Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

peter_lundin skrev:
Exemplen i hennes böcker är hårreande, man jämför skodda djurskyddsfall med snygga barfotahovar( jag kan lätt hitta motsatsen men använder inte det som argument för att alla hästar skall vara skodda).
Tycker även att AANCHP använder sig av lite väl fula skodda exempel. Det kanske tom är så svårt att hitta bra skodda hästar som bildexempel ;) :crazy:
/T

Tez1 skrev:
Hur då?
Det jag läst - Ett sunt hästliv och Shoeing: A necessary evil är inte alls konstigt samt att jag har fått min häst verkad av en student som läste till SHP.
Vad är det som är så hemskt med Stasser?

/T

Hela grundidén är att hästen ska få ha det så naturligt som möjligt. Så långt allt väl. Och det är enjättefin grundtes. Problemet är återigen(papegojasyndromet?) att det finns INGEN som accepterar att ha sin häst under de naturliga förhållanden so strasser vill ha. Dvs ryttaren är den största boven i hela hästhållningen.
Det går att hålla hela linjen ut, men det kräver att vi slutar rida och kör.
Det var inte svårare än så. och visst jag har också läst boken, jag har den hemma...

Önskar be att få påpeka att jag aldrig, under inga andra nickar, skrivit på den här/eller andra trådar på bukefalos.com! Ville bara klargöra det ifall någon trott något annat! Har tagit del av några motsvarande diskussioner på finska hevostalli.fi (jag är alltså finländare, bosatt i Esbo, Finland) och där även reagerat på att högst skriker och mest förnärmad blir oftast hovslagare och sådana som håller sin häst "traditionellt" (det här är nu bara min egen känsla, ta inte nu igen åt er så våldsamt) när man nämner barfotagång. Jag tycker att ni inte så lite nedvärderar en SHP:are. Inte är de väl alla hjärntvättade av H. Strasser även om många tror det! De jag har träffat/läst skriverier av verkar kunna tänka själva och anpassa sin verkning efter hästens behov osv. Typ säga "Strasser kanske skulle rekommendera att jag gör så här, men jag tycker vi gör så här". Det Strasser inte vet så lider hon inte av, eller va ;) Noterade igår då jag läste mina egna skriverier, att det är lätt hänt att något man skrivit låter betydligt mer hätskt än det var meningen. Så precis som det skrevs här tidigare, ta inte åt er så förfärligt genast, man kan kanske först klarlägga vad någon menar innan man hugger huvudet av densamme el. kommer med beskyllningar och så är igen en ny soppa färdig. Jag tycker precis som de flesta på den här tråden (tror jag) att det bästa för hästen är barfota o lösdrift, men jag kan godkänna att vissa hästar (el deras ägare) inte klarar det - barfota alltså, vissa discipliner kanske kräver skor osv. Men jag vill i alla fall försöka. Hoppas att jag inte hjärntvättar alla jag möter (använder själv ridbanan vid en nära belägen ridskola med alla hästar skodda) utan bara visar med mitt eget exempel och min fungerande häst att det kanske finns alternativ. Och föregå med gott exempel: Vill ni inte höra hästskor benämnas med olika förnedrande/skrämmande termer, så sluta själva tala om barfota-nissar, barfota-talibaner, ss-verkare, fanatiker, hysteriker och vad allt jag läst om (förträngt som tur de flesta). Skulle vara trevligt om sakliga frågor, typ Tajiger Reds skulle kunna bemötas sakligt och inte drunkna eller skrämmas bort av all hätska här!

Tack ni två som tagit er tid att svara :bow:

Tyvärr verkar det som om denna tråd inte är lämpad för sådana som jag som vill ha svar på detta med barfota vs. skoning, utan mer en diskussionstråd för olika okontroversiella metoder, samt personangrepp...

Starta en ny tråd och hoppas på svar där :smirk:

Tajjger_Reg skrev:
Vet inte riktigt om min fråga passar in i denna tråd, eller om jag avbryter någon diskussion, men här verkar det finnas en del kunskap om ämnet hovvård, vare sig det gäller skodda eller oskodda hovar :)

Jag skulle vilja ha lite råd om hur jag ska gå till väga med min hästs hovvård. Hästen i fråga är barfota sedan ett år tillbaka. Har aldrig haft en barfotahäst innan, men då pållen köptes barfota (dock ovårdade hovar) och min HOVSLAGARE undrade om jag verkligen ville sätta på skor, då hästen hade så bra hovkvalite och inte var riden än, så bestämde vi oss för att testa utan. Detta gick utöver förväntan, inga ömma hovar efter verkningen, och hovarna började forma till sig.

Hästen går fortfarande barfota, rids dock regelbundet, och ömmar inte annat än på "vasst" grus. Hovarna är helt ok, får raspa några tag på insidan fram var och varannan vecka efterssom de slits ojämt, samt att de gärna flyter ut lite där.

Men de senaste veckorna har jag kunnat ana att det uppstått en mindre lamellrandseparation just på insidan fram, där hovarna gärna flyter ut lite, och är jättenojjig att hela hovväggen ska flyga :crazy:

Jag skall dessutom börja sätta igång pållen på allvar till våren (tävla) och med den stundande vintern känns det osäkert att man ska kunna hålla igång enbart med barfotahovar.

Boots är ju ett alternativ= skodd vid ridning, barfota i hagen (isfria hagar) men med en extremt skavkänslig häst känns det lite osäkert, samt lite klumpigt...

Vad ska man göra? Känner mig lite "dum" att smälla på skor, då hästen uppenbarligen fungerar bra utan... Men att träna seriöst barfota känns också lite svårt...

Några synpunkter/åsikter?

Med risk att bli sågad jäms med fotknölarna av andra i denna tråd så ska jag svara utifrån vad jag tycker.

Jag tycker att du ska fortsätta att försöka ha din häst barfota. Kanske är det så att hovarna behöver lite tätare verkning om det är så att de flyter ut. Du raspar hovarna själv emellan hovslagaren kommer ut men du kanske är för försiktig? Hör med din hovslagare hur mycket han tycker att du kan raspa in så att det aldrig hinner bli någon utflytning till nästa gång han kommer. Om du får bukt med utflytningen så kanske också lamellrandssepararationen ger med sig. Var också noga med att rensa bort ev. småsten som trycks upp i separationen. Hör också med hovslagaren om det inte går att lägga i något som skydd i separationen. För om småsten och grus pressas upp i lamellranden så kan det göra ont på hästen och det finns risk att den vidgar sig ännu mer då.

Jaa, Peter, det var just ett sådant svar jag befarade skulle komma. Du har ingen egen erfarenhet, har "hört" från veterinärer världen över att Strasser är dåligt. Har läst böcker och utifrån vad som står i dessa kallar du det Strasser, som med sina minst 20 år av forskning kring hoven och som dessutom doktorerat i ämnet hästens anatomi, kommit fram till som pseudovetenskap. En hel del av det hon skriver om, vilket du även kan se om du läser hennes böcker, finns bekräftat av andra som forskat inom ämnet. Forskning går ut på just detta, att kunna sammanföra egna och andras ideer till en helhet.

Du har också tydligen helt missat hennes goda resultat av den trimnings- och hästhållningsmetod hon utvecklat, även det världen över. Men det är klart om man bara tar till sig det som stödjer ens egen förutfattade mening, så hittar man alltid stoff.

Vad gäller fångbehandling så är det lustigt att du tar upp det, för det är just här som Strasser har fått mest uppmärksamhet, och det för de goda resultat hon får. Inte alla länder är lika inskränkta som vi i Sverige, i Frankrike t ex får SHP-arna sina flesta kunder från veterinärer.

Vad gäller ömhet så talas det om det på denna sida som det vore något specifikt för Strassertrimmade hästar. Strasser rekommenderar om hästen skulle vara öm på grus (vilket den kan vara under vissa skeden i omställningen till en fullständigt FRISK hov och innan hoven "härdats" för att kunna gå på grus) att hästen inte rids under denna tid, eller om ägaren känner att han/hon måste rida, att använda boots. Mycket sällan är hästen öm när den går i hagen.

Vad händer med en skodd häst där skorna tas av, t ex under sommaren. Är denna häst inte öm? Åtminstone har mina varit det.

Över huvud taget när det gäller smärta påstås det här att det är något som endast Strassertrimmade hästar får. Hur är det t ex med de fånghästar (som man t ex kan läsa om på detta forum) som upprepade gånger får fång. Har de aldrig ont. Hur vet man att hästen som får "butta" inte har ont. "Butta" ett preparat som anses så skadligt att det är förbjudet i många länder i Europa.

Och varför haltar hovslagarverkade och skodda hästar? Är det inte för att det gör ont i hoven. Rusar veterinären ut till alla halta hästar och ger de smärtlindring.

Och vad är det som säger att Strasser har fel när det gäller hovens anatomi. Om man har forskat på just hoven och dissekerat en mängd hovar och studerat skador på hovben i över 20 år, kan det inte vara så enkelt att det Strasser har kommit fram till är hovens rätta anatomi, och som sagt hon är inte ensam om sina teorier, och att den kunskap vi tidigare haft om hoven varit ofullständigt.

Även Gallilei (han som sa att jorden är rund) och Darwin blev på sin tid hånade och ironiserade och förföljda!

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Både Darwin o Gallilei var vetenskapsmän som efter sin tid jobbade vetenskapligt. Strasser har genom sin hantering av vetenskapliga fakta gjort sig omöjlig i den vetenskapliga världen.
Det är hästägarens sak att se till att halta hästar kommer under behandling.
Det finns hältor som inte kommer från hoven vilket en del grupper verkar ha svårt att förstå.
Ang butta så föredrar jag personligen modernare nsaid, butta är förbjudet till folk i bla sverige men tillåtet till häst i större delen av världen om inte hela.
PL

Jag har hört att det är väldigt svårt att hitta den här doktorsavhandlingen du referar till.

De länder du hänvisar till, har de samma djurskyddslag som Sverige? Det vore också intressant att veta. Rent kulturellt skiljer det ju en hel del på hur man ser på djurs lidande, eller hur?

Och visst får fångdrabbade hästar smärtstillande, i de fall veterinär kopplas in. Problemet är väl att det finns hästägare som I STÄLLET vänder sig till de här ytterst bristfälligt utbildade hovvårdarna. Vad säger Strasser om användandet av mediciner?

Dessutom är det inte bara Strasser folk här vänder sig emot utan alla dessa barfotametoder där det anses ok att hästen ska lida för att den ska kunna gå barfota eller botas från exempelvis fång. OL förespråkar så vitt jag har hört att fånghästar ska ut och röra på sig. :eek: Nåväl, nu har jag hört om fall som polisanmälts, det ska bli intressant att se vad de leder till. Och att metoderna utreds av Djurskyddsmyndigheten kan ju inte vara annat än bra för alla parter. Är det ingen fara för hästarnas väl och ve är det ju bara att tuta och köra. Jag befarar dock att det här har blivit business för ett antal barfotamänniskor, de tjänar big money på att snabbutbilda hästägarna i att verka sin häst själv.

Till dig som skrev om separation i lamellranden, om din häst har drabbats av white line disease är det viktigt att den får korrekt behandling, det smittar dessutom så andra hästar kan drabbas. Håligheten ska inte täppas till eftersom det blir perfekt syrefri miljö för de svampar/bakterier som finns där och förstör hoven.

"Både Darwin o Gallilei var vetenskapsmän som efter sin tid jobbade vetenskapligt."

Ja eftersom de också blev hånade och förlöjligade har det tydligen ingen betydelse om man arbetar vetenskapligt eller "ovetenskapligt".

"Det är hästägarens sak att se till att halta hästar kommer under behandling."

Det gäller inte för Strassertrimmade hästar, dessa söks upp med ljus och lykta av Göran Åkerström, även om dessa är fullt friska.

"Det finns hältor som inte kommer från hoven vilket en del grupper verkar ha svårt att förstå."

Det finns det, men de flesta problem i hästens extremiteter kan härledas till hovrelaterade problem.

"Ang butta så föredrar jag personligen modernare nsaid, butta är förbjudet till folk i bla sverige men tillåtet till häst i större delen av världen om inte hela."

NSAID, inflammationshämmande och smärtlindrande medicin förekommer även inom humanmedicinen. Den är där känd för att ge magproblem och framför allt magsår. Problemen har varit så stora att man utvecklat en medicin som skulle var mindre farlig för magen, denna medicin visade sig dock ge ökad risk för hjärtinfarkt. Har hästarna möjligen en mage som inte påverkas av sådan medicinering?

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Tycker att det vore intressant med några konkreta svar för en gångs skull. Nu finns det ju flera SHP:are på denna tråd och då borde en seriös diskussion kunna föras? Jag personligen skulle tycka att det vore på tiden att frågor får svar (från alla håll) och att låta en veterinär börja kan ju vara lämpligt? Gärna hovslagare också för den delen!

Så svara gärna på vad Strasser har fel i angående anatomin? Vad är det egentligen som säger att en häst som används inte kan gå barfota? Vissa hävdar detta bestämt och vägrar ge sej. På olika barfotaforum kan man läsa om flera ex där Strassertrimmade hästar varit med på tävlingar i tex western, distans och banhoppning mm..

Vad är det som gör att en häst inte fungerar barfota vid en timmes ridning när den klarar hela dygn av vandrande även på stenig terräng och även högdräktiga ston har sina hovar kvar?!

Vem har bestämt att det är okej att sko hästar som inte används utan bara går i hagen? Det är okej, tydligen, att ha ridning som usräkt för att sko sin häst, men dom hästar som rimligtvis inte borde behöva skor, varför skos dessa? Och Strasser hävdar att en häst som "är i behov av" skor för att kunna nyttjas av människan, inte har friska hovar, vad är det som säger att dessa hästar är friska då som vet och hovslagare envisas med att dom är?

Är det verkligen inte på tiden att man börjar ifrågasätta alla dessa skador som dagens hästar drar på sej? Vad gör vi för fel när veterinärer och kliniker har blivit till en hel industri?

Det är väldigt enkelt att slå på skor och säga att hästen är frisk för den ömmar inte, men som Afrodite skrev så har jag också alltid upplevt mina tidigare skodda hästar bli ömma även i hagen då skorna tagits av och grusvägar är inte att tänka på knappt för att leda hästen på. Om nu SLITAGET är den största anledningen till skor borde väl åtminstone en promenadhäst klara barfotaridning?

Med en Strassertrimmning tillför man så bra cirkulation att hornet växer mer ju mer hästen rör sej, så att slitaget skulle bli för stort är inte verkligeheten med hovar där optimal hovmekanism sker..

Till sist då; förklara gärna VAD i denna verkning som är så extremt??? Och då menar jag inte medicinering eller ej vid fång utan själva tekniken i sej vad gäller en Strasserverkad hov.

Tack för mej!

Donauschwalbe skrev:
Till dig som skrev om separation i lamellranden, om din häst har drabbats av white line disease är det viktigt att den får korrekt behandling, det smittar dessutom så andra hästar kan drabbas. Håligheten ska inte täppas till eftersom det blir perfekt syrefri miljö för de svampar/bakterier som finns där och förstör hoven.

Hrm... smittar? :eek: Förklara gärna hur det går till?

Menar du att hästar man tar av skorna på över sommaren rent generellt skulle bli ömfotade? Det är nämligen inte alls min erfarenhet, har en ponny som går barfota två månader om året (på sommaren) och det har alltid fungerat jättebra. Men efter dessa två månader har han slitit ner hovarna så pass mycket att han garanterat riskerar att bli öm om han fortsättningsvis skulle gå barfota. Hur löser man ett sånt problem enligt dig?

Sen har jag en häst som är väldigt ömfotad också. Om han tappar en sko är han enligt honom själv i princip blockhalt, även i hagen. Nu har jag förstått att enligt barfotaförespråkarna så beror det på att han inte är barfotaverkad? Hur skulle det kunna ge sådan skillnad?

Att de flesta hältor kommer från hoven har jag också svårt att köpa. Endast ett par av de hästar jag känner som varit halta har haft problem med hovarna, och det gäller såväl skodda sådana som barfotavarianter.

Sen har jag ju också sett hästar trimmade i strassers anda (och övrig livsstil) och de hästarna har bedrövliga hovar...

Toffel skrev:
Och Strasser hävdar att en häst som "är i behov av" skor för att kunna nyttjas av människan, inte har friska hovar, vad är det som säger att dessa hästar är friska då som vet och hovslagare envisas med att dom är?

Vad är det som säger att det är Strasser som har rätt då?

I stallet där jag har min häst finns det en tjej som håller på med strassermetoden. Jag undrar varför hennes häst är halt sedan månader tillbaka om metoden är så bra? /Lisa

OK, lite klarhet i detta? Skulle en begynnande lamellrandsseparation (p.g.a. hovväggen är lite utfluten) vara en sorts svampinfektion som smittar? Till och med jag som inte påstår att jag kan särskilt mycket om hästens hovar tycker att detta verkar lite långsökt... Men jag kan ju ha fel ;)

Trodde att detta var något som rättades till med korrekt verkning eller skoning då det i grund och botten beror på att hoven sedan länge är utfluten på insidan fram p.g.a. bristfällig hovvård förr. Det jag i grund och botten oroar mig för är att hovväggen drar iväg ännu mer p.g.a. hästen nu har ökad arbetsbelastning. Hovarna "trimmas" ofta just på problemställena, och jag försöker hålla nere hovväggen just i detta problemområde så att den inte skall belastas i onödan, mellan hovis-besöken.

Har tänkt mycket idag, och kommit fram till den slutsatsen att det kanske är lättare att "korrigera" en skodd hov, då man vid behov av en något "kraftigare" verkning inte riskerar att hästen blir öm under lika lång tid. Har ju som sagt funkat kanon oskodd hittills, men i och med ökad arbetsbelastning har jag börjat fungera.

Idag upplevde jag även pållen lite spänd på grusvägarna, och mer avslappnad på asfalt...

Nej, just nu lutar det åt en halvskoning...

Lisa, jag förutsätter att hästen du talar om inte står på box, utan har rörelsefrihet dygnet runt i en flocksituation och på lämpligt underlag samt att tjejen i fråga antingen är SHP:are eller tar hjälp av en sådan regelbundet.
Är hästen halt finns förmodligen skador som inte är läkta. Läkning från ett liv med järnskor tar tid. Bara för att man slår på skor, hämmar hovmekanismen och därmed försämrar nervfunktionen radikalt = hästen mindre halt/ohalt, så betyder inte det att hästen är frisk från sin hälta.
Ja, det är ledsamt och motigt när hästen är halt men vill man ha en frisk barfotahäst i slutändan måste man hjälpa den genom med mycket rörelse i den takt individen kan/vill (samt naturlig rörelse i en flock 24/7) och täta verkningar. Det finns ingen genväg till barfota och sundhet utan det gäller att man som hästägare är motiverad och orkar med alla hänsynstaganden ang rörelse, markbeskaffenhet etc och dessutom finner nöje i att umgås med sin häst utan att rida den. Strassermetoden är ingen qickfix som genererar friska hästar på nolltid. Det kan ta tid tid tid att nå slutresultatet, allt beroende på vad för skador som finns samt vilka förutsättningar till läkning man kan erbjuda hästen.
MVH Anette

*lånar knapp*

Jag har funderat över en sak speciellt nu sedan debatten om djurskydd har blivit fokuserad på detta forum. Är det verkligen bara smärta som ska fokuseras när djurskyddsdebatten förs som en löpeld genemot Strassermetoden/trimningen? Hur kan djurskydd diskuteras så ensidigt utan att annan form av djurskydd tas i beaktande.

Ett exempel är när hästar som skadar sig eller på annat sätt blir sjuka ställs på boxvila med en kur smärtstillande. Hästen börjar oroligt vandra runt, runt för att den inte kommer ut till sin flock, vilket är deras naturliga skydd mot alla faror, speciellt när den är skadad. Skadan som hästen har, speciellt om den sitter i ben eller hov, kan inte må bra av detta, vilket förmodligen leder till en förlängd konvalecens. Hästen ges då lugnande för att klara av att stå inne. Vad jag har förstått så kan hästen tvingas till denna boxvila under flera månader. Hästen är ett djur som har ett stort rörelsebehov och lär tappa både muskelmassa och kondition under denna tid. För att inte tala om hur hästen mår inte bara kroppsligt efter en boxvila.

Stressen som detta skapar hos ett stäppdjur borde vara enorm men detta kan inte mätas och registreras i siffror därför går det heller inte att bevisa. Tänk om hästar kunde tala! Kanske är det så att hästen skulle bli frisk snabbare om den fick vara ute med sin flock. Kanske skulle den få lov att känna att den har ont i ex. hoven och därmed tar hästen det försiktigt och skyddar också sin skadadade kroppsdel. Självklart finns det sjukdomstillstånd hos hästen som innebär att boxvila inte går att undvika men jag tror att det idag ordineras alltför lättvindigt utan att tänka på konsekvenserna för hästen.

Vad jag vill säga med detta inlägg är att ni som hojtar mest om smärta köper förmodligen hur lätt som helst boxvila, vilket kanske åsamkar hästen ett mycket större lidande än vad smärta gör. Har människan verkligen rätt att göra sådana inskränkningar i hästens naturliga beteende. Är det förenligt med gott djurskydd?

Afrodite skrev:
Det skulle vara intressant att få höra varför lilla skutt, hovis, vdb m fl har så mycket emot Strassermetoden. Nu menar jag sakliga skäl till det. Har ni egen erfarenhet av att hästar verkade av en utbildad SHP-are farit illa, har i så fall denne SHP-are visat upp ett giltigt bevis för att hon/han är certifierad? Eller kan det vara så att ni endast lyssnar på den mängd rykten som florerar? Eller har personen i fråga inte varit certifierad?

Hoppas verkligen på seriösa svar på denna fråga då jag är mycket intresserad av dessa svar.

Britt-Marie
SHP
Välkommen !Jag tvivlar på att du läser vad jag skriver eftersom du vet vilken sida jag står på..men..
Första gången jag läste om Strasser var för ca tio år sen ungefär ..först tänkte jag wow det här låter intressant!Jag har alltid varit nyfiken på nya ideer och vill alltid lära mer..bara det luktar häst.. ;)
Jag läste om bla fång- behandlade hästar enligt hennes metod på hennes hemsidor..
Hm intressant..tills jag såg ett mönster jag inte gillade..varför hade så många av dessa fall så stora fruktansvärda hovbölder ,varför såg hästarna så lidande ut,hästarnas blick sa nåt helt annat än vad människorna framförde i skrift..!! :eek:

Min intution sa mig att här är det nåt som inte är riktigt ok..

Ett fall där en häst hade extremt stympade hovar enligt metoden ,och som genomlidigt enorma hovbölder ,där slutar det med att hästen får kolik och dör senare i sviterna av kolikanfall..man behöver inte vara spec intelligent för att se sammanhanget till att denna extremt stressade individ får kolik..hästen hade fått stappla omkring i över ett år ..fy faen..
Jag mår illa än idag när jag minns detta mfl fall,efter att metoden fått kritik syns numera endast helt lyckade fall på nätet..konstigt.. :angel:

Vad jag oxå reagerar över är bilderna på skoning,fruktansvärda vanvårdsfall och hästar som verkar saknat hovvård mkt länge..
Varför dessa avarter nämns som normalfall är underligt ..när jag vet att verkligheten inte ser ut sån!
Kan inte Strasser se skillnad på en bra och en dålig verkning/skoning?
Kan det bero på att de hästar som verkas /skos av skickligt folk inte har dessa problem hon beskriver.
Varför detta hat mot hovslagare?(vart gift med en? :devil: :D..han var väl aldrig hemma eller.. :D ,förlåt kunde inte låta bli att skoja lite.. )

Varför skall hästar plågas med Strassers metoder om det finns andra sätt att få en fullt frisk fånghäst utan denna extrema smärta??
Om man nu kan uppnå samma mål med olika metoder..varför ska det smärtsammaste vara just det bästa?Väljer hästen det om den själv får välja?

Strasserhovar verkas till samma form och vinkel när hästars exteriör är så olika...är det sunt!
Jag har sett Strasserverkade hästar som sökt annan alternativ hjälp,där deras muskelspänningar och andra problem tydligt berodde på ömmande hovar och felaktig hovvinkel utifrån hästens exteriör..
Detta konstaterades inte av mig,jag var endast åskådare och ingen visste mitt yrke..
Kiropraktorn ,massören, mfl som i team jobbade med hästarna hade absolut inga förutfattade meningar om barfotahästar ,men förstod inte varför hästarna var i så dåligt skick..tills de såg hovarna och ägaren stolt nämnde hur hovarna nu sköttes..helt sjukt..

Och JA hästarna verkades av en specialist..

Det team som tog emot hästar för beh är nog så öppna som man nu kan vara för olika metoder,dock så ser de till individen och även om de inte alltid jobbar "vetenskapligt",så rek de veterinär osv om det verkar vara det som saknas..dessa strasserverkade hästar chockade dem mkt,dels det muskulära tillståndet samt hästarnas senor/leder..

Jag råkade oxå av en "slump" på en fånghäst gömd uti skogen som behandlades av Strasserspec..jag blev jätteglad att få tillfälle att se denna samt resten av flocken och få se dessa StrasserhästarIRL..
Tyvärr blev stallägaren livrädd då hon var rädd för hästägaren som varit mkt hotfull mot henne då hon försynt frågat varför hästen nu plötsligt mådde så dåligt..(hästen hade hovbenssänkning bägge fram och skorna slets av och hästen fick gå i stenig hage bland övriga hästar..)

Stallägaren(lösdriftsägaren..) var förtvivlad över hästens tillstånd,jag erbjöd mig att titta på hästen ,jag anmäler bara fall jag ser med egna ögon ..inte vad nån sagt till mig..men ångrar idag att jag inte anmälde iallafall..
Jag fick inte ens stå utanför hästhagen och titta på dem eftersom de "snart skulle flytta" och hon blivit hotad av hästägaren under tiden de verkades av SHParen..stallägaren orkade inte anmäla pga sjukskrivning och annan skit som hänt henne,tyvärr..

Jag såg flocken på håll då och då under de fyra timmar jag var där ,och en häst rörde sig inte ur fläcken..den stod i en backe och avlastade framhovarna..
som sagt jag SKÄMS över att jag inte ringde och anmälde iallafall .. nån djurskyddsinspektör hade ju kunnat få tillträde..

Sen kära SHPare har jag läst vad som finns på nätet om Strasser och andra metoder,lyssnat till vad ni skrivet och INTE skrivet..mkt lärorikt..
Läst utdrag ur Strassers böcker ,vilka innehöll en hel del lögner..
Jag har hört vittnesmål från kända hästränare där problemhästar egentligen haft hovömhet som orsak till deras bråkighet..
Jag har läst Calle Sands insändare i Ridsport på forum mm,samt inlagan som han vill delge hela världen för att rentvå sin firma,fru..och smutskasta en veterinär som vågar stå på Hästens sida..
Jag har disskuterat Strassermetoden med hästägare och tränare som är insyltad i metoden ,jag beklagar att jag inte spelade in vad som där yttrades..det är fler än PL som blivit hotade med förtal om man säger så..och enbart genom att ha annan kunskap och erfarenhet...

Barfota gärna om det funkar för hästen och dess ägare..
Strasserverkning? NEJ TACK jag älskar min häst.. :love:

Sen en fråga till dig!

Tycker du Calle Sand är en erfaren veterinär , hovslagare och hästmänniska??hur har han fått sin hästerfarenhet?Han är ju ALLERGISK mot HÄSTAR !!!( läst på deras hemsida! :rofl: )

Eftersom han ofta är ute och "cyklar" i sina uttalanden ..så kommer väl den erfarenheten i från en järnhäst kanske??..tandemcykel? :rofl:

Bubbla skrev:
Menar du att hästar man tar av skorna på över sommaren rent generellt skulle bli ömfotade? Det är nämligen inte alls min erfarenhet, har en ponny som går barfota två månader om året (på sommaren) och det har alltid fungerat jättebra. Men efter dessa två månader har han slitit ner hovarna så pass mycket att han garanterat riskerar att bli öm om han fortsättningsvis skulle gå barfota. Hur löser man ett sånt problem enligt dig?

Nej det menar jag inte, men det är ganska vanligt.

Genom att verka hovarna i en för hästen fysiologisk korrekt form, det vill säga samma form som vilda hästar sliter sin hov. Tillväxt och slitage hos dessa hästar är i balans. Din häst har troligen inte den rätta formen för att hovmekanismen skall fungera normalt. För att horn skall produceras i normal mängd krävs tillräckligt blodflöde till hoven. Med blodet kommer näringsämnen som används för produktion av horn. När hoven sätts i marken, hovväggarna vidgar sig, sugs blod in i läderhuden, när hästen lyfter hoven, hovväggarna drar ihop sig, töms blodet för att transporteras vidare upp i benet, det är detta vi kallar hovmekanism. Med en reducerad hovmekanism produceras horn av sämre kvantitet och kvalitet.

Det finns flera orsaker till en reducerad hovmekanism. I samtliga fall kan inte hovväggarna vidga sig på ett normalt sätt: Fel form på hoven med felaktiga vinklar, ger en obalanserad hov som på ett felaktigt sätt fördelar vikten från hästens tyngd. Någon form av trånghet i hoven, kan vara trakttrånghet, avståndet mellan trakthörnen är mindre än normalt. En understucken hov där trakthörnen ligger för långt in under hoven. För höga hörnstöd. För mycket horn i sulan. Detta är exempel på felaktig hovform, fler deformiteter finns. Men störst reducering av hovmekanismen ger en påspikad sko eftersom skon inte är flexibel och kan vidga sig när hovväggarna gör det.

För att stimulera hovmekanismen måste också hästen ha mycket rörelse, en häst i vilt tillstånd rör sig 15 km eller mer fördelat över dygnets timmar.

Så, om du verkar din häst korrekt kommer hovmekanismen igång och horn kommer att produceras i tillräcklig mängd.

Bubbla skrev:
Sen har jag en häst som är väldigt ömfotad också. Om han tappar en sko är han enligt honom själv i princip blockhalt, även i hagen. Nu har jag förstått att enligt barfotaförespråkarna så beror det på att han inte är barfotaverkad? Hur skulle det kunna ge sådan skillnad?

Detta är naturligtvis svårt att svara på utan att ha sett hoven. Men en häst som blir blockhalt efter tappsko har uppenbarligen ordentligt ont i hoven. En tänkbar orsak till detta är ett hovben som roterat och trycker mot sulan. En annan är att hela hovbenet ligger an mot sulan. Mellan hovben och sula finns sulläderhuden. När hästen tappar skon ökar blodcirkulationen i hoven och hästen kan återigen känna skada och smärta i hoven. Denna känsel är kraftigt reducerad när hästen har skon på eftersom blodcirkulationen (se ovan) är reducerad. För att nerver ska kunna rapportera om skadan eller smärtan måste blodförsörjningen vara tillräcklig. Det är förmodligen orsaken till att din häst kan röra sig med skon på, men inte utan skon utan blir blockhalt.

Bubbla skrev:
Att de flesta hältor kommer från hoven har jag också svårt att köpa. Endast ett par av de hästar jag känner som varit halta har haft problem med hovarna, och det gäller såväl skodda sådana som barfotavarianter.

Många problem i ben och även högre upp på hästkroppen kommer från en felaktig hovform. Tänk dig själv att du skulle gå och stå med en fot som av någon anledning var sned, du skulle snabbt få problem i fotleder, knän och höfter.

Bubbla skrev:
Sen har jag ju också sett hästar trimmade i strassers anda (och övrig livsstil) och de hästarna har bedrövliga hovar...

En häst om övergår till en fysiologiskt korrekt hovform kan i omställningsskedet få en något konstig hovform. Orsaken till denna är att hästen från att ha gått med för höga hälar trimmas ned till korrekt hälhöjd. Detta kan ge ett märkligt utseende på tån. När hoven växer ned kommer detta dock att försvinna.

Vi är inte mer än drygt 15 SHP i Sverige. Det innebär att det är många icke utbildade som trimmar hästar. Kolla alltid att den person som säger sig trimma enligt strassermetoden kan visa upp ett certifikat.

Hoppas du fått svar på dina frågor, om inte får du be om förtydligande.

Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar