Å här är några andra inlägg du gjort:
- Men de flesta kan bara de ges rätt förutsättningar! Jag flyttade min häst för att hon gick i en bedrövlig hage och hämmades för att hon gick barfota, men det är mitt val. Men är man inte beredd att göra det så behåll skorna på då
Era själviska slöa bekväma......
[I]Vi har hästarna för vårt eget höga nöje och då håller jag med om att man bör göra vissa uppoffringar. Sen vilka det blir är upp till var och en, vad man sysslar med och vilka förutsättningar man har.
Man skulle tex kunna bestämma sig för att jag tävlar bara hoppning innohus eller liknande för att slippa vått gräs. Det är väldigt många som bara startar lättare klasser i dressyr och hopp några gånger om året och då kan man faktiskt anpassa tävlandet till hästens hovar.[/I]
Det som inte fanns svart på vitt i hennes svar, ser jag genom raderna "Era själviska slöa bekväma......" är allstå det JAG ser när jag läser hennes inlägg.
- Men när jag trodde att loppet var kört så kom en AANHCP utövare ut och fixade allt!
HALLELULJA!!
Vad roligt att det löst sig för dig!
Nej, nej, nej det är inte MIG det löst sig för!!.
- Min häst blev hallt pgr av min okunskap!
Ska det behöva gå så långt innan man tar reda på saker å ting?
TUR att du NU har så bra KUNSKAP då. Tänk om du hade tagit reda på saker o ting INNAN din häst blev halt, då kanske du inte hade nöjt dig med en sån klantig hovslagare!
Du kanske inte känner till hur det står till med hovvårdskunskapen bland sveriges hästägare? Jag kan upplysa dig om att den är usel, så Cecely är i gott sällskap. Varför inte vara glad för att hon lärt sig nåt?
Visst! Det är jättebra att hon NU hittat nåt som funkar för HENNE och HENNES HÄST. MEN, just med tanke på den utbredda okunningheten inom hovvården så är jag rädd att många ANDRA OKUNNIGA plötsligen sliter av sina hästar skorna och kör på. DE SKA JU VARA ÖMMA, det är ju helt naturligt, så vad som händer är att massor av hästar kommer att få ett ohyggligt lidande medans i ägarens ögon SKA DET VARA SÅ!! Istället får hennes "dåliga" hovslagare får leka representant för alla andra "vanliga " hovisar....
Är maninte beredd att göra lite uppoffringar så är det väll lika bra att ha skorna på. Men jag vet vilket slutresultat som blir bäst.
M A O så är du experten!!
Kan man ge hästen rätt förutsättningar, mycket rörelse, bra hovvård etc så får man jättefina hovar. (det finns hästar som sliter hovarna för snett, ägare som har isgata i hagen etc etc jag vet.) Ja men när man inte kan det då???.
- Har ni tex någonsin sett en stråle vidröra marken med en sko på?
Nej, man ser inte strålen när hästen står på hoven (hi hi)
På hårt underlag håller jag med här, men på mjukare underlag får den visst MYCKET stimulans.
OCH HUR MÅNGA RIDER ENDAST PÅ HÅRT UNDERLAG ALT. HAR ASFALT I HAGEN??
Jo man kan faktiskt se om strålen vidrör marken när hästen står på hoven. Asfalt i hagen är väl att ta i men jag hoppas innerligt att era hagar inte är mjuka året om för då bor ni antingen i ett träsk eller så har ni haft riktig otur med vädret. Eller så står ni på Malmö Ridklubb där hästarna får pulsa omkring i 30cm djup sand.
OK, erkänner! Men HELA strålen syns inte. Och Nej, blandad terräng i min hage iallafall och även vid ridning naturligvis!!.
Men visst har man en bra hovslagare så behåll skorna på om det är nödvändigt. Det är inget den dör på studs av!
- Men vänta ett par månader så ska du se att den kolar av!!
Skor ger sämre tillväxt och skörare hovar, det är inget som AANHCP har hittat på. Det ger också sämre stötdämpning och mer vibrationer som fortplantar sig upp i benet.
Visst, det jag reagerar på är SÄTTET hon uttalar sig på..
- Varför har de som verkat enligt AANHCP haft så bra reultat? Tur? Tillfällighet?
Vem vet vad som händer med dessa hästar om ett par år?
Kanske visar det sig att detta var HELT fel? Eller kanonbra??
Du är tuff som är så tvärsäker på något som ändock är så pass nytt och relativt obeprovat...
Hästar i USA har verkats enligt vildhästmodellen i uppåt 20 år och det har gått alldeles utmärkt för dem.
mmm...men å andra sidan kanske de har bättre förutsättningar...Hur rids de tex? Underlag? Vad vet jag??
Vem vet vad som händer med dessa hästar om ett par år?
Kanske visar det sig att detta var HELT fel? Eller kanonbra??
Jag är inte EMOT denna modell, reagerar bara på HUR det sägs!!!!
På den tvärsäkerhet som finns hos någon som endast har verkat sin häst på detta vis sedan i augusti i år........
MVH Hanna
Så nu lyckades jag få in lite färg också.