Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Jag kan tillägga varför jag tror att hon klarar av att gå barfota med Strassertrimning och inte med hovslagarverkning. SHP:aren har hela tiden varit noga med att försöka få konkavitet i hoven och sakta men säkert har hoven fått bättre och bättre konkavitet. Nu säger alla motståndare till Strassermetoden att detta skapar ömhet och visst kan det göra det men inte på rätt underlag. (Ömheten undviks helt genom en planerad övergång till barfotahäst görs innan hästen skos av. Finns inte rätt förutsättningar/underlag eller att ryttaren inte vill avstå ridning under en period så ska hästen ha skorna kvar). Jag hävdar med en dåres envishet att det är denna skålformade hov som måste till för att hästen ska kunna gå barfota, utan den så kommer hästen att vara bunden till skor eller boots. Samtidigt måste hoven vänjas vid att beröra underlaget med stråle och sula. För målet är ju att barfotahästen ska kunna användas till ridning på vilket underlag som helst. Även om omställningsperioden är jobbig och kräver extra pyssel så är den värd det. Se gärna Bowkers forskning http://www.ivis.org/proceedings/AAEP/2003/bowker/chapter_frm.asp?LA=1

Ideaal skrev:
Jag hävdar med en dåres envishet att det är denna skålformade hov som måste till för att hästen ska kunna gå barfota, utan den så kommer hästen att vara bunden till skor eller boots.

Samtidigt måste hoven vänjas vid att beröra underlaget med stråle och sula.

Då så är vi tydligen överens, hovens belastning tas upp över bärranden, stråle och sula är understödjande och en korrekt verkad sula är alltid urskålad från gammalt dött sulhorn samt vid barfota så skall hörnstöden som även tillhör vägghornet och bärranden bibehållas så som det är utifrån alla icke verkade vildhästars hovar.

Tack för väldigt klarläggande info,jag tycker det låter som ett Ideaal.

Läs även Bowkers forskning så får vi se om vi är överens. Jag vill inte bemöta dina kommentarer angående detaljerna i hoven eftersom jag inte har kunskap angående trimningsteknik. Konkaviteten i hoven behövs ju bara lite sunt furnuft för att förstå. Du har inte svarat på om du tycker att jag är lurad och manipulerad.

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Det spelar därför inte ngn roll vem och hur man verkar en individ som får fång då sjukdomen till 80% har sitt utbrott genom förgiftning INVÄRTES i hästens tarm,organ system. Däremot så är det av yttersta vikt att alla hästar :devil: skos, verkas i balans utifrån deras exteriör för att undvika hovbensrotation,hovbenssänkning vid ett akut utlösande fånganfall.

Håller helt med, klockrent. Men menar du verkligen att ALLA ska SKOS? Varför då? Vad är den läkande effekten i en järnsko?

Är det något speciellt där som skulle vara kontroversiellt.
Jag har läst den tidigare o tycker det är intressant men det ligger ganska mycket på grundforskningsnivå o när han knyter an till det praktiska är det mesta hypoteser än så länge.
Att hoven anpassar sig till omgivning o belastningar är ju inte helt nytt.
PL

Självklart är det grundforskning. Det är ju den formen av kunskap som måste utökas när det gäller hovens funktion. För uppenbart så saknas mycket forskning här.

Det Bowker visar är ju att hoven adapterar till sin miljö, vilket innebär att den också anpassar sig till det underlag den utsätts för. Ett föl som föds i en box med en massa strö eller i en mjuk gräshage anpassar sig till sitt underlag. Fölet kanske under första halvåret inte går på annat än gräs, vilket innebär att hoven kommer att anpassa sig till det mjuka underlaget. Om hästen sedan står inne på natten på ett mjukt underlag och sedan under dagen går ut på ett underlag som också det är mjukt så kan vi inte förvänta oss att den ska klara av att bli riden på ett hårt underlag utan att slå på skor.

Vad händer då sedan med hoven som har skor på sig? Jo den har lite eller ingen kontakt alls med marken. När vi sedan tar av skon igen för att ha hästen barfota så vill vi att den ska kunna klara underlaget direkt utan att få möjlighet att adaptera till det "nya" underlaget. Vi säger att den här hästen kan inte gå utan skor för den blir så öm.

Det Bowker säger är ju att hästen ska gå på så varierat underlag som möjligt för att hoven ska anpassa sig och också kunna användas på alla olika underlag. Det vill säga att vi kan inte tro att hästen ska kunna gå på ett underlag den inte är van vid.

Du drar ganska stora växlar utgående från en undersökning om hornrörens typ o konformation där det tydligt deklareras att de praktiska bitarna är rena hypoteser.
Men som sagt att hoven anpassar sig, det tror jag vi alla kan hålla med om.
Att hästar skall födas upp i varierad terräng är också gammal kunskap som börjar komma till heders igen.
PL

peter_lundin skrev:
Du drar ganska stora växlar utgående från en undersökning om hornrörens typ o konformation där det tydligt deklareras att de praktiska bitarna är rena hypoteser.
Men som sagt att hoven anpassar sig, det tror jag vi alla kan hålla med om.
Att hästar skall födas upp i varierad terräng är också gammal kunskap som börjar komma till heders igen.
PL

Det enda jag gör i mitt inlägg är att jag ger exempel på vad en tillämpning av Bowkers forskning kan innebära i empirin. Jag tycker inte att jag drar stora växlar. Jag säger egentligen inte mer än du gör i ditt inlägg.

Ideaal skrev:
Det enda jag gör i mitt inlägg är att jag ger exempel på vad en tillämpning av Bowkers forskning kan innebära i empirin. Jag tycker inte att jag drar stora växlar. Jag säger egentligen inte mer än du gör i ditt inlägg.

Jo det gör du. Du svammlar till skillnad mot vad PL gör.

hovis skrev:
Jo det gör du. Du svammlar till skillnad mot vad PL gör.

Om du vill så kan jag förklara på ett enklare sätt så kanske du också förstår. Säj vad du själv anser om Bowkers forskning i stället för att gömma dig bakom PL

När man läser en artikel av det här slaget så måste man läsa noga så att man kan skilja mellan vad som är studiens resultat o vad som är hypoteser eller åsikter utgående från studien. Inte för att jag har ngt emot Bowker men själva studien har inte så mycket bäring på den här diskussionen.
PL

Bowker formulerar ett problem genom tidigare forskning och som bl.a. visar följande:
"These morphological features of the PEL and the SEL around the perimeter of the hoof wall have formed much of our understanding of the inner hoof wall, its function, and its growth. Many practices and treatments during trimming and shoeing by the farrier and veterinarian have been based on these hypotheses. The concepts of hoof wall growth and its origins from the coronet are well accepted, although they may not be fully understood. However, these current ideas of hoof wall and sole growth do not account for the possibility that the cellular constituents can change and adapt according to the environmental stresses imposed on the foot and, thus, alter their morphological features. Although the possibility of such adaptive changes in the microscopic structure could explain the wide range of hoof conformations, any potential adaptations in the morphology of the PEL and SEL or other hoof wall layers remain unknown. Thus, although our treatments may be formulated according to our current understanding of the growth of the hoof, these latter ideas may be flawed. This, in turn, implies that treatments of the hoof during health and disease may not provide the best care for the equine foot."

Han summerar deras egen tidigare forskning: "The clinical importance of these observations is that they provide evidence of the high adaptability of the tissues within the equine hoof wall, especially in the internal regions."

I denna studie ställer de sig följande frågeställning som kan ses som en hypotes: "As our work is constantly evolving, we wish to focus on several adaptable changes that we have detected to date. We believe that these adaptable changes occur "normally," but, during certain diseased states, they are exaggerated and occur at a much faster rate."

Han sammarfattar deras resultat: "As a result, the conformation of the hoof and the foot can change when a horse is moved to a different environment and/or to living conditions different from those to which the horse was first exposed. The hoof wall and foot will then undergo additional adaptive changes and gradually become modified to the new environmental conditions. Therefore, the hoof wall and foot will have different morphological features than they did at the horse's previous environment."

Han summerar sedan artikeln med att säga: "An important concept for us as hoof care professionals is to begin to appreciate the significant influence that the environment has in determining the internal structure and the composition of the hoof wall and foot and to begin to apply these principles in the future".

Jag håller därför inte med när du säger att han bara lyckas formeulera hypoteser. Jag tror också till skillnad från dig att hans forskning har betydelse i denna diskussion.

bara en fråga, vad har du Ideaal för utbildningn på hovar?

vdb skrev:
bara en fråga, vad har du Ideaal för utbildningn på hovar?

Ingen alls bara ett geuint intresse, vilket har lockat mig att läsa en hel del litteratur.

Det är väldigt lätt att missförstå vissa saker när man bara läser och inte lär sig av lärare som kan korrigera en!

vdb skrev:
Det är väldigt lätt att missförstå vissa saker när man bara läser och inte lär sig av lärare som kan korrigera en!

Trots att jag inte har utbildning inom hovar så anser jag mig kunna läsa och kritiskt granska innehållet i en artikel. Upplägget i en vetenskaplig artikel skiljer sig inte nämnvärt mellan olika discipliner. Kunskaper i anatomi och fysiologi gör det också lättare att tillägna sig innehållet i artikeln, trots att de i mitt fall inte utgår från veterinärmedicin utan humanmedicin.

Som hästägare tycker jag att det är viktigt att skaffa egen kunskap annars hamnar jag i den situationen att jag alltid måste engagera andra för att få hjälp. Svårigheter uppstår också när jag ska bedöma hjälpen jag får. Hästens hov är något som är mycket intressant då den kan orsaka hästen så mycket problem (här har jag lång egen erfarenhet) därför är det min skyldighet som hästägare att skaffa så mycket kunskap som möjligt för att så långt som möjligt undvika de vanligaste skadorna/sjukdomarna. Jag kan tillägga här att jag inte avfärdar veterinärers kunskap om du skulle tro det. De är guld värda när behov av dem uppstår.

vdb skrev:

Du får gärna peka ut de delar i Bowkers forskning/artikel som du anser att Ideeal misstolkat och gärna ge din syn på resultatet/slutsatserna samt hur de kan tolkas och hur man kan gå vidare med ytterligare forskning.

Bowker visar att (o hur) hovens struktur anpassar sig till underlaget vilket som han också skriver är en hypotes som vi jobbat efter länges det är förstås bra att den hypotesen bekräftas.
Men när det gäller praktisk hantering av hoven säger han inte mer än saker vi jobbat efter länge, det troligen det han kommer jobba vidare med.
PL

Tack Peter.
Jag såg dock fram emot att få höra vdb kommentera artikeln, ev bias, urvalskriterier, resultatetens signifikans etc.

Hur skall vdb kunna kommentera ngt som inte finns?
Det här är inte en fullständig vetenskaplig publikation utan vad jag förstår en "proceeding" till ett kongressföredrag. så materialet är i vetenskaplig mening opublicerat, om det inte gjorts senare.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV