Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Ja du det är en bra fråga men jag säger som Hannaz. O.L är den som är mest kompetent vad gäller denna metod så det är bäst du hör av dig till honom. Sen är det väll synd att dömma ut nån utifrån vad du hört?

Cecely skrev:
Ja du det är en bra fråga men jag säger som Hannaz. O.L är den som är mest kompetent vad gäller denna metod så det är bäst du hör av dig till honom. Sen är det väll synd att dömma ut nån utifrån vad du hört?

Nej, varför då? Det jag har hört är förstahandsuppgifter. Om jag från förstahandsuppgifter hör att 'veterinär X kastrerade en katt med smutsiga verktyg så den dog av infektion' inte FAN går jag dit med min katt för kastraktion?

Och nog måste det väl finnas NÅGON här som anser sig kunna besvara min fråga, eller, för att promota AANCHP tar reda på svaret? För hur blir det annars när ni förespråkar en sak men sen bara säger 'ta rätt på svaret själv'. Och hänvisar till en person som är den SISTA jag skulle vända mig till.

Nu har ni ju en gyllene chans att göra mig bättre inställt till AANCHP, ta den istället? :idea:

HannaZ skrev:
"De skador och felaktigheter som skett pga verkningen. Vad annars?"

Och vilka är dom skadorna?

Du får ursäkta att jag inte håller reda på vilka hästar du skor och vilka du inte skor.

Nu är det ju du som gör dig dummare än du är!

Jag skor inga hästar alls, jag överlåter det till dem som KAN. Jag har tappskokompetens men utnyttjar den inte eftersom jaga nser att jag inte ska vara där och mickla. Jag har grundkunskap i raspning med, men jag filar på sin höjd ner lite efter hovslagarens rek, mitt i verkningsperioden. Jag anser mig nämligen INTE tillräckligt kompetent att göra något mer, trots att jag 'kan' mer. tappskokompetensen och verkninsggrunderna är ju inte direkt så breda kunskaper eller appliceratspå ett par hundra hästar. Så jag överlåter det åt den som kan - min hovslagare.

Men jag är en hel del på amerikanska (och engelska) hovslagarfoum där HOVSLAGARE skriver. Och där kan man få både text- och bildbevis för hur det blivit av vildhästverkningen, och det är inga vackra beskrivningar eller bilder och hovslagarna som får 'städa upp' är varken glada eller positiva åt det.

Men inte kan du förvänta dig att vi ska ha svar på alla frågor.
Du vet väll inte allt om skoning heller!

Sen är det ingen som sagt till dig att ta dit O.L, det räcker ju med att ringa för att höra om det låter vettigt eller inte.

Men en fråga bara går det inte att korrigera den snehet hästen har längre upp? Typ ta hjälp av kirroprktor eller liknande?

Eftersom du förkastar OL så finns det ändå ingen inom AANHCP i Sverige som du kan vända dig till.

Och varför vill du bli bättre inställd till AANHCP när du har hört via amerikanska forum att det inte är bra?

Kan du ta fram dessa sidor så vi isåfall får se?

pondus skrev:
Endast de som rider distans vet hur mycket träning det vill till för att genomföra en 8mils distans. Den som säger att en distans häst eller travhäst eller annan typ av tävlingshäst kan gå barfota, har ringa eller ingen erfarehet alls av träning av hästar.

Vad jag vet så är det förbjudet att tävla distans utan spikade skor i Sverige. Men i utlandet är det både fullt tillåtet, och också brukat, att tävla distans barfota.

Har vi rätt och alla andra fel?
Eller är det lika mycket "barfotatalibanism" som "järnskofanatism" som sker? "Om det är någonting man verkligen tror på, så kan det ju inte vara fel" - det är vad varenda en av oss går och tänker, oavsett läger. Inte konstigt att det blir sånt himla tjafs då! :angel:

Det finns fördelar med båda varianterna. Och lika många nackdelar.
Tror vi har konstaterat det vid det här laget :smirk:

Men fortfarande kvarstår ett enkelt faktum - EN HÄST SKOR INTE SIG SJÄLV. Det är alltså upp till ägaren att ta reda på vad som passar bäst för VARJE individuell häst.

Jag misstror de som säger sig ha alla sina hästar skodda runt om, som de som säger sig ha alla sina pållar barfota, oavsett träning, ras, hovform och slitage.

Cecely skrev:
Men inte kan du förvänta dig att vi ska ha svar på alla frågor.
Du vet väll inte allt om skoning heller!

Sen är det ingen som sagt till dig att ta dit O.L, det räcker ju med att ringa för att höra om det låter vettigt eller inte.

Men en fråga bara går det inte att korrigera den snehet hästen har längre upp? Typ ta hjälp av kirroprktor eller liknande?

Alltså, ang OL så gillar jag inte hans sätt eller grundinställning efter det jag hört, alltså skulle jag aldrig vända mig till människan. Om någon på ett bättre sätt däremot kan presentera vad man skulle kunna göra och jag tycker det låter rimligt skulle jag ta till mig det. Så som sagt, det finns en gyllene chans att få mig positivare inställd till AANCHP nu..

Ang snedheten så nej den är icke korrigeringsbar tyvärr.

Valacken (som ju iofs går att sko för att få bort problemet) har en hasledsdefekt som ger ett rörelsemönster som avviker från det normala. Det ger i sin tur bieffekter både muskulärt och på belastningen på de andra benen. Leddefekten är irreparabel, muskelbiverkningarna tar equiatrikern hand om. Men rörelsemönstret kan ingen göra något åt eftersom det kommer från defekten som inte går att fixa. Dvs det finns inget att 'rätta till' som går att rätta till.

Unghästen föddes med en utåtvriden bakkota. Den är korrigerad när hon var föl av hovslagare, dock kvarstår en skevhet i hasen som inte går att göra något åt. Den i kombination med när hon får växtryck (som du kanske vet växer unghästar inte jämnt över tid eller ens jämnt över kroppen, utan de är överbyggda i perioder etc) gör att det kan bli rejält snett och vint. Det är nu i samband med en ny växtperiod som hon börjat slita sådär snett.

HannaZ skrev:
Lillsillen skrev:
Å här är några andra inlägg du gjort:

- Men de flesta kan bara de ges rätt förutsättningar! Jag flyttade min häst för att hon gick i en bedrövlig hage och hämmades för att hon gick barfota, men det är mitt val. Men är man inte beredd att göra det så behåll skorna på då

Era själviska slöa bekväma......
[I]Vi har hästarna för vårt eget höga nöje och då håller jag med om att man bör göra vissa uppoffringar. Sen vilka det blir är upp till var och en, vad man sysslar med och vilka förutsättningar man har.

Man skulle tex kunna bestämma sig för att jag tävlar bara hoppning innohus eller liknande för att slippa vått gräs. Det är väldigt många som bara startar lättare klasser i dressyr och hopp några gånger om året och då kan man faktiskt anpassa tävlandet till hästens hovar.[/I]

Det som inte fanns svart på vitt i hennes svar, ser jag genom raderna "Era själviska slöa bekväma......" är allstå det JAG ser när jag läser hennes inlägg.

- Men när jag trodde att loppet var kört så kom en AANHCP utövare ut och fixade allt!
HALLELULJA!!
Vad roligt att det löst sig för dig!
Nej, nej, nej det är inte MIG det löst sig för!!.

- Min häst blev hallt pgr av min okunskap!
Ska det behöva gå så långt innan man tar reda på saker å ting?

TUR att du NU har så bra KUNSKAP då. Tänk om du hade tagit reda på saker o ting INNAN din häst blev halt, då kanske du inte hade nöjt dig med en sån klantig hovslagare!

Du kanske inte känner till hur det står till med hovvårdskunskapen bland sveriges hästägare? Jag kan upplysa dig om att den är usel, så Cecely är i gott sällskap. Varför inte vara glad för att hon lärt sig nåt?
Visst! Det är jättebra att hon NU hittat nåt som funkar för HENNE och HENNES HÄST. MEN, just med tanke på den utbredda okunningheten inom hovvården så är jag rädd att många ANDRA OKUNNIGA plötsligen sliter av sina hästar skorna och kör på. DE SKA JU VARA ÖMMA, det är ju helt naturligt, så vad som händer är att massor av hästar kommer att få ett ohyggligt lidande medans i ägarens ögon SKA DET VARA SÅ!! Istället får hennes "dåliga" hovslagare får leka representant för alla andra "vanliga " hovisar....

Är maninte beredd att göra lite uppoffringar så är det väll lika bra att ha skorna på. Men jag vet vilket slutresultat som blir bäst.
M A O så är du experten!!

Kan man ge hästen rätt förutsättningar, mycket rörelse, bra hovvård etc så får man jättefina hovar. (det finns hästar som sliter hovarna för snett, ägare som har isgata i hagen etc etc jag vet.) Ja men när man inte kan det då???.

- Har ni tex någonsin sett en stråle vidröra marken med en sko på?

Nej, man ser inte strålen när hästen står på hoven (hi hi)
På hårt underlag håller jag med här, men på mjukare underlag får den visst MYCKET stimulans.
OCH HUR MÅNGA RIDER ENDAST PÅ HÅRT UNDERLAG ALT. HAR ASFALT I HAGEN??

Jo man kan faktiskt se om strålen vidrör marken när hästen står på hoven. Asfalt i hagen är väl att ta i men jag hoppas innerligt att era hagar inte är mjuka året om för då bor ni antingen i ett träsk eller så har ni haft riktig otur med vädret. Eller så står ni på Malmö Ridklubb där hästarna får pulsa omkring i 30cm djup sand.
OK, erkänner! Men HELA strålen syns inte. Och Nej, blandad terräng i min hage iallafall och även vid ridning naturligvis!!.

Men visst har man en bra hovslagare så behåll skorna på om det är nödvändigt. Det är inget den dör på studs av!
- Men vänta ett par månader så ska du se att den kolar av!!

Skor ger sämre tillväxt och skörare hovar, det är inget som AANHCP har hittat på. Det ger också sämre stötdämpning och mer vibrationer som fortplantar sig upp i benet.
Visst, det jag reagerar på är SÄTTET hon uttalar sig på..

- Varför har de som verkat enligt AANHCP haft så bra reultat? Tur? Tillfällighet?
Vem vet vad som händer med dessa hästar om ett par år?
Kanske visar det sig att detta var HELT fel? Eller kanonbra??
Du är tuff som är så tvärsäker på något som ändock är så pass nytt och relativt obeprovat...

Hästar i USA har verkats enligt vildhästmodellen i uppåt 20 år och det har gått alldeles utmärkt för dem.

mmm...men å andra sidan kanske de har bättre förutsättningar...Hur rids de tex? Underlag? Vad vet jag??
Vem vet vad som händer med dessa hästar om ett par år?
Kanske visar det sig att detta var HELT fel? Eller kanonbra??
Jag är inte EMOT denna modell, reagerar bara på HUR det sägs!!!!
På den tvärsäkerhet som finns hos någon som endast har verkat sin häst på detta vis sedan i augusti i år........

MVH Hanna

Så nu lyckades jag få in lite färg också.

Detta inlägg gjordes ursprungligen för att låta Cecely SJÄLV SE vad hon skriver och hur det kan tolkas!! Hon fattar ju inte VARFÖR man reagerar på vad hon skriver, men inte ens detta hjälpte....

Jag har inte påstått att du skor dina hästar själv. Du kan väl åtminstone försöka låta bli att missförstå.

Om jag säger "jag väljer att sko min häst" så menar jag:
"Jag väljer att ta telefonen och ringa en hovslagare som jag vet är kunng och så bestämmer vi en tid som passar och så kommer h-n ut till stallet och sätter på skor på min häst"

Cecely skrev:
Kan du ta fram dessa sidor så vi isåfall får se?

Sök på nätet, det finns en uppsjö. Däremot får du nog leta dig bakåt en hel del i forumen, eftersom det såvitt jag vet just nu inte finns någon pågående diskussion om barfotaverkning, men det poppar upp sådana med jämna mellanrum så är man bara tålmodig (eller söker efter de gamla) så.

Att jag inte ids leta fram alla adresserna är för jag sitter på modem.

HannaZ skrev:
Jag har inte påstått att du skor dina hästar själv. Du kan väl åtminstone försöka låta bli att missförstå.

Om jag säger "jag väljer att sko min häst" så menar jag:
"Jag väljer att ta telefonen och ringa en hovslagare som jag vet är kunng och så bestämmer vi en tid som passar och så kommer h-n ut till stallet och sätter på skor på min häst"

My mistake, när du skrev 'jag håller väl inte rätt på vilka hästar du skor' så tog jag det som att du trodde att jag skodde (som hovslagare alltså) olika typer av hästar.

Men om du menade vilka av mina hästar jag väljer att ha skor på, då blir det begripligare. Och det var ett oavsiktligt missförstånd, antagligen inspirerat av föregående inläggas 'Jaha, och du är hovslagare då eller?'-ton.

Men som sagt, som jag skrivit flera ggr så skor jag inte unghästar, avelsston och friska haghästar på vintern heller (OM de har hokvalitet nog att gå barfota då såklart)

Jag uppfattar det som att du fortvarande vidhåller att nästan alla hästar kan fungera barfota om de bara verkas på rätt sätt (undantagandes blankis).
Sen är det väldigt olika vad vi menar med att fungera för mig är det att hästen skall kunna gå på varierande underlag utan att korta steget eller trippa o det kan ingen av de hästar vi har nu, kallblodstravaren har vi inte testat på allvar.
Om det är fel så är jag väl blind o döv(åldern :devil: ) eller så är det du som inte får fram vad du egentligen menar.
Visst diskussionen har spårat ur, det fungerar inte med en massa inlägg som analyserar vad den o den sa då el då.
Dags för en ny tråd med nya förutsättningar, för vi kan väl inte vara utan en barfotatråd. :banana:
PL

Vad jag vill minnas så har ju en annan fått krav om både det ena å det andra så det är väll inte mer än rättvist att vi ska få se dessa sidor.

HannaZ skrev:
Eftersom du förkastar OL så finns det ändå ingen inom AANHCP i Sverige som du kan vända dig till.

Och varför vill du bli bättre inställd till AANHCP när du har hört via amerikanska forum att det inte är bra?

Jag har sett vad det kan göra ja, via de amerikanska forumen. Jag har sett vad dåligt traditionellt hovslageri kan göra med, eller när folk själva ger sig på att verka sina hästar utan tillräcklig kunskap.

Avvarter finns alltid, och helt klart passar AANCHP INTE INTE INTE alla hästar.

Men, för att det finns rötägg, för att folk gör hysteriska missbedömningar etc behöver det ju inte innebära att ALLT är dåligt.

Och självklart representerar O.L AANCHP, men, om du förklarar en sak för mig med en ytterst arrogant, nedlåtande ton och med en besserwisserattityd så kommer jag INTE att lyssna spec bra. Om en annan person förklarar exakt samma sak, men på ett trevligare sätt, så kommer jag lyssna bättre.

Således, jag tänker INTE vända mig till O.L, men jag är fortfarande intresserad av vad ANCHPA-förespråkarna anses ska göras i fallet med min unghäst. Men jag vill ha det förklarat från någon annan än O.L. Sen om du t ex skulle ringa honom, fråga, skriva ner vad han sa, så är det helt okej. Bara jag slipper hans förbannade ATTITYD. Hänger du med?

Jag är intresserad av att eta vad AANCHP-anhängare anser ska göras i fallet med min unghäst, för att sen fundera på hur jag tycker det låter och känns, och om JAG tycker det låter vettigt ta upp det med min hovslagare för vidare diskussion.

Jag köper ALDRIG något 'rakt av'. Och jag ifrågasätter min hovslagare med, för jag vill VETA varför han gör/inte gör si eller så. Kan han förklara det och förklaringen känns vettig och rimlig, då är det lugnt. Skulle han däremot bara säga 'för att jag tycker det ska vara så' skulle jag INTE godta det.

Ja verkning är viktigt men också rätt förutsättningar, inte bara is utan annats som kan komma upp på tapeten gäller ju också. Men vad jag inte förstår så av alla hästar jag har sett så fungerar de fortfarande som ridhästar. Egentligen ska man ju försöka röra sin häst under övergången så mycket som möjligt just för att hovmekanismen ska komma igång, och då snackar vi om mil varje dag!

Men hallå - varför tror ni man började med skor på hästar till att börja med? För skojs skull? Kanske grekerna bara var lite lagom bakom flötet som inte lyckades komma på hur de skulle verka hästarna så de gick att använda?
Innan skon uppfanns var det eviga problem med att hästarnas hovar inte höll för det arbete de skulle utföra. Sedan kom skon och revolutionerade användandet av hästen.
En häst som ska gå mycket på asfalt eller grusväg sliter ner hoven för fort. En häst som går på det som är naturligt underlag: gräs, lera, lite berggrund och inte är framavlad med för dåliga hovar klarar sig utan skor. Men definitivt inte alla sporthästar.
Och dessutom undrar jag hur man klarar halkan utan skor och broddar? Nog för att en oskodd hov inte halkar alls som en skodd men jag har egen erfarenhet av att det är direkt farligt att försöka hoppa höga klasser på gräsbanor utan skor och gräsbrodd bak och jag skulle aldrig ge mig ut på is utan broddar. Jag har även tävlat dressyr på gräsbana och upplevt hur hästen halkat i avsaktningarna efter ökningar. Det var inget snack: våra ponnyer var tvungna att ha skor bak för att kunna tävla. Alternativet skulle alltså vara någon form av "hästboots" - efter att ha sett vad marknaden har att erbjuda på den fronten verkar det knappast som ett praktiskt alternativ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka