Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Ursäkta att jag misstolkade din text, men den var något rörig.
Om jag förstått det hela rätt så har du sett ett par hästar som varit strassertrimmade. Något certifikat att det skulle var SHP-are har du inte sett vad jag kan förstå. Så jag kan inte veta om detta stämmer. Men vi utgår från att det du berättar är rätt. Den ena hästen var en fånghäst, som stod i en typisk fångposition. Detta kan väl i alla fall inte vara något som är typsikt för strassertrimmade hästar. Att den sedan stod i en stenig hage är helt fel. Detta är något som ingen SHP-are rekommenderar. Hästarna ska gå på så jämt och icke-stötande underlag som möjligt. Du såg hästen under fyra timmar. Vet du vad som hände hästen sedan? Vet du vad som hänt innan?

Den andra hästen fick någon form av behandling för muskelspänning, som du skriver beror på strassertrimning. Att du drar den slutsatsen måste då bero på att du sett hästen innan den blev strassertrimmad, och att den då inte hade dessa muskelspänningar. Just muskelspänningar är ett typiskt tecken på hästar som står fel med sina hovar och något som Strasser pratar mycket om. Du som har varit ute på nätet så mycket kan väl inte ha missat bilder på hästar före och efter en Strassertrimning. Hur hästen innan står och spänner sig på grund av felaktiga hovvinklar och smärta i hovarna. Efter trimningen har hästen slappnat av och fått en helt annan kroppsställning. Ibland har dessa muskelspänningar funnits under så lång tid att musklerna har krampat och då måste hästen ha hjälp att lösa upp dessa. Det var förmodligen detta du såg.

Jag blir inte speciellt imponerad av antalet "plågade och lidande" hästar du kan ange. Som hovslagare måste du ju stöta på fler hästar än de flesta.

Din avoghet gentemot Strasser och hennes metod bygger uppenbarligen på det som tydligen blivit helt legitimt idag, att utan någon större egen erfarenhet dra slutsatser utifrån något som du läst och sett på nätet. Varför kan vissa personer inte se de goda resultat hon har uppnått med sin metod. Det finns många hästar världen över som sluppit många års lidande tack vare hennes metod. Och ja, det finns hästar som tävlas inom olika grenar som är Strassertrimmade.

Britt-Marie
SHP

Förhållande vis är dessa hästar få i jämförelse med hur många som tävlas i samma grenar + några till som inte är strassertrimmade och de som är skodda. Alla som tävlas barfota är ej heller Strassertrimmade utan är trimmade av t.ex. traditionell hovslagare (mina t.ex.) eller andra aktörer. :smirk:

Senast ändrad:

Fråga, i vilka discipliner får man tävla utan skor? I islandshästvärlden där jag rör mig mest vad gäller tävlingar får man enligt FIPO INTE tävla utan skor. Ej heller boots.
Står även nåt flummigt som -"avståndet mellan sulan och lamellranden inte får överstiga 1cm".....hur man nu ska tolka det?

Senast ändrad:

Bubbla skrev:
Intressant svar...

Men hur som helst, ponnyn går ute dygnet runt 4-5 månader om året. Resterande månader står han i en stor kuperad hage större delen av dygnet och i en stor box resterande timmar. Så jag antar att du kommer att påpeka att det är där felet ligger? Han har mycket bra hovkvalitet, hårda, fina välformade hovar. Jag skulle vilja påstå att vår hovslagare gjorde en mycket fin verkning när han tog av skorna, ponnyn har inte heller haft några problem med flisor eller sprickor eller liknande. Jag skulle också vilja påstå efter mitt något begränsade kunnande att han inte är det minsta trång i hovarna och att de i övrigt är helt friska och bra. Problemet är ju att oavsett vilken verkningsmetod som hade använts initialt så skulle ju hovarna ha slitits lika mycket, är vi överens så långt? Kanske ska förtydliga att hovarna är slitna jämnt och fint, inga utflytningar eller snedheter. Det jag menar är problemet är att om han skulle gått, säg två månader till, så hade han inte haft någon hov kvar att gå på i princip (grovt sagt). Även om din teori med bättre hovtillväxt stämmer så måste det ju bli ett glapp innan hovtillväxten kommit igång och hovslitaget? Du får gärna förklara hur man löser det på ett för hästen bra sätt.

Det är bara att gratulera dig då du tydligen fått tag i en bra hovslagare. Som i de flesta yrken finns det sådana som utför sitt arbete på ett mycket tillfredsställande sätt och andra som gör ett betydligt sämre arbete.

Ja, det stämmer att det blir ett glapp mellan den nya och bättre horntillväxten och den gamla. Här får man helt enkelt ha tålamod och låta den nya hoven växa ned. I trakten och sidorna tar detta inte så lång tid, några månader, medan tådelen kan dröja cirka 8 - 9 månader innan den nya hoven växt ned. I hagen brukar detta inte ge några problem med ömhet. Om hästen är öm på grus och skall ridas kan man alltid ha boots på under ridturerna. Då räcker det nästan alltid att ha enbart boots på framhovarna.

Men just detta brukar de flesta hästar inte ha något större problem med. En häst med relativt god hornkvalitet har inga större problem med ömhet på grund av inväntan på bättre hornkvalitet. Om hovarna inte är mycket skadade inuti så kan en övergång till barfota ske snabbt. För en del hästar räcker det faktiskt med en till två trimningar i en fysiologiskt korrekt form. Att din häst ömmar tror jag, trots att du har en bra hovslagare, beror på att hästen inte riktigt har den rätta formen på hoven. Den trimning vi gör skiljer sig från en hovslagartrimning, oavsett hur duktig denne hovslagare är. Det är just denna skillnad som gör att hästen sedan, efter viss tillvänjning där sulan härdas, kan ridas på i stort sett vilket underlag som helst utan skor.

Bubbla skrev:
Angående min andra häst så skrev jag "enligt honom själv blockhalt", det är lite ironiskt då min häst är lite hypokondriker...naturligtvis är han inte så halt, men mycket öm. Någon av de problem du beskriver har han inte då de dels borde setts av min mycket duktige hovslagare eller om inte annat på röntgen (han är röntgad lågt av andra orsaker)? Jag köper inte heller att han skulle ha så stora problem då han är kollad på klinik två gånger det senaste året med rena böjprov och rid-longeringsprov och även av kiropraktor och massör. Har du någon annan teori?

Det jag kan ta upp här är enbart generella orsaker till ömhet eftersom jag inte sett din häst. Förutom de tidigare orsakerna jag nämnt då jag trodde han var blockhalt, är kanske den vanligaste orsaken till just ömhet att hälarna och hörnstöden är för höga. Med för höga hörnstöd går inte hästen med hovbenet parallellt med marken utan hästen går mer eller mindre på tå, beroende på hur mycket för höga hälarna är. Hästens tyngd kommer då för mycket på tådelen på hovbenet, som då kan trycka mot sulläderhuden. Om hörnstöden dessutom är för långa kan de när hästen belastar hoven pressas uppåt in i hoven. Hörnstöden är av samma horn som väggen och då förstår du hur hårda dessa är. Ovanför hörnstöden inuti hoven har du strålläderhuden. Ytterligare ovanför detta har du djupa böjsenan och strålbenet. När hästen belastar hoven pressar kronbenet strålbenet nedåt. Om nu hörnstöden är för långa kommer området ovanför hörnstöden med strålläderhuden i kläm mellan hörnstöd och strålben, och detta är mycket smärtsamt för hästen.

Bubbla skrev:
Angående de Strasserlevande hästarna så ska jag helt ärligt säga att de förmodligen numera inte är verkade av någon certifierad strasserverkare (men jag vet inte), men tjejen som har dem har gått flera kurser och "svär" sig till filosofin. Hon benämner också sina hästar som strasserverkade.

Ja, det är ett problem. Min erfarenhet är att man inte klarar av att trimma sin häst utan hjälp av en utbildad SHP-are. Med en tids träning och regelbunden påtittning av SHP-are kan man göra viss trimning själv. Detta gäller speciellt när hästen är under omställning och hoven ännu inte är frisk. En frisk hov är mycket lättare att trimma och där behöver inte SHP-aren komma så ofta.

De kortare kurser som hålls under ett par helger är till för just detta. Att man på sikt ska kunna trimma sin egen häst i stort sett själv. Men under omställningen klarar man inte det utan måste ha regelbunden kontakt med en SHP-are. Strassertrimningen som metod är ingen enkel "gör-det-själv" metod, utan kräver goda teoretiska kunskaper och praktisk träning.

Britt-Marie
SHP

Då sitter du på gamla uppgifter, för man får faktiskt tävla skolöst numera. Dock lär det inte bili någon stor grej, det händer att det dyker upp en och anna i lätta klasser men ännu ingen på den högre nivån.

Tolkning med 1 cm mellan sulan och lamellranden, innebär att skon inte får vara tjockare än 10 mm. Oftast är detta inget problem, då de flesta skor med 8 mm tjocklek.

Senast ändrad:

Boj skrev:
Tolkning med 1 cm mellan sulan och lamellranden, innebär att skon inte får vara tjockare än 10 mm. Oftast är detta inget problem, då de flesta skor med 8 mm tjocklek.

Nej nej där har du fel boj, dock har du rätt i att skon inte får vara tjockare än 10 mm, (och max bredd 20 mm) Avståndet mellan BÄRRANDEN och sulan får INTE vare mer än max 10 mm enbart för att man tror sig då kunna "se" att denna häst inte startar med förväxt bärrand(gammelskodd) då flertalet av dessa hästar "går som bäst" med lång tå och hög hov. Man har även en regel som säger att avståndet mellan kronranden och hovens bäryta(markplan inte får överstiga 9 cm. Hur fasen gör man då om man har en häst med naturligt höga hovar samt en väldigt välvd sula????? Anlitar en SHP:are i två år och sedan är problemet löst(så vida man nu inte vill träna under tiden så klart)

peter_lundin skrev:
Vidare finns det olika modeller för hur pumpen mekaniskt sett fungerar.
PL

Sanningshalten i det senare,dvs teori som menar att hoven har en funktion som blodpump är ännu oklar.

Så visst PL jag håller med dig.

Nu har man frångått 9 cm regeln såvitt jag vet, och vinkeln skall gå i linje med kotan. I varje fall har man som domare inte användt detta bostavligen, eftersom det inte är möjligt av naturliga skäl.
Det går ju också an att se om hästen är hög i hoven naturligt, eller om detta beror på eftersatt hovvård.

Jag vill nog påstå att normalskoning är nog det man ser mer av nu förtiden, detta med lång tå börjar försvinna så sakteliga då många insett att detta är något man endast kan få hjälp av förstunden.

Alltså, ponnyn var inte ömfotad, men jag är ganska säker på att han hade blivit det om han fått gå längre utan skor (han är skodd igen nu). Det jag menar är att oavsett hur man verkar så sliter väl hästen hovarna efter hur den är byggd och går? De borde ju inte gå att påverka så mycket med verkning, förutsatt att man inte gör något jätteextremt? :confused:

Och min stora häst...jag har svårt att tro att han har andra problem än att han just är väldigt känslig i sina fötter. Men det skulle ju vara intressant att höra vad du sa om du såg honom IRL.

Angående hovslagare; JA! Jag har en otroligt duktig seriös och kunnig hovslagare :love: . Han har helt fått bort fenomenet tappskor på min häst (han hade tidigare allt från två per skoperiod till en i veckan). Så honom är vi rädda om...(bjuder på fika och ser till att allt han vill ha finns tillgängligt).

Afrodite skrev:
Ja, det stämmer att det blir ett glapp mellan den nya och bättre horntillväxten och den gamla. Här får man helt enkelt ha tålamod och låta den nya hoven växa ned. I trakten och sidorna tar detta inte så lång tid, några månader, medan tådelen kan dröja cirka 8 - 9 månader innan den nya hoven växt ned. I hagen brukar detta inte ge några problem med ömhet. Om hästen är öm på grus och skall ridas kan man alltid ha boots på under ridturerna. Då räcker det nästan alltid att ha enbart boots på framhovarna.

Men just detta brukar de flesta hästar inte ha något större problem med. En häst med relativt god hornkvalitet har inga större problem med ömhet på grund av inväntan på bättre hornkvalitet. Om hovarna inte är mycket skadade inuti så kan en övergång till barfota ske snabbt. För en del hästar räcker det faktiskt med en till två trimningar i en fysiologiskt korrekt form. Att din häst ömmar tror jag, trots att du har en bra hovslagare, beror på att hästen inte riktigt har den rätta formen på hoven. Den trimning vi gör skiljer sig från en hovslagartrimning, oavsett hur duktig denne hovslagare är. Det är just denna skillnad som gör att hästen sedan, efter viss tillvänjning där sulan härdas, kan ridas på i stort sett vilket underlag som helst utan skor.Britt-Marie
SHP

Just det du skriver, att sulan skall härdas innebär att vi här pratar om blistring vilket faller under djurskyddslagen vilket är hela poängen med Strasser "filosofier" Man har även inte klart för sig att hovväggen är hovkappselns bärande och skyddande del (vilket inte AANCHP har heller) Än värre är det väl att man inte förstår att hörnstöden tillhör vägghornet och hovens bärande belastningsyta. Här gör man ALLT väldigt lätt genom att påstå att sulan är den belastade delen. Då sulhornet har en tillväxt på 1/3 del av bärrandensa tillväxt så tror fasen att det tar upp till ett år innan sulan innehar den tjockleken som krävs för att ta upp bärrandens naturliga belastning. Bara en fråga, vad händer när denna sula(som naturligt avlägsnar sig) med det berömda ordet dubbelsula som inträffar en till två ggr per år??? Har hästägaren då brustit i sin "naturliga hästhållning" eller har hästen varit naturlig????

NI söker en målgrupp som kan ge naturlig hästhållning som grund för eran metod. Tyvärr så är eran metod och utövare större än dom hästägare som kan erbjuda dom förutsättningarna som krävs samt avkall på att bruka sin häst för dagligt bruk.

Funkar det inte så är det inte vårat fel,utan din hästhållning.

Varför vinner ni ingen mark inom Svenska avelsföreningen,Svenska Ridsportsförbundet, Svensk trav och galopp.????

Humm Det börjar även "knorras" inom försäkringsbolagen, vad beror det på????

hovis skrev:
Hoven blodförsörjs genom mediala och laterala digitalartärerna. De passerar ner paralellet med djupa böjsenans kanter,förbi strålbenets sidoligament för att gå in i hovbenet via hovbenets volara foraminal.

Ett mkt exensivt venöst plexa finns i hela fotens läderhud. Det brukar dock talas om fyra specifika venösa plexa baserat på deras anatomoska placering: Kronläderhudens venösa plexa,lamellagrets venösa plexa,sulläderhudens venösa plexa samt det venösa plexat direkt innanför hovbensbrosket. Dessa exensiva venösa nätverk anser en del hjälpa till med stöt upptagningen genom att verka som ett vätske-medium vilket kan pressas samman och därigenom pressa blod uppåt när foten träffar marken.

Va det så du igentligen menade????

Njaä, inte riktigt. Du skriver mest om det venösa blodets väg inuti hoven, fast du glömde att det största plexuset, det som ligger innanför kronranden, coronary venus plexus, samlar upp blodet och när hästen belastar hoven pressas kronranden samman och på så sätt förs det venösa blodet uppåt i hästens ben.

Du har också missat de artärerna som försörjer stråle, ballar och bakre delen av hoven. Således de som försörjer strål- och balläderhuden samt lamelläderhuden i hörnstöd och hovens bakre del. Dessa artärer lämnar de stora digitalartärerna i nivå med kronbenet.

Du har även missat fortsättningen av det arteriella blodets väg i hoven. Från de båda digitalartärerna förenas blodet i det terminala valvet. I hovbenet grenar sig sedan artärerna ut, lämnar hovbenets övre yta och går in i lamelläderhuden. Där förgrenar sig artärerna till kapillärer och det är här som cellmetabolismen sker (alltså utbytet av näringsämnen och produktion av horn.

Några av artärerna i lamelläderhuden går ned mot hovbenets kant mot sulan. Här flödar dessa artärer samman och bildar circumflexartären, som försörjer sulan med blod. Detta är den enda väg som sulan blir blodförsörjd.

Sömläderhuden och kronrandens läderhud försörjs av artärer som kommer uppifrån benet.

Från de båda artärer som försörjer bakre delen av hoven med blod grenar även en artär av som går via kronranden, genom lamelläderhuden och in i hovbenets båda sidor. Denna artär förenar sig med det terminala valvet och är en alternativ väg till hovbenet om digitalartärerna inte skulle kunna försörja hovbenet med blod.

Hovmekanismen får hela detta system av artärer och vener att fyllas respektive tömmas.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Piraja skrev:
Jag har min hovis som fixar hovarna på mina hästar och har inte upplevt något behov att skaffa någon annan för hovvården. Jag har erfarenhet av skodda och barfota hästar. Jag har erfarenhet av att ha hästen skodd under korrigering inför barfotagång samt att jag har erfarenhet av häst som inte kunde gå barfota...det hade varit direkt djurplågeri. Jag har nu 3 barfota hästar hemma. Gemensamt för alla är att det är en godkänd hovslagare av traditionell typ som sköter det hela...med den äran.

Jag gillar inte Strassers budskap om att vi kortar hästarnas liv genom täcken och stall. Skrämselpropaganda om både ditten och datten, att traditionella hovslagare inte ska kunna sköta hovarna på våra hästar... Jag är trött på tjafs om hur skor dödar hovarna...min väninna hade en häst som avlivades vid 35 års ålder då tänderna inte kunde mala maten längre. Han var skodd hela livet, från han var unghäst till sista andetaget. Hon har ytterligare en som idag är 30 som även han är skodd sedan unghästtiden. Det sista som dör på dom verkar vara hovarna då kvaliten och tillväxten är/var mycket god. Utter är annars en mer känd häst som är skodd och som levt så långt bort från Strassers idé man kan komma liksom många andra.

Jag uppfattar det som om Strasseranhängarna anser sig ha den enda rätta läran och är snabba på att skrämma upp folk så att dom får fler anhängare. Jag köper inte det. Man menar att då Strasser själv är veterinär ska hennes forskning vara mer värd än andras...nå, hon är inte veterinär här i Sverige och här vimlar det också av veterinärer som är av annan åsikt än Strasser...

Jag kommer fortsätta att anlita min hovslagare samt diskutera just barfota gång med min amerikanske vän och hovslagare Willis Lamm som EJ tar betalt för att dela med sig av sina kunskaper.
:cool:

Javisst kan även skodda hästar leva länge. Eftersom de blev så pass gamla är de från början skodda av hovslagare utbildade runt 70-talet eller tidigare, på prof Dyrendahls tid (med reservation för stavningen). Man skodde då med låga hälar och skodde med väl utåtriktning bak, alltså inte trångt. Har själv en sådan häst hemma, hon har visserligen skador på hoven, men hon är inte särskilt trång.

Så bl a hur hästens skos, om den får vara utan skor flera månader per år, hur man rider hästen (inte för mycket på hårt underlag) och hur mycket utevistelse hästen får är avgörande för hur väl hästen tolererar skon.

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:
Distala benets funktion är flera:
1. hovmekanism
2. Fjädrande
3. sodo-anpassning
4. stöt-upptagande
5. framskjutande

Hovbalans är igentligen det sätt på vilket hästen belastar sin hov och sitt ben,som minst utsätter den för skador, dvs benet är optimalt belastat. Traditionellt har hoven och benet betraktats på stillastående häst, så kallad statisk balans.

Omvärdering av nedre benets anatomi och funktion,samt bättre sätt att observera hästens rörelse, har lett till ett arbetssätt,(ortopedisk skoning) som beaktar hovens och benets orientering och kraftupptag. Som statisk balansering har ortopedisk skoning som mål att rikta belastningen genom benets styvaste riktning. Kraftriktning hos häst varierar beroende av hastighet,underlag,användningsområde,gångart och extriör.

Hos ridhäst spelar extriör och underlag en mer överordnad roll,medans hos tävlande hästar,som galoppörer och travare,spelar gångart och hastighet en viktigare roll.

Trauma typ muskelära,frakturer,ligament,organiska,samt yttre påverkan av ryttare ger ofelbart hovrelaterade problem.

Jaha, enkelt uttryckt, utan att behöva krångla till det med några skor: En för hästen fysiologiskt korrekt verkning som i sin tur ger en balanserad hov, där varken användningsområde, gångart, hastighet och allt vad du nu räknar upp spelar någon roll. Hästen klarar allt detta med en korrekt verkning.

Britt-Marie
SHP

Heureka!
Och där detta inte fungerar beror det alltså på att hästen inte blivit strasserverkad!
Tänk fall Strasser varit ute ett par tusen år tidigare, då hade hästskon aldrig behövt uppfinnas.
PL

peter_lundin skrev:
Du menar att hästar aldrig skos på det sättet längre :confused:
PL

Det jag vet är att det varit på "modet" med höga hälar och skoarmar (heter det så?) som riktas mer inåt. Om det fortfarande är så vet jag inte. Att det varit på modet med höga hälar kunde man bl a se när VM i dressyr visade på TV, jag tror det var förra året. Kronranden på en del hästar var nästan horisontell. Detta även på svenska tävlingshästar. Förhoppningsvis nådde detta oskick ej ut till den "vanlige" hästägaren och hästen.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Heureka!
Och där detta inte fungerar beror det alltså på att hästen inte blivit strasserverkad!
Tänk fall Strasser varit ute ett par tusen år tidigare, då hade hästskon aldrig behövt uppfinnas.
PL

Ja, så länge du tar hänsyn till och "lyssnar" till hästen. Om du använder hästen över dess kapacitet får den naturligtvis skador, liksom vi människor.

Britt-Marie
SHP

PS Hästskon började användas först runt 1200-talet. På friser och dylikt på hästar från romartid finns inga hästskor påspikade. Mer om detta finns att läsa i "Ett sunt hästliv", samt källhänvisningar. Du hade ju böckerna, eller hur.DS

hovis skrev:
Just det du skriver, att sulan skall härdas innebär att vi här pratar om blistring vilket faller under djurskyddslagen vilket är hela poängen med Strasser "filosofier" Man har även inte klart för sig att hovväggen är hovkappselns bärande och skyddande del (vilket inte AANCHP har heller) Än värre är det väl att man inte förstår att hörnstöden tillhör vägghornet och hovens bärande belastningsyta. Här gör man ALLT väldigt lätt genom att påstå att sulan är den belastade delen. Då sulhornet har en tillväxt på 1/3 del av bärrandensa tillväxt så tror fasen att det tar upp till ett år innan sulan innehar den tjockleken som krävs för att ta upp bärrandens naturliga belastning. Bara en fråga, vad händer när denna sula(som naturligt avlägsnar sig) med det berömda ordet dubbelsula som inträffar en till två ggr per år??? Har hästägaren då brustit i sin "naturliga hästhållning" eller har hästen varit naturlig????

Käre Hovis! Ta och läs igenom det jag skrivit en gång till. Inget av ovanstående har jag skrivit i mitt inlägg. Våra åsikter om hur en hov fungerar är så helt olika att någon diskussion inte ens är möjlig. Inlägget ovan står helt för dina egna åsikter.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Och ja, det finns hästar som tävlas inom olika grenar som är Strassertrimmade.
Jamen snälla människa var är de då? :eek:

De tävlande Strasserverkade hästarna!!

Om strasser hållt på med behandlingar så framgångsrikt i över tjugo år då borde väl nån häst finnas i Europa som tävlar??
Som nån sett med egna ögon..inte läst om på nån hemsida eller hört att nån annan sagt..vi skulle ju inte hålla på med skrönor.

Hästarna kan väl knappast vara ömfotade i tjugo år eller?

Det här börjar bli löjligt..

Distanshästar pratas det om som tävlar barfota,sääkert jättemånga..jag har frågat i distanssvängen och fått skratt till svar.. :D bland de aktiva är det ingen som hört eller sett nåt!

Varför så envist påstå att det är si eller så,visa en strasserverkad häst på tävling högre än klubbnivå och blåbärshoppning så kanske folk orkar lyssna på dig.

Ni är ofta väldigt pigga på att jämföra hästar och människor..vilken toppidrottsman springer ute naken??Inte bra för musklerna på en atlet i toppform,eller?

Förstår du vad jag skriver eller är du fortfarande skakig ?

Upp till BEVIS Strasser!Sluta snacka, rid nån häst nån gång som omväxling.Det är bra för syreupptaget och i slutändan läsförståelsen.. ;)

Jag kan bara tro på nåt jag kan se i verkligheten! Jag är för gammal för att tro på tandfen,tomten och djävulen..och strasserverkade hästar som är odödliga samt presterar bättre.. :devil:

Nån häst måste väl ha blivit strasserverkad från födseln som kan tävla utan att skylla på gamla skador..om hästen är tjugo år och fortfarande ej inriden så är det väl nåt som felar ,höga hälar på hästägaren kanske,eller fel vinkel på nästippen.. :idea:

hovis skrev:

Menar du att alla hästar går med dubbelsula och att denna stöts bort två gånger per år?
Min häst har inte haft någon dubbelsula under det 1,5 år han var barfota (innan den förbaskade veterinären hotade att dra in försäkringsbolaget ifall jag inte följde hennes "ordination" och slog på skor. 8 månader senare var hornkvaliteten avsevärt försämrad, och inte gav skorna önskad effekt heller. Så nu har vi fått börja om från början igen... Tack för det Televerket).

Vad menar du med "genom att påstå att sulan är den belastade delen"? Förstod inte riktigt.

/Hanna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar