Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Sen det här med att man inte alltid kan få svar på olika problem kan vara att du ställer dem till fel person, ingen här är färdigutbildad och har lång erfarenhet. Har du ställt frågorna till de som är examinerade här i sverige?

Frågor är ställda till huvudpersonen i vildhästverkning, detta har nu skett under en period av 1 år med början av förra hösten. Det har då deltagit personer ur olika verksamhetsgrupper på dess vad personen själv kallar mission, en fråga som då ställdes förra året var hur länge vederbörande själv aktivt verkat hästar. Det tog ett bra tag innan svaret kom, och blev då 1 år.

Man startar denna sk mission med att kategoriskt slå ut alla verksamhetsområden, starten var Strasser. (fast här tänker jag inte säga emot) Sen fortsätter man med den alternativa delen som bara var skit för att slutligen kommentera veterinärkårens insatser vad beträffar fång och kallar dessa inkompententa. Är det att kallas för ödmjuk? :confused:

Man fortsätter sen att visa en bild på en häst som personen sett efter vägen, och åker in för att tala med ägaren om att han kunde rädda den. En person med lite kunnighet kunde snabbt se att hovarna inte var hästens enda problem, detta är vad jag kallar för ren brist på etik. Eftersom vi fått uttalat om att ägaren var jättenöjd, så har man haft en hsikilig tur i detta fall. För precis detta agerande kan ge en otroligt motsatt effekt, och här har man de verkliga "anti". Jag ser ofta hästar som har problem, men det ger inte mig rätten att attackera ägaren för det. Man kan iofs försöka på en försynt sätt att tala med ägaren, med aktuellt sätt kan väl inte klassas som försynt.

Jag tycker dessa barfota diskussioner är mycket intressanta, och är av en bestämd åsikt att faktiskt många hästar kan klara av detta. Men för de som inte har förutsättningar skall ej heller bli idiotförklarade och kallade för "anti", att föra fram en bra sak måste ske seriöst om den skall få någon som helst förankring. Detta är inte seriöst för något som kan vara bra, och det är otroligt tråkigt. Just nu känns det bara som en ekonomisk fråga, och orsaken finns även hos huvudpersonen som bla pratar om hur mycket en fånghäst kostar för rehab hos honom samt hur många kurser och hästar som verkas på ett år.

*lånar knapp*

Som hästägare har jag själv ansvar för min häst och det kan jag aldrig komma från.

Om jag vill verka min häst själv enligt den ena eller andra metoden så måsta jag ju ha kunskap för att göra det. Det kräver självransakan att fundera över vilken kunskap jag själv besitter i frågan om hästens hovar.

Själv har jag som ni vet vid det här laget mina hästar Strassertrimmade av en SHP:are. Min gamla häst, som har haft s.k. fullblodshovar, skulle jag aldrig ens komma på tanken att verka själv. Jag har absolut inte kunskap att sköta hennes hovar. Min unghäst som inte har några bekymmer med sina hovar skulle jag heller aldrig komma på tanken att verka utan regelbunden översyn från SHP:aren. Visst kan jag kolla till de ställen där jag får mig anvisat men aldrig utan tillsyn. Det svåraste är balansen i hoven som måste korrigeras och vara absolut rätt och det anser jag att man inte kan om man inte har den utbildning som krävs.

Alltså måste jag som hästägare ta ställning till om jag har kunskap att ta hand om min hästs hovar. Det är mitt ansvar. De som påstår att det är lätt att lära sig sköta hovar på egen hand, och går att lära sig på en helgkurs tycker jag har fel, men det är bara min åsikt.

Det är synd att du har fått den bilden av honom för den har inte jag fått. Visst kan personen ifråga vara lite väl rätt fram i vissa saker. Och i en sådan position han är i måste man vara lite försiktig ibland, samtidigt som man måste ryta till och kanske tom överdriva för att få upp ögonen på folk. Och få upp ögonen på många har de verkligen lyckats med tycker jag, vilket verkligen varit behövligt.

Att "attakera" (upplysa vill jag kalla det) ägare som missköter sin häst tycker jag att man ska få göra, vad ägaren sen vill göra åt saken är upp till den. Ofta beror det på okunnighet och då fortsätter man om man inte vet annat.

Men jag tycker inte heller att man ska bli kallad för idiot om man inte alltid förutspråkar barfotagång lika lite som jag tycker att man ska behöva bli kallad barfotataliban...

Jag har själv inte hört honom men folk som varit på kurser har ju relaterat ganska hårresande påståenden(diskuterat på forumet tidigare).
PL

Jaha, det får han isåfall stå för.
I slutändan tycker jag endå att det han gör är bra, som sagt fördelaran överväger nackdelarna.

peter_lundin skrev:
Jag har själv inte hört honom men folk som varit på kurser har ju relaterat ganska hårresande påståenden(diskuterat på forumet tidigare).
PL

Är du nyfiken så kan jag citera honom här på tråden utifrån en sk föreläsning han hade i Sthlm för några månader sedan. Han va trevlig i början, enda till han svamlat till det lite för mkt och blev ifrågasatt av en av dom Veterinärer som fanns med. Då tog det hus i helvetet på honom och i stället för att förklara utifrån sin kunskap och argumentera utifrån hästens och hovens anatomi så började han skrika rakt ut att både Veterinärer och hovisar va idioter som inte fattar ngt. Ha ha skitkul va det, ju högre han skrek ju bättre bandupptagning blev det.

Det bästa av allt va att han kunde inte ETT ord av latin, kanske därför han inte blir förståd inom veterinär/hovslagarkåren. ;)

Att "attakera" (upplysa vill jag kalla det) ägare som missköter sin häst tycker jag att man ska få göra, vad ägaren sen vill göra åt saken är upp till den. Ofta beror det på okunnighet och då fortsätter man om man inte vet annat.

Om man frånser just detta specifika fall, så frågar jag istället vad är då okunnighet?

För mig verkar det som om att alla som inte delar dessa åsikter i vått och torrt är okunniga, mycket erfarna personer inom vetrinärkåren är okunniga likaså välkända alternativa behandlare som gör detta i samspråk med veterinär är okunnig. Hovslagare som varnar för att gemeneman skall verka hästen själv är okunnig, och OBS nu att denne person inte pratade om skor på utan endast verkningen.

Man får ingen respekt genom att kalla alla för okunniga, det är också därför denna diskussion finns.

Bara en tanke.....har inte diskussionen glidit från barfotahästar till barfotaverkare nu?

vdb skrev:
Bara en tanke.....har inte diskussionen glidit från barfotahästar till barfotaverkare nu?
Jovisst! :D
Men det är intressant att höra att den självutnämnde experten inte har så mkt på fötterna själv.. ;)

Men ändå anser sig expert nog att hålla kurser mm trots kortvarig erfarenhet själv..det tycker jag är väldigt bra för allmänheten att få veta!

Verkar vara mkt snack o liten verkstad! ;)

Eller kanske mkt skrik och liten verkstad..! :o :eek:

Bara att hoppas att inga levande hästar var närvarande vid expertens djungelvrål när han fick frispel på föreläsningen! :crazy:

"Ove Linds verksamhet är granskad och accepterad av Djurskyddsmyndigheten. Lasse Österman jobbar efter samma modell."

En tråkig sak med vissa barfotaförespråkare, är att de ljuger. Ovanstående påstående är helt enkelt inte sant. Jag känner chefsveterinären på djurskyddsmyndigheten och hon säger att detta är rent ljug. Vad som däremot stämmer är att djurskyddsm. har konstaterat att aahncp´s verkning inte skiljer sig från hovslagar-barfotaverkningen och heller inte åsamkar hästen onödigt lidande, vilket inte är samma sak som påståendet ovan.

Själv tycker jag att somliga barfotaförespråkare har en sund och vettig inställning till hästar och hovar. Liksom att jag ibland kan tycka att vissa hovslagare har ett lite väl gammalmodigt sätt att se på saker. Och mot det så blir det så trist när somliga av dom förstör för de andra genom att basunera ut lögner. Påståendet ovan är hämtat från aahncps hemsida.

I mitt "andra hemland"( jag jobbar där delar av året.) Island, finns det 1(EN!?) utbildad hovslagare, när jag var där sist var jag den ende eftersom den infödda var på kurs i usa. Och detta är ett land med 100000hästar på 300000 människor...

Där har dom förstått att de flesta hovrelaterade problem enklast löses genom att helt enkelt plocka av skon och låta hästen gå barfota i ett halvår och då plockar dom inte hästen igen för att kolla, ibland är hästen bra och då tas han/hon in i ruljansen igen eller så får den vara ute i ett halvår till. Om dom inte slaktar hästen vill säga, vilket är nog så vanligt.
Jag har själv sätt hästarmed ganska rejäla hovsprickor och liknande dito vilka har fått bli avskodda i "väntan på bättre tider" som har kommit tillbaka med visserligen ganska långa hovar men i övrigt jädrigt bra hovkvalisort! Och hästarna har inte visat på ngot sätt att de mått illa under den tiden.
Men som sagt, man kan även sko bort vissa hältor och annat liknande likaväl som att hästen själv löser problemen.
Ibland kan jag tycka att hästägare är lite väl insnöade, man MÅSTE inte alltid sko en häst, defenitivt inte.
En hästägare frågade mig om jag tyckte det var ok att ha en häst avskodd i transporten till och från kliniken och hur hon skulle göra om hästen skulle skos igen. Den hästen skulle kollas för nån ryggkota eller vad det nu var. Hur som helst hästen kom tillbaka och skulle vara ledig/konvalecent i 2 månader, jag förutsatte då att jag skulle barfota verka hästen eftersom det inte fanns någon som helst anledning att sko den. Hästägaren tyckte då jag var en djurplågare som lät hästen gå oskodd!!!??? Va?

Det första jag fick lära mig på hovslagarskolan var att hoven mår bara bra av att gå oskodd periodvis.

MEN man måste också lära sig skillnaden på en vildhäst som dagligen förflyttar sig si och så många mil jäntemot en tamhäst som dagligen tränas/jobbar, de sliter inte på samma sätt, framför allt härdar de inte hovarna på samma sätt, men jag tror inte många har insett den skillnaden.
Det är ju likadant med oss mäniskor, vi är byggda för att röra oss ca 6 mil om dagen och äta en gång per dag, UTAN skor men med typ spjut!? Men det gör vi ju inte, istället sätter vi oss i leasingbilen, åker till kontoret sätter oss på stolen i 8timmar, förflyttar oss ner till bilen igen kör hem för att glo på tv...

bara lite tisdagsflum...

Mike skrev:
Ja, det är ju bara att hoppas, för hans egen skull, att han inte blir allvarligt trampad,
eftersom olycksfallsförsäkringen inte gäller vid arbete med hästar ifall man inte har godkänd stålhätta/skyddssko.
Detta gäller alltså näringsidkare som arbetar med hästar.

För övrigt anser jag att det är rent förbaskat korkat att gå barfota bland hästar..... men det är ju min personliga åsikt.

Hug your horses!
/Mike :devil:
:bow:
Ja precis! Fast jag bryr mig inte om nån idiot vill ha sina tår avtrampade..det är ju hans ensak,men tycker det tyder på en stor brist på hästkunskap och om hur hästar funkar. :devil: :angel:

Även den mest väluppfostrade tamhäst har ju sina naturliga flyktinstinkter kvar och det kan inträffa saker som man INTE kan förutse .
Att tro att man hinner undan är ju otroligt korkat.
Att springa omkring o jobba barfota bland hästar ser jag inte som ett tecken på hästkunskap,snarare på att man inte vet vad man håller på med särskilt om man som nån sa, att han blivit trampad "bara" en gång..borde man inte lärt sig då?

Men han kanske säger som han i Lorry.."Tänkte inte på det..!" :D :angel: :rofl:

hovis skrev:
Är du nyfiken så kan jag citera honom här på tråden utifrån en sk föreläsning han hade i Sthlm för några månader sedan. Han va trevlig i början, enda till han svamlat till det lite för mkt och blev ifrågasatt av en av dom Veterinärer som fanns med. Då tog det hus i helvetet på honom och i stället för att förklara utifrån sin kunskap och argumentera utifrån hästens och hovens anatomi så började han skrika rakt ut att både Veterinärer och hovisar va idioter som inte fattar ngt. Ha ha skitkul va det, ju högre han skrek ju bättre bandupptagning blev det.

Det bästa av allt va att han kunde inte ETT ord av latin, kanske därför han inte blir förståd inom veterinär/hovslagarkåren. ;)

För det första så tycker jag synd om någon som väljer att "dumförklara" någon som inte kan de rätta uttrycken på latin...
Vad har det med saken att göra?

Jag lever i verkligeheten och i min verklighet är många okunniga, jag har hört historier om folk som börjat verka sina hästar som blivit anmälda för detta, trotts att hästen hade de finaste hovarna i stallet! Jag har haft ute en utbildad hovslagare till min häst när Ove inte kunde komma, det slutatde med att jag blev utskäld för att jag inte ville att hovslagaren skulle verka på sulan...
Alla som jag träffat som inte har erfarenhet själva av barfotaverkning ifrågasätter vad jag gör...osv osv...
Vi på detta forum kanske har bra koll men ute i verkligheten är läget annorlunda.

Jag tycker det är på tiden att vi ifrågasätter det vi gör, vet, hovslagare ska också ifrågasättas. Bara för man har en vet utbildning betyder inte det att man vet allt, det vet oftast lite om allt.

Men i slutändan måste man alltid titta till invidiven och vilka förutsättningar man har.

Lilla Skutt skrev:
Jovisst! :D

Men ändå anser sig expert nog att hålla kurser mm trots kortvarig erfarenhet själv..det tycker jag är väldigt bra för allmänheten att få veta!

Då kan du svara på hur lång tid jag måste vänta innan jag kan börja massera efter jag blivit diplomerad hästmassör i dec?
Jag kommer ha 7 mån erfarenhet av muskler då (vågar jag nämna att jag tränar på hästar redan nu! :crazy: )...
*suck*

Lilla Skutt skrev:
:bow:
Ja precis! Fast jag bryr mig inte om nån idiot vill ha sina tår avtrampade..det är ju hans ensak,men tycker det tyder på en stor brist på hästkunskap och om hur hästar funkar. :devil: :angel:

Även den mest väluppfostrade tamhäst har ju sina naturliga flyktinstinkter kvar och det kan inträffa saker som man INTE kan förutse .
Att tro att man hinner undan är ju otroligt korkat.
Att springa omkring o jobba barfota bland hästar ser jag inte som ett tecken på hästkunskap,snarare på att man inte vet vad man håller på med särskilt om man som nån sa, att han blivit trampad "bara" en gång..borde man inte lärt sig då?

Men han kanske säger som han i Lorry.."Tänkte inte på det..!" :D :angel: :rofl:

Varför kan inte du bidra till diskussionen istället för att bara ägna dig åt att idiotförklara folk. Det är väl var och ens ensak om dom vill riskera att bli av med tårna.

Tack för ett bra inlägg.

Jag har förövrigt provat esyboot Epics nu och är mycket nöjd. Såvida vi inte får blankis i hela hagen så kommer jag inte ens att böhöva fundera på att spika på ett par skor i framtiden :bump:

/Hanna

Frågan är väl hur länge du skall vänta innan du skall börja utbilda folk o utge dig för att vara landets främste expert på hästmassage.
PL

Ang latin. Om man ger sig på att idiotförklara både veterinärer o hovslagare som grupp är det kanska bra om man är rejält påläst på fakta o forskning o det kan man helt enkelt inte vara utan att begripa bastermerna på latin.
PL

Men O.L idiotförklarar inte allt vet eller hovslgare gör, bara vissa bitar, men visst i hans position ska man vara försiktig i vad man säger.
Jag vet andra tex massörer som också tycker att vet. borde vara mer pålästa i vissa bitar än vad de är.

Ett stort problem tror jag är att fok inte samarbetar, tänk om alla 3 parter vi pratar om här kunde börja samarbeta, vilket guldläge vi hade haft.

OL verkar ju inte precis inbjuda till samarbete. Veterinärkåren har av naturliga skäl svårt att samarbeta med de som förkastar modern vetenskap.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse