Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

han har alltid varit öm när man ridit på hårda grusvägar inte annars. skritt och galopp gick bra men inte trav... hans ben och hovar är fina. vet inte vad du menar med traktstöden men de verkas ju ner men inte mer än vad de har gjorts de senaste året...

Hur är det på andra hårda underlag?
Två teorier; antingen så är hästen, genom predispositionen och underlaget han normalt vistas på i hagen, inte redo att gå bekymmersfritt på grusväg. Om hästen jämt går i mjuk hage och rids på mjuka underlag finns ingen anledning för honom att vara van vid grusvägar. Det går inte automatiskt, helt enkelt. Även om vissa hästar har mindre bekymmer än andra...

Eller så har hästen problem någon annan stans vilket gör att han får ont av underlagets hårdhet och stumhet. Att det till exempel gör ont i senor och/eller leder av att han springer på hårt underlag.

jag rider varje dag på hårt underlag men bara i skritt... vad jag vet så har han aldrig varit skadad mm å jag har haft honom sen han var 3år. han är nu 15...

Jag menar kanske inte på regelrätt skada utan om hästen kanske har någon förslitning, inflammation eller annat problem som gör att hårt underlag i vissa gångarter gör ont för honom. Någonstans.
Sånt händer!

Har han alltid haft problem med grusväg i trav? Du nämde att det var jobbigt även när han hade skor, men frågan jag ställer är hur länge har han haft de problemen?

Reagerar han aldrig på grusvägen i skritt, eller är det så att han då reagerar mer sällan för att han kan välja bättre vart han skall sätta hovarna?

Jag försöker spekulera här för att komma fram till vart problemet sitter. Är det så enkelt att han helt enkelt är öm, eller sitter problemen någon annan stans? Vad får han för mat, hur ser hovarna ut i lamellränder och strålar etc?

tezzie82 skrev:
passar på att ställa en liten fråga ;) Min ponny har gått barfota nästan exakt ett år och hans hovar börjar först nu bli bra efter fången. problemet är att han fortfarande ömmar rejält på grus och annat ojämnt underlag(detta gjorde han även när han var skodd)...

jag vill ju ge detta en ärlig chans men hon som verkar honom sa i vintras att han till våren skulle vara mkt bättre, även O.L sa att det skulle ta ca 3 månader... jag vet att det tar tid men nu när hovarna nästan är återställda så borde han ju succesivt bli bättre iallafall eller?
Nu efter den senaste verkningen så ömmar han väldigt. tror hon har tagit lite mkt. jag rider mest på mjukt underlag men när vi går på grus så får han gå i sin egna takt där han vill... är det "normalt" att det tar så här lång tid utan förbättring? om det är ngn som tror att jag tvingar honom att gå när han har ont så är det fel. skulle aldrig låta honom gå igenom detta i såfall.
Din ponny har haft fång,blev hovarna röntgade?

Vad visade röntgenbilderna isåfall? och vad sa veterinären?

han har alltid ömmat lite när vi travat på grus under hela sitt liv. Nu ömmar han alltid på grus och hårda underlag även om han har gått barfota i ett år... hovvårdaren tycker att hans hovar börjar se normala ut igen och jag tycker att de är väldigt fina. Nu går han på gräs på dagarna och får lite hö på kvällen.

han hade en liten rotation på höger fram. han ömmar runtom.

inte ngn som kan ge en förklaring om än så liten??? jag skall iallafall vänta till våren så får vi väl hoppas att han inte ömmar. ;)

Jag har försökt fundera vidare, kolla mitt inlägg.
Antingen är det hovarna eller så sitter det längre upp.

*lånar knapp*
Om skon inte varit ett nödvändigt redskap för att hästen skulle fungera i arbete hade vi aldrig behövt börja tillverka den!!!!
Håller med ngn ovan Hästar som arbetar=Skor på!

Alla ni som håller på med vildhästverkningar och dyligt; är ni medvetna om att det ni håller på med är olagligt?

Om ni i framtiden blir tvungna att uppsöka veterinär pga hovarna så blir ni polisanmälda för djurplågeri.

Förklara, varför skulle jag bli anmäld för djurplågeri?
För att hästen går barfota? Det finns inget i djurskyddslagen som säger att hästen automatiskt måste ha järnskor på hovarna.

det var det dummaste jag har hört! olagligt :confused: varför måste man vara antingen för skor eller emot? tycker att många här beter sig som barnrumpor! ni som inte växt upp kan väl starta en barn tråd i samma ämne... förutom det så tycker jag att det här är en väldigt intressant tråd :bump:

Det var iaf vad ansvarig hovslagare på en hästklinik sa till mig när jag ringde honom för att höra hans åsikter om vildhästverkning.

Han sa till mig att han har egentligen ingen åsikt, han ser bara vad han ser. Och det han ser är hästar som är i så uselt skick att dom knappt kan stå på benen.

Jag var just då lite intresserad av vildhästverkningen och ringde honom för att höra hans synpunkter på det hela. När jag pratat klart med honom var jag klar över vad jag skulle göra; jag fortsätter med det klassiska.

Detta inlägg har absolut inget barnsligt över sig, jag är inte ute efter att kasta skit åt något håll. Jag upprepar bara vad han sa till mig.
Jag vill ha en barfotahäst, så enkelt är det. Men jag håller mig till det klassiska hovslageriet.

Jag tycker dock att det är konstigt att dessa annonser dyker upp allt tätare om vildhästverkning mm. Jag menar, om det är förbjudet, hur kan man då få lov att annonsera om det?? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

DET ÄR INTE FÖRBJUDET. Att ha hästen barfota är inte förbjudet oavsett vilken metod man använder och vildhästverkade hästar har inte mer ont i fötterna än andra barfotahästar (tvärt om skulle jag vilja säga, förutsatt att hovarna sköts kontinuerligt naturligtvis)

Verkar som att den hovslagaren du pratat med inte har "så mycket på fötterna". Märkligt att en gå ut och fördömma en metod på det viset, speciellt om man egentligen inte har någon åsikt (vilket torde betyda; inte är insatt i metoden)

Varför inte prata med folk som har hästar verkade efter den här metoden istället?

Jag VET att den hovslagaren jag pratade med är mycket väl insatt i just hovslageriet. Han håller på och forskar om det och han har varit mycket utomlands och studerat och skott.

Anledningen till att han gjorde ett sådant uttalande som att han inte har någon åsikt tror jag att man ska läsa mellan raderna. Om jag läser mellan raderna så får jag fram att han har massor med åsikter EGENTLIGEN men han vill inte kasta skit. Därför håller han sig till ren fakta. Och den fakta han har och kan stå för, det är det han ser på kliniken, på dom hästar som allt för ofta kommer in och har problem med fötterna.

Att det inte är förbjudet att låta hästen gå barfota, det vet jag. Men enligt honom så är det förbjudet att låta en vildhästverkare ta sig an sin hästs fötter.

Eller jag kanske surrar till det lite nu... Jag kanske missförstod honom lite också om jag tänker till. Det han sa till mig var att om jag låter en vildhästverkare verka fötterna på min häst och om jag sedan behöver vårda hästens fötter på klinik eller hos hovslagare, så blir jag polisanmäld för djurplågeri/vanvård av djur.

Det i sig behöver kanske inte betyda att det är förbjudet?? Det kanske var jag som feltolkade..... ???? :confused:

Men jag fick även rådet att ringa ytterligare en person som tydligen är mycket insatt i detta och få förklarat för mig VARFÖR det förbjudits(!!!jo, han sa faktiskt så)!!!
Det ska jag göra på måndag.. Jag har tänkt att göra det tidigare men inte hunnit. Men jag lovar att prioritera det på måndag och återkomma med ytterligare upplysningar.

/ Bibi - som faktiskt vill ha hästen barfota, tro det eller ej...

HannaZ skrev:
Varför inte prata med folk som har hästar verkade efter den här metoden istället?

Förlåt, jag missade att svara på din fråga.

Anledningen till att jag överhuvudtaget blev intresserad av vildhästverkningen var att jag pratade med en hovslagare som höll på med det. Jag tyckte att det lät vettigt och var lite nyfiken men ville samtidigt ta reda på mera innan jag lät honom ta sig an min häst.
Så. Jag har alltså inte pratat med folk som verkar enligt vildhästmetoden, men med en hovslagare som gör det, det kanske smäller lika högt??

Det är inte förbjudet att låta någon ta sig an ens hästs fötter.
Hovslagare/hovvårdare/verkare etc är inte skyddade yrkestitlar och vem som helst kan kalla sig det. Klåpare finns överallt (även bland hästägarna...)
Det du som hästägare ska kolla upp om du vill vara på den säkra sidan är att den som fixar med hovarna har en ansvarsförsäkring.

Det är ingen skillnad om du har haft hästen barfota eller skodd ifall den behöver vård på klinik pga hovarna. Du som hästägare är skyldig att se till att hästen inte lider, oavsett om den går barfota eller har järnskor eller syntetskor eller vad sjutton som helst.

Om fler hästägare lärde sig mer om hur en hov bör se ut och hur den fungerar så hade veterinären du pratar om inte behövt se så mycket problemhovar.

Vildhästverkningen är normal, god verkning för barfotagång. Ingen mirakelmetod och inga häxkonster. Finns säkert många hovslagare i vårt land som praktiserar den utan att veta om det. :)

Bibi skrev:
Om ni i framtiden blir tvungna att uppsöka veterinär pga hovarna så blir ni polisanmälda för djurplågeri.

Det är inga som helst problem då jag förmodligen aldrig kommer att söka veterinär hjälp pga hovarna... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar