Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Även detta finns på samma sida

** Vi rekommenderar ingen (hästägare, hovslagare såväl som CSHP) att verka fånghästar utan samråd med veterinär. Tyvärr går konventionell fångbehandling enbart ut på att bota symptomen, Strassermetodens avsikt är att få hästen frisk från fång. Strassermetodens syn på fångbehandling är kontroversiell, men strider ej mot djurskyddslagen, även om en del påstår detta.
För alla inblandes bästa bör behandling av fånghäst med Strassermetoden ske i samråd med veterinär.

Det tjocka tyckte jag var lite intressant faktiskt, nån som vet hur vet ser på detta? Tänker de i de banorna?

Jag skulle bara vilja tillägga en sak, varför kan man inte använda alla stilar? :idea:
Jag ser hellre till individen, vissa hästar har det bättre utan smärtlindring (strasser), vissa sämmre. Andra hästar måste avlastas i leden (hovslagare) vid fång, andra måste avlastas i tån (aanhcp).

Love Peace and Understanding säger jag! :D :banana: :D

ja jag är så lättad! var ännu piggare idag och travade glatt... vet inte hur länge jag ska vänta innan jag kan börja rida honom igen. han måste ju bantas oxå men det är ursvårt!!!! har försökt i flera år. vill ju inte svälta honom och att rida super hårt går inte just nu pga att han är lite öm. :bump:

Ideaal skrev:
Du har tyvärr tagit med dig samma låga nivå över till detta forum och om jag inte tar helt fel så var det du som fick flest tillsägelser av moderatorn på det forumet, konstigt va. Här är det friare än var det var på ert forum så här kan dina ogrundade och icke faktabaserade påhopp fortgå utan tillsägelser.

Så har du än en gång redovisat din debattförmåga samt på vilken nivå du för diskuttionen vidare i rent kunskapsgivande svar. Tyvärr har du här helt fel samt att du gör dig skyldig till lagbrott utifrån detta inlägg (jag sparar detta för vidare åtgärd)

Sanningen är att SHF:s forum är till för hästägare som söker svar på frågor utifrån Hovisars yrkesroll,kunskap samt forskningsbelagda nya rön enbart för ägarens och den enskilda individens välbefinnande och användbarhet.

Det förekom även vissa som "drabbats" av Ert sk. arbete där även bilder utifrån hur ofantligt inkompetent utförd verkning genomförts, dessa ägare va rent av förtvivlade utifrån deras hästs "välbefinnande" för dagen.

Ni kom in där och fick mer än en tjans att på sakliga grunder redovisa Ert yrkesutförande samt vilken (för oss) okänd forskning som låg bakom era påståenden. Vad som än skrevs i svaren ställda till både AANCHP fast FRÄMST till Strasser utövarna så blev det antingen en motfråga som svar (enbart för att slippa svara på frågan) eller oxå, precis som du gör här, gå in på en nivå som är så låg att man bara kan klassa det som rent skitsnack och förtal!

Trots att föreningen på ett möte klubbade att föreningen tar avstånd från alternativa verkningsmetoder som strider mot Svensk lagstiftning och Medlemm som utför detta riskeras att uteslutas så fortsatte ni med erat tjat och upprepningar. I efterhand hade det varit bättre om ni snabbt blivit bannade och Era trådar som inte har ett dugg på det forumet att göra raderats så skulle inte hela forumet behövts stängas ned och göras om.

Ni har ju båda egna länkar och forum,varför håller ni Er inte där i stället för att klampa in överallt där ni inte har att göra??? Kan det bero på att Era egna forum och länkar inte är så "välbesökta"

Ta nu och höj nivån här, börja med att svara på om ni vågar ta en debatt utifrån traditionell hovvård samt med dagens Veterinärer som forskar på detta område. Jag hoppas på att ni får möta Ove Wattle samt Chris Johnston i den debatten,det räcker med dom två.

Senast ändrad av en moderator:

Ideaal skrev:
Konkaviteten i hoven behövs ju bara lite sunt furnuft för att förstå. Du har inte svarat på om du tycker att jag är lurad och manipulerad.

Så snart du svarat på hovens anatomi, fysiologi samt lamellerna och papillernas struktur och uppbyggnad (vilka ligger till grund för hela hovens funktion så kan jag svara dig om du är lurad och manipullerad.

Att inte ha hela kunskapen men ändå delge egna bestämda åsikter är att lura och manipilera.

hovis skrev:
Ni har ju båda egna länkar och forum,varför håller ni Er inte där i stället för att klampa in överallt där ni inte har att göra???

Ja just det och vad skulle vi då ha att göra i en tråd som heter: "Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne".

Jag kan tillägga att jag gjorde endast ett par inlägg på ert forum så jag tror knappast att jag var den som fick forumet att lägga ner. Men du brukar ju behandla oss som en enda stor massa så det spelar väl inte så stor roll.

Om du inte tål att få tillbaka i samma anda som du ger så får du nog börja med att hålla inne med en del otroligt låga kommentarer. Om du nu bestämt dig för att hata allt vad barfotametoder heter (och dess annhängare) så kan du väl ändå försöka och nyansera dig lite mer i dina inlägg. När alla utom hovslagare och veterinärer urskiljningslöst får bedömningen okunniga, inkompetenta m.m. så tar det liksom kraften ur orden, förstår du? När dessutom vanliga hästägare som prövar barfota på sina hästar får höra det samma, då tycker jag att du går för långt och då tänker jag inte på mig själv.

Konkaviteten gör att sulan kommer längre från marken och hästen blir inte lika öm. Det har jag räknat ut alldeles själv :idea: trots min okunnighet. Nu vill jag att du ska veta att jag tänker sluta den här argumentationen med dig oavsett vad du skriver tillbaka.

Hoyt skrev:
Tittade på din hemsida från vilken du länkar till ett företag som uppenbarligen utbildar i Strassermetoden. Hittade nedanstående under nyheter:
---
Djurskyddsmyndigheten inlett en utredning av Strassermetoden. Detta bekräftades 12/9 av enhetschef Tosten Jakobsson när vi kontakade honom via telefon för att höra om det fanns substans i rykten som vi hört.
Vi har alltid haft som ambition att ha en konstruktiv dialog med myndigheten och har vid flertal tillfällen bett dem kontakta oss om de har några frågetecken. Myndigheten har dock valt att aldrig kontakta oss och har nu inlett en utredning på för oss oklara grunder.
Vi finner detta scenario helt oacceptablet och har därför skriftligen begärt infomation om utredningen.
---
Ovanstående klipp från: http://www.krulligahasten.se/aktuellt/145.php

-H

Bumpar inlägget.

hovis skrev:
Ni har ju båda egna länkar och forum,varför håller ni Er inte där i stället för att klampa in överallt där ni inte har att göra??? Kan det bero på att Era egna forum och länkar inte är så "välbesökta"

Läs rubriken på denna tråd och återkom när du tycker att vi "barfotanissar" "klampar in överallt där ni inte har att göra"
Vad är den här tråden tänkt att handla om och vem är det som "klampar in" och dödar debatten?
Nu inte sagt att du inte får vara här, men det känns som att du inte skriver så konstruktiva inlägg alltid samt att din attityd känns väldigt stel. Och sedan skriver du att vi inte har i tråden att göra? hmmmm....

Lite fel ute kanske?

Du pratar hela tiden om att alla som är positiva till barfotagång är inkompetenta osv.

Varför inte berätta då hur du ser på barfotagång, för det är ju ibland det bästa för en häst, det måste du också råkat ut för.

Hur vill du att resultatet ska se ut och hur gör du för att komma dit med en barfotahov?

Du pratar hela tiden om att alla som är positiva till barfotagång är inkompetenta osv.

Så har jag inte uppfattat saken, däremot när man använder argumentet att barfota botar det mesta. Men jag kan ha fel, vi får se vad hovis svarar själv.

Det som känns lite tråkigt i sammanhanget, är att många ägare inte har förmåga att se signaler från sina hästar. Så för den som då låter sko av sin häst, är det int säkert att de ens ser att hästen ömmar och har ont. Det är tråkigt, och kanske gör att så många reagerar. Man kanske också reagerar på detta med halkskydd, eftersom denna bit är totalt obefintlig i de flesta fall. Joviss använder en del broddade boots, men den andelen är förringande liten. Dessa hästägare brukar oftast svara att hoven funkar som en sugkopp på isen, därför behövs inga halkskydd.

För att få en större acceptans, tror jag att det krävs mycket mer information om vilket ansvar ägaren har till de hästar som skos av. Nu menar inte jag enbart verkningsbiten, utan hela helheten med allt vad det innebär. Djurskyddsparagrafer måste även ingå, för att ägare inte alltid förstår vilket ansvar de har påtagit sig och vad det kan medföra vid oförstånd/kunskap.

Själv har jag hamnat på den nivån att jag utan att blinka skulle anmäla en ägare om en avskoniing missköts, nu har jag varit med om så mycket tragiskt vid avskoning att jag inte tvekar längre på den punkten. Sen må det vara kungen eller gud själv, det är av underordnad betydelse.

Men sen finns det även lyckade fall av avskoning, det får man inte glömma. Men här har förutsättningarna varit de rätta, man har haft marker som gynnat barfotagång (ej steniga grusvägar). Ägare som varit rigorösa i sin kontroll av hästens behov och status, och som skött detta till punkt och pricka.

Ja jag tycker han ska få svara på det själv för det är så jag uppfattar honom.

Jag tycker man måste vända på saken också, det är så många hästägare som förlitar sig allt för mycket på sin hovslagare, många hästar har utflytna hovar, höga trakter, vridna vinklar, olika hovar osv.

Varför är det ingen som skriker på dem?

Även med en hovlagare så går man ju inte som ägare helt fri, för även här har man ansvaret. Men jag tror att många ägare lutar sig tryggt tillbaka och litar fullständigt på sin hovlagare, när sen dessa kommer till att sko av har man kvar samma mentalitet och lite till. Varför, jo min teori för det är en sådan just nu. Avskoning/barfotagång har förskönats så till den milda grad att man tror sig slippa alla bekymmer framöver, man har helt enkelt inte förstått att det är ett mycket stort ansvar i starten och att man måste se till hästens signaler hur läget ligger. Man måste nog kanske också förstå att alla hästar kanske inte funkar på detta sätt, dvs gärna utan skor men inte till vilket pris som helst.

Tänkbara orsaker till att sådan tjaffs uppstår är bl a, dålig respekt/information. Om man vill att något skall bli riktigt bra, måste man lägga en massa arbete och energi på detta. Jag håller med de tidigare inläggen om en diskussion mellan vetrinär, hovslagare och barfotaverkare skulle kunna gynna alla parter. Just nu går diskussionerna bara i banor runt vem som har mest rätt eller fel.

Ja man kommer ingenstans med pajkastning.

Det jag har sett av barfotagång är helt tvärtom det du skriver, folk har gått in för barfotagång och gett det en chans funkar det inte så slänger man på skor, eller så upptäcker man att man inte kan ge de förutsättnignar som krävs och då är det inte rätt att ha hästen barfota heller.
Tar man kontakt med en barfotaverkare så tror jag många gånger att man har ett problem som inte gått å lösa och man har börjat fundera och ifrågasätta, det är det alla borde börja göra tycker jag.

Har man den uppfattningen att man ska ha barfota till varje pris så är man helt fel ute å cyklar.

Cecely skrev:
förlitar sig allt för mycket på sin hovslagare, många hästar har utflytna hovar, höga trakter, vridna vinklar, olika hovar osv.

Varför är det ingen som skriker på dem?

ojoj....du har inte jobbat som hovslagare tydligen! Om du visste hur mycket skitprat det snackas bakom ryggen bland olika hästägare. Hur mycket skit har man inte fått för att hästen fått en tappsko.....osv.

lånar knapp som man säger..långt igen.

Vetenskap o beprövad erfarenhet. Jag efterfrågar vetenskapliga studier på järnskons effekt på läkning vid sjukdomstillstånd (järnmolekylernas positiva effekt på urlakning av benmassa, eller det positiva i att fixera en rörlig kroppsdel eller vad det nu skulle vara). Om det inte finns någon sådan och man ska hänvisa till beprövad erfarenhet ser jag det ännu mer tveksamt om skor ska kunna användas som en evidensbaserad behandlingsmetod.

Erfarenhet säger att det finns en bedrövlig mängd hästar med ”oförklarliga” sjukdomar som inte uppvisas i hästpopulationer där man inte har skor. Prognosen för hästar med diagnos som strålbenshälta och fång mm är med konventionell behandling dålig. En utvärdering av behandlingen på Strömsholm av fånghästar visar att färre än hälften av hästarna är fortfarande i livet efter två år, ännu färre är diagnostiserade som fullt återställda. (veterinärstudents uppsats på SLU) Vad jag förstår är dessa hästar ändå skodda en svensk mästare i hovslageri (inget ont om personen i fråga! Utan bara för att man inte ska kunna skylla på ”dåligt” hovslageriarbete.). Det finns även en nyutkommen skrift av svenska veterinärer om rehabilitering på hästar där man gång på gång, diagnos efter diagnos, med den konventionella behandlingen som rekommenderas skriver att- ”Prognosen är dålig”.

Naturligtvis är det mer än hovvården som har inverkan på hästarnas hälsa. Men en stor del av hästarna som kommer in på klinik gör det pga hälta och en stor del av dessa hältor har sitt ursprung i hovens form och funktion, eller snarare ”oform” och ”ofunktion”. Ett stort problem är att få veterinärer kan tillräckligt mycket om hovar för att känna skillnad på en fullt funktionsduglig hov och en som uppvisar patologiska tecken- kontraktion är så vanligt att det är norm.

Det finns då klinisk forskning med en metod som visar på väldigt god prognos för hästar som har en diagnos som med konventionell behandlingsmetod döms ut eller är mycket dålig. Frågan är då om det är den metoden som ska stå i fokus för undersökning ifråga om hot mot djurskydd eller om det är behandlingsmetoder och hovvårdsmetoder som orsakar skadan som ska stå på den svarandes bänk.

Det antyds att Strassermetoden skulle orsaka hästarna onödigt lidande. Drömscenariot är att det inte ska finnas en häst som har fått skador genom järnskometoden som ska behöva rehabiliteras. Tack o lov är jag i den situationen att jag inte behöver verka hästar om jag inte vill- i det klimat av häxjakt som är. Att hovslagare är på defensiven förvånar inte. Det som är mer förvånande är en del veterinärers ointresse, för att inte säga aggressiva inställning, av en metod som skulle ge deras patienter en betydligt bättre prognos. Att hänvisa till G Åkerström som skeptisk veterinär till barfotaverkning/Strassermetoden är inte särskilt trovärdigt, då han dels är hovslagare i botten och dels varit chef på hovslagarskolan och alltså är strakt partisk i frågan. Dessutom har han inte ens som tjänsteman på djurskyddsmyndigheten visat något seriöst intresse eller försökt ha en dialog för att förstå metoden. Han går ut med ryktesspridning på ett sätt som sätter en offentlig myndighet i en prekär situation. Det enda rimliga förfarandet är en JO anmälan och förmodligen kommer det att hamna där om de inte kan förklara sin handläggning.

Hästar (djur) orsakas mycket onödigt lidande av människan, oavsiktligt eller med berått mod. Det är synd att hästar inte kan skrika när de har ont. Tecken på smärta nonchaleras i hög grad som olater, dåligt temperament eller fysiska defekter. För att man ställer en häst på boxvila så att den inte kan röra sig betyder det inte att smärtan försvinner även om ägaren slipper se hästen linka omkring. Djurskyddet kan många gånger ifrågasättas med konventionell behandling (särskilt som man genomför behandling utan evidens och med dålig prognos- så att smärtan är att betrakta som meningslös eftersom slutet innebär evigt lidande eller avlivning). Ett på nätet redan publicerat exempel är länkarna på hovslagarförbundets egen hemsida där man i ett fora (nu nedstängt) fick följa veterinär och hovslagares behandling av ett fall som påstods vara hovkräfta. Ett vidrigt exempel på ”medeltida metoder” och okunskap om hur en frisk hov ska se ut och fungerar. Andra exempel är när ”distriktaren” i jakten på hovbölder lyckas demolera hela sulan så att läderhuden kollapsar och hästen gipsas och sätts på boxvila utan smärtstillande, i sex månader. Hovledsinflamationer som kommer in för att sprutas med cortison/tuppkam + påföljande boxvila (mot all vetenskap och beprövad erfarenhet om effekten av imobilisering) upp till sex, sju gånger inom ett par år för att sedan dömas ut som obotlig- helt i onödan om veterinären hade haft kunskap om hovar och hur en frisk sådan ska se ut. Strålbenssyndrom m fl. Detta är ändå exempel på relativt lindriga åkommor och som med vettig hovvård hade varit helt onödiga.

Fång med separation är i förhållande betydligt mer komplicerat att rätta till- särskilt om det föregåtts av dålig ”hovvård”/skoning. Men det är fortfarande inte, som jag ser det, den hovvård som ger möjlighet till en bra prognos som ska skyllas för hot mot djurskydd utan ”hovvård” som orsakar permanenta skador och dålig prognos som borde ifrågasättas.

Jag har själv erfarenhet av ”strömsholmsmetoden” vid fång/hovbensseparation, där man tar bort hovväggen nästan ända upp till kronranden och ända in till läderhuden, sätter på en heartbarsko och ställer hästen på boxvila i 9 månader! Att detta är tillåtet enligt veterinäretiska regler på 2000-talet är för mig en gåta. Andra behandlingsmetoder som visas upp på hemsidor, av hovslagarskolan utbildade hovslagare som säger sig vara särskilt intresserade av så kallade ”sjukbeslag”, är lika gåtfulla.

Rörelse är en oerhört viktig del för hästars fysiska och mentala hälsa. Att ohämmat (notera jag skriver inte att-man aldrig ska ge smärtlindring!) ge smärtlindring utan hänsyn till att hästens övriga fysiska status eller riskera att hästen ”överutnyttjar” en skadad kroppsdel så att läkning omöjliggörs eller i varje fall försenas är detsamma som att förlänga smärttillståndet/plågan. I de fall en häst är i så dåligt skick i njurar o andra organ, att de inte skulle tåla smärtlindrande preparat är min gissning att de, i Sverige, för länge sedan är avlivade.

Med min kunskap idag skulle jag naturligtvis inte utsätta min häst för ”strömsholmsbehandling”- förmodligen skulle jag i ett sådant läge hellre välja avlivning för att undvika den plåga det innebär för hästen.

Jag är inte komplementärmedicinare. Kan ingenting om homeopati och ägnar mig heller inte åt det. Att det finns komplementära metoder som är intressanta och som verkar ha effekt är jag inte främmande för. En fråga är var gränsen går för ”komplementär”. Inom humanmedicin kan man i vissa landsting numera få remiss (ingår i sjukvårdsförsäkringen)till akupunktör eller naprapat- att massage är en del av behandlingsmetoden för sjukgymnaster osv betyder förmodligen att gränsen mellan skolmedicin och ”komplementär” inte är så tydlig som en del skolmedicinare vill göra gällande. Skrämmande många behandlingar på humansidan sker utan evidens. I Örebro läns landsting har man en hel expertisgrupp som jobbar med evidensbaserad vård-att förbättra patientsäkerheten och spara skattemiljoner- CAMTÖ. Samtidigt pågår forskning på universitetssjukhuset om stress och ”tankars” påverkan på kroppens hormoner osv- flummigt?! Nej, väldigt intressant tycker jag.
Att det brister i evidens på veterinärmedicinska sidan är ju alldeles uppenbart. Det är inte detsamma som att ifrågasätta varje enskild veterinär, liksom jag inte heller ifrågasätter varje enskild läkare för att det finns behov av ett CAMTÖ.

Ann

Kavat skrev:
En utvärdering av behandlingen på Strömsholm av fånghästar visar att färre än hälften av hästarna är fortfarande i livet efter två år, ännu färre är diagnostiserade som fullt återställda. (veterinärstudents uppsats på SLU)
Källhänvisning?

Den uppsats jag hittar är skriven av Jenny Liman (2004:39). Enligt denna blev 75% av hästarna och 47% av ponnierna helt återställda och i samma kondition/träning som innan de insjuknade. 10% respektive 19,6% är avlivade. Enligt en annan studie som hon hänvisar till (Cripps & Eustace, 1999) blev 77% av fånghästarna helt återställda.

Intressant läsning: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000042/

-H

Intressant, tack för länken till uppsatsen!
Jag har hört om den, men aldrig fått chansen att läsa den.

Det jag funderar över är varför man hyllar en innovativ metod som hjälper i genomsnitt 60% av alla offer till ett normalt liv. Och ställer sig skeptisk till en annan innovativ metod som hjälper i genomsnitt minst 80% (om inte 99%) till ett normalt liv.
Samtidigt som det tillhör normen att inte ens 40% överlever till ett normal liv, efter samma sjukdom!?

"Alla" vet ju att en häst med hovbensrotation är det bara en kula i pannan som hjälper. Åtminstone ute i verkliga livet.
Jag är snart inne på andra fånghästen där hovarna är helt bra. Någon/några månader till bara! 2 av 2 är inte så illa för ett obotligt tillstånd tycker jag. Åtminstone för en som inte hållit på så länge...

Jag har inget att säga om Strasser när det gäller fång eftersom jag inte vet hur de arbetar annat än ryktesvägen egentligen. Och eftersom ingen här verkar inneha kunskapen (eller vill dela med sig), famlar vi alla i blindo.
Men för min egen del känns det som att jag gör något otroligt bra men möts av en enorm skepsis ibland, tills hästen visar vad den tycker förstås ;)

emindy skrev:
Intressant, tack för länken till uppsatsen!
Jag har hört om den, men aldrig fått chansen att läsa den.

Det jag funderar över är varför man hyllar en innovativ metod som hjälper i genomsnitt 60% av alla offer till ett normalt liv. Och ställer sig skeptisk till en annan innovativ metod som hjälper i genomsnitt minst 80% (om inte 99%) till ett normalt liv.

Lever du nu inte lite väl farligt???Först sprider du falska påståenden samt helt olagligt utan att dele källa till dina påståenden. Sedan blir du "tillrättavisad" och då erkänner du att du inte läst och tagit dela av det men hört talas om det. Sedan återigen så påstår du ngt som dels inte är sant samt att du återigen helt olagligt vägrar att uppge källan till dina påståenden. Det här är Ni i ett nötskal, massa snack hit o dit men ALDRIG någonsin uppges fakta,forskning eller källan till skrivna påståenden. Vad beror det på???

hovis skrev:
Sanningen är att SHF:s forum är till för hästägare som söker svar på frågor utifrån Hovisars yrkesroll,kunskap samt forskningsbelagda nya rön enbart för ägarens och den enskilda individens välbefinnande och användbarhet.

Trots att föreningen på ett möte klubbade att föreningen tar avstånd från alternativa verkningsmetoder som strider mot Svensk lagstiftning och Medlemm som utför detta riskeras att uteslutas så fortsatte ni med erat tjat och upprepningar. I efterhand hade det varit bättre om ni snabbt blivit bannade och Era trådar som inte har ett dugg på det forumet att göra raderats så skulle inte hela forumet behövts stängas ned och göras om.

Nu handlade ju HELA inlägget om SHF:s forum och erat intrång där överallt. Jag tycker det är jättebra att ni har fått en HEL egen tråd här på Buke vilket även SHF först såg som ett alternativ för att det inte skulle bli för oseriöst. Man tog dock det seriösa alternativet att göra om hela forumet och helt utesluta alt verkningsmetoder då det inte har ngt med vårat yrke att göra då vi arbetar utifrån faktagrundade forskningsresultat,sammarbete med Veterinärer samt håller oss till Svensk lagstiftning samt myndigheter.

Senast ändrad av en moderator:

Cecely skrev:
Jag tycker man måste vända på saken också, det är så många hästägare som förlitar sig allt för mycket på sin hovslagare, många hästar har utflytna hovar, höga trakter, vridna vinklar, olika hovar osv.

Den dagen vi hovisar kan förlita oss på att alla hästägare besitter kunskapen avseende hästens välmående och har känslan för när hästen av en eller annan orsak besitter en fysisk skada som omöjligt kan rättas till genom verkning,skoning utan kräver Veterinär/Chiropraktisk /Tandläkar åtgärd ja då kommer vi inte se dom hovrelaterade problem som du ovan beskriver.

Konstigt nog så ser man ofta just dessa problem på vildhästar fast det beror på deras naturliga skador i deras naturliga miljö.Dom kan dock oftas leva med dessa avvikande hovrelaterade problem då dom är vilda och inte behöver ta hänsyn till människans inverkan som ryttare.

Största problemet är just för dagens tamhästar som förutom sina egna fysiska skador som inte ägaren "ser" även behöver bära felaktig utrustning samt det största problemet, en ägare som rider i obalans.

Boj skrev:
Även med en hovlagare så går man ju inte som ägare helt fri, för även här har man ansvaret. Men jag tror att många ägare lutar sig tryggt tillbaka och litar fullständigt på sin hovlagare, när sen dessa kommer till att sko av har man kvar samma mentalitet och lite till. Varför, jo min teori för det är en sådan just nu. Avskoning/barfotagång har förskönats så till den milda grad att man tror sig slippa alla bekymmer framöver, man har helt enkelt inte förstått att det är ett mycket stort ansvar i starten och att man måste se till hästens signaler hur läget ligger. Man måste nog kanske också förstå att alla hästar kanske inte funkar på detta sätt, dvs gärna utan skor men inte till vilket pris som helst.

Tänkbara orsaker till att sådan tjaffs uppstår är bl a, dålig respekt/information. Om man vill att något skall bli riktigt bra, måste man lägga en massa arbete och energi på detta. Jag håller med de tidigare inläggen om en diskussion mellan vetrinär, hovslagare och barfotaverkare skulle kunna gynna alla parter. Just nu går diskussionerna bara i banor runt vem som har mest rätt eller fel.

Håller helt med dig Boj

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar