Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skodd vs Barfota?

Har ni era hästar barfota eller skodda? Av vilken anledning?

Ni som haft era hästar skodda och övergått till att låta dem gå barfota, hur har ni gjort med den övergången, och hur ahr det funkat?

/Maria, som överväger att låta sin pålle gå barfota.

Sv: Skodd vs Barfota?

har min häst barfotasen 4-5mån. det började med att jag läste lite om barfota på internet o fick enorma skuldkänslor för att min pålle fick gå me skor o va allt de innebär. så ja ringde hovslagarn som fick komma o plocka av dom snarast. i början gick hon ganska bra men blev lite öm efter ett tag så nu har jag boot. hon är inte särskilt öm längre mer än på grus men jag använder bootsen för att hon inte ska slita ner hovarna för mycket.

har faktiskt märkt att hon blivit bättre i hovarna, sulan är slät, förut blev den skrovlig, hon klarar att gå på fler underlag o så tycker jag att hovformen blivit lite bättre :D

Just nu:

Unghästen (2½ år) - skodd fram vår-sommar-höst, skodd runt om vintern
Valacken (10 år) - skodd runt om.

Valacken gick barfota tills han var 4½ då hans koddes (första vintern i träning) och har sen varit skodd hela tiden 8utom vid längre hagvila då jag dragit skorna). Drog av honom skorna i våras dock, eftersom han är T-märkt förtidspensionär. Red med Boaboots, barfota i hagen. Gick bra, men det var tack vare bootsen vid ridning, annars hade jag bara kunnat rida på mjukt eller SLÄTT underlag. Nu på sensommaren så slopade vi bootsen bak och hade dem bara fram (fortfarande gäller boots bara vid ridning på stenigt underlag). Skodde dock på honom för en månad sen, först bara fram men efter en vecka även bak. Anledningen var att han nu tränar på en sådan nivå igen att jag inte riktigt vill ha bootsen, HÄSTEN verkade nöjd men JAG tycker de är lite för tunga och att det blir lite viktbootsträning över det och det vill jag inte ha pga T-märkningen. Om han måste gå ner på promandnivå igen kommer jag dock återgå till barfota komb med boots vid ridning.
Vintertid skor jag, har KUPERAD vinterhage och det blir iiis här.

Unghästen gick oskodd året om tills hon var 1½ och pga isen vurpade i hagen och ådrog sig en skada vars efterverkningar vi fortfarande trasslar med 8 månader senare (och det är tyvärr en STOR risk att hon blir utdömd..). SÅ hons koddes runt om när hon var 1½. Vi tog av skorna när våren kom, men slog på framskor igen eftersom veterinären ville det. Jag vet ärligt talat inte omd e där framskorna GÖR någon skillnad egentligen (hon har gått barfota en period till här nu på sensommaren iom att hon klev ur en sko samma dag hovis åkte bort på semester) men under rådande omständigheter frå det vara skott fram. Hon hade INGA problem med omställningen som fullskodd till barfota igen, men då hade hon bara gått 2 perioder skodd också. Inga problem med ömhet elelr liknande när hon blev av med framskorna en period här, hastigt och lustigt heller.

Hon komemr skos runt om i vinter (om hon är kvar i livet då..) jag vill INTE gå igenom det här en gång till och tar INGA risker med den där sabla halkan =/

Tack för era svar. Men om man inte får tag i boots som passar då? Ska jag låta honom vänja sig dvs inte rida på ett halvår eller så? (Han har bra hovar, ömmar inte alls osv)
Är rädd att jag ska slita ner hovarna för mycket, det är därför ajg tvekar....

Han går på mycket olik terräng, men tränar absolut inte hårt, promenadrider, löshoppar, mycket träning från marken i paddock just nu, klättrar osv.

Tänkte skicka ett privat mess men det gick inte. Kul att se folk från närheten som är inne på samma spår. Har också en Barfotahäst. Bor i Norrköping och ibland i Valdemarsvik med min totto :bump:
*vinka*

MuMiN

köp ett par begagnade boots om du är osäker påa tt hitta ett par som passar. annars kan man skicka efter o prova o sen reklamera om dom inte passar, så prova tycker jag iallafall du ska göra :)

att låta hästen stå ett halvår kommer inte hjälpa dej på vägen. skaffa ett par välanpassade boots o ge dej ut på lååånga turer på allt från asfalt till gräs. mycket rörelse är det absolut bästa du kan göra för hovarna. då kommer blodcirkulationen igång o hovens organ kommer bygga sej starka. hoven anpassar sej för det arbete den utsätts för så planerar du att rida 5mil dagligen (bara exempel) kommer hoven efter en tids träning klara av det. det tar bara mer eller mindre tid :)

om hoven redan är stark o oöm men du är rädd att slita ner den kan du sko med Hippogrip som tillåter naturlig hovmekaniskm men skyddar hoven från slitage

lycka till ;)

Senast ändrad av en moderator:

Silly skrev:
köp ett par begagnade boots om du är osäker påa tt hitta ett par som passar. annars kan man skicka efter o prova o sen reklamera om dom inte passar, så prova tycker jag iallafall du ska göra :)

att låta hästen stå ett halvår kommer inte hjälpa dej på vägen. skaffa ett par välanpassade boots o ge dej ut på lååånga turer på allt från asfalt till gräs. mycket rörelse är det absolut bästa du kan göra för hovarna. då kommer blodcirkulationen igång o hovens organ kommer bygga sej starka. hoven anpassar sej för det arbete den utsätts för så planerar du att rida 5mil dagligen (bara exempel) kommer hoven efter en tids träning klara av det. det tar bara mer eller mindre tid :)

om hoven redan är stark o oöm men du är rädd att slita ner den kan du sko med Hippogrip som tillåter naturlig hovmekaniskm men skyddar hoven från slitage

lycka till ;)

Jag har försökt hitta boots, men han har stl 6-7 i skor, så än har jag inte hittat det, men tack för länken ska se vad jag hittar där.

Kan jag ta av honom skorna, "träna" honom som vanligt och se vad som händer? Märker jag att det inte funkar är det väl bara att slå på skor igen??

Silly skrev:

Har du egen erfarenhet av hippogrip?
Om du har erfarenhet får du gärna dela med dig... :bow:

Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Jag vet en hovslagare som skor mycket med hippogrip och hon har god erfarenhet av dem (endast haft mailkontakt).

Min häst funkade de dock inte så bra på i längden. Inte för att han blev öm (som Peters häst) utan för att sömmarna rör si så pass mycket att hovväggen underminerades vilket resulterade i sprickor.

Jag kan varmt rekommendera easyboots epics. Har provat flera olika och inga kan mäta sig med dem. Går även att brodda. Bra pris är det också på dem (400kr st)
Min erfarenhet är dock att man inte ska köpa större strl än absolut nödvändigt (på bredden). Jag blev rekommenderad att ta en strl större eftersom min häst låg lite på gränsen till den mindre storleken men det blev för stort. Nu har min andra häst (som jag trodde skulle behöva ännu en stl större) dem och de passar perfekt. Beställde den mindre strl. till häst nr ett och de passar blev jättebra.

YorkWann skrev:
Har ni era hästar barfota eller skodda? Av vilken anledning?

Ni som haft era hästar skodda och övergått till att låta dem gå barfota, hur har ni gjort med den övergången, och hur ahr det funkat?

/Maria, som överväger att låta sin pålle gå barfota.

Funny är barfota sedan 1 år tillbaka. Hon blev fri dom förra våren, måttlig träning 3-4 ggr i veckan på bra underlag. Hovarna blev hårdare och hårdare och nu har hovis det jobbigt när han ska verka...det låter verkligen hårt ;)

Åringen är barfota helt naturligt och hon har suveräna fötter och inridningshästen, ett 4 årigt halvblod är också barfota...aldrig varit skodd. Har inte upplevt några problem med någon. :cool:

Hm.. detta med att sömmarna rörde sej för mkt för att det skulle fungera att ha dessa skor en längre tid tycker iaf jag är ett gott ex på att hoven rör sej mer än en järnsko :smirk:

(Inget personligt till dej nu alltså)!

Toffel skrev:
Hm.. detta med att sömmarna rörde sej för mkt för att det skulle fungera att ha dessa skor en längre tid tycker iaf jag är ett gott ex på att hoven rör sej mer än en järnsko :smirk:

(Inget personligt till dej nu alltså)!

Det tycker jag va ett dåligt exempel. Du har aldrig funderat på om det inte kan förhålla sig så att denna hippogrip skon är för mjuk och helt enkelt inte klarar av den belastning som den utsätts för.

Kort sagt, Hippogip skon är ett bra exempel på att den inte klarar en hovs belastning och rör sig mer än hoven.

Och det är väl därför järnskon fortfarande finns kvar ;) det finns tydligen vissa fördelar med den moderna järnskon.. :angel: ( skriver moderna ifall nån nu läst nån "färgad" bok med "fakta" om skor från 1800-talet och dito "forskning" från den tiden.)

Mkt har hänt sen dess om man säger så!! :p

Senast ändrad:

hej. min ponny har gått barfota i ett år. hade fång för ett år sedan och sen ett halvår senare igen. rotation på h.f. nu undrar jag för jag har hört att de hästar som går barfota inte kan få fång igen när hovarna har läkt ut, stämmer det?

nu har min ponny börjat få fång symptom igen. han har gått på bete på dagarna och fått hö på nätterna hela sommaren utan problem och för en vecka sedan gått på lite bete dygnet runt. han har varit extra öm sedan verkningen för en månad sedan men har gått bra på mjukt underlag. i förrgår började han ömma ännu mer på en uteritt och sedan igår så var han nästan halt. ovillig att trava och jätte halt på volt.

puls ska väl finnas men jag tyckte den var lite förhöjd så jag satte honom på hö i en hage utan gräs. han rör sig och står inte med fötterna inunder sig och är inte varm i hovarna, jag ska ta temp idag. det är ändå inte samma som sist då han blev akut dålig.

min hovvårdare sa att han inte kommer få fång i framhovarna mer men att det var risk för bak eftersom de inte har läkt än.

jag blir så trött på detta, kan det vara fång igen? :cry:

är det ngn som vet???

Det stämmer inte alls att barfotahästar inte kan få fång igen, en myt som sprids av en del okunnigt barfotafolk. En häst som haft fång en gång är alltid extra utsatt.
PL

Ja men visst! Och då är det ju logiskt att spjärna fast hoven med en järnsko. För den håller emot allt försök till hovmekanism och sitter därför kvar, va himla bra!

Strasser har iaf inte kommit med ett sådant uttalande vad jag vet.. Visst kan en barfotahäst också få fång-igen. Men om hästen har en helt frisk läderhud med god kontakt mellan hovben och hovkapsel så lär det kräva mer för att utveckla fång. Dessutom går det med en korrekt hovvård som främjar en 100% hovmekanism, att återställa läderhuden till ett fullt friskt tillstånd. Men detta sker inte över en natt, och verkligen inte med järnskor!

Och fullt frisk så kommer inte en sådan häst vara mer i farosonen än vilken annan häst som helst.. Det ligger däremot hos det tradionella synsättet, att påstå att en gång drabbad, aldrig fullt återställd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV