Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

peter_lundin skrev:
Bowker visar att (o hur) hovens struktur anpassar sig till underlaget vilket som han också skriver är en hypotes som vi jobbat efter länges det är förstås bra att den hypotesen bekräftas.
Men när det gäller praktisk hantering av hoven säger han inte mer än saker vi jobbat efter länge, det troligen det han kommer jobba vidare med.
PL

Då förstår vi den här artikeln på olika sätt. Som jag ser det så beskriver han det du kallar för hypoteser som den allmänna eller vedertagen kunskapen men den innehåller endast kunskap om hovens tillväxt i olika sammanhang. Detta vedertagna sätt att se på hovens tillväxt innehåller däremot inte kunskap om hovens adaptation till nya underlag. Bowker menar att här har det saknats kunskap och det är denna lucka som han försöker täppa till med sin forskning.

Han säger också att den gängse behandlingen av hästar är utformad kring den vedertagan förståelsen av tillväxten av hoven och att denna kunskap eventuellt är bristande utan kunskap om adaptation. Detta medför att den rådande behandlingen på både friska och sjuka hästar kanske inte är den bästa för hästhoven.

peter_lundin skrev:
Hur skall vdb kunna kommentera ngt som inte finns?
Det här är inte en fullständig vetenskaplig publikation utan vad jag förstår en "proceeding" till ett kongressföredrag. så materialet är i vetenskaplig mening opublicerat, om det inte gjorts senare.
PL

Inte alls. Ivis har ett editorial board precis som vilken tidskrift som helst. Ivis editorial board består av granskare som har lägst doktorsgrad men de flesta är professorer inom veterinärmedicin. Att publicera paper på konferenser eller kongresser räknas också som en vetenskaplig publikation precis som i en tidsskrift. Det vill säga den är granskad innan den accepteras och publicerad för en vetenskaplig publik.

Om du fortfarande skulle tvivla så har han tidigare publicerat minst 3 artiklar i vetenskapliga tidskrifter också angående adapatation.

Men de behöver inte ha samma innehåll när det gäller metodik mm vilket var vad jag skrev om eftersom det efterfrågades!!
På kongresser presenteras ofta arbeten som inte är helt färdiga o de måste då bedömas därefter.
Jag vet att han skrivit annat o har läst det också men har det inte helt i huvudet för tillfället.
Du länkade till denna artikel, var det fel artikel?
Visst skriver han att mer kunskap om adaption kan leda till annurlunda behandlig men han påstår sig inte ha svaret på hur. Han påstår inte att man tidigare arbetat utan att ta hänsyn till adaption.
PL

Du får så gärna sista ordet eftersom det verkar vara mycket viktigt för dig, även om jag i sak motsätter mig vad du skriver på flera ställen i ditt senaste inlägg. Jag tror ingen har någon större glädje av denna diskussion. Det är bättre att den som är intresserad läser Bowkers forskning och själv gör en bedömning om den känns relevant eller inte.

Summarum...jag printade ut den, kokade mig kaffe, satte mig i favvo-läsfåtöljen samt somnade....Så inspirerande var den. Tyvärr, jag tar gärns del av olika dokument, men den här var för trälig.

Bowkers forskning är mycket relevant men den här delen är inte relevant i hur man praktiskt hanterar hovar, men det kommer nog.
Jag förstår inte varför du drog fram den här länken o sen proppsade på att Hovis skulle kommentera den du hoppades väl att han inte skulle klara av att läsa den. När jag hade synpunkter istället blev det väl inte lika roligt.
PL

Du drar de mest märkliga slutsatser jag varit med om!!!! Du vänder och vrider på allting för att du till slut ska få rätt, vilket tycks vara mycket viktigt för dig. Om det är ett behov som du nödvändigtvis måste tilfredställa så gärna. Det är inte lika viktigt för mig så du får sista poängen. Det kan vara kul att diskutera till en viss gräns men när det aldrig tar slut tappar jag intresset, det kan du ha rätt i.

Till alla:
Det är synd att debatten här på barfota tråden har kommit att bara handla om att motståndare till barfotametoderna tar varje tillfälle i akt att döda en intressant diskussion. Det gör att det som kunde varit intressanta erfarenheter att diskutera aldrig ges tillfälle för att de omedelbart dissikeras av motståndare till barfotarörelsen. Därför kommer denna tråd ingenstans annat än till samma bedrövliga diskussioner gång efter gång. Försök att inse att barfotarörelsen finns och den kommer att stanna och växa sig starkare och starkare. Försök i stället att medverka till en positiv debatt som alla skulle ha glädje av.

peter_lundin skrev:
Jag förstår inte varför du drog fram den här länken o sen proppsade på att Hovis skulle kommentera den du hoppades väl att han inte skulle klara av att läsa den.
PL

PL jag finner ingen anledning att kommentera ngt som inte är värt att kommentera. Du liksom jag och väldigt många hovisar i dag har ju haft möjligheten att ta del av Ove Wattles forskning avseende hovens anatomi,fysiologi. Det förefaller som överkurs att här delge vad som kommit fram i den forskningen utifrån den okunskap man kommer att mötas av utifrån "någras" oförståelse. Jag tycker det räcker med att vi som är seriösa utifrån vårat yrke har kunskapen.

Men snälla...jag är inte någon skofantast men använder dessa när det behövs samt att jag har fullt förtroende för min (och mina tidigare sedan jag bodde i Hälsingland) hovslagare från Hovslagarskolan. Samtliga hästar jag har idag är barfota hästar och jag använder mina dagligen på alla underlag. Barfotarörelsen har dessutom funnits så länge jag kan minnas i travsammanhang framförallt... :cool:

Ideaal skrev:
Du drar de mest märkliga slutsatser jag varit med om!!!! Du vänder och vrider på allting för att du till slut ska få rätt, vilket tycks vara mycket viktigt för dig. Om det är ett behov som du nödvändigtvis måste tilfredställa så gärna. Det är inte lika viktigt för mig så du får sista poängen. Det kan vara kul att diskutera till en viss gräns men när det aldrig tar slut tappar jag intresset, det kan du ha rätt i.

Till alla:
Det är synd att debatten här på barfota tråden har kommit att bara handla om att motståndare till barfotametoderna tar varje tillfälle i akt att döda en intressant diskussion. Det gör att det som kunde varit intressanta erfarenheter att diskutera aldrig ges tillfälle för att de omedelbart dissikeras av motståndare till barfotarörelsen. Därför kommer denna tråd ingenstans annat än till samma bedrövliga diskussioner gång efter gång. Försök att inse att barfotarörelsen finns och den kommer att stanna och växa sig starkare och starkare. Försök i stället att medverka till en positiv debatt som alla skulle ha glädje av.

Nu får du väl endå ge dig!!! Varför inte föregå med gott exempel och delge att ni besitter ngn grundläggande kunskap avseende hovens anatomi och fysiologi. Dom som här enbart kommer med upprepningar eller snabbt så som du nu gör kastar skit och verkligen sänker nivån är just ni som propagerar barfota i alla lägen samt snabbt påstår att all skoning är dödlig. Jag kan om det finns intresse delge många fall här där just barfota varit den dödliga orsaken.

Va inte så jävla låst vid din falska övertygelse utan prova att vidga ditt synsett och kunskap. Jag skulle vara den första att grattulera till om fler hästar kunde vara barfota men tyvärr så är sanningen inte så lätt som du vill få den till och inte växer Er "rörelse" starkare och kommer att stanna. Den har ju redan börjat avta, har du missat det???

Piraja skrev:
Barfotarörelsen har dessutom funnits så länge jag kan minnas i travsammanhang framförallt... :cool:

Travet om ngt hade väl för länge sedan tagit till sig detta, OM det bara gick då dagens avlade travare oftast tävlar bäst barfota. MEN det går inte utan man har dom skodda hela tiden och tar av skorna ENDAST i loppet för att sedan snabbt sätta på skorna igen, enbart för att inte få dom ömfotade.

Här borde väl AANCHP och Strasser verkarna finna en guldgruva till kunder, varför får ni inte ngn marknad inom travet?????

Varsegod, jag bjuder gärna på det tipset.

Skor ska användas när dom behövs och flertalet ridhästar används ofta enbart i ridhus och på ridbana...flertalet av dessa kan säkert gå barfota. Dock måste man vara lyhörd och inse när det är dags för skor.

Jag har svårt att se arbetshästar i vinterskog barfota... :crazy: ...dom behöver både fäste och skydd.

Piraja skrev:
Dock måste man vara lyhörd och inse när det är dags för skor.

Jag har svårt att se arbetshästar i vinterskog barfota... :crazy: ...dom behöver både fäste och skydd.

Du har helt rätt, det gäller dock inte enbart arbetshästar i vinterskogen utan även alla typer av hästar som behöver fäste utifrån det underlag dom tävlar på samt alla hästar under isiga vinter månader för att undvika fläkskador.

Egentligen hänger det mesta av forskningen ihop, Bowker hänvisar till Pollit o har vad jag kan se lånat en del bilder av honom, Pollit är Ove Wattles "mentor".
Bowker har dock utalat sig en del om att barfota egentligen är det bästa för hästen därför försöker en del av de mer extrema barfotafolket tolka in sina saker i hans artiklar antingen de finns där eller ej.
PL

Jag säger inte emot...Så länge jag hade hästarna i Hälsingland var det rejält med skor som gällde...inte ovanligt med svallis överallt. Dessutom reds förra hästen hårt i svårt terräng och där var det ett måste med långbrodd emellanåt.

Nu finns jag och hästarna i Småland och hittills har jag klarat underlagen utan att behöva sko och stona har fantastiskt fina hovar...valacken (inridningshästen) har sämre kvalitet och behöver nog skos när jobbet blir mer krävande... :cool:

Ideaal skrev:
Trots att jag inte har utbildning inom hovar så anser jag mig kunna läsa och kritiskt granska innehållet i en artikel. Upplägget i en vetenskaplig artikel skiljer sig inte nämnvärt mellan olika discipliner. Kunskaper i anatomi och fysiologi gör det också lättare att tillägna sig innehållet i artikeln, trots att de i mitt fall inte utgår från veterinärmedicin utan humanmedicin.

Som hästägare tycker jag att det är viktigt att skaffa egen kunskap annars hamnar jag i den situationen att jag alltid måste engagera andra för att få hjälp. Svårigheter uppstår också när jag ska bedöma hjälpen jag får. Hästens hov är något som är mycket intressant då den kan orsaka hästen så mycket problem (här har jag lång egen erfarenhet) därför är det min skyldighet som hästägare att skaffa så mycket kunskap som möjligt för att så långt som möjligt undvika de vanligaste skadorna/sjukdomarna. Jag kan tillägga här att jag inte avfärdar veterinärers kunskap om du skulle tro det. De är guld värda när behov av dem uppstår.
Om du är utbildad i humanmedicin..då vet du väl värdet av tex smärtlindring för patienten.!!.att du då förespråkar Strassermetoden som vägrar tex fånghästar smärtlindring.. det förvånar mig mkt!! :confused:

Eller anser du att en fånghäst förtjänar att lida i onödan.. även om du tror dina strasserhästar numera är odödliga :confused: ,så finns risken att nån en dag utvecklar fång,vad gör du då?
Följer du fortfarande strassermetoden eller följer du veterinärernas råd och anv dig av deras moderna fångbeh inkl smärtlindring..?( och håller dig till svensk djurskyddslag??)

Dvs du utsätter INTE dina hästar för onödigt lidande.. :confused:

Just fångbehandlingen är EN av Strassers svaga punkter.. och kritiken mot det djurplågeriet kommer inte tystna.

Det spelar ingen roll vilka fina ord vissa slänger ur sig, hästen skiter i vad man säger den bryr sig bara om vad man gör..

En häst består inte enbart av hovar,den har ett psyke och en själ också!

I naturen kan en vildhäst med svåra skador eller smärtor överlämna sig själv till rovdjuren för effektiv smärtlindring..en vildhäst har iallafall ett val.. :cry:

En häst i fångvård hos strasser kan ju inte ta livet av sig..fotbaden är för grunda för att dränka sig i ..och golvet täckt av gummimattor ..så att slå huvet i golvet funkar ju inte heller..*ironisk* :devil:

Skulle strasser följa mustangers liv fullt ut så borde väl ett rovdjur ingå i lösdriften oxå.. eller?? :angel:

Lilla Skutt skrev:
Om du är utbildad i humanmedicin..då vet du väl värdet av tex smärtlindring för patienten.!!.att du då förespråkar Strassermetoden som vägrar tex fånghästar smärtlindring.. det förvånar mig mkt!! :confused:

Eller anser du att en fånghäst förtjänar att lida i onödan.. även om du tror dina strasserhästar numera är odödliga :confused: ,så finns risken att nån en dag utvecklar fång,vad gör du då?
Följer du fortfarande strassermetoden eller följer du veterinärernas råd och anv dig av deras moderna fångbeh inkl smärtlindring..?( och håller dig till svensk djurskyddslag??)

Dvs du utsätter INTE dina hästar för onödigt lidande.. :confused:

Just fångbehandlingen är EN av Strassers svaga punkter.. och kritiken mot det djurplågeriet kommer inte tystna.

Det spelar ingen roll vilka fina ord vissa slänger ur sig, hästen skiter i vad man säger den bryr sig bara om vad man gör..

En häst består inte enbart av hovar,den har ett psyke och en själ också!

I naturen kan en vildhäst med svåra skador eller smärtor överlämna sig själv till rovdjuren för effektiv smärtlindring..en vildhäst har iallafall ett val.. :cry:

En häst i fångvård hos strasser kan ju inte ta livet av sig..fotbaden är för grunda för att dränka sig i ..och golvet täckt av gummimattor ..så att slå huvet i golvet funkar ju inte heller..*ironisk* :devil:

Skulle strasser följa mustangers liv fullt ut så borde väl ett rovdjur ingå i lösdriften oxå.. eller?? :angel:

Ideaaliskt svar fast inte Ideaalisk hästhantering utifrån Ideaals tydliga brister även inom humanvården.

Ideaal skrev:
Till alla:
Har aldrig hört nån vara emot barfotahästar när det funkar..däremot att sprida skrönor om att barfotahästar är immuna mot fång osv är ju rent kriminellt svammel..det lurar bara osäkra hästägare att undvika att kontakta veterinär i tid.

När en lögn upprepas tillräckligt ofta tror vissa att det är sant..och det är väldigt olyckligt eftersom det orsakar hästar onödigt lidande!( eftersom hästägaren blint tror på den "självutnämde" barfotanissen eller nissan.. )

Om man dödar debatter genom att avliva skrönor och svammel..ska inte debatter baseras på fakta? :confused:

Är man emot barfota om man tycker det är VIKTIGT att den som lär ut Barfota/hovvård till hästägare ÄR kompetent och kunnig?

Är man emot barfota om man tycker att man inte kan dra alla hästar över en kam ?

Är man emot barfota om man tycker det är viktigt med helhetssyn?

Så fort man kommenterar de svaga punkterna i de olika lärorna så tror vissa att man förespråkar järnskor på allt levande..jaaa för fan jag skjuter in miniskor med spikpistol på fölungar redan innan födseln liksom.. självklart! :devil: (nä nu var jag IRONISK,så polisanmäl mig inte tack! ;) )

Om "barfotarörelsen" skall få nån trovärdighet då kan INTE förespråkarna för dito stå och gapa en massa skit på sina "föreläsningar.". och man kan inte hävda sig genom att påstå att de egna metoderna är "det enda rätta",och att alla hovsjukdomar /skador går att bota..

Man kan INTE visa bilder på vanvårdade hovar och påstå att det är vad hovslagarskolorna lär ut..och att seriösa hovslagare skor så..
Man kan inte heller undvika att svara på hur man behandlar fånghästar ..vilket strasserfolket alltid gör vid förfrågan..tydligen ett ämne man inte vill disskutera..oseriöst så det stinker .. :eek:

Jag tycker det tyder på mkt sunt förnuft att vissa orkar bry sig ..

Oj.. Men snälla, det sprids ju rykten som är oerhört felaktiga hela tiden om Strassermetoden. Ser också gång på gång en tendens till att blanda ihop Strasser och AANHCP metoden? Strasser skriker och gapar verkligen inte och är en högt respekterad föreläsare världen över. Dessutom finns det bara en bråkdel utbildade AANHCP:are jämfört med dom från Strassers kurs.

Att sprida ut falska rykten är väl inte direkt seriöst det heller?

Jag är som sagt INTE utbildad, har bara en enormt intresse.. Jag vet genom min SHP:are att det är bestämt dom emellan att inte ta sej an en fånghäst utan kontakt med vet. Detta är väl iaf mer seriöst än vad det ryktas om? Och sluta upp att sprida detta ständigt SÅ felaktiga ryktet att Strasser inte använder sej av smärtstillande, hon är VETERINÄR själv. Men hon pumpar inte i gifter i en svårt sjuk häst med enorma påfrestningar på njurar, lever och lymfsystem utan att ta blodprov först.

Jag vet flera fall där fånghästar behandlats och fått smärtstillande och sedan dött knall fall. Detta undviker Strasser genom att kolla först om hästen klarar att få de inre organen stressade mer än som redan är. Det finns självklart gränser även inom denna metod. Är ju ganska meningslöst att behandla en häst som stänger av och "dör" psykiskt, men om hästen klarar sej utan smärtstillande då den egentligen inte skulle klara dessa ytterligare gifter i kroppen så väljs det alternativet.

Som ex på djurplågeri; en häst som i flera år behandlas utan några större framgångar eller endast tillfälliga såna, för en hovåkomma. När allt har testats och hästen egentligen inte blir bättre och haft ont i flera år så ger vet upp och dömer ut hästen. Ägaren vill inte ge upp riktigt än utan tar hästen till Strassers klinik där hästen kan bli frisk från många sjukdomar inom 6 månader, till skillnad från de flera år veterinärer och hovslagare "jobbat" med denna häst utan framgång. Denna häst (detta sker ju dagligen med många hästar) har då i mina ögon lidit ofantligt mkt mer under de år den behandlats med helt meningslösa och symtombehandlande metoder än det halvåret det tog för Strasser att få den frisk och sedan fullt användbar utan skor!

Hästens psyke tas det stor hänsyn till i denna metod. Strasser menar att inga sjuka hästar får isoleras i en cell (box) utan kompisar om den ska kunna må bra mentalt och läkning ska ske så fort det är möjligt, som ett ex..

Och jag har hittils inte fått ett enda svar om det finns bevis för att skor INTE har de skadliga effekter Strasser hävdar att dom har. Inte heller några bevis för att skor kan bidra till läkning osv.. Man motsäger sej Strasser men har inte några bevis för varken det ena eller andra. Men det är klart, att komma med bevis som bevisligen inte finns blir ju förstås svårt?

Jag tror inte att NSAID är ofarliga, den allmänna meningen inom veterinärmedicinen idag är dock att man med dessa sänker stressen på kroppen o förbättrar läkningen i samband med skador o operationer.
Jag har visserligen bara jobbat i den här branschen i 25 är men ännu inte sett någon fånghäst som tvärdött pga smärtlindring. Har heller inte hört något sådant från någon kollega.
Det lite för många rapporter från olika delar av världen för att Strasser skall kunna avsvära sig all kritik. Vad beträffar det mer principiella så är det bara att läsa på strassersidorna.
Vad som stör mig mest är hennes rigida hållning när det gäller tex hovvinklar samt hennes pseudovetenskapliga sätt att argumentera för att skoning är roten till allt ont.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV