Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Cecely skrev:
Glöm det, jag såg fel...

Så talar en äkta seriös AANCHP/Strasser "trimmare"

Tack,äntligen ett vetenskapligt svar.

Jag håller helt och hållet med dig! Jag håller inte på att bli massör för intet!=)

Just vad gäller min häst så är hon kollad av, vet, kiropraktor, massör och ET.
Hon var sne och vår teori såhär långt är att det härstammar bla från den hoven och endel från travet. Det är nämligen så att ägaren innan mig som haft henne hela livet sa att hon föddes med denna hov. Så antagligen kommer det aldrig bli riktigt 100 % bra, men just nu är det i princip så bra det kan bli. Trakten är en aning högre en den andra fortfarande men som sagt silnaden är liten. Det som är bra också med barfotagången är att jag får se hur min häst vill ha sina hovar, därav kommer jag att få se om det är någon defekt som jag inte kan göra nått åt eller kommer det att bli bra.
En annan sak som också kom fram av barfotagången på henne vara att den andra hoven ska vara något sne, hon var tidigare innåtåad på den men är det inte längre.

Men detta som sagt var det bästa för min häst, jag är fullt medveten om att det inte är det bästa för alla hästar. Man ska alltid väga nackdelarna mot fördelarana innan man destämmer sig för att går något, så är det ju alltid.

Trots att Boj förnekar att det var mig inlägget handlade om (det om den konstiga barfota verkaren och den okunniga hästägaren) kan hon knappast förneka att exakt samma sak utspelade sig i vårt gemensamma stall.

Jag skulle därför vilja ge lite bakgrund.

Mina hästar skoddes av av min vanliga (mycket trevliga, duktiga, examinerade, erfarna etc. etc) hovslagare, troligen helt enligt de riktlinjer för barfotaverkning som ges i hovslagarutbildningen. Detta ledde till att framför allt pålle 1 (P1) blev väldigt ömfotad eftersom han gick direkt på strålen. Inte skönt.

När jag insett problemet kallade jag ut en barfotaverkare (LÖ) som tillbringade flera timmar med att visa, diskutera och demonstrera. Han har alltså god koll på mina bakgrundskunskaper. Därefter var P1 glad som en lärka och studsade runt så att matte bleknade.

Senare på sommaren blev framför allt pålle 2 (P2) öm, men det berodde inte på att det var blött. Det var dels ett resultat av försummelse (jag var bortrest) dels på att jag när jag verkat varit alldeles för mesig vilket ledde till att hovarna såg förfärliga ut och P2 gick på strålen. Alltså dags för besök nummer två av LÖ, som Boj råkade ramla in på.

Kommentaren om betfor var en lösryckt del ur ett mycket längre resonemang om faran med överutfodring.

Slutligen kan jag säga att jag känner mig fullt kompetent att kratsa hovarna på mina hästar. Boj har för övrigt ingen aning om vad jag kan eller inte kan om hovvård, men hon hade naturligtvis enkelt kunnat ta reda på det genom att exempelvis fråga.

Tack för idag, slut för idag

Det föredraget/diskussionen vill jag också gå på!!!!

Om någon orkar ta tag i detta tror jag det är en alldeles kanoning idé!

Fö så efterlyser jag en utbildning/kurs från t ex hovslagarhåll som inte alls behöver vara inriktad på skoning/verkning men gärna på anatomi med lite dissektion m.m. för oss vanliga dödliga hästäagre.

vdb skrev:
Förresten -Hovis och Lilla skutt. Tvingade inte Peppe att de skulle ta bort länken till ShF? Den är där i allafall fortfarande?
/D

Jag har snackat med "Peppe" ang. denne "pellejöns". Föreningen har förtvivlat sökt kontakt men inte lyckats. Jönköpings posten har så sent som i går kontaktat SHF:s Styrelse (Peppe) för en kommentar och SHF tar klart avstånd från den här typen av oseriösa yrkesmän samt att personen i fråga helt saknar utbildning som faller inom föreningens krav vilket oxå betyder att personen saknar medlemsskap i SHF. Som sagt,att länka på sin hemsida till SHF är inte brottsligt däremot så är det brottsligt att SHF:s logga finns med.

Ngn här runt Jönköpings trakten som vet hur man får kontakt med denna "lurendrejare"???

Bra,mkt bra av pressen att börja granska dessa oseriösa sk. yrkes utövare.

Bubbla skrev:
Det föredraget/diskussionen vill jag också gå på!!!!

Om någon orkar ta tag i detta tror jag det är en alldeles kanoning idé!

Jag har sagt att jag kan sy ihop detta. Bollen ligger just nu hos barfotafolket Strasser och AANCHP.

Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

hovis skrev:
En bra förklaring varför så många "ponnys" rids sönder utifrån fullvuxna ryttare. Islänningens största skadeproblem är just spatt vilket enbart utvecklas utifrån att väldigt många fullvuxna personer envisas med att rida på en ponny, För ponny är just vad en islänning är. Jag har sett flertalet högt utbildade islandshästtränare och flertalet av dessa har en "matchvikt" ÖVER 90 KG. För mig är det en gåta att dom inte ställer några krav på sig själva utifrån dom orimliga krav dom ställer på sina Ponnys. Det pågår även forskning som stödjer mitt resonemang.
raderat.......

Senast ändrad:

Att OL skulle vara en kul prick är väl att ta i, men han är en jäkel på att prata för sin sak, utbildad dammsugarförsäljare dessutom. Kanske därför alla köper hans ideer med hull o hår (inkl mej innan jag insåg mitt misstag!) :angel:

Tuvalisan skrev:
Att OL skulle vara en kul prick är väl att ta i, men han är en jäkel på att prata för sin sak, utbildad dammsugarförsäljare dessutom. Kanske därför alla köper hans ideer med hull o hår (inkl mej innan jag insåg mitt misstag!) :angel:
En kompis till mig var dammsugarförsäljare ett tag..det ingick en utbildning före, och det var ren hjärntvätt de fick lära sig utföra enligt henne! :eek:
Psykologi kallas det visst ! :crazy:

Men tydligen effektivt, bara försäljaren får prata på ostört! :angel:

Lånar en (intressant) knapp...

Antar att syftet med att låsa barfotatråden nu är uppnått. Det har lett till tynande intresse för tråden och allt ointressantare diskussioner. Nu inga inlägg på flera dagar...

För den som är INTRESSERAD av barfotagång så vill jag bara påpeka att det finns andra platser än Buke att diskutera på, tex flera både svenska och utländska yahoo grupper.

Ta´t lugnt ta en toy!

vdb skrev:
Skulle man inte kunna inbjuda några strasser och aahncp'are och ta en debatt tillsammans med några hovisar och veterinärer? Och låta lite folk/hästägare eller andra intressenter lyssna på?

Va det det här????

hovis skrev:
Det där va en bra ide. Jag kan fixa det hela så vida det nu finns ett intresse från AANCHP och Strasser utövarna. Jag kan oxå kolla med Svenska Hovslagarföreningen, Veterinärerna inom detta område på SLU och andra instanser som enbart bedriver forskning utifrån detta område för att få fram en saklig debatt. Jag tror t.o.m. att försäkringsbolagen ställer upp då endast mer kunskap från hästägarna är nyckeln till lägre försäkringspremier.

Och det här inlägget som skrämde iväg dom???

hovis skrev:
Jag har sagt att jag kan sy ihop detta. Bollen ligger just nu hos barfotafolket Strasser och AANCHP.

För inte kan det väl vara det här inlägget som fått dom att bli så tysta???

Jag tycker det vore trevligt om dom ville delge sitt medverkande i denna debatt.

Ja, det blev väldigt tyst på somliga fronter!? Var det inte lika kul att fajtas längre när det kommer till IRL?

För min del (visserligen "bara" hästägare) så tycker jag att en träff mellan barfotaverkare, vet och hovslagare låter mkt intressant. Så länge det kunde hållas på en bra nivå där ingen pajkastning och meningslös kritik råder så kan nog alla parter lära sej en hel del om varandras teorier och tankar. Vore nog trevligt att ha med några hästägare som har ordentlig erfarenhet från båda håll också. Tex rehab av olika skador med hjälp av skor vs barfota!

Men det vill till att få tillräckligt många intresserade från alla håll.. Ska kolla med den SHP:are jag anlitar vad hon tycker! Men jag skulle tro att de flesta SHP i detta land vore intresserade. Alla vill väl få sin röst hörd? Och det måste vara bättre med ett samarbete än det ständiga förakt som verkar råda nu..

Jag kan delge en sak angående en träff mellan dessa parter och ditt inblandande; Så länge du uppträder så barnsligt och oseriöst som du gör så hoppas jag iaf att inte du kommer vara närvarande. Som du skriver här på detta forum får man endast känslan av att du vill vara med för att kunna komma med så mkt kritik du bara förmår till barfotaverkarna?
Åtminstone om man ser hur du gör här.. Det finns flera seriösa hovslagare på detta forum som delger sin kunskap och kan uppträda moget och seriöst. Du tillhör i mina ögon inte en av dom..

Måste bara skryta lite och berätta vad som hände häromdagen... :p

En hovis (som hade väldigt bra koll som jag bedömde det) var ute och skodde en häst i stallet. Jag frågade lite om hur han tänkte vid verkningen av just denna häst och jag passade på att fråga vad han tyckte om Bootsen jag hade. Sen halkade vi in på barfotagång och jag undrade om han ville kika på min nya hästs hovar då jag gärna ville ha ett utlåtande på verkningen (han fick inte veta om det var jag eller nån annan som verkat). Hon har lite problemområden så jag ville gärna ha tips på hur jag ska tackla dem och om jag var på rätt väg.
Han konstaterade att "det är iallafall inte du som gör det för den här personen är erfaren".... :banana: :banana: :banana:

Blev superglad! Fick också fler tips på vad jag ska tänka på.
Kul med hovslagare som kan motivera och förklara :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV