Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Ja vill man se det så så finns det mycket lite hopp.

Just i det här fallet måste man nog se det så, man kan väl inte samarbeta med folk vars åsikter man inte repekterar o som inte respekterar ens egna då faller ju ens egen trovärdighet.
PL

peter_lundin skrev:
OL verkar ju inte precis inbjuda till samarbete. Veterinärkåren har av naturliga skäl svårt att samarbeta med de som förkastar modern vetenskap.
PL

Hovslagarkåren oxå. ;)

Pinsamt blev det när OL började gapa o skrika utifrån dom balanserade frågorna som av Vet ställdes på "vårat" språk.

Vid översättning till ren svenska blev han bara förbannad och började stamma utifrån avsaknad att bemöta modern vetenskap.

Verkar vara en kul prick den där mannen, fast inte innehar han ngn vidare kunskap om det han pratar om. Jag förstår att vissa hästägare som inte vet så mkt om hästens hovar mer än att dom går på "fötterna" är en målgrupp han vänder sig till.

HannaZ skrev:
Varför kan inte du bidra till diskussionen istället för att bara ägna dig åt att idiotförklara folk. Det är väl var och ens ensak om dom vill riskera att bli av med tårna.
Häng inte upp dig på tårna! ;) Jag skiter väl i hans tårs säkerhet! :D
Visst jag skojar lite ,det är såå tacksamt när vissa beter sig så korkat..
Desutom skall man vara ironisk så sköter han idiotförklaringen så bra själv,han behöver ju ingen hjälp direkt! :angel:

Jag tycker faktiskt det är skrämmande att nån håller kurser till hästägare i hovvård om man nu har så lite kunskap, och dessutom verkar sakna vettig hästvana!
(Det har inget med barfotas vara eller icke vara!)
Jag är lika irriterad på det puckot till "hovslagare" som håller tredagars kurser i att sko häst med målet att eleverna sen skall kunna sko och verka själva..en idiot är en idiot,min åsikt :devil:

Det verkar bara gå ut på att mjölka pengar ur kunskapstörstande hästägare,inte är det nån av dom som bryr sig om vad hästarna får utstå i form av försökskaniner! :mad:

Det verkar ha blivit högsta mode i att hålla kurser och clinics i allt möjligt av vissa personer som tror de vet allt, men egentligen saknar genuin hästkunskap själva ,och framförallt ,inte är kompetenta nog att lära ut till andra nåt de själva inte fullt ut begriper..hänger ni med?

Kolla bara i hästtidningarnas "Se och Hör " =Hästfocus..fullt med annonser om utbildningar kurser mm,vissa är bra , men många borde överhuvudtaget inte befatta sig med utbildning av andra..

Visst är det bra att många vill lära mer ,men borde inte folk vara mer kritiska till VEM de lär sig av! :confused:
Och att den utbildning de får är korrekt och till fördel för hästen!

Man kan inte som "BarfotaTarzan" slå sig på bröstet och vråla att man själv vet allt och alla andra är puckon och sen svamla om samarbete...*suck*

Samarbete är väl kunskapsutbyte? inte att alla skall hålla med herr hovguru om att allt vad han gör är rätt, och att andras kunskap är fel? :eek:

Lilla Skutt skrev:
Jag är lika irriterad på det puckot till "hovslagare" som håller tredagars kurser i att sko häst med målet att eleverna sen skall kunna sko och verka själva..

Den mannen är förövrigt inte alls utbildad vilket han utger sig för att vara! Han påstår att han gått samma skola som jag, men lärarna där kände inte ens till honom.
Jag gjorde en wallenbergare och ringde upp honom och utgav mig vara en intresserad blivande elev och frågade honom om man blir godkänd av "hovslageri förbundet"(som jag uttryckte det), det visste han inte om "man" blev...
Den killen är inte seriös nånstans.

------------------------------------------

Kan också tycka att man bör känna till åtminstonde bastermerna på latin eftersom det mesta grundar sig på det pråket inom medicin, oavsett om man bara verkar dem elelr skor. Vissa saker går ju som bekant BARA att förklara på latin för att ALLA ska kunna veta exakt vad som avses utan misstag.
Ex: en kund bad mig titta på utsidan av hoven HF. Jag tittar lateralt på HF och hittar ingenting, men hittar däremot en fet spricka på HF MEDIALT!
För henne var utsidan hela vägen runt om hoven, även baksidan.

MEn det skulle vara intressant att höra den bandupptagningen med OL.

Skulle man inte kunna inbjuda några strasser och aahncp'are och ta en debatt tillsammans med några hovisar och veterinärer? Och låta lite folk/hästägare eller andra intressenter lyssna på?

vdb skrev:
Skulle man inte kunna inbjuda några strasser och aahncp'are och ta en debatt tillsammans med några hovisar och veterinärer? Och låta lite folk/hästägare eller andra intressenter lyssna på?

Det där va en bra ide. Jag kan fixa det hela så vida det nu finns ett intresse från AANCHP och Strasser utövarna. Jag kan oxå kolla med Svenska Hovslagarföreningen, Veterinärerna inom detta område på SLU och andra instanser som enbart bedriver forskning utifrån detta område för att få fram en saklig debatt. Jag tror t.o.m. att försäkringsbolagen ställer upp då endast mer kunskap från hästägarna är nyckeln till lägre försäkringspremier.

Jag förstår inte hur vissa av Er som skriver såå långa inlägg lyckas få i väg dom. Typ som vdb o lilla skutt. Jag har skrivit mer än ett här som är enbart utifrån forsknings relaterade grunder (vilket ofta blir mer än tio rader) men inte lyckats få iväg ETT enda utifrån att det stoppas utav att det påstås att jag inte loggat in fast jag är inloggad. Senast i dag så skrev jag en utförlig beskrivning utifrån vildhästens ICKE verkning med förklaring utifrån hovens anatomi och den felaktiga propaganda som dom som påstår sig utföra utifrån vildhästverkning men det blev tvärstopp.

Vildhäst verkning är att som människa INTE ha verkat den vilda hästens hovar utan endast en äkta vildhäst verkar sig själv utifrån exteriör och den miljö,det underlag som den av egen fri vilja rör sig på.

INGEN vildhäst har någonsin blivit verkad och därför är det rent felaktigt att som människa påstå sig kunna utföra en sådan verkning.

ctrl C
ctrl V

Alltid kopiera texten innan man klickar på skicka svar.

Det låter om en alldeles strålande ide, det är så här man ökar ett samarbete och överbringar klyftorna. Det är också ett utmärkt sätt eftersom här får även hästägar tillfälle att jämföra, kanske få problemlösningar och svar på andra frågor. Eller så kanske man bara kan lyssna den gången, och sen ordnas ytterligarew en sammankomst där hästägare även kan få deltaga i diskussionen.

Jag upplever nämligen att det finns 2 kategorier människor, de som köper allt och är väldigt bekväma i sammanhanget. Sen finns de människor som förstått att konsekvenser kan uppstå, och hur löser man dem fast dessa är oftast väldigt obekväma pga frågeställningarna.

Å vad vet du om det? Har du någonsin träffat hans kunder?

Han till skilnad från ALLA hovslagare jag träffat har aldrig ens brytt sig om att berätta vad de sysslar med än mindre hur en hov fungerar!

Vilken verklighet lever du i?

Sen kan ju ni som påstår att OL är helt oinkompetent gör ett så bra jobb med de hästarna han arbetar med? Han har fått resultat som hovslagare bara kan drömma om!
Hur kunde han tex få mitt travarsto bli av med sin bockhov?

Senast ändrad av en moderator:

Jag läste detta idag.

Är bara tvungen att länka till denna tråden.
Hoppas OP har överseende med att det inte är en barfotatråd men här får vi en bild i hur det kan se ut i sverige.

Läs speciellt sista raden...

En ängel till hovslagare.

hovis skrev:
Jag förstår inte hur vissa av Er som skriver såå långa inlägg lyckas få i väg dom. Typ som vdb o lilla skutt. Jag har skrivit mer än ett här som är enbart utifrån forsknings relaterade grunder (vilket ofta blir mer än tio rader) men inte lyckats få iväg ETT enda utifrån att det stoppas utav att det påstås att jag inte loggat in fast jag är inloggad. Senast i dag så skrev jag en utförlig beskrivning utifrån vildhästens ICKE verkning med förklaring utifrån hovens anatomi och den felaktiga propaganda som dom som påstår sig utföra utifrån vildhästverkning men det blev tvärstopp.

Censur kallas sådant i vissa regimer... :smirk:

hovis skrev:

Censur kallas sådant i vissa regimer... :smirk:
Skämt åsido, töm ditt cacheminne och alla cookies och prova igen.

Ganska ovidkommande i den här diskussionen.
Idioter finns överallt, hovslagare som barfotaverkare eller kassörskan på ica.
/T

Håller du på att kasta skit på hovslagare som yrkeskår för att försvara en viss barfotaföreträdares tokerier??
PL

Hovslagare/verkare finns av alla sorter. En del gör ett bra jobb o klarar alla hästar andra är duktiga men tappar humöret eller blir tvungna att ge upp när detr gäller "dumma" oupfostrade hästar andra åter klarar att hantera alla hästar men inte att få till krångliga hovar i vissa fall är det fråga om medfödd känsla i vissa fall om något som går att lära sig.
Sen finns det de som efter ngt år anser att de vet mer än den samlade kunskapen hos alla andra dessutom utan att ha språket för att kunna läsa vad som händer vetenskapligt.
PL

Ja det är just det jag menar!

Det enda jag ville få fram var att gräset som sagt inte är grönare på andra sidan.

En annan sak som jag hoppas folk reagerar på i första tråden var att en vet. la en en helt fel diagnos trots att den motvisades när hästen sprutades. Alltså samma sak där, ville bara visa hur det är ute i sverige. Är det konstigt att vissa ifrågasätter vets kompetens?

Jag behöver inte kasta skit på hovslagare (det är inte direkt jag som skrivit trådarna) utan tar bara fram samma saker som ni pratar om dock hos en annan yrkeskår!

Varför ska ni få "smutskasta" barfotaverkare men inte hovslagare!
Jösses...

Jag tycker du ska läsa igenom första tråden också för den hyllar en hovslagare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar