Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

peter_lundin skrev:
... även om jag fick på skallen av vår kära Kavat när jag påpekade att kärlen i hoven kunde vara onödigt stora för själva blodförsörjningen!
...
PL
aa, nu slinter du på tangenterna o tänjer på vad som skrivits av mig.
Det jag har påstått är att läkning kräver ökad metabolism och därmed ökad blodförsörjning. Alltså motsatsen till vad skoning åstadkommer. Att sedan kroppen kan ha överdimensionerat vissa funktioner som t ex blodförsörjning har jag inte kommenterat. Om jag skulle göra det : skulle väl det snarare kunna ses som ett bevis för hur vital denna blodförsörjning är. Att de "alternativa artärerna" på utsidan hovbenet utvidgas och ökar i betydelse när huvudförsörjningen via "loopen" inne i hovbenet stängs av mer eller mindre (se Pollits video)tycker jag talar emot din hypotes att hoven klarar sig bra med försämrad blodförsörjning. Därmed inte sagt, som Pollit gör, att blodförsörjningen ökar jämfört med oskodd hov, utan att det är mer ett kompensationsförsök från kroppens sida. Det han jämför är först en oskodd hov (full blodförsörjning via "the digital loop", sedan en hov med viktbärande sula (där sulan inte försörjs med blod nästan överhuvud taget), och sedan en med ringsko/kilsula (där den "digitala loopen" är avstängd och "alternative routs" träder in och delvis kompenserar bortfallet genom att trycket på dessa artärer ökar markant.

Angående djurskydd. Djurskydd och att "använda hästen" är inte samma sak. Om djurskyddslagstiftningen vore skriven enbart utifrån djurens behov skulle vi förmodligen inte ha några tamdjur alls, inte ha svinfarmer, tottospel på djur eller mjölkkor eller undulater i bur osv.
Lastiftning är skriven i kompromiss mellan många intressen och vad gäller djurskyddslagstiftning så det starka ekonomiska intressen som styr i hög grad (som på många andra områden).
Att möjliggöra användning av ett sjukt djur genom att dölja symptom borde inte vara möjligt om djurskyddet var skrivet utifrån djurets behov. Återigen- Strassermetoden strider INTE mot djurskyddslagstiftningen eller mot djurens behov av skydd.

Ann

peter_lundin skrev:
Hoppas några begriper varför jag myntade uttrycket barfotataliban.
PL

Ha ha skitbra*poäng*PL Ditt inlägg avseende liknelsen med en papegojja gillar jag personligen bättre,tror det är fler som förstår den ;)

Jag vet att du (Strasser) anser att Pollits forskning är värdelös o att AV-shuntar är ngt han hittar på. Han betraktas dock som en av de ledande på sitt område, även artikeln av Bowker innehåller flera referenser till honom.
Men Strasser vet säkert bäst vad som är seriös forskning eller ej.
Jag behöver inte försvara Pollits forskning, den står för sig själv.
Förre chefen på hoslagarskolan som nu sitter på DjM anser inte att Strassers metoder är ok.
Om man sätter på en frisk häst skor för att den inte skall ömma på vissa underlag anser varken jag eller svenskt djurskydd att det är att dölja sjukdom.
PL

Ideaal skrev:
Någon diskussion om "Barfota, verkning, och annat i samma ämne" lyser med sin frånvaro, för snart är det bara hovslagare och veterinärer kvar i denna tråd. Diskussionen börjar mer och mer bli lik den som var på Hovslagarföreningens forum, men den las ju ner också, p.g.a. den låga nivån.

Nu e du väldigt fel ute (igen) på två punkter.

1. Det blir ingen diskussion här utifrån att Ni inte har som du själv tidigare skrivit innehar kunskapen om hovens anatomi,fysiologi utan bara lite "svävande" tro.

2. SHF:s forum las tills vidare ned på grund av att NI sänkte den till låg debatt genom Er eviga "bombande" där med massa skitsnack helt utan faktarelaterad forskning utan enbart utifrån vad ni tror. Otroligt mkt upprepningar blev det oxå samt att så fort det frågades om att Ni skulle utveckla Era påstående så kom det snabbt en motfråga eller ett påstående om att ni blivit illa bemötta. Presic som här. Inte heller fattade ni att det forumet inte handlar om barfota i alla lägen, vi har lite mer kunskap samt hovens hela ergonomi,fysiologi i bakgrunden vilket även gäller hela hästen.Ni såg SHF:s forum som en annonsplats för Er utifrån att där söktes faktakunskap från frågande seriösa hästägare vilka inte fick en tjans utifrån Erat "kackel"

Jag förstår inte varför inte ni håller er till era forum och där snackar "gojja" i stället för att klutta runt på alla andra forum. Den som är intresserad av Era metoder och inte vill rida sin häst kan ju väldigt lätt gå in där och få (hummm) hjälp av Er.

Kavat skrev:
Återigen- Strassermetoden strider INTE mot djurskyddslagstiftningen eller mot djurens behov av skydd.
Ann

Du har aldrig funderat på om dina påstående kan få till följd av en skärpning av redan befintlig lagstiftning????

Du har tyvärr tagit med dig samma låga nivå över till detta forum och om jag inte tar helt fel så var det du som fick flest tillsägelser av moderatorn på det forumet, konstigt va. Här är det friare än var det var på ert forum så här kan dina ogrundade och icke faktabaserade påhopp fortgå utan tillsägelser.

Ideaal skrev:
Du har tyvärr tagit med dig samma låga nivå över till detta forum och om jag inte tar helt fel så var det du som fick flest tillsägelser av moderatorn på det forumet, konstigt va.r.

Du har fel. Det var en annan person som också var medlem här på bukefalos, men tröttnade på den ännu lägre nivån på allta

Nu kommer jag sväva iväg lite från diskutionen, hoppas det inte gör allt för mycket.

Finns det någon bra bok om hovens anatomi mm?

Skulle gärna köpa en, tänkte att ni här kan rekomendera en!

PM:a gärna mig isåfall.

Senast ändrad av en moderator:

Kanske inte helt fel att byta ämne ett tag:
Om man talar om avancerad litteratur så anses nog Pollits bok vara bäst men jag har den inte själv. Tror den heter Hoof anathomy.
PL

Det finns ingen på svenska?

Knappast ngn modern riktigt bra. Vad som finns är väl hovkapitel i mer allmänna böcker.
PL

Men vad använder man för böcker på hovslagarskolan?

Jag hittade inte Hof Anatomy, hittade mest böcker om Natural hofcare osv.

Jag vill ha en som handlar mer om anatomi, sjukdommar osv...

Läste jag inte att man i Tyskland (tror jag det var?) diskuterar att göra det olagligt att för andra än certifierade hovfixare att fixa hovar?

peter_lundin skrev:
Jag vet att du (Strasser) anser att Pollits forskning är värdelös o att AV-shuntar är ngt han hittar på. ..PL

Du fortsätter o fantiserar. Varför tror du att jag använder Pollits video som underlag för diskussion? Den är en av de mest klargörande dokument som finns över hovens blodcirkulation ("the glashorse" är i jämförelse full av felaktigheter). Jag är mycket tacksam över Pollits ansträngningar. (Liksom Bowker mfl. )Sedan är det beklagligt att P underlåter att visa upp konsekvenserna av en "normalskoning". Ta o titta på videon istället för att hitta på lögner om mig eller Strassermetoden.

Din kommentar om djurskydd var ju precis det jag försökte påpeka. Djurskyddslagstiftningen är långt ifrån skriven utifrån djurens behov alena.
Att du tycker att det är bättre att bedöva en hov för att kunna använda ett sjukt djur och att det har med djurskydd o göra- får stå för dig.
Ann

Kavat skrev:
Återigen- Strassermetoden strider INTE mot djurskyddslagstiftningen eller mot djurens behov av skydd.
Tittade på din hemsida från vilken du länkar till ett företag som uppenbarligen utbildar i Strassermetoden. Hittade nedanstående under nyheter:
---
Djurskyddsmyndigheten inlett en utredning av Strassermetoden. Detta bekräftades 12/9 av enhetschef Tosten Jakobsson när vi kontakade honom via telefon för att höra om det fanns substans i rykten som vi hört.
Vi har alltid haft som ambition att ha en konstruktiv dialog med myndigheten och har vid flertal tillfällen bett dem kontakta oss om de har några frågetecken. Myndigheten har dock valt att aldrig kontakta oss och har nu inlett en utredning på för oss oklara grunder.
Vi finner detta scenario helt oacceptablet och har därför skriftligen begärt infomation om utredningen.
---
Ovanstående klipp från: http://www.krulligahasten.se/aktuellt/145.php

-H

tezzie82 skrev:
orkar inte läsa igenom allt detta men kan säga att idag så var min pålle mkt bättre :rofl: :rofl: :rofl: jätteskönt tycker jag. men ändå konstigt... han travade, var mkt piggare och ingen puls. är det ngn som kan ge en liten förklaring hur det kan bli såhär? jag tror faktiskt att han klarade av "fånganfallet"(om det nu var det) bättre pga av att han var oskodd. det är bara min åsikt men kom gärna med fler. vad tror ni? :banana: :banana:

(Bryter en tråkig, icke-givande och långrandig diskussion)

UNDERBART! att din häst är bättre!
Jo, det verkar rent allmänt som att hästar som verkas efter denna metod får mindre, efter anfallet kvarstående, förändringar i hoven om/när de får fång. Dock måste du ju fortfarande göra de förändringar i hästens liv som behövs för att han inte skall få fång igen, eller åtminstone minska risken.

Fång är ju fortfarande en jobbig sjukdom för hästen och ger egentligen fler symtom än vi brukar tänka på (ont i hovarna)

I vilket fall: :banana: :banana: :banana:

Kavat skrev:

Ann

Det är heller ingen som påstår detta, det är däremot strasser-verkningen som varit föremål för utredning hos DSM.
Åtminstonde är vissa strasserutövare polisanmälda i norge.

http://web.telia.com/~u64203007/strasser.jpg

Senast ändrad:

Ideaal skrev:
Du har tyvärr tagit med dig samma låga nivå över till detta forum och om jag inte tar helt fel så var det du som fick flest tillsägelser av moderatorn på det forumet, konstigt va. Här är det friare än var det var på ert forum så här kan dina ogrundade och icke faktabaserade påhopp fortgå utan tillsägelser.
Lustigt du nämner det forumet för där gjorde "Krulliga Hästen" s make ett inlägg som var mkt intelligent.. :angel:

Han föreslog att hovslagare skulle köpa Strassers böcker.. dricka whiskey (sprit alltså !)slå sig ner i läsfotöljen och lära sig ett och annat!! :eek:

Håller ett sånt inlägg HÖG nivå??

Tycker det är mkt oroväckande att en av teamet som håller i Strasserutbildningen i sverige anser att inlärning av strassers kunskap kräver alkoholhaltiga drycker!!

Finns ingen seriös hovis som vidareutbildar sig i spritångor iallafall! :devil:

(Sen om nån vill ta en öl eller Whiskey eller Whiskas eller vad fan som helst på sin fritid det ger jag blanka tusan i... :D )

Sen var det inte tillåtet att på det forumet göra REKLAM...varken för fyrhjuliga motorcyklar eller för Krulliga Hästens utbildningar och bokförsäljning..*host*och du har rätt i att det är "snällare" på den fronten på detta forum.

Sen ett forum var det än är.. består väl av olika människors åsikter ! ;)

Kavat skrev:

Hej Kavat!Det känns tryggt,men jag vill ha mer svar! ;)
Ska vi reda ut lite missförstånd?
Om jag tolkar dig rätt.. så vid en fångbehandling så kontaktar din kund först veterinär och sen tar du vid?

Dvs svensk veterinär kontaktas och konv behandling fullföljs??

Även om det skulle visa sig att hästen behöver sjukbeslag?

Hästen får smärtstillande direkt utan väntan på ev analyssvar av blodprov?

Så man kan tolka det som att i sverige anv en Softstrassermetod??
En blandning av konv modern beh enligt senaste fångrön och sen verkar ni enligt strassermetoden när veterinären tycker det är ok,eller? :confused:

Men om veterinären tycker hästen behöver sjukbeslag en period hur gör du då(nej alla fånghästar behöver inte det, men kanske vissa..) :confused:

Samråder du som är Strasserspec med veterinären nånting?talar du om vad du gör och vilka preparat du använder?
Vilka preparat anv du,anv örter och homeopati?(Och isåfall varför hålls det tyst om detta?)

I tyskland (ursäkta hoppar från svenska varianten lite..nyfiken..)där är proceduren att först görs blodanalys på i vilket skick organen är i ?och sen får hästen konv smärtlindring med konv preparat och mediciner ,om blodproven är ok?Korrekt uppfattat?

Förstår att det är olika från fall till fall ,men vill veta hur ni fått lära er att agera,på så sätt kan du endast övertyga mig om att inga hästar far illa i onödan..

Skulle vara mkt tacksam att få ett svar på mina frågor så slipper jag dra egna slutsatser !

Glöm vem jag är ..låtsas att jag är nån annan så kanske det är lättare att ge mig ett svar på mina frågor!
Tack på förhand!

Du måste förstå att folk blir förvirrade när man vet hur ni tänker ang fångbehandling och sen säger att ni samarbetar med veterinär,det går liksom inte ihop riktigt !
Var vänlig att förklara för mig hur det funkar i verkligheten,hur kompromissar ni? :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille