Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Afrodite skrev:
Ja, så länge du tar hänsyn till och "lyssnar" till hästen. Om du använder hästen över dess kapacitet får den naturligtvis skador, liksom vi människor.

Britt-Marie
SHP

PS Hästskon började användas först runt 1200-talet. På friser och dylikt på hästar från romartid finns inga hästskor påspikade. Mer om detta finns att läsa i "Ett sunt hästliv", samt källhänvisningar. Du hade ju böckerna, eller hur.DS

Utgrävningsfynd visar att skor fanns redan på vikingatiden!

En bekant som har turridningar erbjöd strasseranhängare att få all mat och logi gratis om de visade att deras strasserverkade hästar hängde med och klarade normalturerna...Det var för ett år sedan...Än har ingen nappat ;)

Man får tävla skolöst, finns extra tillägg i FIPO som kom ut förra året där tillåts de flesta bett numera samt även att tävla skolöst. Jag förslår att din kontakt på, SIF läser på ordentligt innan någon annan får mera vatten på kvarn för att klanka ner på dessa där. Tävlar själv, dock inte skolöst jag dömer också lite då och då.

Du kan även gå in på SIF:s forum och få det bekräftat.

Här kan du också läsa, från bukefalos. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=583058

Senast ändrad:

Men om man nu tänker sig att verkningen inte är sned på något sätt utan rak, oavsett hur man tycker att vinklar m.m. ska vara och trakten inte är konstigt hög (även om jag förstått att strasser tycker den ska vara mycket låg?). Då borde väl hästen slita ner hoven till en för den hästen naturlig form? Beroende på hur den går? Om man antar att hästen inte hr några större exteriöra avikelser?

Det hade som sagt varit intressant att höra din åsikt om min häst men jag har inget intresse av att betala för att ta ut en Strasserverkare för att höra den åsikten. Sen är det inte aktuellt med barfotagång för honom just nu enligt någorn lära, eftersom jag är helt på det klara med att han då inte kommer kunna ridas på länge, och han måste hållas igång nu eftersom han står under utredning på klinik (för en helt garanterat ickehovrelaterad åkomma).

Det som är är att han kanske i framtiden inte kommer fungera som ridhäst och ska han bara gå i hagen tycker jag att barfota känns rätt och därför vill jag i så fall kunna ge honom bra förutsättningar för detta. Men jag kommer förmodligen anlita den hovslagare jag har nu för detta ändamål också eftersom han är så otroligt duktig. Men som sagt, jag tar gärna emot info ändå.

Bubbla skrev:
Men om man nu tänker sig att verkningen inte är sned på något sätt utan rak, oavsett hur man tycker att vinklar m.m. ska vara och trakten inte är konstigt hög (även om jag förstått att strasser tycker den ska vara mycket låg?). Då borde väl hästen slita ner hoven till en för den hästen naturlig form? Beroende på hur den går? Om man antar att hästen inte hr några större exteriöra avikelser?

Jag är inte riktigt säker på vad du är ute efter här? Men en häst som går barfota och rör sig fritt mer än 15 km fördelat över dygnets timmat (alltså ej uppstallad häst) kommer slutligen att själv slita sin hov i balans, även om det innan fanns avvikelser från en fysiologiskt korrekt hovform. Precis så som de vilda hästarna gör, där som sagt tillväxt och slitage är i balans. Ju mer hästen rör sig, desto mer stimuleras tillväxten i hoven på grund av den ökade hovmekanismen och blodtillförseln. Detta har noterats av de strassertrimmade hästar som tävlar i distans, hoven har dagarna efter ritten varit i behov av extra trimning på grund av den ökade tillväxten. Detta trots att hästen gått flera mil under tävlingen.

Om inte hoven under årmiljoner anpassats till och utvecklat denna förmåga hade vi inte haft några hästar idag, som ras hade hästen varit utdöd sedan länge. Hoven är trots allt en av hästens viktigaste kroppsdelar.

Britt-Marie
SHP

Grängesberg skrev:
Lånar sista knappen i denna milslånga diskussion..

Vet inte om jag kommer att få ett svar här men jag skriver ändå in en fråga!

Undrar hur en "barfotaförespråkare" skulle lösa problemet som nu har uppdagats hos min häst?

Han har vart dålig i 5år, stel och stum i gången. Vi har trott att det berodde på ehrlichia och det KAN fortfarande vara så att så är fallet.
MEN för 2 dagar sedan skodde jag(eller hovis så klart) min häst med PG beslag. För att se om det kunde hjälpa honom på någotvis.

Det var en ren chansning som jag ville testa då hans chanser började att tunnas ut.

Döm om min förvåning när hästen nästan omgående blir normal i gången!!

Vi tror att han är så ömfotad och känslig för stråltryck att det har resulterat i denna stela gång, dessutom så har han till o från under åren vart helt oförklarligt halt. Inga ynbara tecken på skada, svullnad eller annat, dock har han vart rejält halt. Nu misstänker jag att dessa hältor kan ha vart stelgallor?

Hur skulle en som är för barfota göra med en sådan häst som är så pass ömfotad och känslig i sula och stråle att han blir riktigt dålig av det.? Skulle ni låta hästen gå och vara öm hela livet? Utan skor av någon form så fungerar inte min ponny(har provat att ha barfota också)

Nu blev ju vår räddning PG beslag, även om det är ganska nytt för honom ännu, men han har vart helt vanlig i 2 dagar hitills och vi har lång väg att gå till ridbar igen.

Jag gissar att din häst varit skodd ganska länge eftersom han tydligen har ganska stora besvär. Här finns det inget man kan säga utan att ha sett hästen. Det jag vet dock är att de flesta hästar går att rehabilitera, men tiden detta tar är naturligtvis beroende av de skador hästen har i hoven.

Hoppas det går bra för dig och din häst!

Britt-Marie
SHP

Men då är vi ju tämligen överens? Varför skulle det då vara så viktigt med en speciell verkning? Förutsatt att vi inte pratar om en häst som har problem i grund och botten (felaktig benställning m.m). Alltså, jag vill verkligen veta, för den biten har jag inte lyckats förstå.

Afrodite skrev:
Jag gissar att din häst varit skodd ganska länge eftersom han tydligen har ganska stora besvär. Här finns det inget man kan säga utan att ha sett hästen. Det jag vet dock är att de flesta hästar går att rehabilitera, men tiden detta tar är naturligtvis beroende av de skador hästen har i hoven.

Hoppas det går bra för dig och din häst!

Britt-Marie
SHP

Ja, han har haft skor, har även provat att vara utan med ett katastrofalt resultat som följd! Hästen blev ännu sämre utan skor! Barfota bak är han nu och har så vart större delen av de 5 år han vart i Sverige.

Nu när vi fick bort ömheten fram så kan jag se att han faktiskt är öm även bak! Det har vi inte sett tidigare då fram har vart värst. Han ska skos på om 2 v även bak och förhoppningsvis så blir han ännu bättre då.

Självklart är det svårt att säga något om just min häst specifikt, men hur gör ni generellt sett?

Om ni stöter på ett fall där hästen är så öm i sula och stråle att den får problem av det?

Om jag förstått det rätt så låter ni hästen gå och vara öm i alla fall?

Jag hoppas av hela mitt hjärta att detta nu löser en del av problemen..

Tack för ditt svar.

Utgrävningsfynd visar att skor fanns redan på vikingatiden!

Redan :smirk: vet inte om det kan betraktas som redan ;)
Det första hovbeslag som påträffats är en "järnsandal" som spändes fast med läderremmar och de härleds till grekerna c:a år100 fkr. De första fastspikade skorna som påträffats är från c:a 100 talet och troligen av Kelterna.
Det innebär att när de första ryttarfolken (Skyter, Meder och andra ryttarfolk) började härja med grekerna och egypterna c:a 1600 fkr, red från centralasien utan skor ;)
Har inte referenserna tillgängliga men gjorde ett jobb i Svenskan som jag kallade "Hästen i Antiken" där referenserna finns. Har dock för mig att bl. andra följande ingick i källmaterialet:
Lennart Thorsell-Hästen i historien
Bengt e. Thomasson-Antikens kultur och samhällsliv

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Bubbla skrev:
Men då är vi ju tämligen överens? Varför skulle det då vara så viktigt med en speciell verkning? Förutsatt att vi inte pratar om en häst som har problem i grund och botten (felaktig benställning m.m). Alltså, jag vill verkligen veta, för den biten har jag inte lyckats förstå.

När jag skriver fysiologiskt korrekt verkning, så menar jag en verkning som följer strukturen i hoven. Det är just detta som Strasser genom sin forskning fått fram, hur hovens form skall vara för att följa de inre strukturerna i hoven. Hon har som sagt ägnat mer än 20 år åt denna forskning, dissekerat en mängd hovar, tittat på hovbenet, studerat vilda hästars hovar osv. Denna forskning har slutligen resulterat i ett sätt att verka hoven på som är anpassad till bland annat hovbenets position i hovkapseln.

Det hon kommit fram till skiljer sig då åt mot det tradiotionella sättet att verka hästar på. De största skillnaderna ligger i hälhöjden, hörnstöden och tjockleken på tån. Alltså hur mycket horn som skall finnas framtill undertill i tån. Man kan säga att hennes sätt att trimma tar bort överflödigt horn på vissa ställen och låter hornet växa ut på andra. Denna verkning resulterar i att hästen belastar sin hov på ett korrekt sätt. Med rätt belastning på hoven följer även en benställning som är korrekt.

Själv har jag sett resultatet av en sådan trimning ett flertal gånger. Hästar som varit ömma och klart visat att de haft smärta i hoven har efter en sådan korrigerande trimning som jag beskrivit ovan rört sig utan smärta och ömhet med ett längre och lättare steg. Innan trimningen rörde sig hästarna med ett kort stickigt och stelt steg. När man får se så tydliga bevis på att hennes teorier om trimning och hovens anatomi stämmer kan man inte vara annat än övertygad om att hon har rätt. Jag är heller inte ensam om dessa upplevelser, många rapporterar om liknande fall.

Du kan även se mitt tidigare inlägg om hörnstöden och när dess sticker upp i hoven. Ser där att jag missat skriva att det naturligtvis också är hörnstödens läderhud som kommer i kläm. Här bildas det då lätt inflammationer på grund av trycket.

Jag hoppas du är nöjd med detta svar. Har litet svårt att förstå vad du egentligen är ute efter, så om du har fler frågor får jag be dig precisera dig mer.

MVH
Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Du kan även se mitt svar till "Bubbla".

Det är sällan som hästarna är ömma i hagen, på grusvägar kan det vara problem innan hoven är frisk och van att gå på sådant underlag. Har även skrivit om detta tidigare. Om man skall ge hästen chansen att bli frisk i sin hovar, alltså ta bort orsaken till att hästen har problem, inte bara behandla symtomen, måste man vara beredd att offra en del själv. Bland annat kanske det inte går att rida hästen under en period, i alla fall inte utan boots. Du måste även vara beredd på att följa de instruktioner som ges av en SHP-are vad gäller hästhållning, underlag, rörelse osv. Att få en sjuk hov frisk tar olika lång tid beroende på hur skadad/sjuk den är. Det kan ta några månader upp till flera år. Och som sagt hästen är under tiden sällan öm om den får gå på rätt underlag. Kortare perider kan naturligtvis hästen ömma, men då talar vi om dagar upp till en vecka.

Att Strassertrimmade hästar skulle ha så ont och lida så fruktansvärt är en av de rykten som florerar baserad på, ja just rykten. Strassers metod är omvälvande för många, stora förändringar gentemot det som är gammalt och vant brukar ofta vara skrämmande för många människor. Ett sätt att då reagera är att ta avstånd, krampaktigt hålla fast vid det gamla och prata "skit" om det nya. Det kan kanske också ligga vissa ekonomiska intressen bakom. Tänk på hela skoindustrin, all veterinärvård osv.

Så nästa gång du hör att en Strassertrimmad häst är så öm ta reda på litet mer och (som jag skrivit några gånger) ta reda på om den är trimmad av en SHP-are. Det finns många som säger sig trimma enligt strasser men inte har utbildning.

MVH
Britt-Marie
SHP

Som jag förstått det skoddes vikingarnas hästar enbart för att få fäste i halt underlag...

På tal om nåt annat, är det några hovslagare här som tänker gå på veterinärmötet?
PL

Afrodite skrev:
Ja, det är just dessa fynds ålder som ifrågasätts av flera personer, som Strasser hänvisar till i "Shoeing, a necessary evil". Ursäkta jag gav dig namnet på fel bok i tidigare inlägg.

Britt-Marie
SHP

Oj blev det fel, jamen då ändrar jag mig.

Seriöst,väldigt seriöst svar.

peter_lundin skrev:
Visst Strasser ifrågasätter allt som inte passar henne.
Hon har bestämt sig för att skor är roten till allt ont o väljer sina fakta därefter, det är därför hon inte accepteras som vetenskapsman varken i Tyskland eller i andra länder.
PL

Påminner om barn, allt skall motsträvas och göras tvärt emot. Det finns dock en poäng med deras marknadsföring. Alla e barn i början. ;)

Afrodite skrev:
Men det finns SHP-are i Stockholmstrakten. Du kan titta på www.krulligahasten.se om du skulle vara intresserad av att få någon annan att titta på honom.

Britt-Marie
SHP

Gör det???? Jag hänvisar till källan www.krulligahästen.se och där kan man INTE finna någon Certifierad SHP-are i Stockholmstrakten tack och lov. Dom har lite svårt att liksom få "fotfäste" här. Vet du allvarligt inte vart ni har Ert folk?????

Jepp, jag tänker gå på hela tillställningen, med dans och allt.
Kanske vi ses?

Mvh stuv

HannaZ skrev:
Menar du att tex AANHCP anser att det enbart är sulan som ska bära upp tyngden?

Nej även övriga understödjande strukturer samt mjukdelar skall ingå.

hovis skrev:
Påminner om barn, allt skall motsträvas och göras tvärt emot. Det finns dock en poäng med deras marknadsföring. Alla e barn i början. ;)

Tryter argumenten nu eller? Det syns i alla fall på inläggen vem som är seriös och inte, och det är jag tacksam för. Säjer ganska mycket bara det. Fast i och för sig var det ju inget nytt.....

Tack Afrodite för bra inlägg!

Senast ändrad av en moderator:

Afrodite skrev:
Det skulle vara intressant att få höra varför lilla skutt, hovis, vdb m fl har så mycket emot Strassermetoden. Nu menar jag sakliga skäl till det. Har ni egen erfarenhet av att hästar verkade av en utbildad SHP-are farit illa, har i så fall denne SHP-are visat upp ett giltigt bevis för att hon/han är certifierad? Eller kan det vara så att ni endast lyssnar på den mängd rykten som florerar? Eller har personen i fråga inte varit certifierad?

Hoppas verkligen på seriösa svar på denna fråga då jag är mycket intresserad av dessa svar.

Britt-Marie
SHP

Ja, då är det bara att konstatera att inte någon här på forumet har egen erfarenhet av att Strassertrimmade häster skulle fara illa och vara fall för djurskyddet. Ett forum för hästmänniskor som har så många läsare och där dessutom både hovslagare och veterinärer finns representerade, måste dagligen stöta på ett otal hästar.

Det är bara att konstatera att allt "skitprat" om Strasser och hennes metod bygger på förtal, lögner och illasinnade rykten. Det finns ingen substans i påståendena utan de bygger på ryktesspridning.

Intressant vore att få veta varifrån dessa kommer, kan det vara så att Calle Sand har rätt i sin kritik?!

Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar