Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Om man på yahoos gruppsida söker på barefootscan och naturalhorsetrim så hittar du en skandinavisk resp amerikansk Strasserinriktad lista.
På barfotahast, barefoothorsecare och barefootedhorses hittar du en svensk resp två engelskspråkiga listor med inriktning på vildhästtrim.
Själv gillar jag naturalhorsetrim bäst, men smaken är ju som bekant som baken... :p

Toffel skrev:
Jag kan delge en sak angående en träff mellan dessa parter och ditt inblandande; Så länge du uppträder så barnsligt och oseriöst som du gör så hoppas jag iaf att inte du kommer vara närvarande. Som du skriver här på detta forum får man endast känslan av att du vill vara med för att kunna komma med så mkt kritik du bara förmår till barfotaverkarna?
Åtminstone om man ser hur du gör här.. Det finns flera seriösa hovslagare på detta forum som delger sin kunskap och kan uppträda moget och seriöst. Du tillhör i mina ögon inte en av dom..

Alltså? Vem är det här riktat till? Är det mig det är riktat till så ska jag genast ta och radera alla mina inloggningskoder på buke. och för alltid sluta ge mina synpunkter på saker och ting.
Om jag anses vara oseriös som
1. varit på strasserkurs för att se med egna ögon.
2. Föreslagit en dejt mellan alla inblandade parter.
3. Ofta föreslagit barfotagång ett tag åt kunder.

Tyckerf det är mycket tråkigt att somliga barfotaentusiaster bara skriker och vrålar oseriös så fort en hovslagare uttalar sig... :cry:

Inte för att jag vill lägga mig i men inlägget, som jag uppfattar det, var riktat till Hovis.

vdb skrev:
Tyckerf det är mycket tråkigt att somliga barfotaentusiaster bara skriker och vrålar oseriös så fort en hovslagare uttalar sig... :cry:

Och vise versa.....

Det var inte riktat till dig tror inte jag utan till hovis...

Cecely skrev:
Och vise versa.....

Det var inte riktat till dig tror inte jag utan till hovis...

Brukar jag vråla mig hes om barfotaverkare? Folk får göra hur fan de vill, jag vill bara komma åt de oseriösa som inte kan eller vet vad de pratar om. Det är ganska ofta som jag i mitt yrke rekommenderar barfota ett tag. Så o/seriös är jag.

Men det var inte riktat mot dig, jag ville bara kontra rent generellt...

Ojdå :crazy: Ber tusen ggr om ursäkt då detta inlägg absolut inte var riktat till dej utan till HOVIS..

Även om hovis kanske uttrycker sig väl drastiskt ibland träffar han ofta ganska rätt.
PL

Om nu någon tönt skulle anse att du är oseriös är det väl ingen anledning att lägga sig på rygg med alla fyra i vädret.
Jag kan inte påminna mig att du berättat om strasserkursen?
PL

vdb skrev:
Alltså? Vem är det här riktat till? Är det mig det är riktat till så ska jag genast ta och radera alla mina inloggningskoder på buke. och för alltid sluta ge mina synpunkter på saker och ting.

Lugn o fin vdb, det va inte alls riktat till DIG. Man måste läsa HELA inlägget annars kan det bli jävligt fel vilket Toffel mer än en gång visat med sina egentolkade inlägg.

hovis skrev:
Det där va en bra ide. Jag kan fixa det hela så vida det nu finns ett intresse från AANCHP och Strasser utövarna. Jag kan oxå kolla med Svenska Hovslagarföreningen, Veterinärerna inom detta område på SLU och andra instanser som enbart bedriver forskning utifrån detta område för att få fram en saklig debatt. Jag tror t.o.m. att försäkringsbolagen ställer upp då endast mer kunskap från hästägarna är nyckeln till lägre försäkringspremier.

Tofflan: om du nu läser vad som står här så behöver du inte vara orolig över att jag kommer vara med. Det räcker faktiskt med att ta dom TVÅ mest erkännda Veterinärena inom Svensk forskning avseende detta område från SLU för att skapa en saklig debatt så vida nu helst OL från AANCHP samt Någon fullexaminerad Strasser person oxå kan sakligt debattera utifrån deras kunskap. Sedan skall det ju naturligt vis vara öppet för alla intresserade hästägare.

Jag hoppas dock att OL liksom du slutar med att motargumentera genom att börja kasta skit och gapa o skrika p.g.a. bristande kunskap då det kommer att sänka debattnivån.

hovis skrev:
Lugn o fin vdb, det va inte alls riktat till DIG. Man måste läsa HELA inlägget annars kan det bli jävligt fel vilket Toffel mer än en gång visat med sina egentolkade inlägg.

VADÅ??? Jag är väl hur jävla lugn som helst!!! Nåja skämt åsido...Jag läste faktiskt hela inlägget, och jag....ja, skit samma. Men det skulle vara hemskt intressant att lystna till denna debatt som jag föreslog. Om du Hovis vill ta på dig detta så komemr jag definitivt att åka ner till var som helst och lystna, för detta vill jag inte missa!

Toffel skrev:
Men det vill till att få tillräckligt många intresserade från alla håll.. Ska kolla med den SHP:are jag anlitar vad hon tycker! Men jag skulle tro att de flesta SHP i detta land vore intresserade. Alla vill väl få sin röst hörd? Och det måste vara bättre med ett samarbete än det ständiga förakt som verkar råda nu..
Publik kommer det garanterat att komma, ,frågor likaså. :p

Det är väl bara att hoppas att någon kunnig ifrån varje lära nu vill ställa upp och delge sin kunskap !

Nåt som vore intressant vore att se hästar live i arbete ,där varje inriktning kan visa hur de tänker osv.
Likaså att varje inriktning praktiskt visar hur de arbetar med hästarna.

Sen kan ju en debatt följa där det kan disskuteras hit och dit och publiken få ställa frågor under ledning av nån debattledare.

Ser fram emot att få sitta i publiken ! ;)

hovis skrev:
Jag har sagt att jag kan sy ihop detta. Bollen ligger just nu hos barfotafolket Strasser och AANCHP.
Var det det här uttalandet som var barnsligt Toffel? :confused:

Tycker det var väldigt generöst av hovis att vilja samordna detta! :bow:

Voffor vill de inte prata med oss längre nu?

Tyvärr tycker jag att det bara handlar om samma sak hela tiden. Samma frågor och svar upprepas hela tiden, som ett mantra. Det mesta behandlar skor respektive barfota och det ämnet är väl uttömt och inte speciellt engagerande längre.

Jag försökte för länge sedan att dra i gång en diskussion om hur man får barfotahästar att bli så lite ömma i sina hovar som möjligt. Som jag ser det så är det en viktig fråga som skulle kunna engagera både hovslagare och barfotaverkare.

Barfotaverkare säger ju sig självt att de rekomenderar barfota men även hovslagare gör ju det ibland för att hornkvaliten ska bli bättre. Vore det inte bra då att få lite nya tips och ideer på vad som kan underlätta för hästarna. Den enklaste lösningen är naturligtvis att slå på hästen skor men det är inte alltid den bästa lösningen inte heller ur hovslagarsynpunkt.

hovis skrev:
Det där va en bra ide. Jag kan fixa det hela så vida det nu finns ett intresse från AANCHP och Strasser utövarna. Jag kan oxå kolla med Svenska Hovslagarföreningen, Veterinärerna inom detta område på SLU och andra instanser som enbart bedriver forskning utifrån detta område för att få fram en saklig debatt. Jag tror t.o.m. att försäkringsbolagen ställer upp då endast mer kunskap från hästägarna är nyckeln till lägre försäkringspremier.

Jamen då borde väl detta vara en jättebra ide. Man får en uppfattning om att ni inte ser detta som en seriös möjlighet till en saklig debatt,Varför????

Det är väl ingen som sagt något negativt om den debatten som föreslagits? Tvärtom har väl de flesta varit väldigt positiva?!

Det är ju en debatt i en helt annan form än vad ett forum som detta kan erbjuda. Det går ju givetvis inte att organisera via ett diskussionsforum.

Varje barfotametod i Sverige har någon form av representant för sin metod och det är ju via den du måste gå för att få till stånd ett möte sådant som du beskriver, inte via detta forum. Att det inte blir någon omedelbar respons här innebär väl att representanterna för respektive metod inte besöker detta forum.

För att få en sådant möte ska vara värdefullt så ska ju varje yrkeskår representeras av den som har mest kunskap inom respektive område. För egen del skulle jag tycka att det vore en mycket intressant debatt att lyssna till om alla parter går dit med ett öppet sinne och har förmåga att också lyssna till vad andra säger.

Lånar knapp

Tydligen finns det olika barfota verknings metoder i detta landet, nu undrar jag, generellt, hur ska en normal fungerad hov se ut?

Traktstöden kvar / bort?
Hovväggen parallellt med sulan, eller bara gå på sulan?
Trakterna högre/ lägre än strålen?
Hur ska strålen vara i takt med hovens funktion?
Rundning av framhovar för bästa överrullning?
Rundning av hovväggen för att inte få fliser?

Finns säkert mer, men berätta alla ni vad ni anser!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25