Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

En liten notering.. Just detta att folk har sett Strassertrimmade hästar gå och ha ont i en hage full med sten och grus ÄR FEL. Alltså, personerna i fråga har säkert sett rätt, men att utsätta en häst för detta är FEL. En Strassertrimmad häst får under inga omständigheter gå på ojämnt och stenigt underlag om hovarna inte är friska. Det borde vara en självklarhet men jag ser att det inte tycks vara det bland vissa hästägare.

Det är naturligtvis en förutsättning att man lyssnar på sin SHP och har hästen på för den och för dagen lämpligt underlag. Olyckligtvis inser inte alla människor detta. Hästarna ställs på grus i tron att hovarna ska härdas. Och ja, hovarna måste utsättas för samma underlag i hagen som det man vill rida på för att sulan och övrigt horn ska kunna anpassa sej. Men absolut inte innan hovarna är friska nog. Då är det inte konstigt att hästen är halt och mkt öm(!)

Mina hästar har under en tid varit ganska ömma på grus. Jag har då inte tvingat dom att gå en meter på sådant underlag. Dom har alltid vistas i gräshage med relativt jämt underag (sånär som på några tuvor då) och i hagen ömmar dom inte. En häst ska inte (förutom möjligtvis pga en hovböld som brukar ge sej efter högst några dagar med fri rörelse) vara öm i sin hage.

Sedan är det upp till ägaren om denne vill rida sin häst till vilket pris som helst, isf är nog skor att föredra. Men jag tycker att man ska vara medveten om att med skor kan hästen mkt väl vara skadad i hovarna utan att ryttaren märker detta. Det är SHP:aren ansvar att inte sko av en häst och påbörja omställning till barfota om inte dom rätta förutsättningarna finns. Om sedan ägaren inte gör som trimmaren säger kan inte heller denna räkna med bra resultat, kanske inga resultat alls. Och "slarviga" ägare tycker jag inte att man ska skylla SHP:arna för.. Det går ju aldrig att vara hundra på att ägaren är villig att lyssna och rätta sej efter de instruktioner denne får och det är bara att beklaga att hästar får lida i onödan när dom tex ställs på grus innan dom är redo för detta.

Visst kan NSAID ge magproblem på häst men jag ser sällan några problem under den begränsade period det normalt sett används vid en fångbehandling.
Viktigt för magen är att man ger ordentligt med grovfoder.
Att i det akuta stadiet snabbt bryta smärtcykeln är viktigt för att snabbt få igång läkningen.
PL

Du bara förutsätter att man accepterar boxvila hur lättvindigt som helst o sen tar du det som argument. :confused:
PL

Du säger i ditt inlägg att du såg strassertrimmade hästar för cirka 10 år sedan i en hage och hos en kiropraktor, har jag förstått dig rätt?

Britt-Marie
SHP

Nej, en kortare tids behandling (någon vecka) ger förmodligen inga magproblem eller andra problem. Många ägare som söker hjälp hos en SHP-are för sina fånghästar har tidigare haft långvariga problem. Man har ofta genom olika former av skoning försökt "bota" problemet. När detta inte fungerar söker ägarna andra alternativ. När hästen då kommer till en SHP-are kan hästen vara så "förgiftad" att ytterligare medicinering inte är tillrådligt. Detta är orsaken till Dr Strassers försiktighet.

Britt-Marie
SHP

Tajjger_Reg skrev:
OK, lite klarhet i detta? Skulle en begynnande lamellrandsseparation (p.g.a. hovväggen är lite utfluten) vara en sorts svampinfektion som smittar? Till och med jag som inte påstår att jag kan särskilt mycket om hästens hovar tycker att detta verkar lite långsökt... Men jag kan ju ha fel ;)

Trodde att detta var något som rättades till med korrekt verkning eller skoning då det i grund och botten beror på att hoven sedan länge är utfluten på insidan fram p.g.a. bristfällig hovvård förr. Det jag i grund och botten oroar mig för är att hovväggen drar iväg ännu mer p.g.a. hästen nu har ökad arbetsbelastning. Hovarna "trimmas" ofta just på problemställena, och jag försöker hålla nere hovväggen just i detta problemområde så att den inte skall belastas i onödan, mellan hovis-besöken.

Har tänkt mycket idag, och kommit fram till den slutsatsen att det kanske är lättare att "korrigera" en skodd hov, då man vid behov av en något "kraftigare" verkning inte riskerar att hästen blir öm under lika lång tid. Har ju som sagt funkat kanon oskodd hittills, men i och med ökad arbetsbelastning har jag börjat fungera.

Idag upplevde jag även pållen lite spänd på grusvägarna, och mer avslappnad på asfalt...

Nej, just nu lutar det åt en halvskoning...

Men att sko fram löser inte ditt problem med utflutningen. Dessutom så hinner hoven växa en hel del i skoperioden och då kanske dra i väg helt och hållet. Är hoven verkad korrekt med vinklar? (För den individen optimalt) Sen bör du kontrollera är att traktstöden inte är för långa/skjälpta. För att ytterligare hjälpa hästen kanske den behöver scooping? Alltså någon mm kortare hovvägg på mitten av sidorna(jft med vår hålfot). Sen bör du iakkta om hovväggen är på rätt väg(vinkel) ner uppe vid kronranden. Tänk på att hoven kanske behöver ett år på sig att växa ner hel med rätt vinkel och då kanske du behöver hjälpa den på vägen med raspen varje vecka eller mer mellan hovslagarbesöken.
Lycka till /T

Intressant svar...

Men hur som helst, ponnyn går ute dygnet runt 4-5 månader om året. Resterande månader står han i en stor kuperad hage större delen av dygnet och i en stor box resterande timmar. Så jag antar att du kommer att påpeka att det är där felet ligger? Han har mycket bra hovkvalitet, hårda, fina välformade hovar. Jag skulle vilja påstå att vår hovslagare gjorde en mycket fin verkning när han tog av skorna, ponnyn har inte heller haft några problem med flisor eller sprickor eller liknande. Jag skulle också vilja påstå efter mitt något begränsade kunnande att han inte är det minsta trång i hovarna och att de i övrigt är helt friska och bra. Problemet är ju att oavsett vilken verkningsmetod som hade använts initialt så skulle ju hovarna ha slitits lika mycket, är vi överens så långt? Kanske ska förtydliga att hovarna är slitna jämnt och fint, inga utflytningar eller snedheter. Det jag menar är problemet är att om han skulle gått, säg två månader till, så hade han inte haft någon hov kvar att gå på i princip (grovt sagt). Även om din teori med bättre hovtillväxt stämmer så måste det ju bli ett glapp innan hovtillväxten kommit igång och hovslitaget? Du får gärna förklara hur man löser det på ett för hästen bra sätt.

Angående min andra häst så skrev jag "enligt honom själv blockhalt", det är lite ironiskt då min häst är lite hypokondriker...naturligtvis är han inte så halt, men mycket öm. Någon av de problem du beskriver har han inte då de dels borde setts av min mycket duktige hovslagare eller om inte annat på röntgen (han är röntgad lågt av andra orsaker)? Jag köper inte heller att han skulle ha så stora problem då han är kollad på klinik två gånger det senaste året med rena böjprov och rid-longeringsprov och även av kiropraktor och massör. Har du någon annan teori?

Angående de Strasserlevande hästarna så ska jag helt ärligt säga att de förmodligen numera inte är verkade av någon certifierad strasserverkare (men jag vet inte), men tjejen som har dem har gått flera kurser och "svär" sig till filosofin. Hon benämner också sina hästar som strasserverkade.

Afrodite skrev:
Du säger i ditt inlägg att du såg strassertrimmade hästar för cirka 10 år sedan i en hage och hos en kiropraktor, har jag förstått dig rätt?

Britt-Marie
SHP
Näe!! ;) Försök få ner din puls och läs en gång till!

Min första kontakt med strassermetoden var genom fallbeskrivningar på dito hemsidor för ca 10 års sen,kan va 8års sen om det är så petigt..

Fånghästen i hagen var i år,hästarna som teamet skulle jobba med var oxå nyligen detta året.. exakt tidpunkt vägrar jag säga för att skydda stallägare mfl från ytterligare hot..

Såg även en Strasserverkad häst hos alternativbeh nu i höst.. .men det fallet är jag osäker på om det var en SHPare inblandad,strasserverkad var den det hörde jag och hovvinkeln stämde på metoden..dock inte på hästen ,vars exteriör visade att den mått bättre med kortare tår..

Så få strasserverkade hästar som det finns är det väl underligt att jag "råkat "se flera stycken .. :eek:

Du frågade vad jag grundade mina åsikter på!! Detta bland annat..men framförallt på de hundratals hästar jag träffat i mitt yrke och ingen har hittills matchat Strasser skobilder..nej fel !ett fall där en häst stått inomhus i box ett år utan hovvård liknade hennes skolexempel,..men den stod inte inne i boxvila..den var vanvårdad och räddades av djurvänner till slut... :cry:

Jag har oxå följt många fånghästar till fullt tillfrisknande IRL,därför är jag tveksam till strassers metod..Den är onödigt grym.PUNKT!
Jag är praktiker inte teoretiker..det är väl det som skiljer oss åt.. :angel:

Tez1 skrev:
Men att sko fram löser inte ditt problem med utflutningen. Dessutom så hinner hoven växa en hel del i skoperioden och då kanske dra i väg helt och hållet. Är hoven verkad korrekt med vinklar? (För den individen optimalt) Sen bör du kontrollera är att traktstöden inte är för långa/skjälpta. För att ytterligare hjälpa hästen kanske den behöver scooping? Alltså någon mm kortare hovvägg på mitten av sidorna(jft med vår hålfot). Sen bör du iakkta om hovväggen är på rätt väg(vinkel) ner uppe vid kronranden. Tänk på att hoven kanske behöver ett år på sig att växa ner hel med rätt vinkel och då kanske du behöver hjälpa den på vägen med raspen varje vecka eller mer mellan hovslagarbesöken.
Lycka till /T

Tack för svaret :)

Ja, hovarna är verkade med för hästen korrekta vinklar, traktstöden är i sin ordning. Hovväggen på de aktuella "problemställena" hålls som jag tidigare skrivit kort, jag raspar lite då och då för att inte insidan ska dra iväg, då hästen sliter ojämnt på framhovarna (p.g.a. ej helt korrekt exteriör bl.a.) Hovarna är sååå mycket finare nu, än när jag köpte hästen, allt har t.o.m. nu gått i rätt väg vad det gäller hovvården. Dock har hovarna börjat flyta ut något igen...

Tror att vi tänker olika där med skoningen, jag tänker att det hindrar att hoven slits såpass ojämnt (sliter ju mkt. mer nu när hästen är i full gång) att insidan blir för lång, och att efterssom den är längre än utsidan fångar upp mer stötar/större tryck, och därmed bidrar till separation.

Du tänker (tror jag) att hoven hinner växa såpass mycket mellan skoningarna att hoven behöver vidga sig och drar sig ut över skokanten, har jag rätt?

Då är kanske den ultimata lösningen boots? Förvirrad :confused:

Hovis kommer ut på måndag, och ska få tycka till...

Undrar fortfarande om inlägget att lamellrandsseparation skulle vara smittsamt :angel:

Det sista är frågan om en sammanblandning mellan bärrandsröta o lamellradsseparation. Men det finns ett samband såtillvida att en breddad försvagad lamellrand är en bättre inkörsport för röta.
PL

Aha :)

Då kan ju det mesta vara "smittsamt"... Har du följt mina inlägg måntro? Du verkar veta vad du pratar om, du kanske har något tips att ge?

Skor eller inte är en smaksak, det viktiga är att ta bort utflytningar o se till att hålla tån kort för att minska påfrestningarna på lamellerna, samt korta sko/verkningsperioder.
PL

Afrodite skrev:

Britt-Marie
SHP

Man bör inte dricka Whisky samtidigt som man läser, då kan det tolkas så här. :D

Helt OT men hur fasen får man ihop det så här om man LÄSER det som är skrivet :confused:

Jag är just nu på väg att svara seriöst i ett par påstående men börjar nu tveka, är det ngn ide????

vdb skrev:
Piraja!

Tyvärr blir det svårt att diskutera ibland kan jag tycka eftersom det hela tiden skriks om hjärntvätt och tunnelseende och allt vad det är så till den milda grad att själva kontentan uteblir. Det går åt så mycket tid och enegri att förklara att: -"Nej, jag är inte emot barfota gång där JAG anser att det funkar, vilket i de flesta fall är ganska många men där hästägaren vill att hästen ska ha skor ialla fall."
Själv har jag blivit i ett par fall oerhört konstigt bemött när jag sagt till ägaren att det finns ingen anledning till att sko din häst eftersom den aldrig går utanför hagen och aldrig har en ryttare på sig, hovarna ser bra ut och benaxlarna är bra, verka regelbundet bara.
Den ägaren tyckte jag var en dålig hovslagare som sade så. Måhända att jag i det fallet var en väldigt dålig affärsman, men då får jag väl vara det då...

Stå på dig och gör som du gör. Dock är det inte värt att lägga ner hur mycket energi som helst på att försöka förklara för någon/några som inte lyssnar/läser ordentligt. :cool:

Tez1 skrev:
*knapplån*

Jo som rubriken heter....... så vill vi diskutera just barfota mm.

Jag har hört om en barfota metod som kallas fyrpunktsmetoden.
Någon som hört talas om den? Vad är utmärkande för den?

/T

Kika på den länk jag rekommenderade tidigare. ...äh, här kommer den igen:
http://www.kbrhorse.net

:cool:

Afrodite skrev:
Det skulle vara intressant att få höra varför lilla skutt, hovis, vdb m fl har så mycket emot Strassermetoden. Nu menar jag sakliga skäl till det. Har ni egen erfarenhet av att hästar verkade av en utbildad SHP-are farit illa, har i så fall denne SHP-are visat upp ett giltigt bevis för att hon/han är certifierad? Eller kan det vara så att ni endast lyssnar på den mängd rykten som florerar? Eller har personen i fråga inte varit certifierad?

Hoppas verkligen på seriösa svar på denna fråga då jag är mycket intresserad av dessa svar.

Britt-Marie
SHP

Jag har min hovis som fixar hovarna på mina hästar och har inte upplevt något behov att skaffa någon annan för hovvården. Jag har erfarenhet av skodda och barfota hästar. Jag har erfarenhet av att ha hästen skodd under korrigering inför barfotagång samt att jag har erfarenhet av häst som inte kunde gå barfota...det hade varit direkt djurplågeri. Jag har nu 3 barfota hästar hemma. Gemensamt för alla är att det är en godkänd hovslagare av traditionell typ som sköter det hela...med den äran.

Jag gillar inte Strassers budskap om att vi kortar hästarnas liv genom täcken och stall. Skrämselpropaganda om både ditten och datten, att traditionella hovslagare inte ska kunna sköta hovarna på våra hästar... Jag är trött på tjafs om hur skor dödar hovarna...min väninna hade en häst som avlivades vid 35 års ålder då tänderna inte kunde mala maten längre. Han var skodd hela livet, från han var unghäst till sista andetaget. Hon har ytterligare en som idag är 30 som även han är skodd sedan unghästtiden. Det sista som dör på dom verkar vara hovarna då kvaliten och tillväxten är/var mycket god. Utter är annars en mer känd häst som är skodd och som levt så långt bort från Strassers idé man kan komma liksom många andra.

Jag uppfattar det som om Strasseranhängarna anser sig ha den enda rätta läran och är snabba på att skrämma upp folk så att dom får fler anhängare. Jag köper inte det. Man menar att då Strasser själv är veterinär ska hennes forskning vara mer värd än andras...nå, hon är inte veterinär här i Sverige och här vimlar det också av veterinärer som är av annan åsikt än Strasser...

Jag kommer fortsätta att anlita min hovslagare samt diskutera just barfota gång med min amerikanske vän och hovslagare Willis Lamm som EJ tar betalt för att dela med sig av sina kunskaper.
:cool:

Afrodite skrev:
När hoven sätts i marken, hovväggarna vidgar sig, sugs blod in i läderhuden, när hästen lyfter hoven, hovväggarna drar ihop sig, töms blodet för att transporteras vidare upp i benet, det är detta vi kallar hovmekanism.
Britt-Marie
SHP

Hoven blodförsörjs genom mediala och laterala digitalartärerna. De passerar ner paralellet med djupa böjsenans kanter,förbi strålbenets sidoligament för att gå in i hovbenet via hovbenets volara foraminal.

Ett mkt exensivt venöst plexa finns i hela fotens läderhud. Det brukar dock talas om fyra specifika venösa plexa baserat på deras anatomoska placering: Kronläderhudens venösa plexa,lamellagrets venösa plexa,sulläderhudens venösa plexa samt det venösa plexat direkt innanför hovbensbrosket. Dessa exensiva venösa nätverk anser en del hjälpa till med stöt upptagningen genom att verka som ett vätske-medium vilket kan pressas samman och därigenom pressa blod uppåt när foten träffar marken.

Va det så du igentligen menade????

Det hotas med helvetet om man inte bekänner sig till den rätta läran o med stämning om man protesterar.
PL

Afrodite skrev:
"Det finns hältor som inte kommer från hoven vilket en del grupper verkar ha svårt att förstå."

Det finns det, men de flesta problem i hästens extremiteter kan härledas till hovrelaterade problem.
Britt-Marie
SHP

Distala benets funktion är flera:
1. hovmekanism
2. Fjädrande
3. sodo-anpassning
4. stöt-upptagande
5. framskjutande

Hovbalans är igentligen det sätt på vilket hästen belastar sin hov och sitt ben,som minst utsätter den för skador, dvs benet är optimalt belastat. Traditionellt har hoven och benet betraktats på stillastående häst, så kallad statisk balans.

Omvärdering av nedre benets anatomi och funktion,samt bättre sätt att observera hästens rörelse, har lett till ett arbetssätt,(ortopedisk skoning) som beaktar hovens och benets orientering och kraftupptag. Som statisk balansering har ortopedisk skoning som mål att rikta belastningen genom benets styvaste riktning. Kraftriktning hos häst varierar beroende av hastighet,underlag,användningsområde,gångart och extriör.

Hos ridhäst spelar extriör och underlag en mer överordnad roll,medans hos tävlande hästar,som galoppörer och travare,spelar gångart och hastighet en viktigare roll.

Trauma typ muskelära,frakturer,ligament,organiska,samt yttre påverkan av ryttare ger ofelbart hovrelaterade problem.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.