Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Hovis! Var du ironiker i ditt förra liv?;-)))

Jo, det är nog så att det är många som följer denna tråd men som inte ger sig in i hetluften. Det känns inte relevant att käbbla när lärorna är så diametralt olika. Har man som jag uppfattningen att det är fel att spika fast järnbojor på hästens hovar alltid i alla samanhang, så är det inte mycket att orda om. Jag verkar mina hästar samt de hästar vars ägare söker min hjälp.
Anette, SHP

Anette! Är du SHPare? Då kanske du kan räta ut en del frågetecken här angående olika bahandlingar? Nu har ju strasserfolket ett enastående tillfälle när det äntligen dykt upp en "riktig" barfotaverkare(ursäkta Emindy, jag har inte glömt dig...)

*knapplån*

Jo som rubriken heter....... så vill vi diskutera just barfota mm.

Jag har hört om en barfota metod som kallas fyrpunktsmetoden.
Någon som hört talas om den? Vad är utmärkande för den?

/T

Å andra sidan speglar detta uttalande ganska mycket om på vilken nivå vi vill lägga os när vi försöker föra en seriös debatt:

-" fel att spika fast järnbojor på hästens hovar". Kan vi inte tala om "skor"? Utan att lägga värderingar i varenda jävla ord? Måste vi använda oss av ord som järnbojor, inte fan vill nån spika fast järnbojor, jag spikar fast skor i den mån jag anser att det behövs, ibland jgör jag det inte för att jag tycker så.
I hovslagarbranscen talas det om "svartknackare", dvs själv"utbildade" hovslagare som dumpar priserna och spikar dit skor. Egentligen är inte ni "utbildade" barfotaverkare ett dugg bättre än sådana!
Det finns ingen statligt kontrollerad skola som utbildar er, bara privata kurser med instruktörer som utbildar sig själva som hänvisar till forskning som ingen annan ens hört talas om.
FAN vad trött jag blir på sånt här............

Naturligtvis återigen finns det barfotaverkare som är kunniga, men ibland blir man mörkrädd.

Angående fyrpunktsmetoden, sök på google och se vilka underliga resultat du får där...

Ni andra här (som verkar gilla hetsiga diskussioner mer än mina små problem;)) Har ni någon synpunkter/åsikter om det jag undrar över... Halvskoning och dess eventuella nackdelar? Huruvida det är en risk för merbelastning av framdelen? Vill gärna ha tips från de som vet mer än lilla jag=)

Jag anser att ordet sko i sig är en eufemism - förskönande omskrivning - som för tanken till något bekvämt som vi sätter på fötterna.
Det är dessutom mycket bra med privata aktörer på marknaden, statlighet borgar inte nödvändigtvis för bäst kvalite.
Anette

Tajjger_Reg skrev:
Nej, det jag oroar mig mest över är felbelastning vid ridning på grus helt enkelt... Någon som har erfarenhet av halvskodda hästar? Usch, jag är så villrådig :confused:

Hej!
Jag har båda mina hästar skodda bara fram för tillfället.
Den ene har en lång sjukhistoria(han har en egen tråd här på forumet för tillfället dit jag gärna lockar över några hovslagare för åsikter. ;) )

Den andra är en farbror på 22 år. Han har under åldern 6-17 år gått enbart skodd fram, Det har fungerat utmärkt. Han har aldrig vart halt trots hårt arbete på ridskola.

När jag fick honom som 17 åring så hade jag honom först skodd fram och sedan när vi flyttade till landet där det är mycket mer vinter än i stan så började jag att sko även bak.

Sedan gick han med runt om skor ända tills i våras då vi tog av bak igen. Han har nu gått utan skor bak sedan dess och det funkar bra. Han rids inte på så hårda underlag, dock på grusväg ibland och det är inte något problem med det.
Möjligtvis att han efter verkning är något mer försiktig med bak på just grusvägarna, det har dock försvunnit efter ett par dagar.

Så för min ponny funkar det. Har inte märkt något negativt av det, bara positivt egentligen då hans bakhovar blir finare utan skorna.
Han kommer få skor på till vintern, för när det är halt så spänner han sig och blir stel i korset.

Äntligen någon med lite åsikter :)

Nej, det känns ju om att det inte borde bli något jätteproblem då hon ej ömmar (inte ens när hon är nyverkad) och om man är uppmärksam märker man ju om hästen lägger för mycket tyngd på framdelen. Ska höra med hovis när han kommer ut i veckan vad han anser, men han brukar inte vara särskilt talför :smirk: ...

Men frågan återstår ju, ska jag sko henne över huvud taget :crazy:

Tez1 skrev:
*knapplån*

/T
Det låter likt "natural balance" ?
I vilket fall så grundar sig alla de på att en naturligt formad hov, alltså en som sliter sig själv balanserat etc ofta får en hov som inte har en plan stödyta.
När man ställer en sådan hov på en hård yta kan man se att hästen står på fyra punkter i hoven. Trakterna och på sidorna av tån.
Man kan då enkelt föra ett papper under tån och under mitten av sidorna.

Om det är den metod jag tror så går den ut på att verka ungefär som "vanligt" med den enda skillnaden att man försöker återskapa detta med fyra bärande punkter.
Kruxet är bara att det inte alltid blir fyra punkter naturligt, speciellt på bakhovar kan det gärna bli tre; trakterna och en punkt lite på sidan av tån.
Dessutom kan jag som människa inte avgöra vart just den här hästen skulle ha sina "punkter" vilket gör uppgiften onödigt svår. Jag vet inte om man uppnår något speciellt genom att tvinga fram detta heller.

Tez1 skrev:
*knapplån*

/T

Det heter "fore point trim" och är just så som Emedy beskriver det.

Jag blir stum utifrån att detta svar inte kunnat delges från Strassers lära då det just är den äkta vildhästmodellen på verkning av vildhästar. Det är även ett mkt tidigt forsknings resultat utifrån fysiologisk verkning då den hänvisar till hovens fyra belastningspunkter, medial tåsidodel samt trakt,hörnstöd i balans med lateral tåsidodel samt trakt,hörnstöd. Tvingas man sedan även sko denna hov utifrån denna "fore point trim" och balanserar skon utifrån hoven så blir det en fysiologisk skoning såvida man nu även tar hänsyn till hästens exteriör.

Jaha..... :idea: Tackar för svar.
Hovis jag är säker på att du besitter en hel del kunskap synd att den sitter så långt in och du hellre skriver strunt än diskuterar sakligt.
Nu vet jag dock att du kan ge sakliga svar så fortsätt i samma anda gärna :)

/T

Är det vedertaget att en hov bör verkas på det sättet el liknande med scooping?
Om det är det, hur motiverar man att hoven ska verkas och skos helt plant sen?

/T

Piraja skrev:
Äh, vissa har gett sig den på att dom är "påhoppade" av helt grundlösa skäl. Ser sig själva som missförstådda offer.

Jag har läst rätt många inlägg + att jag skriver ett och annat själv. Jag har inte fått uppfattningen att någon av de s.k. "motståndarna" till barfotahysterikerna egentligen är emot barfota hästar. Själv har jag ju barfota hästar men jag är väl "svartfot" eftersom jag alltid anlitar utbildad hovslagare för verkning av mina hästars hovar. ;)
:bow: Precis!

Så fort strasseranhängare blir ställda mot väggen ballar de ur fullständigt!!
Istället för att komma med vettiga svar så börjar de gapa om järnskor och gud vet vad ,sen kör de med "stackars mig varianten",hittar på nya nick där "förut tysta hästägare" nu stödjer Strasser..SÅÅ genomskinligt!

Jag är inte dum i hela huvet!! :devil:

Små Strassermarionettdockor som nån annan sitter och drar i trådarna..vänta nån dag så kommer hela Strasserkursen infarande och stöttar med fler nick och "sanningar".Så sött!! :angel:
Det har hänt förut..

Jag förstår att de andra barfotametoderna tidigt tagit avstånd ifrån Strassermetoden och är livrädda att blandas i hop med dito,mkt klokt gjort,och det är tydligt att "icke Strasserfolk" tänker mer själva och är mer ödmjuka..

Det skulle vara intressant att få höra varför lilla skutt, hovis, vdb m fl har så mycket emot Strassermetoden. Nu menar jag sakliga skäl till det. Har ni egen erfarenhet av att hästar verkade av en utbildad SHP-are farit illa, har i så fall denne SHP-are visat upp ett giltigt bevis för att hon/han är certifierad? Eller kan det vara så att ni endast lyssnar på den mängd rykten som florerar? Eller har personen i fråga inte varit certifierad?

Hoppas verkligen på seriösa svar på denna fråga då jag är mycket intresserad av dessa svar.

Britt-Marie
SHP

Själv är jag än så länge förskonad från förstahandserfarenhet. Med det finns många exempel världen över beskrivna av veterinärer där hästar farit illa ffa vid fångbehandling.
Min avoghet bygger till stor del på vad jag läst av Strasser o hennes lärjungar.
Hela argumenteringen är pseudovetenskaplig, man plockar vad som passar av olika undersökningar od oberoende av relevans. Exemplen i hennes böcker är hårreande, man jämför skodda djurskyddsfall med snygga barfotahovar( jag kan lätt hitta motsatsen men använder inte det som argument för att alla hästar skall vara skodda).
Läran är totalt enkelspårig både när det gäller vad som är normal anatomi o när det gäller att det spellar ingen roll hur öm en häst är, den får inte ha skor punkt slut.
PL

Afrodite: om du läst tidigare inlägg så har åtminstonde jag beskrivit vad jag har sett i Strassers namn. OCh som ialla fall JAG asgt många gånger, det är inte strasser-METODEN, utan strasser-VERKNINGEN. MEn det tycks ni inte vilja höra.
Och Jag har som jag sagt till och med gått en förvisso inofficiell strasser-kurs, men dock. Och h*n är numera utexaminerad shp:are eller vad ni kallar er. Och det var den personen jag kursade hos som jag hittade senare som tyvärr gick in under djurskyddslagen.
Som de säger på DjS, de har inget emot barfotaverkare, men de tar avstånd från strasser...

...dessutom faller ju hela strasser-METODEN på sin egen grundregel...

Hur då?
Det jag läst - Ett sunt hästliv och Shoeing: A necessary evil är inte alls konstigt samt att jag har fått min häst verkad av en student som läste till SHP.
Vad är det som är så hemskt med Stasser?

/T

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar