Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Jag har läst igenom bägge trådarna o tyckte ändå att frågan var berättigad.
Vdb "smutskastar" föresten hovslagaren som snabbutbildar hästägare.
Om barfotarörelsen vill bli accepterad gäller det att ha seriösa o kunniga företrädare.
PL

Senast ändrad:

Aja jag var inte ute efter att smutskasta på det sättet mer att visa att alla parter har saker som kan förbättras.

Föresten, om inte jag minns fel så snabbutbildar den hovlagaren i skoning det är en väsentlig skilnad.

Senast ändrad av en moderator:

Det har väl varken hovslagare eller veterinärer någonsin ifrågasatt.
PL

Ifrågasatt vilket?

Cecely skrev:
Aja jag var inte ute efter att smutskasta på det sättet mer att visa att alla parter har saker som kan förbättras.

Föresten, om inte jag minns fel så snabbutbildar den hovlagaren i skoning det är en väsentlig skilnad.

FEL! Han utger sig från att ha "hovslagarutbildning", tro mig jag har prata med snubben i fråga.kolla igen på hemsidan hans så ser du!

Då missuppfattade jag.

Cecely skrev:

FEL! Han utger sig från att ha "hovslagarutbildning", tro mig jag har prata med snubben i fråga.kolla igen på hemsidan hans så ser du!

"Hovslagarutbildning Till toppen

Vi anordnar Hovslagarutbildning, Intensivkurs

INNEHÅLL:

MÅL:
Att kunna sko samt verka hästar.

Förkunskaper:
Vana vid hästar och god fysik.

Kurstid:
3 dagar (cirka 30 tim)

Pris:
6 000 Skr per deltagare

Övrigt:
Verktyg samt skyddsutrustning tillhandahålls av eleven själv.
"

Inte nog med det...
"

"Varmskoningskurs Till toppen

"Ny kurs Varmskoning kurstid ca 8 tim

Pris 4000:-

Hovslagarutbildning Till toppen

Vi anordnar Hovslagarutbildning, Intensivkurs"

Förresten -Hovis och Lilla skutt. Tvingade inte Peppe att de skulle ta bort länken till ShF? Den är där i allafall fortfarande?
/D

Vem är det?

Nu är kanske jag ute å cyklar men är det inte OL vi pratar om?

Glöm det, jag såg fel...

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill passa på att säga följande, eftersom det uppstått missförstånd ang ett tidigare inlägg.

Det jag upplevt ang vissa saker vid barfotaverkning osv handlar inte om hästägare i min närhet, dvs stallkamrater etc som tyvärr felaktigt har missuppfattats. Det är inte meningen att man skall känna sig utpekad, det var tråkigt att det uppfattades på det sättet.

Cecely skrev:
Vem är det?

Nu är kanske jag ute å cyklar men är det inte OL vi pratar om?

Jag syftar på en snubbe som påstår sig utbilda hovslagare, landets/världens enda 3dagarsutbildning...inte ens en tappskokurs är så kort.
Han kallar sig hovslagare på sin företagshemsida. Jag kan pm.a webadressen ifall du vill så får du se.

vdb skrev:
Förresten -Hovis och Lilla skutt. Tvingade inte Peppe att de skulle ta bort länken till ShF? Den är där i allafall fortfarande?
/D
Jag såg det också :mad: samt en hel drös länkar till,snubben verkar desperat att försöka verka seriös..

Men kan man tvinga nån att ta bort en länk?Är det olagligt liksom? ingen aning..

Sen såg jag att hans företag tillhandahöll alla möjliga yrkesgrupper,verkar vara en hallick av nåt slag,gör allt för pengar tydligen :devil:

Önskar det fanns en "kräksmiley" att sätta in här :crazy: ..

Lilla Skutt skrev:
Jag tycker faktiskt det är skrämmande att nån håller kurser till hästägare i hovvård om man nu har så lite kunskap, och dessutom verkar sakna vettig hästvana!
(Det har inget med barfotas vara eller icke vara!)
Jag är lika irriterad på det puckot till "hovslagare" som håller tredagars kurser i att sko häst med målet att eleverna sen skall kunna sko och verka själva..en idiot är en idiot,min åsikt :devil:

Det verkar bara gå ut på att mjölka pengar ur kunskapstörstande hästägare,inte är det nån av dom som bryr sig om vad hästarna får utstå i form av försökskaniner! :mad:

Det verkar ha blivit högsta mode i att hålla kurser och clinics i allt möjligt av vissa personer som tror de vet allt, men egentligen saknar genuin hästkunskap själva ,och framförallt ,inte är kompetenta nog att lära ut till andra nåt de själva inte fullt ut begriper..hänger ni med?

Kolla bara i hästtidningarnas "Se och Hör " =Hästfocus..fullt med annonser om utbildningar kurser mm,vissa är bra , men många borde överhuvudtaget inte befatta sig med utbildning av andra..

Visst är det bra att många vill lära mer ,men borde inte folk vara mer kritiska till VEM de lär sig av! :confused:
Och att den utbildning de får är korrekt och till fördel för hästen!
citerar mig själv ;) Läs här Cecely ..att jag vill ha bort oseriösa typer var de än håller till!Vad de än vill kalla sig! :angel:

Cecely jag har sett bilderna du visat på din häst förut och kommer ihåg vad du skrivit,vad jag minns så har din häst blivit mkt bättre men inte helt bra än?

Din häst blev mkt bättre vet jag, men om jag minns de sista bilderna så växte hovarna fortfarande iväg olika..att verka ofta är ju kanon! och likaså om det funkar för dig och din häst barfota..men du har aldrig tänkt tanken att nåt annat spökar som gör att hovarna växer iväg olika..är tex hästen kollad av veterinär?Är leder och senor ok osv?
Om du inte har Fantomen som barfotaverkare( med röntgensyn som ser hur din hästs ser ut inuti )så tycker jag det är lite osäkert att du verkligen helt hittat orsaken till varför hästen fått så extremt olika framhovar.

Missförstå mig inte nu..jag tror säkert att barfota med korta verkningsintervaller är bra för din häst.MEN du kanske fortfarande håller på med symtombehandling och inte hittat den grundläggande ORSAKEN till din hästs problem.Fattar du vad jag menar?

Om skorna vore enda orsaken till din hästs problem borde ju din häst haft bockhov på alla skodda hovar,eller?Jämna plågor..*ironisk*

Oavsett om nån har sin häst skodd eller barfota så kan även en häst med välskötta hovar få just problem i sina hovar pga av skador nån annanstans i kroppen.

Finns ingen hovslagare eller barfotaverkare som kan trolla bort skador eller annat högre upp i kroppen, där hästen egentligen behöver behandling av andra yrkesgrupper.Återigen.. samarbete!!

Om man inte inser det kommer man lura sig själv och till slut hamna i en återvändsgränd..antingen kan man envist fortsätta åt samma håll fastän det inte funkar..eller oxå backa tillbaka på vägen och tänka efter en gång till och kanske komma till nya insikter..
Nu babblar jag på i största allmänhet men tror att en del kan hamna ute på mkt tunn is om man blint tror på en viss metod att den botar allt..när kanske hästen istället behövt ett veterinärbesök och en diagnos innan nån "expert" glatt behandlar ett symtom i blindo..

Min åsikt,en åsikt jag fått av att ha sett egna och andras hästar.

Strutseffekten ,dvs att stoppa huvet i sanden och inte vilja/våga se att ens älskade häst har nåt som spökar ..kan göra att vissa åkommor inte kommer i tid under rätt behandling och prognosen blir då sämre..
fast det finns ju motsatta lägen också där hästägare hittar dödliga symtom på hästen varje dag och ringer veterinären mitt i natten om den släpper en prutt!! :D

Nu vet jag INTE allt här i världen ,men om nån självutnämnd expert påstår att allt är enkelt och botas med en metod då jävlar blir jag förbannad ,för lite begriper jag och det är att ingen vet allt,och ingen är fullärd. :cool:

Och innan man håller kurser för andra måste man hunnit skaffa sig lite erfarenhet och insikt själv!
Vissa utbildningars diplom duger bäst som dasspapper!
Den där sk hovslagaren som håller tre dagars kurser..det diplomet skulle jag nog inte använda ens till det.. :angel: :rofl:

Senast ändrad:

hovis skrev:
Det där va en bra ide. Jag kan fixa det hela så vida det nu finns ett intresse från AANCHP och Strasser utövarna. Jag kan oxå kolla med Svenska Hovslagarföreningen, Veterinärerna inom detta område på SLU och andra instanser som enbart bedriver forskning utifrån detta område för att få fram en saklig debatt. Jag tror t.o.m. att försäkringsbolagen ställer upp då endast mer kunskap från hästägarna är nyckeln till lägre försäkringspremier.
Lysande ideer ni har! :idea: :bow:
Skulle var göörintressant att se "alla" verka/sko var sin häst och höra deras tankar och ideeer om vad de gör och varför!Och framför allt se hästarna före och efter!!

(Ja jaa ..Strasser och Aanchp slipper sko då ,självklart! ;) )

Sen kanske nån opartisk debattledare kan hålla styr på om nån inriktning börjar skrika att nån är idiot ..annars kanske det ballar ur lite :D

Jag tror en sån tillställning skulle vara mkt välbesökt..(tom Hästfocus medarbetare kanske kan skriva en opartisk artikel för en gångs skull ! ;) )*host* :devil:
Alla måste ju få en chans att visa om de är seriösa eller inte.. :angel:
--------------------------------------------------------------------------------------------
"Ära vare gud i höjden, den här hoven har jag gjort i slöjden!" :rofl:
Förlåt nu blev jag sådär barnslig igen ,jag har sjuk humor,FÖRLÅT,kronisk åkomma.. :o har inte hittat nån yrkesgrupp som kan få tyst på mig,he he :cool:

vdb skrev:
/D

Nej så va det inte, tyvärr så finns ingen laglig rätt i att kräva det för dagen. Däremot så tvingade "peppe" att SHF:s logga skulle tas bort,det faller däremot inom lagen.

Vet inte om den är borttagen eller inte, jag orkar inte gå in på den här typen av oseriösa länkar (har heller inte besökt vissa andra) men om ni ser att loggan är kvar, Maila "peppe" så föreningen kan vidtaga rättsliga åtgärder.

Den här typen av oseriösa yrkesgrupper är dock inget problem för dagens hästkunniga ägare. Tyvärr så ställer det till lite turbulens för dom som först införskaffat häst och sedan undrar över vad det är dom har införskaffat. Tråkigt men sant och vissa är alltid snabba på att tjäna pengar utifrån denna målgrupp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar