Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Mia_R skrev:
Även blankis? :angel:

Jag har märkt att barfota hästarna är stadigare även på blankis så länge dom får röra sig fritt men det går absolut inte att rida eller arbeta dom på något sätt för dom måste få koncentera sig på underlaget. De som var skodda med brodd funkade så länge hoven ställdes ner rakt men så fort det blev lite lutning halkade dom värre än barfotahästarna. Dom rör sig med en "falsk" trygghet att dom har fäste medan barfotahästarna är medvetna om halkan på ett annat sätt.

Dock, är det så halt i hagen eller stallplan ska man rimligtvis vräka ut grus så hästarna rör sig säkert oavsett skor eller barfota. Ska hästen användas i omgivning med så extrem halka ska hästen skos...det är min bestämda åsikt...och ok, funkar det med boots är det bra. :cool:

Mike skrev:
Hej!

Problemet med en dylik lag är att fler hästar skulle fara illa än idag,
då de utbildade hovisarna inte räcker till för alla hästar.
Senaste uppskattningen jag hörde var att det fattades ca 800-900 utbildade hovslagare i sverige.

/Mike

Det har ju gått innan barfotarörelsen kom till Sverige.

Ja fast här åsyftades det på att hovslagaren måste vara utbildad för att få sko hästen, om det skall bli verklighet krävs alla dessa nya hovslagare för att täcka behovet.

Ruskigt...men så är det. De flesta, även den jag har idag...tröttnar efter ett tag då det sliter hårt på kroppen och så tjänar dom inte tillräckligt. Jag håller fortfarande på att för att vi ska få stabilitet hos hovslagare så måste dom styra upp det lite och t.ex. ha egen smedja dit hästägare får ta sina hästar. Det kan inte vara sunt att behöva fara runt och jobba i så vilt skiftande miljöer...från varma stall till iskalla...mörka stall...garage...styriga hästar...tunga hästar...

Om jag behöver balansera om däcken på min bil åker jag till verkstan och detsamma gäller mina hästar...jag har inget emot att lasta mina hästar och åka till hovslagaren för service. Jag har sagt åt den hovslagaren jag har idag att han borde fixa något hemma så kommer vi...och hans planer har vidgats något och kan tänka sig att ha några boxar så att man kan lämna hästen på morgonen och hämta den senare på dagen. Jag hoppas att han fixar det så ;)

Fler och fler hovisar häromkring bygger numer egna smedjor, och siktar på att sko mer hemma.
Det underlättar mycket för hovslagaren, och de kunder som kommer hem till hovis får dessutom lägre pris.
Däremot är det inte helt billigt att bygga.
Det måste byggas brandklassat, och det kostar en hel del.
Min 'mäster' har precis byggt, så jag vet........
Däremot kommer han att hämta hem en hel del pengar på sikt, då bilen och driften av den är en av de största utgifter han har.

/Mike - en vacker dag hovslagare....... :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Ah, sunt :D . Jag tror nämligen att man gör ett bättre jobb i en miljö som är hemvan och anpassad för verksamheten. Hoppas verkligen att fler följer upp det.

Lycka till själv med ditt yrkesval ;)

Boj skrev:
Ja fast här åsyftades det på att hovslagaren måste vara utbildad för att få sko hästen, om det skall bli verklighet krävs alla dessa nya hovslagare för att täcka behovet.

I England är det sedan en tid redan legitimering på hovisar. Där funkar det. Jag ser inga problem med en legitimering inom hovvård liksom som det redan för dagen är inom dom flesta andra yrkesgrupperna. Vem fasen går till en olegitimerad tandläkare eller läkare????

Jag tror att legitimering är det enda rätta även i Sverige men det kommer förmodligen ta tid.

Jag ser heller inget hinder i att Strasserutövarna liksom andra alt. hovvårdare som ju redan har en utbildning genomgår dom kraven som kommer att ställas för en legitimering. Personligen förstår jag inte vad det är att hetsa upp sig på :confused:

Avslutningsvis vill jag tacka Calle Sand för att så föredömligt påskynda legitimeringen av våran yrkesgrupp. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att legitimering är det enda rätta även i Sverige men det kommer förmodligen ta tid.

Så är det ja, och var även menat så.

hovis skrev:
I England är det sedan en tid redan legitimering på hovisar. Där funkar det. Jag ser inga problem med en legitimering inom hovvård liksom som det redan för dagen är inom dom flesta andra yrkesgrupperna. Vem fasen går till en olegitimerad tandläkare eller läkare????

Jag ser heller inget hinder i att Strasserutövarna liksom andra alt. hovvårdare som ju redan har en utbildning genomgår dom kraven som kommer att ställas för en legitimering. Personligen förstår jag inte vad det är att hetsa upp sig på :confused:

Avslutningsvis vill jag tacka Calle Sand för att så föredömligt påskynda legitimeringen av våran yrkesgrupp. :angel:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Japp den hjälpen kom från oväntat håll!! ;)

Det finns även en väldigt bra tråd under rub. Islandshästar som oxå har med barfota att göra. Trådens namn är barfota Töltare. Bara som ett tips till våra förespråkare som där lyser med sin frånvaro kunskap och "balanserade svar".

Tyvärr kan man inte ta en sådan skrivelse på allvar. Maken till tafflig text, fylld med stavfel, särskrivningar och faktafel. Särskilt anmärkningsvärt är det att den kommer från en som enligt honom själv är lekman inom området hovar.
Tur det inte är jag som ska jobba med den.

Ang tvång på legitimerade hovslagare.

Det vore välkommet, bara det finns plats för oss barfotaverkare också. Gärna.
Men hur skall det genomföras i verkliga livet då det saknas 8-900 st utbildade hovslagare (enligt annat inlägg lite tidigare här i tråden) för att alla hästar skall kunna få omskötta hovar?
Det är det som det styper i vad jag förstår det som, inte att man på något vis vill vara snäll med alla outbildade hovslagare...

emindy skrev:
Men hur skall det genomföras i verkliga livet då det saknas 8-900 st utbildade hovslagare (enligt annat inlägg lite tidigare här i tråden) för att alla hästar skall kunna få omskötta hovar?

Utifrån Eran affärside så är väl AANCHP och Strasser inom en snar framtid dom 8-900 st som saknas. Ni är ju utbildade så då är det väl bara att avlägga det/dom proven som ger Er den legitimerade rättigheten att utföra yrket så än en gång, jag förstår inte problemet.

emindy skrev:

Det är det som det styper i vad jag förstår det som, inte att man på något vis vill vara snäll med alla outbildade hovslagare...

Ja nu måste ju inte inte det handla om enbart hovslagare, men om man tar hand om hästens hovar kanske det är lämpligt att kunna använda sig av många tekniker för att fylla behovet. Så kanske skulle du lära dig att sko, och hovslagaran kan vidarutbulda sig te x i den verkningsmetod eller annan som är godkänd.

Ja...men precis :smirk: Lyssnar man på alla barfotaverkare så är dom ju mer utbildade än andra inom hovvård...eller?

Håller med iallafall...gör proven och bli legitimerade så är allt löst.

Återkommer gärna till att det finns godkända hovslagare som fixar barfota hästar så det ska väl även gälla er barfotaverkare..att fixa skoning när det behövs...eller åtminstone kunna? :smirk:

Senast ändrad:

emindy skrev:

...
Barfotahästar kommer alltid att finnas i olika former,min önskan är dock att extrema avarter som tex Strasser inte får härja fritt..och jag hoppas verkligen det blir olagligt för dessa att "behandla" fånghästar i framtiden!!

Nån slags legetimering måste komma för att skydda hästar mot onödigt lidande vare sig det är en tunnelseende Strasserverkare i farten eller en blind sk Skopåspikare.
De oseriösa måste bort ,och nånstans måste det börjas..

Ang Calle Sands skrift..(eller hotbrev rättare sagt..)
Göran Åkerström är vad efter jag hört inte alls anti till barfotahästar alls,att han är kritisk till vissa delar i Strassermetoden är han inte ensam om..det är många världen över,tex i England har de ett mkt dåligt rykte ..
England är annars jämfört med Sverige mkt öppnare när det gäller Alternativa beh metoder!!

Calle Sands skrift är knappast nåt som höjer respekten för dito metod.Tvärtom!

Det var det mest äckliga jag någonsin läst..full med hat, förtal och snedvridna åsikter.

Snacka om taskiga energier..usch fy faen! :eek:

Vem som har ekonomiska intressen i detta är ju ganska genomskinnligt..

Och vem skall granska en verkningsmetod Calle Sand??En fotbollsspelare?Strasser själv? :devil:

Göran Åkerström ..jag önskar lycka till med ditt jobb !
All heder åt dig som vågar rota i denna skit!Lycka till!

Senast ändrad:

Lilla Skutt skrev:
Ang Calle Sands skrift..(eller hotbrev rättare sagt..)
Göran Åkerström är vad efter jag hört inte alls anti till barfotahästar alls,att han är kritisk till vissa delar i Strassermetoden är han inte ensam om..det är många världen över,tex i England har de ett mkt dåligt rykte ..
England är annars jämfört med Sverige mkt öppnare när det gäller Alternativa beh metoder!!

Calle Sands skrift är knappast nåt som höjer respekten för dito metod.Tvärtom!

Det var det mest äckliga jag någonsin läst..full med hat, förtal och snedvridna åsikter.

Snacka om taskiga energier..usch fy faen! :eek:

Vem som har ekonomiska intressen i detta är ju ganska genomskinnligt..

Och vem skall granska en verkningsmetod Calle Sand??En fotbollsspelare?Strasser själv? :devil:

Göran Åkerström ..jag önskar lycka till med ditt jobb !
All heder åt dig som vågar rota i denna skit!Lycka till!

Kan inte annat än att hålla med........
Tycker inte direkt att detta var en väl avvägs och balanserad partsinlaga, utan en orgie i just de saker han själv anklagar GÅ för.

Hug your farriers!
/Mike :devil: - som också tycker att barfota är bäst........
I de fall det går.

Jag hittade inlagan!!!! Oj oj!
Med erfarenhet av vissa diskussioner här är jag inte förvånad!
Jag har X antal gånger blivit hotad med åtal för förtal av vissa anhängare av den här sekten.
PL

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar