min verkare och tro det eller ej men jag har inte ens gått kursen. Jag har iofs lyssnat och tagit reda på vad som ska göras och inte göras, vid minsta problem rör jag inget utan låter någon kunnig komma och titta.

Men visst risken finns att en viss % är rötägg och ställer till med skada men dessa finns alltid överallt och går inte att komma ifrån vilken branch, teknik man än väljer.

Jag tror fler gör mer skada av att köpa fel sadel än verkar fel enligt denna metod.

Just så tycker jag, som ägare har man allt ansvar, det är ditt ansvar att veta vad du håller på med. Jag tycker det är helt rätt att gå ut med kurser och låta ägarna få insyn i hur hovar fungerar och hur verkningen ska utföras, jag tror att 99 % av alla som går denna kursen dessutom har ett riktigt intresse och ifrågasätter gärna det de håller på med också. Hellre det än att folk gör bara för att göra.

Men frågan är hur många har förstått vilket ansvar man faktiskt påtar sig, när man blir uppmanad att efter två kurser gå hem och verka hästen själv. :confused:

De signaler man ger här är att hoven inte alls är så komplicerad, att vilken dönick som helst faktiskt kan göra detta efter två kursdagar. :crazy:

Viss ifrågasätter folk, men blir frågorna för besvärliga så får man inget svar eller så blir man kallad för "anti". Det tycker jag är en märklig inställning, fortfarande är jag inte anti mot barfota utan sättet man missionerar om det.

Alla beslut en människa tar får konsekvenser, hur de skall se ut beror ju på beslutet men den största konsekvensen får hästen ta i detta fall. Därför är det oerhört viktigt att man tar rätt beslut utefter att man får svar på sina frågor, men får man inget svar så blir man ju klart misstänksam. Det är en oerhört smart metod när man lämpar allt ansvar på en okunnig som måste ta de fulla ansvaret, frågan är bara om dessa personer vet det ännu. Vissa kommer så småningom att bli varse det, andra kommer att klara sig bättre. Orsaken beror på att vi har olika lätt för att lära samt vissa har ett bättre öga än andra. Sen finns det männsikor som inte lär sig oavsett hur många kurser de går, här kommer nog en del problem att dyka upp.

Jag tror att personerna försöker vara ganska tydliga i vad man ska verka och vad man itne ska verka, det har de åtminstånne varit mot mig. En relativt frisk hov, med ok foderstat och utegång är inte alls svår att verka.

Sen det här med att man inte alltid kan få svar på olika problem kan vara att du ställer dem till fel person, ingen här är färdigutbildad och har lång erfarenhet. Har du ställt frågorna till de som är examinerade här i sverige?

Dessutom måste man vara lite ödmjuk här med, många problem kan inte hjälpas av barfotagång, speciellt inte om man inte kan ge hoven de förutsättningar som behövs.
Problem med hovar som kommer vid flera års ålder kan bero på att hästen föddes inne och inte fick gå ute dygnet runt redan från början osv...

Jag tror att fördelarna överväger nackdelarna i dessa kurser som anordnas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30