Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Cecely skrev:
Du pratar hela tiden om att alla som är positiva till barfotagång är inkompetenta osv.

Varför inte berätta då hur du ser på barfotagång, för det är ju ibland det bästa för en häst, det måste du också råkat ut för.

Hur vill du att resultatet ska se ut och hur gör du för att komma dit med en barfotahov?

Av mina totalt 250 hästar så är ca 80-85 barfota vilket jag tycker är det bästa för hästen så länge den kan vara barfota.

Man skall dock ha klart för sig att miljö,utveckling,skador,träning,underlag,grepp,mm får till följd att det för hästens säkerhet och välbefinnande är omöjligt att undvika skoning i dom flesta fall. Det skulle falla under djurskyddslagen utifrån dagens sporthästar. Jag ser till den enskilda individens behov och användning, skiter i om det är lilla mulle som lufsar i skoge en ggr/veckan eller en högklassig sporthäst som skall starta VM nästa vecka. Vi pratar om Individer och individuella lösningar för den enskilda individens välbefinnande. INGEN häst i min kundkrets skall p.g.a. mitt yrkesytövande utsättas för smärta eller riskera att fläka sig,bryta bäckenbenet eller ådra sig anna skad enbart utifrån min otillräckliga kunskap. Jag har genomgått grundutbildningen för att bli hovis, avlagt gesällbrev samt genomgått samtliga fortbildningsblock samt hela tiden tar del av all ny info ang forskning (samt alt. barfotametoder) enbart för hästens välbefinnande. Till min bakgrund har jag dagligen arbetat med hästar i över 40 år samt tävlat upp till Nat. svår klass. Jag har fortfarande mkt kvar att lära men lite vet jag för dagen.

Pratade för snart ett år sedan med en av grundarna för AANCHP(Sverige) enbart för att se om det va möjligt att få till en kurs av honom utifrån några av mina kunders hästar. Svaret blev: Nej nej det går inte, det är inte den typen av hästar som vi "vänder oss till" då man inte kan rida och träna hästen i den utsträckningen utifrån vår verkningsmetod.

Jag tycker det låter jättebra, om alla slutade träna och rida sina hästar så skulle ju alla hästar kunna gå barfota och må jättebra, vi hovisar oxå!!! Otroligt besparande för kroppen att slippa släpa in städ,städställning,skolåda,rikta skor,spika på dom, åka runt i stor bil enbart för att få med sig all utrustning samt "bara" debitera minst en timmes arbete med kvitto på 1200:- för en normalskoning.

Det skulle ju räcka med en moppe som endast behöver plats för en rasp,ett par hovknivar och ett förkläde samt kvitto på en verkning som tar max 20 minuter `a 700:- Det blir ju tredubbel timmpenning samt mer arbetsbesparande och mindre utgifter. Vem fasen är så dum att man skor en häst som klarar sig med att verkas???

Senast ändrad av en moderator:

Hur ser Strassers presentation av "normalskoning" ut!!! Tala om lögnaktig propaganda.
Det gläder mig om DjM tänker granska era metoder.
Tanken att protestera mot en granskning innan den är genomförd var ju ovanligt korkad kan knappast annat än få dig att framstå som ngn som har ngt att dölja.
PL

emindy skrev:
Intressant, tack för länken till uppsatsen!
Jag har hört om den, men aldrig fått chansen att läsa den.

Det jag funderar över är varför man hyllar en innovativ metod som hjälper i genomsnitt 60% av alla offer till ett normalt liv. Och ställer sig skeptisk till en annan innovativ metod som hjälper i genomsnitt minst 80% (om inte 99%) till ett normalt liv.
Samtidigt som det tillhör normen att inte ens 40% överlever till ett normal liv, efter samma sjukdom!?

"Alla" vet ju att en häst med hovbensrotation är det bara en kula i pannan som hjälper. Åtminstone ute i verkliga livet.
Jag är snart inne på andra fånghästen där hovarna är helt bra. Någon/några månader till bara! 2 av 2 är inte så illa för ett obotligt tillstånd tycker jag. Åtminstone för en som inte hållit på så länge...

Jag har inget att säga om Strasser när det gäller fång eftersom jag inte vet hur de arbetar annat än ryktesvägen egentligen. Och eftersom ingen här verkar inneha kunskapen (eller vill dela med sig), famlar vi alla i blindo.
Men för min egen del känns det som att jag gör något otroligt bra men möts av en enorm skepsis ibland, tills hästen visar vad den tycker förstås ;)

Att det är fråga om en kula i pannan så fort en häst fått hovbensrotation är inget som gäller i min verklighet.
I vilket sammanhang talar du om 80-99% helt friska, Strasser?(det är ju den metod diskussionen handlar om just nu o där finns det gott om både hovslagare o veterinärer i olika delar av världen som berättat om rena katastrofer) eller ngn annan, med eller utan veterinärbehandling?
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Hur ser Strassers presentation av "normalskoning" ut!!! Tala om lögnaktig propaganda.
Tanken att protestera mot en granskning innan den är genomförd var ju ovanligt korkad kan knappast annat än få dig att framstå som ngn som har ngt att dölja.
PL

Ngt att dölja va just rätt ord PL då alla dessa individer som ligger till grund för deras granskning just nu snabbt döljs i dom "djupa skogarna" långt bort i från DjM:s granskning. (tror dom)

Alla som vänt sig till mig hittils både med frågor och bön om hjälp har berättat om skakande huvuden och "löften" om utdömning. Det var också min verklighet för X antal år sedan när jag hade min fångponny. Hon blev bara värre och värre med åren men kunde ridas större delen av året tills något år innan vi tog bort henne. Fick gå med PG-beslag konstant sista fem åren iallafall... Så frågan är hur ont hon egentligen tvingades ha, då hon var tvungen att ha PG-beslag för att övht kunna ridas.
Är det ett hästliv?

Den hästen som är helt bra nu var i princip utdömd i vintras. Hon skulle aldrig mer gå att ridas sa ena veterinären, andra som konsulterades var lite mer hoppfull.
Den hästen har bara ett problem nu, den rids för lite!

Jag nämner att jag inte kan uttala mig om Strasser utan talar enbart utifrån erfarenhet från "min" metod. AANHCP.

Jag anser att veterinär alltid måste åtminstone ha varit inkopplad vid det akuta skedet. Enbart veterinärer kan exempelvis skriva ut smärtstillande och antiinflammatoriskt.

hovis skrev:
Lever du nu inte lite väl farligt???Först sprider du falska påståenden samt helt olagligt utan att dele källa till dina påståenden. Sedan blir du "tillrättavisad" och då erkänner du att du inte läst och tagit dela av det men hört talas om det. Sedan återigen så påstår du ngt som dels inte är sant samt att du återigen helt olagligt vägrar att uppge källan till dina påståenden. Det här är Ni i ett nötskal, massa snack hit o dit men ALDRIG någonsin uppges fakta,forskning eller källan till skrivna påståenden. Vad beror det på???

Läs igen och se att det var Kavat som angett fel procentantal i sitt inlägg, inte jag.
Jag skulle rekommendera dig en snabbkurs i räkning, jag har hört att man genom att räkna till tio kan sansa sig en hel del och undvika att begå onödiga misstag. Som exempelvis blanda ihop helt olika personer och deras inlägg.

emindy skrev:
Läs igen och se att det var Kavat som angett fel procentantal i sitt inlägg, inte jag.
Jag skulle rekommendera dig en snabbkurs i räkning, jag har hört att man genom att räkna till tio kan sansa sig en hel del och undvika att begå onödiga misstag. Som exempelvis blanda ihop helt olika personer och deras inlägg.

Jag quotade dig då även du inte anger källan till dina påståenden samt hur du räknar ut procenten..

hovis skrev:
Konstigt nog så ser man ofta just dessa problem på vildhästar fast det beror på deras naturliga skador i deras naturliga miljö.Dom kan dock oftas leva med dessa avvikande hovrelaterade problem då dom är vilda och inte behöver ta hänsyn till människans inverkan som ryttare.

Källa tack!

Dessutom har du inte svarat hur du gör med en barfota hov. Hur
verkar du den, vilka direktiv får ägaren osv.
Hur ska resultatet blir och hur gör du för att komma dit?

Senast ändrad av en moderator:

Okej...lugna och fina nu pojkar och flickor! Ska vi gå ut och ta en pilsner istället? Och lugna ner oss lite? Det börjar hetta till lite väl nu tycker jag.
Puss på er...

En fråga om Strassermetoden mitt i eran diskussion..

Går Strasser ut på att hästen ska ha långa tår och alldeles för låga trakter? :crazy:

vdb skrev:
Okej...lugna och fina nu pojkar och flickor! Ska vi gå ut och ta en pilsner istället? Och lugna ner oss lite? Det börjar hetta till lite väl nu tycker jag.
Puss på er...
Visst..men vi får nog ta ett blodprov först så alla organ är i gott skick va! ;)
För öl räknas väl som smärtstillande , :rofl: eller?

Åsså blir man väl rund under fötterna om man feldoserar dosen och då kan man bli känslig för stenar och grusvägar liksom.. :angel: :D
Viktigt att tänka på procenten och ange källan!
(Tyskt öl? ):rofl:

peter_lundin skrev:
PL
:bow:
Panik kanske? då en strasserstudent mindre =100 000 mindre in i företaget.. :angel:

emindy skrev:
Jag har inget att säga om Strasser när det gäller fång eftersom jag inte vet hur de arbetar annat än ryktesvägen egentligen. Och eftersom ingen här verkar inneha kunskapen (eller vill dela med sig), famlar vi alla i blindo.

QUOTE]
Nä man måste tydligen gå deras utbildning för att få reda på receptet..det är tydligen hemligstämplat.. :eek:
Svar på enkla konkreta frågor är tydligen omöjligt!
Jag kan förstå att jag inget svar får.. men ni övriga kanske kunde få det..(och så kan jag tjuvläsa svaret) :cool:

Cecely skrev:
Källa tack!

Dessutom har du inte svarat hur du gör med en barfota hov. Hur
verkar du den, vilka direktiv får ägaren osv.
Hur ska resultatet blir och hur gör du för att komma dit?

Så sent som både förra hösten samt i våras fick jag ta del av detta ifrån Monty Roberts fast det e klart han har väl aldrig sett en äkta vildhäst.

Källa är väl alla som ngn gång i verkligheten sett dessa vildhästflockar och det är många det. Kanske bättre om du själv i verkligheten besökte dessa områden där dom lever då du verkar väldigt teoretiskt insatt utifrån deras naturliga levene och anatomi avseende hovarna. Om du vill så kan jag PM:a dig till en som gärna taremot teoretiker för mer praktiska studier. Tänk dock på att här talar vi om vildhästar som aldrig haft männsklig kontakt.

Hur jag verkar en hov, ja vad svarar man på det???
Man verkar den i fysiologisk balans utifrån den enskilda hästens exteriör och hovens tillväxt utifrån papiller samt lameller,ser till att hoven tar upp belatningen utifrån hovens bärande del samt att understödjande strukturer bibehåller sin understödjande funktion. Direktiv till ägarna är inte nödvändigt att ge, dom vet hur den dagliga hovvården skall skötas.

Resultatet blir en balanserad benaxel med en balanserad hov som följd och uppnås genom att som jag skrev, en fysiologiskt balanserad verkning utifrån den enskilda hästens exteriör.

Fasen jag börjar känna mig som en pappegoja.

Hoyt skrev:
Tittade på din hemsida från vilken du länkar till ett företag som uppenbarligen utbildar i Strassermetoden. Hittade nedanstående under nyheter:
---
Djurskyddsmyndigheten inlett en utredning av Strassermetoden. Detta bekräftades 12/9 av enhetschef Tosten Jakobsson när vi kontakade honom via telefon för att höra om det fanns substans i rykten som vi hört.
Vi har alltid haft som ambition att ha en konstruktiv dialog med myndigheten och har vid flertal tillfällen bett dem kontakta oss om de har några frågetecken. Myndigheten har dock valt att aldrig kontakta oss och har nu inlett en utredning på för oss oklara grunder.
Vi finner detta scenario helt oacceptablet och har därför skriftligen begärt infomation om utredningen.
---
Ovanstående klipp från: http://www.krulligahasten.se/aktuellt/145.php

-H

Och nu blir det reklam.

http://www.kbrhorse.net

Kika på "Farriers"

Sidan ägs av en god vän till mig, den är engelsk, och det finns mycket bra information där. Han jobbar dagligen med mustanger i samarbete med BLM. Det bästa med denna är att man behöver inte betala en massa för att få information. "Non profit site" :cool:

Senast ändrad:

Jag vet inte alls om jag är inne på helt fel tråd om detta, men jag har lite frågor om hovar, både barfota/skodda och om AANCHP...

1) Om man vill lära sig att verka barfota hästar efter AANCHP läran, måsta man ta med egen häst på kursen? Och är jag bara tillåten att verka egen häst eller är jag tillåten att arbeta med andras också? Jag har blivit så inspirerad att lära mig mer! :D

2) Diskuterade om hovar med än nära vän, och hur hästens tyngd blir i hoppning när den är skodd? Blir inte belastningen ännu värre för hästen när skon sitter i hov-väggen i en situation där hästen ska hoppa? Eller är det värre när hästen är oskodd och verkad så att den är i en naturlig balans? Blir det för stor belastning sulan i en naturligt verkad hov? :confused:

3) Varför uppfanns hästskor? Jag menar, någon måste ha tyckt att ansett att det fanns en funktion med dem. Jag säger inte att hästskorna inte fyller någon funktion, jag är bara intresserad av hur dom anses fylla funktionen.

Ursäkta om det låter som knasiga frågor.. Men jag vill verkligen lära mig så mycket jag kan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30