Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Lillsillen skrev:
Å här är några andra inlägg du gjort:

- Men de flesta kan bara de ges rätt förutsättningar! Jag flyttade min häst för att hon gick i en bedrövlig hage och hämmades för att hon gick barfota, men det är mitt val. Men är man inte beredd att göra det så behåll skorna på då
Era själviska slöa bekväma......
Varför tar du åt dig? Jag la mig på samma nivå som den jag svarade åt. Dessutom handlade detta inte om en isig hage utan en dålig hage för en barfotahäst. Men visst jag kunde uttryckt mig bättre

- Men när jag trodde att loppet var kört så kom en AANHCP utövare ut och fixade allt!
HALLELULJA!!
Tog du upp detta bara för att förstärka knutby teoring eller?

- Min häst blev hallt pgr av min okunskap!
Ska det behöva gå så långt innan man tar reda på saker å ting?

TUR att du NU har så bra KUNSKAP då. Tänk om du hade tagit reda på saker o ting INNAN din häst blev halt, då kanske du inte hade nöjt dig med en sån klantig hovslagare!
Ja, tror du inte att jag önskar att jag hade den då? Och å andra sidan så får vi inte förkasta våra hovslagare eftersom att de nu är så bra jämt, det var vad jag trodde nu vet jag bättre.

Man kan ju inget göra med plattfötter det har jag redan skrivit!
Det kan man visst det!! :banana:
Läs mitt förra inlägg där jag skriver att "vad jag vet, men kan vara annorlunda"...Sluta vrida och vända på allt.

Är maninte beredd att göra lite uppoffringar så är det väll lika bra att ha skorna på. Men jag vet vilket slutresultat som blir bäst.
M A O så är du experten!!
Detta handlade om att man inte var beredd att offra sin tävlingskarriär. Jag vet vilket som är viktigast för mig, andra kanske prioritera annorlunda.

- Har ni tex någonsin sett en stråle vidröra marken med en sko på?
Nej, man ser inte strålen när hästen står på hoven (hi hi)
På hårt underlag håller jag med här, men på mjukare underlag får den visst MYCKET stimulans.
OCH HUR MÅNGA RIDER ENDAST PÅ HÅRT UNDERLAG ALT. HAR ASFALT I HAGEN??
Inte ens på en grusväg har jag någonsin sett ett avtryck från en stråle....

Men visst har man en bra hovslagare så behåll skorna på om det är nödvändigt. Det är inget den dör på studs av!
- Men vänta ett par månader så ska du se att den kolar av!!
Ja, ja man ser vad man vill se...Med studs menar jag varken eller, den både kan och inte kan...För det finns ju åkommor som orsakas av skorna som kan leda till döden

- Varför har de som verkat enligt AANHCP haft så bra reultat? Tur? Tillfällighet?
Vem vet vad som händer med dessa hästar om ett par år?
Kanske visar det sig att detta var HELT fel? Eller kanonbra??
Du är tuff som är så tvärsäker på något som ändock är så pass nytt och relativt obeprovat...
Ok, vad är det som kommer ändras i hoven om 2 år som inte redan uppstått isåfall?

Fattar du NU vilka signaler du sänder ut??

Lite hur jag ser på det.

Cecely skrev:

Okej.

Finns det någon av de andra barfotaverkarna som känner sig hugad att svara?

På detta alltså:

Cecely skrev:Och verka om? En AAHNCP gör egentligen inte så mycket märkvärdigt som många kan tro, det är egentligen mycket enkelt. Om er häst sköter verning själv så ordnar hon till sina föter så som hon vill ha dem. Det är detta som eftersträvas av en AANHCP utövare. Offtast behöver de bara fila till en gång sen sköts resten av sig självt!

Jag skrev:Okej, jag står med TVÅ hästar som barfota slitit sina hovar för mycket. De är inte ömma eller något, men de har slitit för mycket och de har slitit snett. Det går således inte att korrigera med verkning oavsett lära eftersom det inte finns tillräckligt att ta av för att få det rakt/jämnt.

Så, okej att de fixar sina fötter som de 'vill ha' dem (eller snarare så att de fixar sina fötter så att de avspgelar deras ev skevheter osv). Men när det dår INTE är önskvärt med slutresultatet då?

Ja, ja man ser vad man vill se...Med studs menar jag varken eller, den både kan och inte kan...För det finns ju åkommor som orsakas av skorna som kan leda till döden

Vilka åkommor?

- Varför har de som verkat enligt AANHCP haft så bra reultat? Tur? Tillfällighet?
Du är tuff som är så tvärsäker på något som ändock är så pass nytt och relativt obeprovat

Ok, vad är det som kommer ändras i hoven om 2 år som inte redan uppstått isåfall?

Samma sak som vid skoning, du hävdar att de¨över tid kan förstöra en häst. Likaväl kan man ju förstöra en häst med fel verkning, men det tar ett tag innan sneda/felaktiga vinklar t ex har gett sådan påfrestning på lederna att hästen fått pålagringar.

Och det är nog det det menas, att man VET ju inte vad som på sikt händer med hästar som verkas efter vidlhästprincip men ANVÄNDS efter en helt annan princip.

Ne vi får väll helt enkelt så då om ett par år vad som hänt med våra hästar.

Och det här med nötningen.
Min häst har snea vinklar och har olika stora hovhalvor. Jag frågade om detta och fick till svar att det kan ta lite tid innan detta korrigeras. Men allt eftersom att man ordnar upp obalnasen som det oftast beror på så kommer nötningen att bli jämn. Lite som när man har en häst som blivit trångskodd och fått en väldigt avsmalad hov, men smal stråle, allt eftersom så kommer den att vidgas och gå tillbaka till sin normala form.

Mer än så vet jag inte så ingen följdfråga tack.

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra_W skrev:
Vilka åkommor?

Jag är också mycket nyfiken på vilka åkommor som orsakas av skor och som leder till döden.

Samma sak som vid skoning, du hävdar att de¨över tid kan förstöra en häst. Likaväl kan man ju förstöra en häst med fel verkning, men det tar ett tag innan sneda/felaktiga vinklar t ex har gett sådan påfrestning på lederna att hästen fått pålagringar.

Och det är nog det det menas, att man VET ju inte vad som på sikt händer med hästar som verkas efter vidlhästprincip men ANVÄNDS efter en helt annan princip.

Just precis. Vildhästverkningen har utförts inom en kort tidsperiod, så det finns ingen utvärdering på hur hästarna klarar det i längden. Hästar som används, rids, tävlas m.m. Det ska bli spännande att få veta. Man vet ju redan att hästar med skor KAN fungera problemfritt upp till hög ålder. Det har århundraden av hästanvändning bevisat.

Lillsillen skrev:
Å här är några andra inlägg du gjort:

- Men de flesta kan bara de ges rätt förutsättningar! Jag flyttade min häst för att hon gick i en bedrövlig hage och hämmades för att hon gick barfota, men det är mitt val. Men är man inte beredd att göra det så behåll skorna på då

Era själviska slöa bekväma......
[I]Vi har hästarna för vårt eget höga nöje och då håller jag med om att man bör göra vissa uppoffringar. Sen vilka det blir är upp till var och en, vad man sysslar med och vilka förutsättningar man har.

Man skulle tex kunna bestämma sig för att jag tävlar bara hoppning innohus eller liknande för att slippa vått gräs. Det är väldigt många som bara startar lättare klasser i dressyr och hopp några gånger om året och då kan man faktiskt anpassa tävlandet till hästens hovar.[/I]

- Men när jag trodde att loppet var kört så kom en AANHCP utövare ut och fixade allt!

HALLELULJA!!

Vad roligt att det löst sig för dig!

- Min häst blev hallt pgr av min okunskap!
Ska det behöva gå så långt innan man tar reda på saker å ting?

TUR att du NU har så bra KUNSKAP då. Tänk om du hade tagit reda på saker o ting INNAN din häst blev halt, då kanske du inte hade nöjt dig med en sån klantig hovslagare!

Du kanske inte känner till hur det står till med hovvårdskunskapen bland sveriges hästägare? Jag kan upplysa dig om att den är usel, så Cecely är i gott sällskap. Varför inte vara glad för att hon lärt sig nåt?
Är maninte beredd att göra lite uppoffringar så är det väll lika bra att ha skorna på. Men jag vet vilket slutresultat som blir bäst.
M A O så är du experten!!

Kan man ge hästen rätt förutsättningar, mycket rörelse, bra hovvård etc så får man jättefina hovar. (det finns hästar som sliter hovarna för snett, ägare som har isgata i hagen etc etc jag vet.)- Har ni tex någonsin sett en stråle vidröra marken med en sko på?

Nej, man ser inte strålen när hästen står på hoven (hi hi)
På hårt underlag håller jag med här, men på mjukare underlag får den visst MYCKET stimulans.
OCH HUR MÅNGA RIDER ENDAST PÅ HÅRT UNDERLAG ALT. HAR ASFALT I HAGEN??

Jo man kan faktiskt se om strålen vidrör marken när hästen står på hoven. Asfalt i hagen är väl att ta i men jag hoppas innerligt att era hagar inte är mjuka året om för då bor ni antingen i ett träsk eller så har ni haft riktig otur med vädret. Eller så står ni på Malmö Ridklubb där hästarna får pulsa omkring i 30cm djup sand.
Men visst har man en bra hovslagare så behåll skorna på om det är nödvändigt. Det är inget den dör på studs av!
- Men vänta ett par månader så ska du se att den kolar av!!

Skor ger sämre tillväxt och skörare hovar, det är inget som AANHCP har hittat på. Det ger också sämre stötdämpning och mer vibrationer som fortplantar sig upp i benet.

Du är tuff som är så tvärsäker på något som ändock är så pass nytt och relativt obeprovat...

Hästar i USA har verkats enligt vildhästmodellen i uppåt 20 år och det har gått alldeles utmärkt för dem.

MVH Hanna

Så nu lyckades jag få in lite färg också.

Senast ändrad:

Ne vi får väll helt enkelt så då om ett par år vad som hänt med våra hästar.

Det ska bli spännande, men jag vill inte se ett par hästar, jag vill se ett par hundra hästar innan jag ska tycka/tro något =)

Och det här med nötningen.
Min häst har snea vinklar och har olika stora hovhalvor. Jag frågade om detta och fick till svar att det kan ta lite tid innan detta korrigeras. Men allt eftersom att man ordnar upp obalnasen som det oftast beror på så kommer nötningen att bli jämn..

HUR ändrar man obalansen när hästen skapat obalansen genom att nöta snett, och det är så nednött att det inte finns tillräckligt mycket på motstående sida att ta av för att balansera upp det (om man inte ska ge sig på att verka ned hovväggen alldeles för mycket på den andra sidan med t ex)?

Just det hur man löser det problemet är jag väldigt nyfiken på eftersom båda mina tokar alltså nött ner för hårt och för mycket men inte jämnt. Men hovslagaren kan inte korrigera det eftersom det inte finns nog att ta av för att få det jämnt.. I valackens fall löses det ju automatiskt eftersom han fått skor på sig, men unghästen är ett värre huvudbry eftersom jag inte vill slå på skor på henne än..

Mer än så vet jag inte så ingen följdfråga tack

Jag frågar när jag vill veta. Sen om du inte kan svara det gör inget, men ska du komma med påståenden från/inom AANCHP så måste jag frå fråga, det finns väl NÅGON annan därute som kan svara liksom. Det är dock helt okej om DU inte vet. Däremot blir jag lite RÄDD. Du har hört ett påstående som du rakt av godtar utan att ens förstår HUR det ska gå till? :eek:

Alexandra_W skrev:
Okej, jag står med TVÅ hästar som barfota slitit sina hovar för mycket. De är inte ömma eller något, men de har slitit för mycket och de har slitit snett. Det går således inte att korrigera med verkning oavsett lära eftersom det inte finns tillräckligt att ta av för att få det rakt/jämnt.

Så, okej att de fixar sina fötter som de 'vill ha' dem (eller snarare så att de fixar sina fötter så att de avspgelar deras ev skevheter osv). Men när det dår INTE är önskvärt med slutresultatet då?

Alexandra, du är ju en smart person, varför frågar du om saker du redan vet svaret på bara för att trycka ner nån annan?

Det är bra att repetera så inget blir några missförstånd.

Som jag även har skrivit så är skor en vettig lösning men barfota är bättre från hovens synpunkt.

Hittade bla detta.

Barfotahästar vinner:

-- kvalité på rörelserna, eftersom en lätt, naturligt formad hov med en tidig överrullning, tillåter hela benet att röra sig mer fritt och hoven att landa med trakten först;
-- säkerhet på foten, eftersom barfotahovar kan känna marken och har bättre utvidgning;

-- uthållighet, eftersom de flexibla hovarna, fungerar som "hjälppumpar," och ger en omfattande blodcirkulation i hela kroppssystemet.

Jag tror att tiden närmar sig med raska steg, då ägarna till skodda tävlingshästar måste överväga barfotagången för att kunna fortsätta att tävla.

Skrivet av en kvinna i USA som har flera års erfarenhet av AANHCP och barfotaverkning.

HannaZ skrev:
Alexandra, du är ju en smart person, varför frågar du om saker du redan vet svaret på bara för att trycka ner nån annan?

Snälla rara.. JAG vet vad man inom TRADITIONELLT hovslageri gör åt saken (dvs slår på skor på dem). Men jag vet INTE vad AANCHP gör åt det. Och det VILL jag veta.

Jag står ju som sagt med två som slitit för hårt och för snett. Valacken är lättlöst, han fick jus kor på sig nu (för isen, inte snedslitningen). Men unghästen är en värre nöt att knäcka, jag slår ju inte gärna på skor på en 1½-åring om jag inte absolut MÅSTE. Samtidigt vill jag ju inte ha en häst som snedbelasta. Så har AANCHP ett svar på hur man gör där är jag VÄLDIGT intresserad av att veta.

fast alltså, jag börjar lessna. Här frågar man för man vill VETA och så får man höra att man bara vill trycka ner folk och redan vet svaret?? Jisses, ganska udda sätt att skaffa nya kunder på.. :eek:

HannaZ skrev:
[Hästar i USA har verkats enligt vildhästmodellen i uppåt 20 år och det har gått alldeles utmärkt för dem.

Nja, om man som jag besöker amerikanska hovslagarfoum så får man höra en annan bild också om vad den där verkningen ställt till med i en del fall :angel:

Skriv til OL och fråga eller så kan du ju höra av dig till Jamie jackson eller Pete Ramey.

Men du måste väl ändå sko 1,5 åringen pga is så ditt problem är ju löst.

Alexandra_W skrev:
Nja, om man som jag besöker amerikanska hovslagarfoum så får man höra en annan bild också om vad den där verkningen ställt till med i en del fall :angel:

Det var ju intressant. vad är det då som kommit fram?

Oftast så uppkommer obalanser just för att hovslagarn inte gör rätt, det är nog inget som kommer från hästen från början.

I mina öron lätt det bra när jag fick det förklarat, jag är inte lika duktig på att föklara det bara...

Om hästen är sned längre upp så kan det visst resultera i snedslitning av hovarna.

HannaZ skrev:
Det var ju intressant. vad är det då som kommit fram?

De skador och felaktigheter som skett pga verkningen. Vad annars?

Skriv til OL och fråga eller så kan du ju höra av dig till Jamie jackson eller Pete Ramey.

Men du måste väl ändå sko 1,5 åringen pga is så ditt problem är ju löst.

varför då när vi diskuterar saken här? Det jag hört om O.L imponerar inte så honom skulle jag inte vända mig till.

har du övht LÄST vad jag skrivit? Jag skor INTE unghästar. De får halka runt (och jag tar risken för fläkskador även om jag försöker förebygga bäst det går). Men jag kräver heller INTE att de efter att under 12 h i hagen spänt sig ska ARBETA, dvs anstränga spända muskler.

En RIDHÄST däremot har jag ju kravet på att den skall prestera och fungera och det är banne mig inte sjysst att ta in den från hagen där den halkat runt och spänt sig 12 h, för att sedan kräva den ska prestera och vara mjuk och trevlig. Dessutom vill jag inte ha en ridhäst som är spänd och stum och trippig i steget pga spändhet.

Jag har hela tiden poängterat att det är RIDHÄSTAR jag skor bort halkan för. Och hästar som av andra sjukdoms eller skadeorsaker inte bör gå och spänna sig i hagen. T ex om valacken bara gick i hage, så skulle han ändå skos, för han har en grundskada som ger tillräckligt med muskulära följdproblem UTAN att han ska få ännu fler sådana av att stå och spänna sig och få ett icke-önskvärt rörelsemönster pga is.

men jag skor INTE unghästar, avelsston och friska hagpensionärer. Och jag har påtalat det FLERA ggr.

Cecely skrev:
Oftast så uppkommer obalanser just för att hovslagarn inte gör rätt, det är nog inget som kommer från hästen från början.

I mina öron lätt det bra när jag fick det förklarat, jag är inte lika duktig på att föklara det bara...

Det köper jag, men om hästen sliter snett för den är sned högre upp då? Felställningar/skevhet i benen t ex? Eller ett icke-korrekt/icke-normalt rörelsemönster?

Det är ju det som är orsaken att mina sliter snett och vint, och hur löser man då det med barfotagång? (och jag är inte spydig, jag är genuint intresserad!)

Ok, men är det inte så att oblans kan komma från felaktig verkning också?

"De skador och felaktigheter som skett pga verkningen. Vad annars?"

Och vilka är dom skadorna?

Du får ursäkta att jag inte håller reda på vilka hästar du skor och vilka du inte skor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka