Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

hovis skrev:
En bra förklaring varför så många "ponnys" rids sönder utifrån fullvuxna ryttare. Islänningens största skadeproblem är just spatt vilket enbart utvecklas utifrån att väldigt många fullvuxna personer envisas med att rida på en ponny, För ponny är just vad en islänning är. Jag har sett flertalet högt utbildade islandshästtränare och flertalet av dessa har en "matchvikt" ÖVER 90 KG. För mig är det en gåta att dom inte ställer några krav på sig själva utifrån dom orimliga krav dom ställer på sina Ponnys. Det pågår även forskning som stödjer mitt resonemang.

Jag blir bara övertygad om att du inte är seriös ju fler inlägg jag läser från dig :devil:

Nu är inte bara alla barfotaryttare utan också alla islandshästryttare helt förkastligt enligt dig :eek:
och helt fantastiskt att du har lösningen på spattproblemet när ingen annan har det till 100% :angel:

Om det är som du skriver med islandshästen. Hur kommer det då sig att denna ras är friskare för övrigt i benen än tex halvblod som pg a detta har betydligt högre försäkringspremie?
Kan det möjligen vara så att de är för stora för att hålla för ridning(om vi nu ska fortsätta med teorierna :smirk: )
:devil:

"175 cm lång och rider oskodd islandshäst"

Då borde väl du som moderator här vara bättre uppdaterad avseende den forskning som pågår i Sverige och startade för ett år sedan innan du gör ett ÄNNU mer okunnigt uttalande.

Den forskning jag tänker på gjordes under en period av 10 år, den är avslutad och en ny har påbörjats. (I denna forskning ingick en häst i från vårat stall) När det gäller uppdateringen så är jag ganska väl insatt, det kan du lita på och då inte i egenskap av moderator. ;) Mellan det gjordes en forskning i tyskland om islandshästens olika förutsättningar både vad gäller vikt men även sättet hoven verkas/skos, man lade även till hur de olika sätten ridstilar påverkar hästen och uppkommen spatt. Sedan tidigare vet man att exteriören spelar en stor roll, så även disposition då man faktiskt har sett att vissa avelslinjer lämnar flera spatt avkommor än andra.

Varför man startat flera forskningsprojekt ang spatt beror på, att nu börjar även mycket unga och oinridna hästar uppvisa spatt i högre grad än tidigare. Här faller din teori om tunga ryttare, efterom dessa hästar inte har haft ryttare på ryggen.

Så mkt kan jag tala om för dig att överbelastningen brukar starta i knälederna då det är dom som första led får ta smällen sedan exploderar hasen

Kan säkert stämma till en viss del, men är långt i från sanningen. Därför att många hästar faktiskt stannar vid knäledsproblem, sedan har vi de hästar som får uppblossande spatt utan knäledsproblem. Den här andelen är vida större än den du nämner, däremot vet jag fall där en mekanisk skada uppstått pga spark och därefter har spatt uppkommit. Här torde spatten inte ha funnits i det sparkade benet utan den motsvarnade, eftersom den har avlastat. Men i detta fall kom spatt på alla 3 nivåer på skadat ben, dessutom på en mycket ung häst.

Fast är det en sådan hästmänniska så har man redan tidigare observerat hästens muskelömhet i rygg o länd muskelatur och vidtagit lämpliga åtgärder för den individen.

Många av de spatthästar jag har träffat har inte haft problem med sin rygg, vissa men långt ifrån alla. Det är ju så att spatt inte alltid är så lätt att upptäcka, det finns exempel på där man böjt hästen på samtliga nivåer UA, för att därefter på röntgen kunnat konstatera spatt på 1 tom 3 nivåer. Det finns tom hingstar som fått domen spatt, de har därefter kastrerats och sen har vetrinär insett att de gjort ett misstag. :crazy: När det gäller islandshäst så kan tom en skugga på röntgen tolkas som spatt, det har hänt tidigare och kommer att hända igen.

Ja, att hästarna ska ha en 30 graders vinkel längs kronranden från sidan sett i alla lägen för att ha ett markparallellt hovben hävdar Strasser. Men hon skriver inte att alla hästar alltid ska ha 45 fram och 55 bak. Det kan vara variationer och i en av böckerna skriver hon även att om en häst skulle avika från de angivna graderna och trivs bäst så så ska den gå så. Det kan vara variationer med 5 grader ungefär vilket hon skriver om. Kan tyvärr inte minnas just nu dock om det var i just "ett sunt hästliv".

emindy skrev:
Djingis Khans hästars hovar torde nog ha sett rätt bra ut med tanke på att hästarna klarade allt det som krävdes av dem. Jag tror knappast att de erövrade världen på halta hästar.

Jag har alldeles bestämt för mig att jag läst/hört att Djingis Khans beridna här är ett av de tidigaste exemplen på hur man försökte skona hästarnas hovar, just i detta fallet genom att fästa läder runt hovarna... Så att de klarade det utan problem kanske är att dra förhastade slutsatser?

Sedan tycker jag fortfarande inte att dressyrhästar är de mest lysande exempel på att hästar klarar att tävla barfota. Den nötning dessa hästars hovar utsätts för kommer inte i närheten av en travhästs, tex. Naturligtvis då beroende på vilket underlag travhästen körs på!

Senast ändrad:

Vi får väl vänta o se hur mkt den säger om olika orsakers inverkan innan vi börjar kasta skit på varandra. Själv är jag mkt skeptisk till turridning på islandshästar med heldagar på en häst o tunga ryttare.

Och med all rätt, därför att en illa skött turridningshäst kan få allsköns skador. Men risken för turridningshästen är störst i taktavvikelsen, pga oerfarna ryttare inte kan rida hästen på det sättet som den bör bli riden. Då sker avvikelser i takten på gångarten, det som allmänt kallas för grisepass. Detta sätt främjar en stel och styvhet i hela hästen som inte på något sätt är hälsosam, vissa turridningar tillåter aldrig att detta sker och här har man också en midre skadefrekvens.

Det märkliga med just turridningen i det fall jag känner till är, att under de 6 år jag var där hade vi endast 2 fall av spatt på ett 100-tal hästar. Lite kuriosa, företaget finns fortfarande kvar och en av deras äldsta turridningshästar är över 20 år och still going strong. ;)

seifur1 skrev:
Ooops känsligt ämne? ;)
Tänk jag tycker det är så vansinnigt roligt det där med islänningar. :p
De ser ut som ponnier och har ponnystorlek..jättecharmiga, men det är tydligen otroligt viktigt att kalla dem hästar..annars får man en ilsken blick och spydigt svar att det är en HÄST minsann !!... :D Jätteskojigt!

Sen tycker jag att islänningar gör sig bäst med en propertionerlig ryttare på ryggen ,långa ben och stor ryttare stör liksom helhetsbilden.
Och ser mkt onaturligt ut på en naturlig häst.. ;)

Jämförelse mellan islänning och halvblod och hållbarhet är väl lite oseriös då jag tror att användningsområdena är väldigt olika.. svårt att dra paraleller ,eller?

"166 cm lång och rider 154cm hög häst" :D

(P.s lägg till 8mm på hästen förässten ,han har ju skor stackarn ;) )
Om min häst är högre än din så är väl inte inlägget på låg nivå iallafall? :idea:

peter_lundin skrev:
Sen angående min världsbild så är den mer en fråga om vad som är vetenskap o vad som är pseudovetenskap, PL

Det var ju precis det jag skrev genom att uttrycka mig så här:

//sedan må du och Strasser ha både kunskapsteoretiskt och vetenskapsteoretiskt skilda åsikter//.

Att jag sedan skrev att hästägarna inte behöver ha all kunskap om hovens fysiologi och anatomi kanske var klantigt uttryckt i det sammanhanget. Jag tror ändå inte att alla kunder till hovslagare heller besitter den kunskapen. Jag har skaffat den kunskap om hoven som jag tycker att jag behöver men det innebär inte att jag kan en bråkdel av vad en SHP:are kan.

hovis skrev:
En bra förklaring varför så många "ponnys" rids sönder utifrån fullvuxna ryttare. Islänningens största skadeproblem är just spatt vilket enbart utvecklas utifrån att väldigt många fullvuxna personer envisas med att rida på en ponny, För ponny är just vad en islänning är. Jag har sett flertalet högt utbildade islandshästtränare och flertalet av dessa har en "matchvikt" ÖVER 90 KG. För mig är det en gåta att dom inte ställer några krav på sig själva utifrån dom orimliga krav dom ställer på sina Ponnys. Det pågår även forskning som stödjer mitt resonemang.

Överrepresentationen av spatt hos islandshäst är sannolikt inte ett skade- eller överbelastningsproblem. Väldigt mycket talar för att det är en stark ärftlig faktor. Man ser också spatt hos oridna köttproduktionshästar.
I vissa andra raser har man får ner spattfrekvensen med ett avelsprogram. Förhoppningsvis blir det så också för islandshästen. HH

Senast ändrad av en moderator:

Överrepresentationen av spatt hos islandshäst är sannolikt inte ett skade- eller överbelastningsproblem. Väldigt mycket talar för att det är en stark ärftlig faktor. Man ser också spatt hos oridna köttproduktionshästar.

Den biten hade jag inte tagit till mig, men tackar för den infon. :bow: Mitt intresse omfattar mer ridhästar, men jag har nu läst många rapporter om unga oridna hästar som har drabbats av spatt och man anser alltså att ärftligetsfaktorn alltså är väldigt stor och kanske större än man kanske har förstått och trott.

Jag reagerade på att du självklart och hur enkelt som helst trodde att mina hästar går och lägger sig utomhus för att de har så ont i fötterna att de inte kan stå upp. Det anser jag vara fördommar.

Att du lika självklart drog upp att när hästar har dåliga lösdrifter så lägger de sig utomhus. Eftersom inlägget var till mig så tror jag ju självklart att du menar mig och mina hästar, är det konstigt tycker du?

Jag kan berätta att hästarna låg utomhus i snö/frusen mark även innan de gick på lösdrift. Då var de i stallet på nätterna och ute på dagarna.

Jag tror nog att jag tidigare deklarerat tydligt och klart vad jag tycker om hästar med ömmande hovar men det kanske du missat?

Alla människor med Strassertrimmade hästar är inte per automatik djurplågare som du tycks tro.

seifur1 skrev:

Du glömde skriva in din vikt,vilket va det viktigaste.

Nu börjar vi glida lite på ämnet igen :crazy: Men min fasta övertygelse är att om hästen får vålja används inte lästallet i större utsträckning på vintern. Vill hänvisa till de inlägg som är gjorda i denna tråd

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=584320

där vi kan diskutera lösdrift utan att belasta denna tråd ;)

För övrigt, adresserat till oss alla på denna tråd:
Med ödmjukhet är det lättare att få människor att acceptera ens åsikter...frågan är bara..vem ska börja ;)
Filosoferar
Rolle på Österlen
Islandshästar på lösdrift

Kanske dressyr inte är en så extrem sport, men jag tycker nog att distans är ganska ansträngande. Och det finns hästar utomlands som tävlar framgångsrikt i distans, helt barfota.
I Sverige är inte det tillåtet, än.

Jag vet inte i vilket utsträckning hästarna hade sandaler när Mongolerna tog över världen, men än idag är inte skoning särskilt vanligt hos detta högst mobila folk.
Och här har vi ju då paradoxen i hovis uttalanden; mongolerna rider på ponnies i våra ögon, fullvuxna karlar som rider lååånga sträckor på sina hästar. Och ingen finner någon anledning till att börja sko.
Nog för att de kan byta häst väldigt ofta, men ingen pratar om hovar som "går sönder" som vissa här är rädda för.
Vad händer då? Faller de sönder i småbitar? Ramlar av? Imploderar? Exploderar?

Jag har aldrig sett en hov som "gått sönder" vid ridning, så ni måste förklara.

Jag HAR sett flisor som gått ur hovar samt hovar som spruckigt då de slitigt snett eller vuxit för långa innan verkning. Men det är ju bara ytan och har aldrig påverkat ridbarheten.
Däremot har jag sett hovar som slitits för mycket vilket faktiskt medförde att hästen (min egna) var lite extra känslig på grus några dagar efter långritten. Men sedan var han ju som vanligt... Så det vet jag ju, men inte kan det heta "gå sönder?"

Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

De första hästfolk som stred till häst och är dokumenterade är bl.a. Skyterna och Menerna ca:år1400 fK. De kom från centralasien och härjade ända ner till Egypten i flera hundra år. De var anledningen att bl.a. Grekerna började använda häst i strid. De först hittade försöken till hästskor är järnsandaler ca: 150 fK (Romarna) som som var en järnplatta som bands fast med läderremmar på hästen, tidiga EasyBoots :D . Det först järnbitarna som spikas fast i hoven påträffat ca: år 100-200 hos Kelterna.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Mitt inlägg var mest ett svar på att du skrev att det var okunnigt att påstå att vikten hade något med spatt att göra. Om tom insatta forskare är inne på det spåret så kan det inte betraktas som så okunnigt tycker jag. Vad jag vet även om man inte kommit fram till något resultat så har man väl inte helt förkastat teorin heller ( men detta gäller ju även andra hästar än islänningar). Du skriver ju också själv om att ridningen skulle spela in och där är ju faktiskt ryttarens vikt/balans/belastning en faktor. Men självklart är en tyngre men mer välbalanserad ryttare säkert bättre än en lättare men felbalanserad.

Just skornas vara eller icke vara skulle ju vara intressant att se studier på på flera åkommor tycker jag.

Bubbla skrev:
Mitt inlägg var mest ett svar på att du skrev att det var okunnigt att påstå att vikten hade något med spatt att göra. Om tom insatta forskare är inne på det spåret så kan det inte betraktas som så okunnigt tycker jag. Vad jag vet även om man inte kommit fram till något resultat så har man väl inte helt förkastat teorin heller ( men detta gäller ju även andra hästar än islänningar). Du skriver ju också själv om att ridningen skulle spela in och där är ju faktiskt ryttarens vikt/balans/belastning en faktor. Men självklart är en tyngre men mer välbalanserad ryttare säkert bättre än en lättare men felbalanserad.

Just skornas vara eller icke vara skulle ju vara intressant att se studier på på flera åkommor tycker jag.

Att vissa enskilda fall av spatt hos islandshäst kan ha med felbelastning, skador osv är väl inte otroligt. Dock finns väldigt många indicier för att ärftligheten är den stora orsaken till rasens höga förekomst av spatt. Enligt Arnasons beräkningar finns en klar arvbarhet.
Björnsdottir fann vid vävnadsundersökning tidig spatt hos 1-4 åringar på Island. HH

Fast det finns ju också en hög procent hästar som har spattförändringar på röntgen men där man inte ser några yttre tecken vad jag har förstått. Vad är då skillanden mellan dessa och de som har utvecklade spattproblem?

Du skriver ju också själv om att ridningen skulle spela in och där är ju faktiskt ryttarens vikt/balans/belastning en faktor. Men självklart är en tyngre men mer välbalanserad ryttare säkert bättre än en lättare men felbalanserad.

Vikten av att rida hästen korrekt ja, här har man nämligen konstaterat en ökad cirkulation i hela hästens ben vid korrekt ridning. Kontra den normala ridningen som gav ända upp till 40% sämre cirkulation i hoven upp till hasen, med normal ridning avsåg man vad gemeneman kan prestera och inte som elitryttare. Teorin om vikt har nog funnits, precis på samma sätt som man tidigare påstod att exem kom sig av för högt proteinintag. Man lär så länge man lever, men eftersom man nu har konstaterat att även unga oridna hästar får spatt i större utsträckning än tidigare bör ju även den teorin falla lite. Som HH skrev så drabbas även köttdjur, de används överhuvudtaget inte till ridning så var kommer då sptte ifrån.

Spattförändringar kan se lite olika ut beroende på i vilket stadium den befinner sig i, en föränding i hasleden är inte alltid spatt även om många veterinärer gärna tolkar den så. För att spatt skall räknas som spatt bör en nedbrytning av hasledens glidytor synas, ser man inte den på första röntgen brukar vet. generellt vilja göra om röntgen efter en tid det är då man ser om åkomman är spatt eller bara en förändring. Hästen kan även drabbas av en sk hasledsinflammation, detta har inget med spatt att göra men kan ge en del förändringar i hasen vid röntgen som senare försvinner när inflammationen har läkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar