Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2
Trots att Boj förnekar att det var mig inlägget handlade om (det om den konstiga barfota verkaren och den okunniga hästägaren) kan hon knappast förneka att exakt samma sak utspelade sig i vårt gemensamma stall.
Jag skulle därför vilja ge lite bakgrund.
Mina hästar skoddes av av min vanliga (mycket trevliga, duktiga, examinerade, erfarna etc. etc) hovslagare, troligen helt enligt de riktlinjer för barfotaverkning som ges i hovslagarutbildningen. Detta ledde till att framför allt pålle 1 (P1) blev väldigt ömfotad eftersom han gick direkt på strålen. Inte skönt.
När jag insett problemet kallade jag ut en barfotaverkare (LÖ) som tillbringade flera timmar med att visa, diskutera och demonstrera. Han har alltså god koll på mina bakgrundskunskaper. Därefter var P1 glad som en lärka och studsade runt så att matte bleknade.
Senare på sommaren blev framför allt pålle 2 (P2) öm, men det berodde inte på att det var blött. Det var dels ett resultat av försummelse (jag var bortrest) dels på att jag när jag verkat varit alldeles för mesig vilket ledde till att hovarna såg förfärliga ut och P2 gick på strålen. Alltså dags för besök nummer två av LÖ, som Boj råkade ramla in på.
Kommentaren om betfor var en lösryckt del ur ett mycket längre resonemang om faran med överutfodring.
Slutligen kan jag säga att jag känner mig fullt kompetent att kratsa hovarna på mina hästar. Boj har för övrigt ingen aning om vad jag kan eller inte kan om hovvård, men hon hade naturligtvis enkelt kunnat ta reda på det genom att exempelvis fråga.
Tack för idag, slut för idag