Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Jag tror mer på de fångforskare jag haft kontakt med o då talar jag inte om traditionell syn utan modern forskning som talar för att vävnaden inte får tillbaka samma struktur o styrka.
PL

Eftersom en häst som en gång haft fång visat en disposition för sjukdomen spelar det väl ingen större roll om hoven är frisk igen. Den var förmodligen frisk första gången den fick det också?

nu har jag varit i stallet precis och han har ingen feber, verkar lite hängig men åt sitt hö med god aptit. kände ingen direkt puls idag och ingen värme i hovarna... är ngt liknande symptom som förra gången men ändå inte :confused: då blev han helt blockhalt på alla fyra och vägrade röra sig, stod med benen under sig och varken åt eller märkte vad som hände runtomkring. tycker att detta är lite konstigt bara...
han går bra på gräset i skritt men på gruset vill han inte gå alls och snubblar nästan hela tiden där och att vända gör nog ont.
pillade ut en liten sten i hovkanten men det kan väl inte vara därför? den satt ganska långt in men det låter lite fjuttigt... får väl hoppas att det är ännu lite bättre imorgon annars blir det vet igen... det kan väl inte vara ngt som verkaren gjort? det har ju gått en månad menar jag... han har ju i och för sig varit öm ända sen dess men blivit värre nu... :confused:

Det är inte riktigt hela sanningen, en häst behöver inte ha någon egentlig disposition för fång för att drabbas man kan orsaka fång hos alla hästar om man gör på rätt sätt. Ingen häst tål en tillräcklig överdos av stärkelse eller fruktan. När det gäller IR däremot spelar disposition en större roll.
PL

Toffel skrev:
Ja men visst! Och då är det ju logiskt att spjärna fast hoven med en järnsko. För den håller emot allt försök till hovmekanism och sitter därför kvar, va himla bra!

Om du ev. orkar ta reda på sanningen så kommer du skaffa dig lite mer kunskap. Det är ren skräckpropaganda att som ni gör sprida ut att järnskon totallåser och totaldödar hovmekanismen. Sanningen är att till viss del hämmas den naturliga hovmekanismen vilket även alla typer av skor, boots gör men att bootsen gör det det är ni väldigt tysta om att förklara. Kan det ha med att göra att ni tjänar penger på att lura på folk boots.

Du avslöjar hela tiden att du inte besitter hela kunskapen utifrån hovens funktion,belastning, stötupptagning,understödjande funktion samt nötning utan envist propagerar med "skygglappar" vilket inte blir trovärdigt i slutändan. Kan du inte vidga dina vyer lite???

Toffel skrev:
Strasser har iaf inte kommit med ett sådant uttalande vad jag vet.. Visst kan en barfotahäst också få fång-igen. Men om hästen har en helt frisk läderhud med god kontakt mellan hovben och hovkapsel så lär det kräva mer för att utveckla fång. Dessutom går det med en korrekt hovvård som främjar en 100% hovmekanism, att återställa läderhuden till ett fullt friskt tillstånd. Men detta sker inte över en natt, och verkligen inte med järnskor!

Och fullt frisk så kommer inte en sådan häst vara mer i farosonen än vilken annan häst som helst.. Det ligger däremot hos det tradionella synsättet, att påstå att en gång drabbad, aldrig fullt återställd.

Först så bör man väl ha klart för sig att vi har ett otal antal benämningar avseende utlösande faktorer avseende fång.
Bland annat: Belastnings fång, Förgiftnings fång, Medicins fång, Förlossnings fång mm.mm. Listan kan göras lång,väldigt lång och längre blir den hela tiden utifrån den forskning som hela tiden fortgår.

Det spelar därför inte ngn roll vem och hur man verkar en individ som får fång då sjukdomen till 80% har sitt utbrott genom förgiftning INVÄRTES i hästens tarm,organ system. Däremot så är det av yttersta vikt att alla hästar skos,verkas i balans utifrån deras exteriör för att undvika hovbensrotation,hovbenssänkning vid ett akut utlösande fånganfall.

En häst som en gång drabbats av fång är utifrån försvagning av innre organ utifrån den första förgiftningen ALLTID mer benägen att återfå ett nytt fånganfall vilket kan vara bra för vissa att tänka på då dom tror att nu är den frisk och kan leva som vanligt igen.

Detta med boots propagerar inte Strasser för alls om man jämför med en viss annan metod :smirk:

Och det räcker gott för mej om det bara hade varit så att järnskor minskar hovmekanismen en aning, jag hade ändå inte utsatt mina hästar för det för mitt höga nöjes skull. Men jag tror inte ett dugg på att den bara hämmas lite! Då skulle inte hästarna få såna ofantliga skador av några års skoning. Dessutom behövs inga skor om man verkar hovarna korrekt.

Att sätta en ryttare på hästen en timme jämfört med en vildhäst som kanske rör sej 15 km på ett dygn ibland på stenig terräng, och påstå att hästen inte kan ridas utan skor? Tror jag inte heller på.. Låter inte alls rimligt i mina öron. Det finns ju som sagt många som nästan bara använder sina hästar på mjukt och jämnt underlag. Varför måste alla dessa hästar skos?

En häst kan mkt väl få fång även från helt friska hovar. Men en häst med skor har sällan en frisk läderhud och drabbas därför betydligt lättare. Om man kollade hundra hovar från döda hästar (som lätt görs på en Strasserkurs) så lär inte många, om ens några av dessa ha en helt frisk läderhud.. Och risken för fång är då betydligt högre. När forskarna som PL pratar om har kommit fram till sina resultat ang fång och hur friska hästarna kan bli egentligen efter ett anfall, hur har dom då gått till väga? Har dessa hästar varit verkade tradionellt eller rentav skodda? Isf förstår jag mkt väl att man kommit fram till att en fånghäst aldrig blir helt återställd. För att läderhuden ska bli helt återställd krävs total cirkulation, allt som hämmar den (som högre trakter, skor etc) hämmar också läkningen.

Och i vilket fall som helst, hellre boots som passar ordentligt under en timmes ridning än skor på dygnet runt. Ska vi nu utnyttja hästarna för vårt höga nöjes skull får vi också se till att den tar så lite skada som möjligt av det. Och med tanke på hur skadade så många hästar blir hela tiden så tar vi inte vårt ansvar, det är ju uppenbart. Den som tycker det är okej att utsätta hästen för den påverkan skor har på hovarna och hela dess kropp får väl göra det. Men då får man också ta koncekvenserna. Synd bara att hästarna får ta största smällen..

Strasser har förståss tillförlitlig forskning att komma med när det gäller vad som händer med lamellerna vid o efter ett fånganfall.
PL

hovis skrev:
Kan det ha med att göra att ni tjänar penger på att lura på folk boots.

Ja, det är precis vad Strasser handlar om, att lura på folk boots som är helt meningslösa?? Allvarligt talat, för det första blir bootsen bara bättre och bättre, och för det andra luras knappast hästägarna mer av att köpa boots och slippa se sin häst stå i hagen med påspikade skor för att kunna ridas en timme om dan. Att sko en häst för kanske upp emot 1000 spänn runt var 7:e vecka då? Informerar varje hovslagare om vilka följder skoning har och att det alltid är en risk man tar när hoven förlorar sin naturliga rörelse?

Bootsen kan oftast, rätt använda räcka upp emot tre skoningar, så jag undrar vem det är som blåser vem egentligen..

Jag har inte (återigen) utgett mej för att vara expert här. Har inte själv utbildningen men anser mej tillräckligt insatt för att kunna avgöra om skor är skadliga eller inte. Har själv sett flera hovar som jag hämtat från slakterier och hur deras lameller ser ut, ingen vacker syn och alla hovar va skodda..

Din kunskap imponerar inte direkt heller. Får du bara trycka ner någon så fort chansen ges så är du nöjd.

Skodde av min häst i november förra året och är hur nöjd som hellst!

Min häst rör sig betydligt bättre, snubblar betydligt mindre och hela kroppsställningen har sakta men säkert ändrats så hon har nu muskler på ställen där hon normalt brukar ha svårt att sätta muskler(på rumpan). :bump:
Jättekul! :)
Jag gick kurs i sommras och har nu verkat min häst själv de senaste månaderna så nu skall kursledaren komma ut och inspektera hovarna... Innan kursen trodde jag inte att jag skulle våga, men sen kunde man knappt vänta tills man kom hem!!
Jag vill fortsätta och lära mig mer men det är en bra bit dit, man måste se många hovar....

Jag har bl.a. varit med och tittat på när "kufen som kilar runt barfota...(underbart utryck :rofl: ) verkar. Som kuriosa kan jag berätta att vid det tillfället kilade han runt i hagen(japp, barfota) och verkade medans ägaren höll i hästarna i tur och ordning :D

Min häst har varit öm då vi gått på hårda grusvägar med stenar på till och från, men nu när det gått drygt 8 mån så är det mer och mer sällan hon reagerar på grus. Skogsvägar, ridbana och asfalt har inte varit några problem alls...

Jag är så glad att detta funkar så bra för mig och min häst, det bästa är väl att slippa tappskorna! Synd att jag inte får tävla distans än, men träna gör jag ändå! Å banan är fortfarande markerad dagen efter en tävling... :devil: :devil:

Förresten... Finns det fler här som verkar sina hästar själva?
Strasser, vild eller annan modell..?
Skulle vara jätteintressannt att prata med fler och bor man nära så kan man ju åka och studera lite olika hovar?? :)

Hade en tillridningshäst som hade i stort sett noll tillväxt på höger fram när hon kom till mig. Ett par nummer mindre skonummer än vänster. Hon var barfota vid ankomsten.

Min hovslagare skodde på henne och jobbade med själva balansen och vinklarna medan jag jobbade hästen så att hon började belasta bägge hovarna lika. Efter ca 1 år var hovarna lika stora med mycket bra tillväxt.

Det emotsäger direkt att hoven skulle dö med järnskor på ;)

Fast vissa hästar är ju helt klart känsligare än andra? För även två hästar på samma bete, samma foder och samma storlek/förutsättningar kan ju en av dem få fång och inte den andra.

Toffel skrev:
hovis skrev:
Har inte själv utbildningen men anser mej tillräckligt insatt för att kunna avgöra om skor är skadliga eller inte. Har själv sett flera hovar som jag hämtat från slakterier och hur deras lameller ser ut, ingen vacker syn och alla hovar va skodda..

Och du är helt säker på att det är skorna som orsakat dessa skador i lamellerna???? Om jag vänder på det och säger att jag kan delge dig minst lika många slakthovar som uppvisar samma skador trots att dom inte varit skodda hur kommer då det sig??? Du bör tänka på att INGEN frisk häst kommer du att kunna hämta dessa hovar ifrån ett slakthus då inga friska hästar slaktas antingen dom är skodda eller inte. Statistiskt sett så är det så att av alla slaktade hästar så finner man 65% utan skor samt resterande 35% med skor. Varför tar du bara upp dom 35%av alla slaktade hovar som är skodda i stället för att göra en rättvis fördelning utifrån 50,50%? Jo enbart för att då skulle inte verkligheten vara så som du så gärna vill tro att den är. Allt, precis ALLT går att ljuga ihop utifrån statestik, det gäller bara att lura sig själv utifrån den statestik man vill andra oxå skall tro på. Du är inte ett dugg insatt, bara manipulerad och påverkad av ngt som inte har med verkligheten att göra. Kan du inte vara en förebild och öppna dina ögon???

Toffel skrev:
hovis skrev:
Får du bara trycka ner någon så fort chansen ges så är du nöjd.

Det uttalande får stå för dig! Endast den som besitter hela kunskapen kan bemöta det jag påstår med ett mera kunskapsgivande svar,utan upprepningar eller en snabb motfråga som avviker från grundfrågan.

Inlägget var inte till mig men jag måste ändå fråga dig en sak eftersom du så kategoriskt påtalar att Strassermetoden enbart är av ondo.

Min häst (26 år) har alltid haft problemhovar. Somliga skulle kallat det för fullblodshovar med allt vad det innebär i form av hovsprickor m.m. Försök hade gjorts tidigare att ha henne barfota just för att få en bättre hovkvalite men detta misslyckades pga extrem ömhet. Hon går nu barfota utan problem. Nu travar och galopperar hon med en lätthet som hon inte gjort på många år. Jag tänkte innan jag gick över till Strassermetoden att OK hon är gammal nu så jag får acceptera att hon inte rör sig som förr, men jag hade fel!

Är jag lurad och manipulerad då?

P.s. Jag hade en hovslagare som finns med på hovslagarföreningens hemsida. Han var erfaren och gjorde ett bra jobb utifrån hans traditionella kunskap.

Ska man jämför med mig då? Min hovis är "traditionell" med allt vad det nu ska innebära. Ändå fixade han Funnys s.k. fullblodshovar med grymt understuckna trakter och utflutna hovväggar utan smärta. Dock skoddes hon första året medan hovarna balanserades om, sen skoddes hon av och är sedan ett år tillbaka s.k. barfota häst. Dock utan Strassers eller någon annans påverkan än just min hovis.

Min förre tränare har också en s.k. traditionell hovis (inte samma som jag har) och har inte haft skott på någon häst i 11 år med undantag för grenar som kräver skor i tävlingssammanhang. Då skos det med tunna alu-skor som omedelbart tas bort efter passet.

En bra hovis fixar barfotahållning är min fasta övertygelse.

Toffel har överhuvudtaget ingen möjlighet att avgöra detta på kadaverhovar som varit döda ett tag o där man sedan ryckt bort hornkapseln. Bedömning av lamellernas tillstånd görs på färska preparat med mikroskop eller elektromikroskop men någon har väl tutat i henne att det är så här.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV