Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Afrodite skrev:
Problem börjar dock uppstå om man vid varje verkning lämnar litet för mycket på t ex en sida av hoven, det behöver inte handla om mer än några mm. Denna sida blir då högra än den andra sidan. Hästen belastar också den lägre sidan mer. På så sätt växer hornet till ytterligare på den redan höga sidan.

Britt-Marie
SHP

Hovkapselns rörelse är många och den kan beskrivas som en förstärkt strut. Hornrören ger särskild stadga till hoven längs deras riktning, men som andra rör är de mer böjliga när de belastas lite snett, där rören böjer sig i belastningens riktning. Hovbenet ger riktning och stöd för de övre två tredjedelarna av struten med förbindelse till lamellerna. Den nedre tredjedelen samt den bakre lösa delen av hoven är de som är mest anpassliga till belastningens effekt.

Rolle skrev:
Det första hovbeslag som påträffats är en "järnsandal" som spändes fast med läderremmar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jaha, och jag som trodde att det va en sandal gjord av hampa. Helt utan järn och läder. Typ som en boots.

hovis skrev:
Hovkapselns rörelse är många och den kan beskrivas som en förstärkt strut. Hornrören ger särskild stadga till hoven längs deras riktning, men som andra rör är de mer böjliga när de belastas lite snett, där rören böjer sig i belastningens riktning. Hovbenet ger riktning och stöd för de övre två tredjedelarna av struten med förbindelse till lamellerna. Den nedre tredjedelen samt den bakre lösa delen av hoven är de som är mest anpassliga till belastningens effekt.

Va?????? Den bakre lösa delen av hoven, aj då, inte bra, men med tanke på alla sprickor i hovväggen som brukar uppstå bakom sista sömmen så kanske det blir så.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Du kan även se mitt tidigare inlägg om hörnstöden och när dess sticker upp i hoven.

MVH
Britt-Marie
SHP

Hörnstöden "sticker" även upp på alla vildhästars hovar vilket är naturligt då dom tillhör hovens bärande del. Har du även missat det????

peter_lundin skrev:
På tal om nåt annat, är det några hovslagare här som tänker gå på veterinärmötet?
PL

Javisst hoppas oxå att det kommer många barfotaförespråkare oxå.

Afrodite skrev:
Ja, då är det bara att konstatera att inte någon här på forumet har egen erfarenhet av att Strassertrimmade häster skulle fara illa och vara fall för djurskyddet. Ett forum för hästmänniskor som har så många läsare och där dessutom både hovslagare och veterinärer finns representerade, måste dagligen stöta på ett otal hästar.

Det är bara att konstatera att allt "skitprat" om Strasser och hennes metod bygger på förtal, lögner och illasinnade rykten. Det finns ingen substans i påståendena utan de bygger på ryktesspridning.

Intressant vore att få veta varifrån dessa kommer, kan det vara så att Calle Sand har rätt i sin kritik?!

Britt-Marie
SHP

Då så återstår väl bara att lägga in lite bilder med fakta om vem som utfört dessa arbeten samt under hur lång tid det pågott så kan var och en här själv ta ställning.

Afrodite skrev:
Va?????? Den bakre lösa delen av hoven, aj då, inte bra, men med tanke på alla sprickor i hovväggen som brukar uppstå bakom sista sömmen så kanske det blir så.

Britt-Marie
SHP

Utifrån ditt svar så tolkar jag det som att du tror att hovbenet är fastklistrat i hovkapseln.

Var skrev jag ngt om söm???? Här snackar jag barfota.

Afrodite skrev:
Du kan även se mitt svar till "Bubbla".

Det är sällan som hästarna är ömma i hagen, på grusvägar kan det vara problem innan hoven är frisk och van att gå på sådant underlag. Har även skrivit om detta tidigare. Om man skall ge hästen chansen att bli frisk i sin hovar, alltså ta bort orsaken till att hästen har problem, inte bara behandla symtomen, måste man vara beredd att offra en del själv. Bland annat kanske det inte går att rida hästen under en period, i alla fall inte utan boots. Du måste även vara beredd på att följa de instruktioner som ges av en SHP-are vad gäller hästhållning, underlag, rörelse osv. Att få en sjuk hov frisk tar olika lång tid beroende på hur skadad/sjuk den är. Det kan ta några månader upp till flera år. Och som sagt hästen är under tiden sällan öm om den får gå på rätt underlag. Kortare perider kan naturligtvis hästen ömma, men då talar vi om dagar upp till en vecka.

MVH
Britt-Marie
SHP

Fast min häst var ju öm i hagen, mindre på gräs och på vår preparerade ridväg där jag leder honom till och från hagen. Men dock så rörde han sig alltid stelt, detta pga av ömhet har jag nu förstått. För med PG så försvann ju det dåliga rörelsemönstret han hade och stelheten är som bortblåst!

Det var ju när vi skulle prova PG som vår nya hovis :love: ropade in mig i stallet och sa.. Det går inte! Han har för hög stråle och det kommer att bli tryck!
Han ville inte heller ta ner strålen så mycket som krävdes, 1 cm!
Så han provade att limma en bit av vanlig sula mellan platta och hov för att få upp plattan så strålen fick plats. Min häst hade tydligen extremt platta sulor. Något ingen annan har sagt tidigare, och jag har inte tänkt på det själv heller.

Han är inte riden på 5 år ordentligt! Jag har försökt att skritta i vissa omgångar för att sätta igång men det har alltid runnit ut i sanden då han vart så dålig att jag inte ville sitta på honom trots rekommendationer av vet, osteopater, massörer mfl. Alla sa att han skulle inte bli sämre av det, men det kändes inte bra så jag lät honom gå i hagen för det mesta.

Vi har bra underlag i hagarna, mjukt av jord, bark och gräs samt inte allt för hårda ställen där vi går.

Hur det i normal fall är att Strasserverka hästar var inte min fundering utan det var hur du skulle göra om du stöter på en häst som min? Som är så pass öm i fossingarna att den inte är fräsch oavsett underlag.

Låter du den då gå utan skor och vara öm eller finns något annat knep? Eller hänvisar du till en hovslagare?

En SHP (strasser hoofcare parrot) har lovat sin guru att alldrig sko eller medverka till att en häst blir skodd.
PL

Det svar jag gav dig var utifrån hästar som är ömma, och att det i många fall försvinner efter en korrekt verkning av hästen, och övrigt tillvägagångssätt. Det är möjligt att jag missuppfattade den fråga du ställde om ömhet, och trodde du menade rent generellt.

Men eftersom jag inte sett din häst kan jag inte uttala mig om hur jag skulle göra i ditt specifika fall. Här måste man titta på hästen och utifrån det göra en bedömning av vilka åtgärder som kan vidtas. Jag förstår också att du har det jobbigt med din häst just nu, men det går tyvärr inte att ge några råd utan att se hästen.

MVH
Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Ja, då är det bara att konstatera att inte någon här på forumet har egen erfarenhet av att Strassertrimmade häster skulle fara illa och vara fall för djurskyddet. Ett forum för hästmänniskor som har så många läsare och där dessutom både hovslagare och veterinärer finns representerade, måste dagligen stöta på ett otal hästar.

Det är bara att konstatera att allt "skitprat" om Strasser och hennes metod bygger på förtal, lögner och illasinnade rykten. Det finns ingen substans i påståendena utan de bygger på ryktesspridning.

Intressant vore att få veta varifrån dessa kommer, kan det vara så att Calle Sand har rätt i sin kritik?!

Britt-Marie
SHP
Numera har jag en digitalkamera som även kan filma korta snuttar..i fortsättningen kommer jag dokumentera fall jag "råkar" stöta på!
Tack för tipset att nån jobbar med frågan( GÅ) det hade jag ingen aning om..
Men det kvittar väl vad bevis du än får ..du lyckas ju precis som Calle Sand leka både jury och domare ..och svära sig själva fria vad som än kommer fram.. :angel:
Verkar du en häst för hårt skyller du på gamla skador pga järnskor..mkt bekvämt att gömma sig bakom en teori där SHParen aldrig kan göra fel.. :devil:

De flesta hovslagare och veterinärer jag känner till är inte ute efter mer jobb(tvärtom!),så den teorin faller direkt,några aktier i nåt skotillverkarföretag har jag inte heller, Rädd för nya kunskaper eller förändringar är inget som stämmer in på mig heller..men nya ideer ska vara bättre än de gamla. :angel:

Du har med stor tydlighet visat att ryktet inte alls stämmer. ..(om strasserstudenterna...)det var mkt värre än jag först trodde ! :eek:
De "sanningar " och skrattretande "fakta" du kommer med visar hur stor lucka du har i ditt kunnande.Och på vilken låg nivå utbildningen håller sig!

Har du betalat 100 000 kr för din "utbildning"?helt otroligt..

Du har fortfarande inte svarat på Calle Sands meriter och hästkunskaper,vilken hovslagarutbildning,veterinärutbildning,hästerfarenhet har han ?

Det är väl han som mest förlorar på ett dåligt rykte kan jag tro..
Tror tusan han är livrädd nu när han riskerar att bli granskad av djurskyddmyndigheten!

Jag har aldrig köpt nåra aktier men jag tror mig tusan att jag skall köpa några Whiskeyaktier.. :idea:

peter_lundin skrev:
En SHP (strasser hoofcare parrot) har lovat sin guru att alldrig sko eller medverka till att en häst blir skodd.
PL

Vilken jäkla tur för min ponny att han hamnat hos mig då, eftersom jag inte är skomotståndare!

Annars hade det nog bara vart himlen nästa för honom.

Har svårt att förstå att man inte kan se till individerna, vissa behöver ju skor, varför ska dom då inte få ha det?

Att sedan andra kan gå utan skor, det är väl bra men dom ska väl inte behöva gå och vara ömma bara för att man vägrar att sko.

Min ungponny är barfota, hon fungerar bra barfota än så länge med det lilla jobb hon gör och på de mjuka underlag som jag använder. Min hovslagare verkar henne och det är inga som helst problem.

peter_lundin skrev:
PL

Med den kunskap jag har om hovens anatomi och skons skadeverkningar är det inte något löfte som avhåller mig från att aldrig någonsin sätta på en sko på någon häst. Redan innan jag gick kursen och hittade alternativ till skoning hade jag bestämt att min 2-åring, som min hovslagare då ville sko, aldrig skulle behöva ha skor på sina hovar. Jag hade sett alltför mycket av skons skadeverkningar för att utsätta även henne för något sådant.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
PL
Har du sett sketchen i "Monty Phyton" ,den med papegojan??
Även den papegojan kan liknas vid SHPare,stendöd mottagning av yttre info /tilltal..finns inget hopp alls! :angel:

Afrodite skrev:
Det svar jag gav dig var utifrån hästar som är ömma, och att det i många fall försvinner efter en korrekt verkning av hästen, och övrigt tillvägagångssätt. Det är möjligt att jag missuppfattade den fråga du ställde om ömhet, och trodde du menade rent generellt.

Jo, men jag menade att det måste ju finns fler hästar i världen som har just det problem som min, att de är så fruktansvärt ömfotade att dom inte kan vara skolösa! Inte ömma som i en normal häst som blir barfota och den vänjer sig efter en period! Jag menade generellt sett, för även om jag hoppas det så kan väl inte min häst vara den enda som haft detta problem.?

Men eftersom jag inte sett din häst kan jag inte uttala mig om hur jag skulle göra i ditt specifika fall. Här måste man titta på hästen och utifrån det göra en bedömning av vilka åtgärder som kan vidtas

Självklart så måste man se hästen men tänkte att om man nu jobbar med att vårda fossingar hos hästar så har man väl kanske en plan i bakfickan om ett problem skulle tillstöta.

Jag förstår också att du har det jobbigt med din häst just nu, men det går tyvärr inte att ge några råd utan att se hästen.

Just nu så har jag det inte jobbigt alls! Vi har ju nu hittat den rätta medicinen för stunden i alla fall.. Den medicinen hette PG beslag!

MVH
Britt-Marie
SHP

...................

peter_lundin skrev:
PL

Är inte detta lite under din värdighet, du ska ju vara veterinär (om det nu är sant)? Vilken trovärdighet tror du att du får med sådana billiga skämt?

Britt-Marie
SHP

Har du som SPH frihet att rekomendera skoning om du någonsin skulle anse det nödvändigt?
PL

Under min värdighet? Varför? Jag ser inget annat än ett oftast okunnigt rapande av Strassers åsikter.Du vet ju inte ens hur en korrekt skoning i det här landet skall gå till.
Du uttalar dig om läkemedel utan att veta ett ett dugg.
Om jag är veterinär eller ej kan du gissa dig fram till. Jag har aldrig kallat mig vet på det här forumet, folk har liksom fattat det efterhand så till slut var det inget att hymla med.
PL

vdb skrev:
vilka är dom skadeverkningarna då?

Om jag haft anledning att tro att du var seriöst intresserad skulle jag ta mig tid att beskriva dessa. Men jag rekommenderar dig istället att läsa om dem i någon av Strassers böcker (finns förmodligen att låna eller beställa på biblioteket.

MVH
Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar