Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

peter_lundin skrev:
Egentligen hänger det mesta av forskningen ihop, Bowker hänvisar till Pollit o har vad jag kan se lånat en del bilder av honom, Pollit är Ove Wattles "mentor".
Bowker har dock utalat sig en del om att barfota egentligen är det bästa för hästen därför försöker en del av de mer extrema barfotafolket tolka in sina saker i hans artiklar antingen de finns där eller ej.
PL

Jag tycker att hans uttalanden är glasklara ;)

>>>>>ur följande länk http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm >>>

What about barefooted horses with tender feet? Bowker explains, "It is simply a
matter of 'whatever you ride the horse on is what you should bed the horse on.'
The foot will adapt to whatever environmental surface the horse is standing on.
The problem arises when we bed them on soft surfaces (straw, shavings, rubber
mats, etc.) and then expect them to walk/trot/gallop on rocks.

"There are hundreds of barefoot endurance horses that are housed and trained on hard-packed surfaces (hard dirt, gravel, small rocks, etc.) without tender feet.
The environment is the major determinant of a healthy foot rather than genetics.
Again, it is a matter of common sense, as the foot will adapt to its environment.
However, I do not recommend that horses be kept on cement."

How to Gradually Turn a Bad Foot Into a Good Foot

Bowker recommends the farrier use these trimming techniques conservatively to
gradually turn a bad foot into a good foot and allow the foot time to adjust.

"We do know that such a physiological trim as described here and greater
movement--rather than stall rest--are critically important to producing a good
foot, regardless of the breed of horse."

For example, over the past year, Bowker has received dozens of letters and emails from owners and veterinarians asking about their horses' prognosis with navicular syndrome. Most of these horses have been through all sorts of pads/bar shoes, acupuncture, and pain management therapy, with little or no improvement.

However, with using this "physiological trim" (removal of the shoes and lowering
the heels to get the frog on the ground), the horse owners and veterinarians have
communicated back to Bowker that the feet responded and began to become sound within a short time period (six to eight weeks).

For additional information on Bowker's research, see New Theory May Help Avoid Navicular and A New Theory About Equine Foot Physiology, at
http://cvm.msu.edu/HINFO.HTM.
>>>>>

Lilla Skutt skrev:
Om du är utbildad i humanmedicin..då vet du väl värdet av tex smärtlindring för patienten.!!.att du då förespråkar Strassermetoden som vägrar tex fånghästar smärtlindring.. det förvånar mig mkt!! :confused:

Eller anser du att en fånghäst förtjänar att lida i onödan.. även om du tror dina strasserhästar numera är odödliga :confused: ,så finns risken att nån en dag utvecklar fång,vad gör du då?
Följer du fortfarande strassermetoden eller följer du veterinärernas råd och anv dig av deras moderna fångbeh inkl smärtlindring..?( och håller dig till svensk djurskyddslag??)

Dvs du utsätter INTE dina hästar för onödigt lidande.. :confused:

Just fångbehandlingen är EN av Strassers svaga punkter.. och kritiken mot det djurplågeriet kommer inte tystna.

Det spelar ingen roll vilka fina ord vissa slänger ur sig, hästen skiter i vad man säger den bryr sig bara om vad man gör..

En häst består inte enbart av hovar,den har ett psyke och en själ också!

I naturen kan en vildhäst med svåra skador eller smärtor överlämna sig själv till rovdjuren för effektiv smärtlindring..en vildhäst har iallafall ett val.. :cry:

En häst i fångvård hos strasser kan ju inte ta livet av sig..fotbaden är för grunda för att dränka sig i ..och golvet täckt av gummimattor ..så att slå huvet i golvet funkar ju inte heller..*ironisk* :devil:

Skulle strasser följa mustangers liv fullt ut så borde väl ett rovdjur ingå i lösdriften oxå.. eller?? :angel:

Till hovis och Lilla skutt

Jag tänker inte upprepa det jag sagt så många gånger. Det är just det här som jag tycker är så tråkigt samma diskussioner gång på gång. Jag har inget ansvar att försvara Strassermetoden!!!! Det enda ansvar jag har är gentemot mina hästar och min inställning där har jag redogjort för tidigare.

Det jag däremot är intresserad av är vetenskapliga artiklar/rapporter av Ove Wattle, alltså inte populärvetenskaplig litteratur i form av läroböcker. Har sökt via SLU men inte lyckats hitta något där.

Toffel skrev:
Oj..
Och jag har hittils inte fått ett enda svar om det finns bevis för att skor INTE har de skadliga effekter Strasser hävdar att dom har. Inte heller några bevis för att skor kan bidra till läkning osv.. Man motsäger sej Strasser men har inte några bevis för varken det ena eller andra. Men det är klart, att komma med bevis som bevisligen inte finns blir ju förstås svårt?

Men det har jag. Nämde halvblodsstoet i ett tidigare inlägg. Hon var barfota, hade ingen tillväxt på höger fram och det var 2 nummer i storleksskillnad på framhovarna. Hovslagaren balanserade om och skodde och jag tränade. Och se på sjutton, tillväxten ökade och efter ett år var båda hovarna lika stora med lika mycket tillväxt på båda...och tillväxten var mycket god, ska tilläggas.

Vbl-korsningen var plattfot och hade extremt understuckna trakter och var barfota när hon kom till syrran. Samma hovslagare balanserade om sakta samt skodde henne hela första året. När hoven fått bra form skoddes hon av och är sedan ett år barfota häst som går på alla underlag med bra form på hovarna.

Min hovslagare är inte unik på något sätt. Har haft flera stycken olika då jag flyttat över 80 mil och därmed fått byta. De jag haft har alla mycket goda kunskaper och är öppna för nya rön och andra kunskaper. Min nuvarande hovslagare har kontakt med en bekant i USA som "utan att ta betalt" ger råd i samarbete med 3 ytterligare hovslagare där. De jobbar med mustanger.

Ett råd jag kan ge er är att ni faktiskt läser de svar ni får när ni gör era påstående angående Strassermetoden. Det skulle faktiskt reducera antalet upprepeningar och tråkiga diskussioner till stora delar. Sedan får ni nog försöka lära er skillnaden på AAncp(eller vad det heter) och Strassermetoden ni kan inte fortsätta att tro att det är samma sak.

peter_lundin skrev:
Man måste skilja på uttalanden/åsikter o forskning!
PL

Så du anser att Bowkers uttalanden och åsikter är helt skilda från hans forskningsresultat :smirk: :smirk: :rofl:

Du säger vad som helst för att slippa ge efter på någon front ;)

Det PL försöker säga är att åsikterna inte är baserad på forskning, alltså göra skillnad på åsikter/uttalanden och forskning.

Boj skrev:
Det PL försöker säga är att åsikterna inte är baserad på forskning, alltså göra skillnad på åsikter/uttalanden och forskning.

Bowkers uttalanden bör vara baserad på forskning eftersom det är det han pysslar med.
:smirk:

Även som forskare kan man ha åsikter som kanske grundar sig på forskning men som inte stöds helt av denna.
PL

peter_lundin skrev:
Även som forskare kan man ha åsikter som kanske grundar sig på forskning men som inte stöds helt av denna.
PL

Om man som forskare blir ombedd att göra en muntlig eller skriftlig populärvetenskaplig framställning av sin forskning så gör man den mer kommunicerbar. Det vill säga man använder inte alla de svårbegripliga termerna. Kanske kan man drista sig att diskutera steget längre än i en vetenskaplig publikation men grunden finns alltid i den forskning man bedrivit. Det skulle vara otroligt dumt att ge sig ut och prata om något man inte har belägg för i sin forskning. När man skriver en forskningartikel/rapport så håller man sig alltid på den helt säkra sidan ibland i underkant. I en populärvetenskaplig framställning kan man ta med sådant som man inte fullt ut vågade uttrycka i en artikel/rapport.

Senast ändrad av en moderator:

Har fullt förtroende för Bowkers forskning o hans hemodynamiska teori tror jag har alla förutsättningar att bli den som ligger nära den slutliga sanningen även om jag fick på skallen av vår kära Kavat när jag påpekade att kärlen i hoven kunde vara onödigt stora för själva blodförsörjningen!
Men vad som skiljer tex Pollit o Bowker är att när Pollit är ytterst försiktig när det gäller att uttala sig om inte helt bevisade praktiska konsekvenser av sin forskning så tar Bowker gärna det där steget vidare. Behöver inte direkt vara ngt fel i det, jag skulle säkert ha lätt för att göra samma sak om jag vore forskare men det ger också större möjligheter för andra att dra stora växlar på något som inte har ngn riktig vetenskaplig substans.
PL

Jag har inte läst artikeln (ska göra det när jag har lugn och ro och tid) men rent generellt så är ju i princip alltid resultatet av forskning en tolkning av själva grundresultatet. Det är sällan man får klockrena resultat åt ett eller annat håll så att man kan dra slutsaster rakt av. Dessutom måste man alltid väga in hur forskningen är gjord och vilka urvalskriterier m.m man använt sig av. Man kan få två helt olika resultat av sin forskning på två olika urvalsgrupper men med exakt samma metod och vice versa.

orkar inte läsa igenom allt detta men kan säga att idag så var min pålle mkt bättre :rofl: :rofl: :rofl: jätteskönt tycker jag. men ändå konstigt... han travade, var mkt piggare och ingen puls. är det ngn som kan ge en liten förklaring hur det kan bli såhär? jag tror faktiskt att han klarade av "fånganfallet"(om det nu var det) bättre pga av att han var oskodd. det är bara min åsikt men kom gärna med fler. vad tror ni? :banana: :banana:

Bubbla skrev:
Jag har inte läst artikeln (ska göra det när jag har lugn och ro och tid) men rent generellt så är ju i princip alltid resultatet av forskning en tolkning av själva grundresultatet. Det är sällan man får klockrena resultat åt ett eller annat håll så att man kan dra slutsaster rakt av. Dessutom måste man alltid väga in hur forskningen är gjord och vilka urvalskriterier m.m man använt sig av. Man kan få två helt olika resultat av sin forskning på två olika urvalsgrupper men med exakt samma metod och vice versa.

Det är naturligtvis mycket viktigt allt det du beskriver. Jag tror ändå att ska denna diskussion tillföra något roligt så räcker det gott med att se vad Bowker kommer fram till (läs sammanfattningen) oavsett om det är en absolut sanning eller inte. Detta är ju trots allt inte ett vetenskapligt forum där medlemmarna har som uppgift att granska forskningsrapporter, utan ett diskussionsforum som handlar om barfotahästar.

Riktigt men jag måste ändå ha rätten att påpeka att vissa saker är Bowkers personliga åsikt vilket måste anses viktigt i diskussionen når hans åsikter togs upp som vetenskap.
Drar man in vetenskap i diskussionen måste den även kunna ifrågasättas på vetenskapliga grunder.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Riktigt men jag måste ändå ha rätten att påpeka att vissa saker är Bowkers personliga åsikt vilket måste anses viktigt i diskussionen når hans åsikter togs upp som vetenskap.
Drar man in vetenskap i diskussionen måste den även kunna ifrågasättas på vetenskapliga grunder.
PL

Jovisst men hur många är det som har tid att granska en vetenskapligt artikel? Om diskussionen alltid måste vara grundad i vetenskap och beprövad erfarenhet så blir den ganska uddlös. Förmodligen är det så att de flesta av oss inte har tid att belägga allt som sägs med en vetenskaplig artikel utan kanske för det mesta bara vill delge sin åsikt om en sak. Eller till och med påstå att något är på ett visst sätt utan att styrka vetenskapligt. Du är ju den enda som har en (om jag förstått det hela rätt) veterinärmedecinsk bakgrund och det gör ju att du snabbt kan döma fel eller rätt. Allt i min värld är inte antingen fel eller rätt utan ibland finns det gråzoner som kan vara värda att diskutera ändå, utan att det är möligt att för tillfället bevisa med vetenskap.

För att jag har den bakgrunden skall jag inte kunna ifrågasätta hur folk argumenterar med mer eller mindre vetenskapliga artiklar, det skulle vara orättvist :confused:
Drar man in vetenskap får man väl finna sig att tolkningen ifrågasätts.
Att de flesta inte har vare sig tid eller kunskap till detta är väl inget skäl till att ingen skall försöka.
Men i strasservärlden existerar inget sånt det har jag begripit. Strasser i himmelen talar om för sina lärjungar vad som skall tas upp o hur det skall tolkas :devil:
O just nu är du hennes representant o din tolkning skall inte kunna ifrågasättas.
Hoppas några begriper varför jag myntade uttrycket barfotataliban.
PL

peter_lundin skrev:
För att jag har den bakgrunden skall jag inte kunna ifrågasätta hur folk argumenterar med mer eller mindre vetenskapliga artiklar, det skulle vara orättvist :confused:
Drar man in vetenskap får man väl finna sig att tolkningen ifrågasätts.
Att de flesta inte har vare sig tid eller kunskap till detta är väl inget skäl till att ingen skall försöka.
Men i strasservärlden existerar inget sånt det har jag begripit. Strasser i himmelen talar om för sina lärjungar vad som skall tas upp o hur det skall tolkas :devil:
O just nu är du hennes representant o din tolkning skall inte kunna ifrågasättas.
Hoppas några begriper varför jag myntade uttrycket barfotataliban.
PL

Då ska jag göra så att jag talar i klartext eftersom du inte drar dig för att göra det. På denna tråd råder en enda sanning Peter Lundin, och det är din sanning. Du avgör hela tiden vad som är rätt och fel och dom som inte står på din sida dom hamnar i blåsväder och kan dessutom utsättas för allehanda uttryck som ex. ovan. Tyvärr är det du och dina anhängerare som gör debatten så otroligt trist och uddlös. För er handlar hela tiden om att framhäva sig själva och överhuvudtaget inte ta in eller lyssna på någon som har en annan åsikt än er. Någon diskussion om "Barfota, verkning, och annat i samma ämne" lyser med sin frånvaro, för snart är det bara hovslagare och veterinärer kvar i denna tråd. Diskussionen börjar mer och mer bli lik den som var på Hovslagarföreningens forum, men den las ju ner också, p.g.a. den låga nivån.

Om det är den enda sanningen är väl upp till övriga att bedömma. Jag skriver utgående från min uppfattning mina kunskaper o min tolkning av vad jag läser.
Men jag kan inte låta bli att reagera när barfota till varje pris framförs med argument som jag inte anser är trovärdiga. Jag har inte fler möjligheter att påverka eller yttra mig här än någon annan dvs genom att argumentera för mina åsikter o stödja dem med fakta.
PL

I vilken utsträckning min envishet i den här frågan beror på att jag faktiskt anser att en extrem barfotatalibanism är en fara för djurskyddet o lurar många in i en situation där de inte kan använda hästen o i vilken utsträckning den beror på att jag måste hävda mig får väl var o en försöka bedömma själv, men visst kan jag ha svårt att ge mig i en diskussion men det är jag väl knappast ensam om här på Buke.
Ibland blir det bara skit av en sån diskussion ibland kan parterna faktiskt komma till ngn sorts samförstånd på slutet o ofta kan det ge "åhörarna" nya perpektiv på frågan.
PL

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar