Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

HannaZ skrev:
Förstod inte riktigt.

/Hanna

förklara i stället vad det är du förstår så blir mitt svar mkt kortare

Afrodite skrev:
Javisst kan även skodda hästar leva länge. Eftersom de blev så pass gamla är de från början skodda av hovslagare utbildade runt 70-talet eller tidigare, på prof Dyrendahls tid (med reservation för stavningen). Man skodde då med låga hälar och skodde med väl utåtriktning bak, alltså inte trångt. Har själv en sådan häst hemma, hon har visserligen skador på hoven, men hon är inte särskilt trång.

Så bl a hur hästens skos, om den får vara utan skor flera månader per år, hur man rider hästen (inte för mycket på hårt underlag) och hur mycket utevistelse hästen får är avgörande för hur väl hästen tolererar skon.

Britt-Marie
SHP
Tur att jag inte har problem med vissa muskler för då skulle jag skratta på mig! :rofl:

Du har ju ingen som helst aning om hur hästar skos i Sverige idag av SERIÖSA hovslagare,skall du skjuta på fienden måste du veta vad du pratar om ..
Avarter är en sak ,höga trakter som du så lustigt kallar hälar,är inte så vanligt i sverige som i din gurus hemland ..
Vilken hovslagarutbildning lär ut att trångsko??nu är du ute och cyklar i rondeller på tandemcykeln igen!! :p

Det vanligaste bland "skopåspikare" är att sko en häst så den får långa tår och understuckna trakter,vilket i längden ger samma förslitningsskador som dina strasserverkade hästar,men eftersom dina hästar står i hagen som konstverk så kommer förslitningarna inte lika fort som på de oseriösa skopåspikarnas hästar..
HÄNGER DU MED??

:rofl: förlåt jag kan INTE sluta skratta dina "kunskaper" är för roliga att läsa!
Vad är det här ..är du på riktigt eller,säkert att du jobbar med hästar?

Men en sak har du rätt i ..att det påverkar hästen hur den rids,hur den skotts eller verkats,utevistelse ,samt på vilka underlag den arbetat.. ;)

P.s tack för ett gott skratt! :banana:

Afrodite skrev:
Jaha, enkelt uttryckt, utan att behöva krångla till det med några skor: En för hästen fysiologiskt korrekt verkning som i sin tur ger en balanserad hov, där varken användningsområde, gångart, hastighet och allt vad du nu räknar upp spelar någon roll. Hästen klarar allt detta med en korrekt verkning.

Britt-Marie
SHP

Här har vi då svaret på varför man startat denna granskning utifrån Strassers lära samt att försäkringsbolagen även börjar baxna.Kanske skulle man oxå ta alkotest i utredningen;)

Senast ändrad av en moderator:

Lilla Skutt skrev:
Jamen snälla människa var är de då? :eek:

De tävlande Strasserverkade hästarna!!

Om strasser hållt på med behandlingar så framgångsrikt i över tjugo år då borde väl nån häst finnas i Europa som tävlar??
Som nån sett med egna ögon..inte läst om på nån hemsida eller hört att nån annan sagt..vi skulle ju inte hålla på med skrönor.

Hästarna kan väl knappast vara ömfotade i tjugo år eller?

Det här börjar bli löjligt..

Distanshästar pratas det om som tävlar barfota,sääkert jättemånga..jag har frågat i distanssvängen och fått skratt till svar.. :D bland de aktiva är det ingen som hört eller sett nåt!

Varför så envist påstå att det är si eller så,visa en strasserverkad häst på tävling högre än klubbnivå och blåbärshoppning så kanske folk orkar lyssna på dig.

Ni är ofta väldigt pigga på att jämföra hästar och människor..vilken toppidrottsman springer ute naken??Inte bra för musklerna på en atlet i toppform,eller?

Förstår du vad jag skriver eller är du fortfarande skakig ?

Upp till BEVIS Strasser!Sluta snacka, rid nån häst nån gång som omväxling.Det är bra för syreupptaget och i slutändan läsförståelsen.. ;)

Jag kan bara tro på nåt jag kan se i verkligheten! Jag är för gammal för att tro på tandfen,tomten och djävulen..och strasserverkade hästar som är odödliga samt presterar bättre.. :devil:

Nån häst måste väl ha blivit strasserverkad från födseln som kan tävla utan att skylla på gamla skador..om hästen är tjugo år och fortfarande ej inriden så är det väl nåt som felar ,höga hälar på hästägaren kanske,eller fel vinkel på nästippen.. :idea:

En av SHP-arna i Sverige tävlar på nationell nivå inom western. En dotter till en annan svensk SHP-are tävlar i dressyr och vann sin klass. Jag känner även till nordsvenskar som arbetar i skogen, och då även vintertid, som gör detta barfota, ett nog så krävande arbete. Finns säkert fler svenska ryttare som tävlar med sin häst också. Vi har dock inte haft Strassermetoden i Sverige så länge, så fler lär komma med tiden.

Dr Strasser och hennes man har under många års tid tillsammans med andra barfotavänner idkat jaktridning med sina hästar.

I övriga världen, där Strassermetoden har funnits längre finns fler tävlande personer. I Frankrike kom en SHP-are 5:a av 40 deltagande i en distanstävling nyligen. Och du som så gärna är ute på nätet kan ta en titt på följande adress: http://www.thehorseshoof.com/. Denna sida finns även som tidning och i varje nummer tar man upp ett antal hästar i olika grenar som tävlar barfota. Så visst finns de, men som sagt det beror på vad man söker efter, söker man bara efter negativa omdömen och exempel finns dessa säkert också att hitta på nätet. Som man söker finner man, är det inte så det heter.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Ja, så länge du tar hänsyn till och "lyssnar" till hästen.
Lustigt att du säger lyssna för i somras träffade jag på en av sveriges sk "djurtolkar"..h*n lyssnar till hästar varje dag.. och "vissa hästar" hade klagomål på "vissa metoder."... :angel:

Där kan du snacka om info direkt från källan ;) :D !

Lyssna till hästar..
Hörseln hänger inte ihop med vad hästen har eller inte har på hovarna!
Jag har sett idioter med skodda hästar,idioter med barfotahästar och dito kloka hästägare med lyckliga hästar.Inget är svart eller vitt kopplat till viss hovmetod.Gråzoner finns men även en massa färg!

Att vissa hästar ibland behöver skos är inte lika med att hästägaren plågar sin häst eller inte läser av hästens signaler..
Och hästar använder sig av kroppsspråk mer än ljud du kan "lyssna" på,mustanger jämfört med tamhästar är mkt tystare(gnäggningar drar till sig rovdjur mm),och är mkt känsliga för kroppsspråk!
Mustanger i fångenskap kan få panik när de "korkade" tamhästarna gnäggar och frustar högljutt,det är inget vildhästar gör..

Därför är det mer korrekt att säga att man skall visa hästen hänsyn och "läsa" av hästen istället.. ;) eller hur??

Jag kommer visa dig hänsyn och "lyssna" till dina kunskaper när jag sett en fullt arbetande Strasserhäst med glimten i ögat på tävlingsbanan.

IRL kan jag även "läsa" av vad du går för. ;)
På nätet kan jag bara tolka vad du skriver.. :angel:

Afrodite skrev:
Dr Strasser och hennes man har under många års tid tillsammans med andra barfotavänner idkat jaktridning med sina hästar.

Britt-Marie
SHP

Men är inte hästen ett flyktdjur :confused:
Är det inte onaturligt för hästen att jaga rovdjur? :D
Flåt kunde inte låta bli!Eller jag vet.. de jagade HOVSLAGARE!! :rofl:

Jag har sett den sida nu nämner,men vill se hästar i verkligheten för att dra egna slutsatser..och då hästar som arbetar på olika underlag,dressyrhästar och trail eller pleasurehästar osv går inte på vidare tuffa underlag direkt .

Att dra timmer i skogen går säkert bra barfota så länge det är djupsnö,men på plogade vägar och isigt underlag kan hästen inte bromsa lasset ej heller dra..

Jag har skott "skogshästar" och för att hästen inte ska bli skrämd under arbetet av att den inte får fäste, så måste den vara broddad ordentligt,halkar den en gång i onödan glömmer den det aldrig och tappar förtroendet för föraren..vad jag oxå fick lära mig var att hästarna behövde sulor för att klara vassa stubbar och kvistar som lätt skadar strålen annars..
Det är livsviktigt för både hästen och föraren att hästen har fäste och kan arbeta tryggt och säkert.
Det är skillnad på att dra hem lite kaffeved ibland och att verkligen dra timmer..
Jag vet en ardenner där de fuskade med broddningen och hästen for i diket med lasset och hästen gick aldrig köra mer,hon blev så chockad..hon hade inte lärt sig "sugproppstekniken" tydligen .. :angel:

Senast ändrad:

Lånar sista knappen i denna milslånga diskussion..

Vet inte om jag kommer att få ett svar här men jag skriver ändå in en fråga!

Undrar hur en "barfotaförespråkare" skulle lösa problemet som nu har uppdagats hos min häst?

Han har vart dålig i 5år, stel och stum i gången. Vi har trott att det berodde på ehrlichia och det KAN fortfarande vara så att så är fallet.
MEN för 2 dagar sedan skodde jag(eller hovis så klart) min häst med PG beslag. För att se om det kunde hjälpa honom på någotvis.

Det var en ren chansning som jag ville testa då hans chanser började att tunnas ut.

Döm om min förvåning när hästen nästan omgående blir normal i gången!!

Vi tror att han är så ömfotad och känslig för stråltryck att det har resulterat i denna stela gång, dessutom så har han till o från under åren vart helt oförklarligt halt. Inga ynbara tecken på skada, svullnad eller annat, dock har han vart rejält halt. Nu misstänker jag att dessa hältor kan ha vart stelgallor?

Hur skulle en som är för barfota göra med en sådan häst som är så pass ömfotad och känslig i sula och stråle att han blir riktigt dålig av det.? Skulle ni låta hästen gå och vara öm hela livet? Utan skor av någon form så fungerar inte min ponny(har provat att ha barfota också)

Nu blev ju vår räddning PG beslag, även om det är ganska nytt för honom ännu, men han har vart helt vanlig i 2 dagar hitills och vi har lång väg att gå till ridbar igen.

hovis skrev:
förklara i stället vad det är du förstår så blir mitt svar mkt kortare

Menar du att tex AANHCP anser att det enbart är sulan som ska bära upp tyngden?

Om du söker dig utanför vad Strasser skriver så kan du se att det finns fynd av hästskor långt tidigare, som vanligt blundar hon för allt som inte passar.
Jag har inte böckerna jag har lånat, funderade på att köpa själv men det bar mig emot att stöda verksamheten.
PL

Senast ändrad:

Ja, det är just dessa fynds ålder som ifrågasätts av flera personer, som Strasser hänvisar till i "Shoeing, a necessary evil". Ursäkta jag gav dig namnet på fel bok i tidigare inlägg.

Britt-Marie
SHP

Visst Strasser ifrågasätter allt som inte passar henne.
Hon har bestämt sig för att skor är roten till allt ont o väljer sina fakta därefter, det är därför hon inte accepteras som vetenskapsman varken i Tyskland eller i andra länder.
PL

BOJ! Enligt senaste FIPO får man INTE tävla utan skor. Tro mig jag är ganska insatt i den världen. Hörde med SIF häromdagen som också bekräftade, trots att de inte hade en bra anledning till det...

[citat]Ja, det är just dessa fynds ålder som ifrågasätts av flera personer[citat]Men alvarligt! Det har hittats mängder med hästskor här i norden från järnåldern (~500 f.kr.) och framåt. Att fabulera egna argument utifrån att ignorera fakta som inte passar är ju pinsamt och stärker inte direkt metodens trovärdighet...
Att sen tro att det inte finns hästskor på jordens yta förrän på 1200-talet, är som att tro att kvinnan skapades av mannens revben för 6000 år sedan.

Bubbla skrev:
Alltså, ponnyn var inte ömfotad, men jag är ganska säker på att han hade blivit det om han fått gå längre utan skor (han är skodd igen nu). Det jag menar är att oavsett hur man verkar så sliter väl hästen hovarna efter hur den är byggd och går? De borde ju inte gå att påverka så mycket med verkning, förutsatt att man inte gör något jätteextremt? :confused:

Om det är så att hoven blir verkad snett och detta korrigeras vid nästa verkning så händer inte så mycket med balansen i hoven. Problem börjar dock uppstå om man vid varje verkning lämnar litet för mycket på t ex en sida av hoven, det behöver inte handla om mer än några mm. Denna sida blir då högra än den andra sidan. Hästen belastar också den lägre sidan mer. På så sätt växer hornet till ytterligare på den redan höga sidan. Hästen går nu obalanserat, detta kan man notera genom att hästen förmodligen biljarderar eller nystar. Om denna snedhet funnits under en längre tid blir ligament och leder påverkade. Hela hoven kommer också att se deformerad ut. Även hovbenet inuti hoven kan ta skada genom det ökade trycket från hovväggen. Jag har hovben där man ser att sidorna inte är lika breda.

Bubbla skrev:
Och min stora häst...jag har svårt att tro att han har andra problem än att han just är väldigt känslig i sina fötter. Men det skulle ju vara intressant att höra vad du sa om du såg honom IRL.

Ja, det skulle vara intressant att få se honom. Vad jag förstår så bor du i Uppsala och dit har jag cirka 50 mil, tyvärr. Men det finns SHP-are i Stockholmstrakten. Du kan titta på www.krulligahasten.se om du skulle vara intresserad av att få någon annan att titta på honom.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Visst Strasser ifrågasätter allt som inte passar henne.
Hon har bestämt sig för att skor är roten till allt ont o väljer sina fakta därefter, det är därför hon inte accepteras som vetenskapsman varken i Tyskland eller i andra länder.
PL

Så du menar att andra vetenskapsmän stödjer sig på sådan forskning som MOTSÄGER det de själva vill föra fram?!

Britt-Marie
SHP

vdb skrev:
Fråga, i vilka discipliner får man tävla utan skor? I islandshästvärlden där jag rör mig mest vad gäller tävlingar får man enligt FIPO INTE tävla utan skor. Ej heller boots.
Står även nåt flummigt som -"avståndet mellan sulan och lamellranden inte får överstiga 1cm".....hur man nu ska tolka det?

Flera av westerngrenarna är det ok(ej fartgrenar). Min förra tränare brukar slå på en tunn alu-sko i grenar där det behövs skor vilka togs av direkt efter genomförd tävling...hon har haft barfotahästar i 11 år!!!...även hon anlitar traditionell hovslagare ;)

Inom den klassiska ridningen är jag mer osäker men på låg nivå tror jag inte att det finns krav på skor men inom hoppning och fälttävlan tror jag det är krav på skor. Osäker dock... :o

Hästarna i fråga har alltid gått rätt hårt på skiftande underlag. Jag red den äldste när han var 33 år och den hästen gick inte att få trött. Ett tillägg...han var aldrig halt!...och det har inte den som fortfarande finns i livet varit heller. Den körs dagligen på grus och asfalt för övrigt.

Sen har det inte med att göra vem som började sko hästen. Om inte kunskapen finns hos nästkommande hovslagare är det kört, hur väl den förste än skodde. En hovslagare ska kunna sin sak även nu.

Den jag anlitar har aldrig skott trångt, har alltid värnat om funktion och lyckats med bedriften att väcka upp tillväxten i en hov som tillnärmelsevis inte växte alls från början...och det med skor på! Ok, träningen gjorde sitt till det med.

Min hovslagare jag anlitar idag är endast 25 år gammal och en fantastisk naturbegåvning och som är öppen för andras kunskaper så länge dom håller sig inom vetenskap. Han liksom jag förbehåller oss rätten att sålla bort sånt som det inte finns behov av.

Afrodite skrev:
Det jag vet är att det varit på "modet" med höga hälar och skoarmar (heter det så?) som riktas mer inåt. Om det fortfarande är så vet jag inte. Att det varit på modet med höga hälar kunde man bl a se när VM i dressyr visade på TV, jag tror det var förra året. Kronranden på en del hästar var nästan horisontell. Detta även på svenska tävlingshästar. Förhoppningsvis nådde detta oskick ej ut till den "vanlige" hästägaren och hästen.

Britt-Marie
SHP

Personligen misstänker jag att detta är på begäran av ägarna/ryttarna då dessa, inom flera grenar, vill ha mer lyft och luft i hästens rörelser. Se på de riktigt extrema fallen med Tennesee Walkinghorse shower :eek:

Inget som bra hovslagare rekommenderar oavsett vilket år dom blev det, är min erfarenhet. :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar