Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

HannaZ skrev:
Du kanske kan tipsa om vilka forum det är?

Snabbsökning på Google (jag bytte dator i våras och har inte hunnit uppdatera alla länkar, därför jag vilel ni skulle söka själv så jag på modemtid slipper söka på Google, spec på dagtid..)

American Farriers Association har diskussionsforum.

The Farrier and Hoofcare Resource Center har forum både med och utan hovslagare.

Men sök på +farrier +forum får du en massa svar. En del bra, andra bättre visa riktigt bra. Om du inkluderar det du vill ha trådar OM i sökningen borde du få fler svar.

Jag har INGEN ANING om det finns några aktiva diskussioner om AANCHP i någon av dem nu. Jag har jobbat som en idiot hela sommaren och hösten (och inte varit spec mkt på Buke heller) så jag har inte varit där mer än någon enstaka ggn under den perioden. När jag hade mer tid var jag där frekvent, och jag har diskuterat både unghästens och valackens problem både i forum och med hovslagare (via mail då) och det finns en OTROLIG kunskapskälla.

Cecely skrev:
Ok, men är det inte så att oblans kan komma från felaktig verkning också?
Jo visst men en stor del av alla snedslitningar beror på att hästen är sned eller vriden i benstommen sen uppväxten.
Sådana snedheter måste man leva med, att försöka korrigera dem genom verkning är ett garanterat sett att förstöra hästen.
PL

Du kanske missade det jag skrev innan. Går det inte att korrigera sneheten där den sitter då med tex hjälp av en kiropraktor?

För om felet sitter längre upp så går det väll inte att göra nått genom att korrigera hoven på nått sätt? Utan då måste man ta tag i problemet där det sitter.

Ok tack då fick jag svar på min fråga!

Cecely skrev:
Du kanske missade det jag skrev innan. Går det inte att korrigera sneheten där den sitter då med tex hjälp av en kiropraktor?

För om felet sitter längre upp så går det väll inte att göra nått genom att korrigera hoven på nått sätt? Utan då måste man ta tag i problemet där det sitter.

Nej, men du missade mitt svar ;)

14.15 postade jag:

Ang snedheten så nej den är icke korrigeringsbar tyvärr.

Valacken (som ju iofs går att sko för att få bort problemet) har en hasledsdefekt som ger ett rörelsemönster som avviker från det normala. Det ger i sin tur bieffekter både muskulärt och på belastningen på de andra benen. Leddefekten är irreparabel, muskelbiverkningarna tar equiatrikern hand om. Men rörelsemönstret kan ingen göra något åt eftersom det kommer från defekten som inte går att fixa. Dvs det finns inget att 'rätta till' som går att rätta till.

Unghästen föddes med en utåtvriden bakkota. Den är korrigerad när hon var föl av hovslagare, dock kvarstår en skevhet i hasen som inte går att göra något åt. Den i kombination med när hon får växtryck (som du kanske vet växer unghästar inte jämnt över tid eller ens jämnt över kroppen, utan de är överbyggda i perioder etc) gör att det kan bli rejält snett och vint. Det är nu i samband med en ny växtperiod som hon börjat slita sådär snett.

Aha, där ser man (skyller på att det är fredag eftermidda!).

Men har du inte problem med snebelasting då så att hoven växer ojämt också?

Du svarade inte på min egentliga fråga.
Om jag skulle hamna i sitsen att svara på frågan om det var djurplågeri att rida en ömfotad häst flera mil varje dag för att den skulle fungera som barfotahäst ngn gång i framtiden, vad tror du jag skulle svara då.
Frågan är inte helt hypotetisk risken är stor att jag hamnar i det läget förr el senare.
PL

Cecely skrev:
Aha, där ser man (skyller på att det är fredag eftermidda!).

Men har du inte problem med snebelasting då så att hoven växer ojämt också?

På valacken så växer VB ojämnt och flyter ut på utsidan sen problemen med hasledsdefekten gav sig till känna. Detta är dck ingen större fara och lätt att hålla efter kontinuerligt.

Men huvudproblemet nu är att de slitet ner för MYCKET i kombination med snedslitning. Ska försöka förklara, men om du tänker dig att (fiktivt exempel) hästen sliter ner innersidan av hoven (hovväggen) alldeles för mycket, och ytterdelen av hoven (hovväggen) är nedsliten precis ner till där det är risk det blir för mycket. Då är hästen sned eftersom insidan av hoven är lägre än utsidan. Samtidigt finns det ingenting att ta på utsidan av hoven för att sänka den, eftersom den redan är så hårt nedsliten att det inte finns något att ta om man inte ska gå ner och ta alldeles för mycket av hovväggen.

Om det varit en snedslitning 'bara', så hade man ju kunnat hålla ner yttersidan och hållit efter den och på så sätt balanserat det hela. Men nu finns det inget att ta på yttersidan, eftersom den redan är såpass nedsliten, utan ska man då göra något måste man höja insidan (som är för hårt nedsliten), och det går ju inte om man inte ska börja med skor och trixa.

Hängde du med? (Jag är inte världens bästa på att förklara utan att kunna peka och visa)

Jo, jag hänger med och önskar att jag kunde ge dig ett svar.
Men som jag ser det enligt min visdom så är antagligen enda sättet då att ha skor. Detta är ju en medfödd defekt och egentligen är hoven ett sekundärt problem och kan man inte göra något åt det första så får man ju inte bort det andra på något sätt.

Men antagligen kommer du säkert inte att få fullt normala hovar på hästen även när den har skor iom snebelastningen så kompenserar ju hoven med tillväxt på endast vissa delar.

Jag kan ha helt fel men för mig låter det ganska rätt.

Vad säger peter om saken?

Det finns boots hade jag sagt då. :devil:

I den sittsen så får man helt enkelt väga fördelar mot nackdelar.

Senast ändrad av en moderator:

Cecely skrev:
Jo, jag hänger med och önskar att jag kunde ge dig ett svar.
Men som jag ser det enligt min visdom så är antagligen enda sättet då att ha skor. Detta är ju en medfödd defekt och egentligen är hoven ett sekundärt problem och kan man inte göra något åt det första så får man ju inte bort det andra på något sätt.

Men antagligen kommer du säkert inte att få fullt normala hovar på hästen även när den har skor iom snebelastningen så kompenserar ju hoven med tillväxt på endast vissa delar.

Jag kan ha helt fel men för mig låter det ganska rätt.

Vad säger peter om saken?

Med skor så sker ju inte en (lika stor) snedslitning, eftersom järn är tåligare än hovens horn. Däremot om hoven växer snett så kommer det att fortsätta även med skor. Men om den bara SLITER snett (dvs hoven växer jämnt men hästen sliter snett) så försvinner ju det med skor.

T ex så försvinner valackens snedslitning av HF med skor, medan VB fortsätter bete sig som barfota (eftersom den växer snett eftersom han inte står korrekt på den och går korrekt på den).

Unghästens fötter växer rakt och hennes snedslitning under 'icke växtperiod' är ganska liten, däremot i samband med extra 'snett och vint' som blir i en växtperiod får man en rejäl snedslitning.

Ang unghästen, så när hon inte växer så det knakar så har hon väldigt fina hovar som både växer och slita jämnt, handlar mest om putsning.

Däremot har hovslagaren förvarnat om att NÄR hon sätts i arbete så kommer hon behöva tätare verkningsintervall än nu alt skor (vilket hon behöver visar sig) eftersomd en ökade belastningen av arbetet kommer göra problemen mer framträdande och de kommer komma snabbare. Dvs lallande i hagen har hon när hon inte växer fina hovar som slits bra och mest måste putsas till var 7;e vecka (numera). Däremot skulle man vänta 10 veckor skulle man se annat. Och när hon då kommer i arbete kommer det som nu nfaller vid säg 8-9 veckor inträffa vid 6-7, dvs damen kommer behöva plockas ner till 5-6 veckorsintervaller på verkningar alt skos.

peter_lundin skrev:
Jag uppfattar det som att du fortvarande vidhåller att nästan alla hästar kan fungera barfota om de bara verkas på rätt sätt (undantagandes blankis).
Sen är det väldigt olika vad vi menar med att fungera för mig är det att hästen skall kunna gå på varierande underlag utan att korta steget eller trippa o det kan ingen av de hästar vi har nu, kallblodstravaren har vi inte testat på allvar.
Om det är fel så är jag väl blind o döv(åldern :devil: ) eller så är det du som inte får fram vad du egentligen menar.
Visst diskussionen har spårat ur, det fungerar inte med en massa inlägg som analyserar vad den o den sa då el då.
Dags för en ny tråd med nya förutsättningar, för vi kan väl inte vara utan en barfotatråd. :banana:
PL

Om vi vänder lite på frågan.

Om jag har en häst som fungerar bra på asfalt, ängar, ridbana, åkrar etc men mindre bra på grusvägar med löst grus är det helt ok att acceptera att det är så det är och att man använder boots när man måste rida på grusvägar.
Få av oss har möjlighet att ha hästen på jättestora ytor rida två mil om dagen. Kan man inte säga att: Jag kan inte ge min häst optimala förhållanden och därför får jag använda boots på vissa underlag/låta bli att hoppa på vått gräs/rida i vägrenen etc etc.

Många av oss som inte tävlar jättemycket skulle kunna tumma lite på vår egen bekvämlighet för att slippa sko eller bara sko vissa perioder av året.

Men då skulle många behöva ha boots hela anpassningsperioden när skorna tagits av och då går ju hela grejen med att hästen ska verka sig själv osv bort?

Huvudmålet med att ha hästen barfota är inte att den ska verka sig själv.

Så sant så sant.

Dessutom är det ett dåligt argument eftersom att det endast gäller en kort tid av dagen. Resten av tiden är den barfota. Behöver inte vara svart eller vitt.

Boots behöver man oftast inte ha annat än på ojämn mark som ex grusvägar.

Ridbana, asfalt, ängar kan gå alldeles utmärkt utan boots.

På a l l a hästar menar du eller?

Sen vet jag inte hur det ser ut i övriga landet men hos mig så måste jag alltid passera grusväg för att komma till ställen där jag ev. skulle kunna rida barfota sommartid.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka